recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Mit Mediecenter setup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMit Mediecenter setup

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Monsterslam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 556
Direkte link til dette indlæg Emne: Mit Mediecenter setup
    Sendt: 27-August-2010 kl. 12:28
Her kommer en lille gennemgang af hvordan mit setup ser ud lige pt.

Krav
  • Ikke alt for dyrt (et mediecenter fra mm-vision står jo til 10k)
  • Betjeningsvenligt
  • Strøm- og støjsvagt
Hardware
  • Bundkort: GA-H55M-S2H
  • Ram: OCZ Gold 4 GB
  • Harddisk: Samsung F3
  • CPU: Core i3 530
  • GPU: Intels integrerede grafik
  • PSU: En 250W med pfc
  • TV tuner: Terratec Cinergy C PCI og Technisat cabelstar 2 hd
  • Kabinet: Silverstone GD05 - moddet
  • CPU køler: Noctua NH-U9B med L.N.A (low noise adapter) ca 13db
  • Drev: Gammelt sony
  • Fjernbetjening: HFX Vista GP Remote Control
Software
  • Windows 7 64 bit
  • XBMC
  • DVBviewer med widescreen skin
  • Recording Service
  • Shark codec
Opbygning / brug
Vi får tv fra yousee hvilket gør at jeg ikke kunne bruge mce. Jeg fik anbefalet DVBviewer, så det skulle prøves. Det er et fint program, ikke helt lige så lækkert interface som mce, men til gengæld er der lidt flere muligheder. Jeg blev lidt skuffet første gang jeg ville optage og den ikke startede fra standby af sig selv. Her kom recording service på banen og lige pludselig fik jeg mange nye features, nu virker optagelser som en drøm og jeg kan tilmed se tv over alt i verden fra mit mediecenter.
Til film, musik og billeder bruger jeg XBMC som virkelig er et brugervenligt program, det æder alt man smider efter det og det finder selv covers osv. Jeg har ændret lidt i hovedmenuen, så jeg har en sti til tv og internet, når man trykker tv minimere xbmc og dvbviewer starter op, når jeg så lukker dvbviewer kommer xbmc frem på skærmen igen, en lækker detalje synes jeg selv.
Der er dvb-c tuner i TV'et så bruger ikke mediecenteret til at se live tv fra. Det kommer måske med tiden, da det jo er smart man kan trykke pause  når man er løbet tør for chips og sodavand :)

Temperatuer
Cpu: Ved film og tv max 35 grader
hdd: ca. 30 grader

Problemer / løsninger

  • Dyret skal jo stå i et skab og jeg fandt hurtigt ud af at det ikke kunne komme af med den varme luft sådan som kabinettet er bygget op, så der måtte findes en løsning. Jeg måtte i gang med at modde lidt. Det jeg gjorde var at bestille noget alugitter aka mesh fra http://www.chilledpc.co.uk/shop/index.php?cPath=60_97 som jeg kunne bruge som front, så der kunne monteres to blæsere der kunne trække luft ind forfra. Dernæst lavede jeg hul i bagbeklædningen i tv møblet, det faldt ikke i god jord da jeg sagde der skulle et 120mm hul i hendes montana.
  • Standard blæserne larmer rimeligt meget ved 12 volt så med lidt ombytning på ledningerne får de nu 7 volt og kan ikke høres. 

Billeder
  • Ombygningen
Her er gitteret kommet på

Her er der gjort plads til dvd drev

Så er det blevet malet hvidt så det passer bedre til møblerne.
Den sorte rektangel nede i venstre hjørne er der hvor tænd/sluk, reset og dioden sidder ved siden af er der lavet hul til usb og jack stik

DVD drevet fik også lige lidt hvid maling


 Med hardware




Inde i skabet

Det færdige resultat


Fra sofaen





Inde i XBMC




Inde i xbmc


Live TV i Dvbviewer

Things to come
  • Mangler lidt på lyd siden, så en soundbar ville være rar. (Gider ikke kabler rundt i hele stuen)
  • En tuner mere så jeg kan optage to programmer samtidig.
Skal lige have lånt en strømmåler så jeg kan se hvor mange watt den trækker.

Det var vidst det, hvis jeg har glemt noget kommer der selvfølgelig opdateringer. Og i er også velkommen til at komme med forslag, spørgsmål ris/ros

Tilsidst vil jeg lige sige tak for de gode råd og vejledning jeg har fået her på recordere.dk


Redigeret af Monsterslam - 07-Februar-2011 kl. 23:04
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2010 kl. 13:09

Det ser godt ud. Hvordan er det med varme når glaslågerne er lukkede? Bruger du nogen form for styring til blæserne for at holde støjniveauet nede?

Det er skønt med live TV fra mediecenteret med pause/spol tilbage/frem. Det er værd at gå efter IMHO :-)
BS
Til top
kbking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 11-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 315
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2010 kl. 13:13
"og jeg kan tilmed se tv over alt i verden fra mit mediecenter"
Hvordan har du sat det op til det? og hvordan er kvaliteten?
 
Til top
Jonathan Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 26-Oktober-2005
Sted: Vanløse
Status: Offline
Point: 137
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2010 kl. 13:23
Rigtig flot setup. Virkelig gennemført. Hvilket skin bruger du i XBMC?
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2010 kl. 13:27
Ser godt ud :)

Hvor har du købt det gitter der sidder på blæseren inde i skabet?
Til top
Benu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 812
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2010 kl. 13:29
Har du overvejet et andet OSD skin til DVBviewer?
Den Ben
Til top
Slettet_120331 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 10-Maj-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1123
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2010 kl. 13:37
Oprindeligt skrevet af Jonathan Jonathan skrev:

Rigtig flot setup. Virkelig gennemført. Hvilket skin bruger du i XBMC?

Det er standard skin på nye builds som hedder confluence.
Til top
Monsterslam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2010 kl. 14:15
Der er ingen varme problemer selvom lågerne er lukket, de slutter ikke helt tæt så der kan godt komme luft ind. Jeg bruger de medfølgende modstande til blæseren, der er to, lavt støjniveau og ultra lavt. Der står mere om det på deres hjemme side.

Kvaliteten på tv når jeg streamer kommer an på ens forbindelse. Nu har jeg 20/1 så jeg kan kun uploade med 1 mbit hedder det vidst så der er kvaliteten ikke så god. Så jo højere upload jo bedre kvalitet og download hastigheden der hvor man er betyder jo selvfølgelig også noget.

Blæseren er fra kabinettet og der var støvfilter på alle tre, men det må kunne købes løst. Tjek evt. http://coolerkit.dk  og http://coolbits.dk

Jeg har tænkt på et andet skin, men har ikke forsøgt mig endnu. Er det bare at downloade det også ændre det inde i indstillinger?
Til top
Brianigenigen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 624
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2010 kl. 22:53
COOOL med den der "net" front  :)
 
bare husk at alle former for "gitter" foran en blæser ...det giver støv ......tror nu ikke du kan høre det på den der blæser bag i skabet
Til top
Monsterslam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2010 kl. 18:54
Det er derfor der er støvfilter på alle blæsere ;)

"tror nu ikke du kan høre det på den der blæser bag i skabet" Øhh ja hva mener du?

edit: Hvis du mener gitteret foran blæseren der sidder i skabet har du lidt ret, det er dumt den ikke bare smider støvet ud. Men der er nødt til at sidde noget foran så ledninger og kabler ikke går i blæseren.


Redigeret af Monsterslam - 01-September-2010 kl. 19:25
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2010 kl. 09:17
Ikke fordi jeg ligefrem tror det bliver et problem hos dig, men det der gitter, som godtnok ser praktisk ud, det kan gpdt gå hen og blive et problem.
 
Oftest er et kabinet skruet sammen, så det leder luften/kølingen hen hvor det skal. Det betyder, at det er ret vigtigt at holde det åbent der skal være åbent, for at få denne styring af luften korrekt, men det er mindst lige så vigtigt at holde det lukket, som skal holdes lukket.
 
Det betyder eksempelvis, at hvis man har et standard kabinet, og man tager sidepladen af fordi man har problemer med varmen, så kan det vise sig at gøre problemet større. Jeg ved det lyder skørt, men det er faktisk rigtigt, når man lige tænker over det.
 
Som sagt tror jeg ikke det bliver et problem hos dig. Det er sådan mere generelt, når man tænker på modifikationer til kabinettet.
 
Til top
Monsterslam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2010 kl. 19:27
Nej jeg tror heller ikke der sker noget. Det jeg har gjort er jo at lede luften fra fronten og bagud i stedet for side til side.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu