recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - *LØST* TV slår fra og tænder meget langsomt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

*LØST* TV slår fra og tænder meget langsomt

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Henrik_45 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Aalborg, DK
Status: Offline
Point: 378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik_45 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2010 kl. 18:06
Da kondensatorerne sikkert sidder i forbindelse med en switch-mode power supply så husk at få kondensatorer med lav ESR og specificeret til 105°C
Til top
Barzog Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 25
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Barzog Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2010 kl. 22:07
Hej Peter

Kondensatorerne kostede i omegnen af en tier stykket, og jeg skiftede dem selv, men skal dit på værksted tager det dem vel en halv til en hel time at lave med adskildning, samling osv. - altså forudsat at det fejler det samme

Kaz
Onkyo TX-NR808, Samsung M86-46, B&W 685, HTM61, Dune HD Smart, Ps3, osv.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2010 kl. 22:17
Oprindeligt skrevet af Barzog Barzog skrev:

Kondensatorerne kostede i omegnen af en tier stykket, og jeg skiftede dem selv, men skal dit på værksted tager det dem vel en halv til en hel time at lave med adskildning, samling osv. - altså forudsat at det fejler det samme


Dertil mindst en time i varemodtagelse, skrive papirer, langtiddstest osv osv.

Elektronik er dyrt at få repareret. Oftest er der "lytsygen" (jeg fikser selv en del på den konto, sidst min batterioplader), som du selv har erfaret koster komponeterne ikke det voldsomme, men den der afleverer sit tv til rep vil jo også gerne have at det kommer tilbage og ikke skal ind igen om 4 måneder, på grund af "lytsygen" andetsteds i apparatet. Derfor bør reparatøren skifte alle udsatte elektrolytter og så begynder det et koste både tid og penge.

MAn skal nok overveje sit mærkevalg af tv næste gang, så man ikke får et tv hvor der er sparet alt for meget på komponenterne....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moho Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2010 kl. 15:30
Eller hvad med de netdele hvori der sidder forskellige NTC modstande til hvad samme nu ere beregnede til. NTC Negativ Temperatur Koefficient. Man behøver vel strengt taget ikke skifte Lytter sådan i bundter.
Til top
centric Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 422
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér centric Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2010 kl. 16:25
 
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

 

MAn skal nok overveje sit mærkevalg af tv næste gang, så man ikke får et tv hvor der er sparet alt for meget på komponenterne....

Nu er Samsung en af verdens største (LCD) TV producenter, og topmodellen som det var den gang var ikke ligefrem billig i forhold til ukendte mærker. Derudover er det på ingen måde sikkert at der sidder dyrere komponenter i dyrere tv. Med andre ord, man kan på ingen måde kan garderer sig mod fejl og slet ikke 3 år efter købsdato uanset mærke og vare. 

Til top
centric Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 422
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér centric Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2010 kl. 16:29
Oprindeligt skrevet af petsch petsch skrev:


Jeg er netop begyndt at opleve det samme med mit Samsung 40" LE-40M86BD, det er lige knap 3 år nu.

Derudover er mit også begyndt at tænde af selv sig, det sker ca. hver 2. time.

De af jer, som har problemet med jeres TV. Hvad endte reparationen med at koste og hvor fik i det evt. lavet henne ?

Pft,
Peter

Jeg har selv lavet tv'et og dermed løst mit problem. Det er så nemt at næsten alle kan lave det selv. Hvis du er interesseret kan jeg skrive guide. Jeg brugte selv 10 minutter på at reparerer fejlen fra tv'et hang på væggen til det igen hang med alle kabler tilsluttet og nu vidste billede.

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2010 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Eller hvad med de netdele hvori der sidder forskellige NTC modstande til hvad samme nu ere beregnede til. NTC Negativ Temperatur Koefficient.


Der går langt imellem NTC modstande går i stykker.


Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Man behøver vel strengt taget ikke skifte Lytter sådan i bundter.


Som privatperson - nej. Som seriøst serviceværksted - jo.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2010 kl. 17:47
Oprindeligt skrevet af centric centric skrev:

Jeg har selv lavet tv'et og dermed løst mit problem. Det er så nemt at næsten alle kan lave det selv. Hvis du er interesseret kan jeg skrive guide. Jeg brugte selv 10 minutter på at reparerer fejlen fra tv'et hang på væggen til det igen hang med alle kabler tilsluttet og nu vidste billede.


Fortæl fortæl.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
centric Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 422
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér centric Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2010 kl. 19:20

Mit tv virker igen! Smile

Løsningen har jeg skrevet som opskrift så andre kan bruge den hvis det er nødvendigt. Selve løsningen tager ca. 10-15 minutter foruden køb af kondensatorer.

Tv: Samsung LE46M86

Problem: Tv'et slår til og fra når det (forsøger at) tænde. Det lyder som et relæ. Det er som om det skal varme op først. Tv'et tænder først efter længere og længere tid (i starten efter 1-2 minutter, senere efter mere end en time).

Løsning: Skift 3 styk 1000 uF kondensatorer. (Løsning fra Barzog, mange tak!)

Pris: Gratis. Jeg var så heldig at få 3 kondensatorer fra en tvreparatør. Evt. kan man købe dem, en kondensator koster omkring 10 kr. i fx Brinck Elektronik.

Man skal bruge:

  1. 3 styk nye kondensatorer:  1000 uF (mikro Farad), 10 V, 105 grader C (85 grader C kan også bruges).
  2. Stjerneskruetrækker (størrelse "mellem")
  3. Loddekolbe
  4. En smule loddetin
  5. En lille tang (papegøjetang eller fladtang)
  6. Bord

Nyttige ting at have klar (ikke nødvendige):

  1. Tinsuger
  2. Loddesvamp eller fugtig karklud
  3. Tæppe til at lægge på bordet så tv'et ikke bliver ridset
  4. En skævbider

Procedure:

Læg tv'et ovenpå tæppet på bordet med forsiden nedad og løsn alle skruerne hele vejen rundt. Husk den i midten ved stikkene (angivet ved en lille pil på bagsiden) og fjern evt. skruer og beslag til vægophæng. På billedet er der markeret det område hvor de 3 kondensatorer, der skal skiftes, sidder. Bemærk at jeg har skruet Faradayburet af (den hullet kasse der sidder over printet) før billedet er taget.




Man kan se om en kondensator er ødelagt ved at den sandsynligvis buler ud i toppen som vist på nedenstående billede. Det er også meget nemt at mærke ved blot at sætte fingeren på kondensatoren.


Skru forsyningsprintet (det hvide) af ved hjælp af stjerneskruetrækkeren. Bagsiden kan ses på billedet nedenunder. 



Det er kondensatorerne med navnene "CS804", "CS812" og "CS813" der skal skiftes. Varm loddetinen op med loddekolben og brug tangen til at hive de tre kondensatorer forsigtigt ud.


Lod nu de nye kondensatorer på. Vær opmærksom på at de nye kondensatorer vender korrekt! Strømmen er ensrettet og hvis de vendes forkert går de i stykker (eksplosion kan forekomme). Minus er angivet på kondensatoren og benet er ofte kortere end plus-benet. Vær omhyggelig og undgå at lave koldlodninger. Loddetinnet kryber op ad benet når der er varme nok. Brug skævbideren til at klippe det overskydende af benene.



Det færdige resultat kan ses på sidste billede. Nu mangler der kun at skrue printet, Faradayburet og så bagsiden på igen.


Så kan tv'et tænde igen! Big smile

Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2010 kl. 19:27
Oprindeligt skrevet af centric centric skrev:

... Vær omhyggelig og undgå at lave koldlodninger. Loddetinnet kryber op ad benet når der er varme nok. Brug skævbideren til at klippe det overskydende af benene.

Og de "professionelle" stikker benene igennem printet først, og klipper dem af, ca. 5 mm over printhøjde, inden de lodder, så man ikke ødelægger forbindelsen/lodningen, når man klipper efterfølgende...  Wink
 
M.v.h.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2010 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af centric centric skrev:

Så kan tv'et tænde igen!


Tak, det var en fin anvisning.

Jeg har to kommentarer:

Den ene er som Henrik også skriver, at man klipper inden man lodder (eller lodder efter igen), da klippet kan skabe mikroskopiske revner i den lodning du lige har lavet. Når hullerne er fine rene og du putter kondesatoren i, så buk benene lidt og klip det overskydende af, inden du lodder.

Den anden er at man med fordel kan købe 16 volts elektrolytter - specielt når der er så meget plads som her. Det lader til at 10 volterne er lige lovligt hårdt belastet, når det kun er dem der koger op. 16 volts lytter vil holde betydeligt længere.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moho Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2010 kl. 14:28
Og jeg ved ikke hvor jeg har det her fra?
   Wink  Men i det øjeblik man går over til ledninger (mellem apparat og 220V), her mener jeg bestemt man bør undgå lodninger.
Fortsat.
Om loddetin skal være flydende eller opvarmet af tilledningerne til samme Kondensatorer, jeg mener, Loddebad er vel per sin definition f l y d e n d e. Men dette er måske en form for snyd?  Big smile
Og der går så at sige "et Tera antal picoFarad på en hel Farad".  Embarrassed Så 1000 uF er faktisk meget, ganske meget.


Redigeret af moho - 22-Oktober-2010 kl. 16:58
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu