recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mit HTPC setup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMit HTPC setup

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
langleif Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 06-Juli-2010
Sted: dk
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Emne: Mit HTPC setup
    Sendt: 20-August-2010 kl. 17:09
Hej 
 
Og så vil jeg lige bidrage med mit HTPC setup:
 
  
Bundkort:
Asrock 939A785GMH/128M mATX
CPU:
AMD Athlon 939 3200+
RAM:
2GB DDR333 dual channel mode
Grafikkort:
Gigabyte Radeon 4550 HD
Harddiske:
2x 160 GB SATA
Kabinet:
SilverStone GD04
Strømforsyning:
Lite-On 400W aktiv PFC
DVB-C Tuner:
Terratec Cinergy C HD PCI + CI
DVD Drev:
Lite-On (skal nok erstattes med et BD drev)
OS:
Windows 7 32bit
TV udbyder:
Stofa
Software:
Seneste XBMC og TerraTec Home Cinema
ATI Catalyst 10
Remote:
Microsoft MCE keyboard (Spiller udmærket sammen med XBMC)
Programmerbar Lidl Remote til TerraTec
 
 
Jeg valgte det bundkort fordi jeg lå inde med en socket 939 cpu og køler samt det nævnte ram og mængde. Kortet har endvidere AMD 785G chipset. Med Radeon grafikkortet er der heller ikke problemer med at afvikle HD kanaler. Dvs. at jeg har i øjeblikket 10 HD kanaler, men Discovery Showcase kan af en eller anden grund ikke vises korrekt og heller ikke lyden vil med. Og det fatter jeg ikke, når nu de andre vises korrekt. Er der nogen der ved hvorfor?
 
Systemet afvikler med den nyeste Catalyst driver ellers samtlige andre HD kanaler udmærket uden nævneværdig pixelering. Det skyldes nok den ekstra driver i pakken der hedder noget med "AMD driver transcoding for Windows 7" eller i den dur. Jeg valgte Radeon kortet pga. den lavere varmeudvikling fra det end med NVIDIA's gt220 der endda med blæser blev en hel del varmere. Selvom bundkortet er HD forberedt og som sådan skal kunne vise HD er der ikke kræfter nok, derfor det separate grafikkort. 
 
Kabinettet er solidt med en 8 mm tyk ægte alu frontplade med 3 indbyggede 120 mm blæsere i siderne, der dog ikke er helt lydløse, men med et par dæmpe modstande kan de tæmmes til et tåleligt niveau. Der er god ventilation i kabinettet, dog ville det have været optimalt med et større gitter i toppladen da netop det passive grafikkort bliver varm som en kogeplade, når HD materiale folder sig ud. Når alt er monteret er der godt nok ikke meget plads at gøre godt med som det ses herunder, men så er alt til gengæld udnyttet.
 
 
Men ellers er denne maskine bare en "simpel" HTPC  under fjernsynet uden streaming og NAS og hele pivtøjet, men med et sæt Hi-Fi "PC-højttalere" og subwoofer i høj klasse ved navn "Empire" der leverer en solid bund og velopløst lydbillede (subwoofer ved siden af tv bord):
 
 
Nå ja, noget tid er gået siden sidst, men systemet skal lige køre og irritation opdages undervejs. Og så kan jeg se jeg nu er kommet under de forskellige setup, så jeg må vist snart frigøre mig fra Jonas tråd og få en selvstændig her.
 
Men nu er jeg gået væk fra mmc consol løsningen i Windows 7 nederst iflg dette link:
 
 
der gør at den minimerer xbmc når tv starter, men som desværre ses som en lille stribe i venstre hjørne af tv skærmen. Det er jo ikke optimalt da jeg i forvejen synes at program logo'erne er nok. Striben kommer dog ikke med på evt. optagelser heldigvis.
 
Så nu bruger jeg i stedet småprogrammerne InstantSheller og SilentLaunch til at omgå Skrivebordet som en af flere løsninger med xbmc så man undgår for meget Windows "gnask" i opstarten. Med InstantSheller kan man stort set få det som man vil ha det sammen med SilentLaunch. SilentLaunch skal blot have en henvisning i en .cfg fil, hvor jeg også har tilføjet en bat fil, der igen starter xbmc op, hvis den "hænger" i opstartsfasen.
 
Så status er nu:
 
               - Hvorfor kan jeg ikke se Discovery HD, når jeg kan se alle de andre HD kanaler i pakken?
 
               - Hvorfor slukker computeren ikke, når jeg vælger "sluk" i xbmc? Lukker kun programmet.
 
Vh Leif


Redigeret af langleif - 20-August-2010 kl. 17:13
Til top
Jakobsen88 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-April-2008
Status: Offline
Point: 74
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2010 kl. 19:03
Hej Leif,

Så vidt jeg ved, er det ganske standard at XBMC kun lukker programmet ned ved brug af luk knappen. Prøv at søg lidt på XBMC's forum, hvis du ønsker at den skal lukke computeren ned.

Som bonus info, kan jeg nævne at det nye Alaska skin, bare spiller helt hundred! 
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2010 kl. 19:52
Det nye alaska skin virker glimrende :) Men synes ikke det er så pænt!

Min computer slukker helt når jeg vælger den skal shutdown i xbmc og har ikke gjordt noget for det
Til top
Monsterslam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2010 kl. 20:47
Inde i system -> system -> strømstyring kan du vælge om den skal lukke, slukke, eller gå i standby nå du trykker på sluk knappen.
Til top
langleif Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 06-Juli-2010
Sted: dk
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2010 kl. 11:52
Hej
Mange tak for svarene, og nu kan jeg delvis svare på, men ikke forklare, hvorfor jeg ikke kan se Discovery Showcase, men alle de andre HD kanaler jeg kan tage. Jeg prøvede i første omgang med et andet og dyrere HDMI kabel, men det hjalp ikke. Jeg smuttede så forbi AV Connection som sagde, at det muligvis kunne ligge i antennekablet. Jeg købte et godt 1 cm tykt dobbeltskærmet kabel og tilsluttede det, men lige meget hjalp det. Tværtimod, så kunne jeg nu heller ikke få hul igennem til DR HD. Selv med dette kvalitetskabel var det altså et skridt tilbage. Men jeg kunne se, at der muligvis var en sammenhæng.
 
I mine gemmer fandt jeg et noname kabel fra en gammel computer tv tuner kun omkring en halv cm tykt og satte det til stikket i væggen. Og pludselig var der hul igennem også til de andre HD kanaler i øvrigt. Der kan dog i perioder være lidt hakken i Showcase kanalen, men så er den der igen. Jeg kørte op til AV Connection med kvalikablet og fortalte dem det og de var jo klar over at problemet kunne være antennekablet, men ikke at et så "dårligt" kabel som noget standard vare fra en gammel computer tuner kunne være svaret. Så hvor klog kan man egentlig blive?
 
QuestionMen jeg har så et andet "lille" problem. Og det er at billede og lyd ikke følges ad, når jeg har optaget et program. Der er mange "dobbeltlyde" og undertekster følges heller ikke med lyden eller billedet i øvrigt. Hvad skal jeg så lige gøre her?
 
Vh. Leif
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu