recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - To centerhøjttalere...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTo centerhøjttalere...

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
delinde Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-Januar-2009
Status: Offline
Point: 37
Direkte link til dette indlæg Emne: To centerhøjttalere...
    Sendt: 11-August-2010 kl. 23:58
Sådan lidt midlertidigt, har jeg fundet begge mine gamle B&W DM600IFS centerhøjttalere frem, fordi TV´et står lidt mere stabilt oven på to side om side frem for en enkelt. Egentlig skal enten højttaleren eller TV´et op at hænge, men indtil da...
 
Disse DM600IFS er fra starten/midten af 90´erne, og jeg kan huske, der stod i manualen at man kunne forbinde dem enten i serie eller i parallel, hvis man ville bruge to...det var B&W´s "Image Focus System":-). Desværre kan jeg ikke finde den manual på nettet, og tvivler på, jeg stadig har min egen.
 
Så er det, jeg vil høre, om der er nogen af jer derude, der bruger flere centerhøjttalere, og i givet fald hvordan de er kablet...og hvorfor.
 
Mvh
Linde
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2010 kl. 11:16
Det lyder lidt vildt med to center HT. Betyder vel bare at de så skal køre med lavere styrke begge to for ikke at overdøve de øvrige HTTongue
Til top
Schubring Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 224
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2010 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af delinde delinde skrev:

Sådan lidt midlertidigt, har jeg fundet begge mine gamle B&W DM600IFS centerhøjttalere frem, fordi TV´et står lidt mere stabilt oven på to side om side frem for en enkelt. Egentlig skal enten højttaleren eller TV´et op at hænge, men indtil da...
 
Disse DM600IFS er fra starten/midten af 90´erne, og jeg kan huske, der stod i manualen at man kunne forbinde dem enten i serie eller i parallel, hvis man ville bruge to...det var B&W´s "Image Focus System":-). Desværre kan jeg ikke finde den manual på nettet, og tvivler på, jeg stadig har min egen.
 
Så er det, jeg vil høre, om der er nogen af jer derude, der bruger flere centerhøjttalere, og i givet fald hvordan de er kablet...og hvorfor.
 
Mvh
Linde


Har kørt med 2. stk. i flere år og synes at det giver et positivt resultat:
Bedre/tydeligere dialog!
Oplevede før i tiden tit at dialogen til tider var svær at høre. Når jeg så skruede op for lyden blev jeg (inkl. naboen) blæst væk, når det så "skete" et-eller-andet i filmen..... Satte derfor en ekstra kanal på og problemet opleves ikke længere!

Jeg har forbundet dem via min NAD C272 effektforstærker. 

Der skal nok være nogen som mener at det er overkill, men jeg kan kun anbefale det.......


Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2009
Status: Offline
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2010 kl. 13:33
Som Kampus er inde på er det i praksis kun lydstyrken der påvirkes, alt efter om de forbindes i serie eller parallelt. Forbinder du dem i serie skal deres impedans lægges sammen (f.eks. 8+8 ohm=16), hvilket betyder at de vil spille lidt svagere, men til gengæld ikke være en så hård belastning for forstærkeren. Forbinder du dem parallelt halverer du impedansen (8 ohm/2=4) hvilket giver højere output, men også en hårdere belastning for nogle forstærkere, specielt hvis højttaleren dykker ret meget under 8 ohm ved nogen frekvenser, hvilket jo vil resultere i en samlet impedans under 4 ohm, som ikke altid er lige heldigt.

Et helt andet issue kan være fasen mellem de to højttalere - når de står tæt sammen, og spiller det samme signal, så vil der i det plan der anbragt (vandret i dit tilfælde) temmelig sikkert være faseforskydning og -udligning, specielt i diskanten og den øvre mellemtone, hvilket vil være hørbart hvis man flytter sig væk fra midten/sweetspot (lyden skifter "karakter" alt efter lytteplads). 

Det kan sammenlignes lidt med diskanterne på en THX højttaler - her sidder flere diskanter over hinanden (som regel 3 stk). Dette har man gjort for at faseudligningerne hjælper med at begrænse lydspredningen i det lodrette plan, så reflektioner fra gulv og loft minimeres. Til gengæld er lyden forskellig alt efter om man sidder ned eller står op. Lagde man højttaleren ned ville man få den samme effekt, bare i vandret plan som i dit tilfælde.
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2009
Status: Offline
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2010 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af Schubring Schubring skrev:

Oplevede før i tiden tit at dialogen til tider var svær at høre. Når jeg så skruede op for lyden blev jeg (inkl. naboen) blæst væk, når det så "skete" et-eller-andet i filmen..... Satte derfor en ekstra kanal på og problemet opleves ikke længere!
Det er der faktisk en god pointe i - To centerhøjttalere eller for den sags skyld den før nævnte THX højttaler der spiller samme signal tæt på hinanden vil delvist nærme sig karakteristikken fra en linie-kilde højttaler (en højttaler der består af rigtig mange diskant- og eller mellemtone enheder i en lodret linie, der spiller samme signal - ofte fra gulv til loft, f.eks. Dali Megaline).

En af fordelene ved en liniekilde er at lyden spredes cylindrisk, i modsætning til (halv) kugle formet som fra en traditionel højttaler. Effekten af dette er at hvor en normal højttalers lydstyrke reduceres med 6 db hver gang afstanden til højttaleren fordobles, så reduceres den kun med 3 db fra en liniekilde - hvilket netop betyder at man ikke behøver skrue nær så højt op for højttaleren for at få det samme udbytte i lyttepositionen.

Bagsiden er så de før nævnte faseforskydninger mellem de enkelte enheder hvilket betyder at den lodrette lydspredning begrænses, med det resultat at lyden ændrer karakter alt efter om man sidder ned eller står op.

Liniekilde arrays bruges iøvrigt ofte ved store koncerter, fordi denne karakteristik også betyder at det er muligt at få lyden ned på bageste række uden at blæse hovedet af dem oppe foran.
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
delinde Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-Januar-2009
Status: Offline
Point: 37
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2010 kl. 13:57
Oprindeligt skrevet af Schubring Schubring skrev:


Har kørt med 2. stk. i flere år og synes at det giver et positivt resultat:
Bedre/tydeligere dialog!
Oplevede før i tiden tit at dialogen til tider var svær at høre. Når jeg så skruede op for lyden blev jeg (inkl. naboen) blæst væk, når det så "skete" et-eller-andet i filmen..... Satte derfor en ekstra kanal på og problemet opleves ikke længere!

Jeg har forbundet dem via min NAD C272 effektforstærker. 

Der skal nok være nogen som mener at det er overkill, men jeg kan kun anbefale det.......




Sjovt, det er faktisk også min oplevelse af det, at centerdialogen og effekterne bliver tydeligere, og samtidig med mere glat overgang til fronterne, måske på grund af den større bredde. Med kun én center synes jeg også, at lyden har tendens til at "komme direkte fra et punkt", det virker ikke så overbevisende. Har dog ikke pre out på centerkanalen, ellers ville jeg nok også have brugt en af mine fine gamle effektblokke til det.

Overkill er ikke i mit ordforråd, jeg foretrækker at kalde det "grundigt kill" i stedet...man kan ikke "kill" noget for meget, men man kan gøre det, så det virker første gang:-).
Til top
delinde Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-Januar-2009
Status: Offline
Point: 37
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2010 kl. 14:04
Oprindeligt skrevet af RogueAgent RogueAgent skrev:

Som Kampus er inde på er det i praksis kun lydstyrken der påvirkes, alt efter om de forbindes i serie eller parallelt. Forbinder du dem i serie skal deres impedans lægges sammen (f.eks. 8+8 ohm=16), hvilket betyder at de vil spille lidt svagere, men til gengæld ikke være en så hård belastning for forstærkeren. Forbinder du dem parallelt halverer du impedansen (8 ohm/2=4) hvilket giver højere output, men også en hårdere belastning for nogle forstærkere, specielt hvis højttaleren dykker ret meget under 8 ohm ved nogen frekvenser, hvilket jo vil resultere i en samlet impedans under 4 ohm, som ikke altid er lige heldigt.

Et helt andet issue kan være fasen mellem de to højttalere - når de står tæt sammen, og spiller det samme signal, så vil der i det plan der anbragt (vandret i dit tilfælde) temmelig sikkert være faseforskydning og -udligning, specielt i diskanten og den øvre mellemtone, hvilket vil være hørbart hvis man flytter sig væk fra midten/sweetspot (lyden skifter "karakter" alt efter lytteplads). 

Det kan sammenlignes lidt med diskanterne på en THX højttaler - her sidder flere diskanter over hinanden (som regel 3 stk). Dette har man gjort for at faseudligningerne hjælper med at begrænse lydspredningen i det lodrette plan, så reflektioner fra gulv og loft minimeres. Til gengæld er lyden forskellig alt efter om man sidder ned eller står op. Lagde man højttaleren ned ville man få den samme effekt, bare i vandret plan som i dit tilfælde.


Der ringer en klokke til, hvad den gode sælger sagde tilbage i de glade dage, da jeg købte dem! Jeg mener nok, at de her højttalere skulle være er lavet, så de ikke dykker for meget i impedans netop for at de skal være egent til at koble i parallel. Fordelen var så, at man ved at placere en over og en under TV´et, skulle få centerkanalen til at komme frem fra midten af skærmen, som i biografen, hvor den er placeret bag lærredet. Måske 1/3 salgsgas, 1/3 woo-doo og 1/3 reel lydvidenskab, men jeg synes faktisk det virker plausibelt! I hvert fald er jeg godt tilfreds med lyden indtil videre, selvom jeg nok alligevel vil eksperimentere lidt med det hen ad vejen.
Til top
Schubring Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 224
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2010 kl. 14:12
Købte min første surround dekoder (ekstern enhed som jeg tilsluttede min forstærker) tilbage i 1991. Har altid synes at centerkanalen var det svage punkt (lav dialog, derefter give den lidt ekstra på volumen - Resultat: bulder og brag når Arnold smadre en bygning eller noget andet). Lidt træls når ca. 90% af lyden (hvis jeg ikke husker helt ved siden af) kommer fra centeren....... Det blev så bedre da AC3 (det var vist i 1995) blev indført på LaserDisc (det var sku´ tider), men det gik for alvor galt da jeg gik over til DVD (omkring 1998) - meget lav dialog generelt (gætter på at det er fordi lyden er komprimeret på dvd). Talte med en fra H-fi-Klubben (lige efter jeg var gået over til dvd) som fortale at det var min center kanal den var gal med, at jeg skulle have en større; på det tidspunkt havde jeg allerede eksperimenteret med flere center kanaler - så den "købte" jeg ikke........Wink

Som sagt fik jeg først løst problemet endeligt da jeg tilsluttede to center kanalerClap
Clap
 
Til top
delinde Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-Januar-2009
Status: Offline
Point: 37
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2010 kl. 14:25
Oprindeligt skrevet af Schubring Schubring skrev:

Købte min første surround dekoder (ekstern enhed som jeg tilsluttede min forstærker) tilbage i 1991. Har altid synes at centerkanalen var det svage punkt (lav dialog, derefter give den lidt ekstra på volumen - Resultat: bulder og brag når Arnold smadre en bygning eller noget andet).
 


LOLHAHAHA, her må jeg lige slå en latter op, det var fuldstændig samme fremgangsmåde for migBig smile. Min dekoder var så en Onkyo ES 600 PRO, så vidt jeg husker. Den klikkede mystisk og besnærende, når den slog over på Pro Logic, og så var der ellers Beverly Hills 90210 i surround...med centerkanalen skruet helt op for at kunne høre noget. Det var sgu tider, ak-ak!


Redigeret af delinde - 12-August-2010 kl. 14:26
Til top
Schubring Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 224
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2010 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af delinde delinde skrev:

Oprindeligt skrevet af Schubring Schubring skrev:

Købte min første surround dekoder (ekstern enhed som jeg tilsluttede min forstærker) tilbage i 1991. Har altid synes at centerkanalen var det svage punkt (lav dialog, derefter give den lidt ekstra på volumen - Resultat: bulder og brag når Arnold smadre en bygning eller noget andet).
 


LOLHAHAHA, her må jeg lige slå en latter op, det var fuldstændig samme fremgangsmåde for migBig smile. Min dekoder var så en Onkyo ES 688 PRO, så vidt jeg husker. Den klikkede mystisk og besnærende, når den slog over på Pro Logic, og så var der ellers Beverly Hills 90210 i surround...med centerkanalen skruet helt op for at kunne høre noget. Det var sgu tider, ak-ak!


Hahaha...... min var også en Onkyo et-eller-andet  (noget  med PRO) så den kunne udmærket være den samme......
Og ja, min klikkede også Tongue


Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2010 kl. 16:04
Værsågo':   Smile
 
 
 
M.v.h.
Til top
Schubring Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 224
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2010 kl. 16:16
Det var ikke den jeg havde, men hold da ferie hvor den ligner.......
Onkyo PRO et-eller-andet......... prøver lige at søge på nettet!


Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu