recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Internet radio "data forbrug"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketInternet radio "data forbrug"

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
boom-boom Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-September-2004
Status: Offline
Point: 90
Direkte link til dette indlæg Emne: Internet radio "data forbrug"
    Sendt: 02-September-2010 kl. 11:04
Jeg har inden for de seneste måneder "opdaget" Internet radio og jeg er mildest talt meget begejstret for denne service.

Jeg rejser meget i USA og når jeg er der sætter jeg en USB fætter i min trådløse router og så har trådløst Internet. I USA er trådløst Internet stadig relativt dyrt (i forhold til Danmark) men værre er at jeg er begrænset til max 5GB download pr måned. Bruger jeg mere end det så får man en kæmpe regning som slet ikke står mål med det man betaler pr måned iøvrigt.

Er der nogen som ved hvor meget man downloader nåt man er tilsluttet Internet radio?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2010 kl. 11:15
 
 Hvis du bruger din Internet USB i USA, så betales der ganske meget for den trafik, det er Data Roaming, og det er ikke billigt. Det er dyrt nok når det bruges i Europa, og det er ikke billigere i USA.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2009
Status: Offline
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2010 kl. 11:22
Bruger du et simkort med dansk abonnement, eller bruger du et lokalt (amerikansk) abonnement..?

Som Radiomanden er inde på, så er dataroaming extremt dyrt - du vil sansynligvis kunne købe en CD eller tre i timen for det du bruger på datatrafik, hvis du går via et dansk abonnement. Desuden gælder de 5 Gb loft kun hvis du er i Danmark - ikke i udlandet.
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
MATRIX Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-November-2008
Status: Offline
Point: 265
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2010 kl. 11:23
Hej

Hvis du benytter windows, kan du vælge egenskaber på dit trådløse netwærkskort se mængden af data der sendes/modtages.
Men i USA har de fleste hoteller da wifi som en gratis service.

Til top
boom-boom Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-September-2004
Status: Offline
Point: 90
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2010 kl. 11:51
Jeg fik vist ikke udtrykt mig helt klart - det beklager jeg.

Det jeg bruger i USA er helt igennem en "lokal" mobil amerikansk forbindelse og har således intet med dansk mobil eller sim kort at gøre. Det jeg bruger svarer til at man sad i DK og anvendte sin hjemlige Internet forbindelse - blot med den ene forskel at der max må downloades de nævnte 5GB pr måned.

Der er ikke tale om hotel Internet - det er en ganske privat forbindelse som der betales for pr måned.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2010 kl. 11:58
 
 Så må det jo fremgå af den lavede aftale hvad det koster, hvis det ikke er fastpris forbrug.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2009
Status: Offline
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2010 kl. 12:07
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Så må det jo fremgå af den lavede aftale hvad det koster, hvis det ikke er fastpris forbrug.
Det gør det garanteret også - men spørgsmålet var jo ikke hvad det kostede, men hvor MEGET data man bruger ved at høre webradio - og der må svaret være at det afhænger af stationen og hvilken bitrate de sender i (eller man vælger at streame i). De fleste webradioer streamer vist med 128 eller 192 kb/s, hvilket svarer til ca. 1,5 MB per minut eller 90 MB i timen. Det vil sige at de 5 GB nåes efter ca. 50-60 timers radiolytning (forudsat at man ikke laver andet på nettet samtidig, selvfølgelig).
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
boom-boom Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-September-2004
Status: Offline
Point: 90
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2010 kl. 12:10
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Så må det jo fremgå af den lavede aftale hvad det koster, hvis det ikke er fastpris forbrug.


Ja - det gør det også, så det er heller ikke det som mit spørgsmål går på. Det som interesserer mig er at hvis "det koster" f.eks. 0,5GB om dagen at køre Internet radio så ville jeg på 10 dage have opbrugt min kvote og så ville jeg helt fravælge at bruge Internet radio. Derimod, hvis det "kun koster" 0,05GB per dag så kunne jeg spille Internet radio konstant uden at overskride min kvote.
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2010 kl. 12:12
Lad os kigge på en stream med en kvalitet af 128 kb/s:
 
128 kb/s / 8 = 16 kB/s
16kB/s *3600 = 57600 kilobyte/time
57600 kB / 1024 = 56,25 megabyte pr time.
Give dertil et vist overhead til diverse styring af nettrafiikken etc, så når vi vel ca 60 mB/time
5gB *1024 = 5120 mB / 60 = 85 timer
 
Ved en stream på 128kbit kan du altså høre radio i rundt regnet 85 timer inden du er maxet ud. Hvis du ikke bruger nettet til andet, forstås.
 
Du kan iøvrigt finde masser af utilities på nettet der kan holde øje med dit forbrug. Jeg gætter på at ord som "network traffic metering" giver pote i Google.
 
 
Til top
boom-boom Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-September-2004
Status: Offline
Point: 90
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2010 kl. 12:12
Oprindeligt skrevet af RogueAgent RogueAgent skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Så må det jo fremgå af den lavede aftale hvad det koster, hvis det ikke er fastpris forbrug.
Det gør det garanteret også - men spørgsmålet var jo ikke hvad det kostede, men hvor MEGET data man bruger ved at høre webradio - og der må svaret være at det afhænger af stationen og hvilken bitrate de sender i (eller man vælger at streame i). De fleste webradioer streamer vist med 128 eller 192 kb/s, hvilket svarer til ca. 1,5 MB per minut eller 90 MB i timen. Det vil sige at de 5 GB nåes efter ca. 50-60 timers radiolytning (forudsat at man ikke laver andet på nettet samtidig, selvfølgelig).


Det var lige det svar jeg skulle bruge og på den baggrund lader det til at jeg må fravælge Internet radio. Det ender med at blive for dyrt.

Tak for svarene.
Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2009
Status: Offline
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2010 kl. 12:16
Oprindeligt skrevet af boom-boom boom-boom skrev:

Oprindeligt skrevet af RogueAgent RogueAgent skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 Så må det jo fremgå af den lavede aftale hvad det koster, hvis det ikke er fastpris forbrug.
Det gør det garanteret også - men spørgsmålet var jo ikke hvad det kostede, men hvor MEGET data man bruger ved at høre webradio - og der må svaret være at det afhænger af stationen og hvilken bitrate de sender i (eller man vælger at streame i). De fleste webradioer streamer vist med 128 eller 192 kb/s, hvilket svarer til ca. 1,5 MB per minut eller 90 MB i timen. Det vil sige at de 5 GB nåes efter ca. 50-60 timers radiolytning (forudsat at man ikke laver andet på nettet samtidig, selvfølgelig).


Det var lige det svar jeg skulle bruge og på den baggrund lader det til at jeg må fravælge Internet radio. Det ender med at blive for dyrt.

Tak for svarene.
Min overslag tog udgangspunkt i 192 kb/s - den lidt mere udførlige beregning ovenfor var med 128 kb/s. Nogen stationer sender med 64 kb/s hvilket fordobler spilletiden - men så er lydkvaliteten mildt sagt også derefter.

Hvor meget hører du radio..? Med udgangspunkt i 128kb/s streams, så kan du høre radio ca 2 timer om dagen (også i weekenden) og stadig have ca 1,5 GB tilbage til andet surfing før du rammer loftet.
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2010 kl. 12:16
 
 Jeg er sikker på, at der i SWen til din Dongle er en tæller son viser hvor meget der bruges, det er der på min. Det betyder dog ikke noget, der er ubegrænset forbrug (i DK), det koster Max Kr. 25 i døgnet at bruge den.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu