recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til køb af bærbar hp/mac
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til køb af bærbar hp/mac

Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
aouer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-Januar-2010
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 406
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til køb af bærbar hp/mac
    Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 15:02
Hej
Jeg skal til at købe en bærbar som både skal bruges til arbejde og privat.
Mit valg er faldet på.:
Hp elitebook 8740w Core i7 eller Apple MacBook Pro Core i5. Begge 17"
Det der med at gå over til Mac, er det så svært som nogen siger?
vil jeg få problemmer med mit sonos hvis jeg vælger Mac ?
Have også tænkt på en Apple Time Capsule til mit sonos kan sonos godt køre sammen med den og kan andre pc godt logge på den?

Håber nogen der kan hjælpe.
Mvh
Aouer
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Point: 6694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 16:18
Jeg bruger Sonos, og har Mac, men bruger en NAS til musik og TimeMachine backup. Der står noget på Sonos support om Time Capsule, hvis man vil bruge samme TimeCapsule til backup og musik. Sonos kan ikke læse musikken fra backup'en; men skal have det liggende som almindelige musikfiler. Det kunne du jo læse først. Men jeg kan ikke lige finde linket nu. 

Mac ER anderledes, men lettere at gå til, synes jeg.
Det er noget om pc til mac her: http://www.apple.com/dk/findouthow/mac/#switcher

Onsdag 20. oktober er der annonceret en Apple event 

http://www.electronista.com/articles/10/10/13/apple.special.mac.event.arriving.october.20

så der kommer måske nye modeller på torsdag med OS X 10.7 (Lion) + hurtigere Mac'er.

Som regel kommer de nye modeller straks i AppleStore, når de aer annonceret.

Venlig hilsen
KB
Til top
aouer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-Januar-2010
Sted: Østjylland
Point: 406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 17:07
Hej brixen
Fandt det her på sonos hjemme side det ser ud at man ikke skal bruge time machine men bare kopier ens filer over.
Link.: https://sonos.custhelp.com/cgi-bin/sonos.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=694
Har selv en qnap Nas men den bliver brugt til film og back up. Vil gerne have en kun til musik.
Kan en Mac godt finde ens qnap på netværket lige som windows.
Mvh
Aouer
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 17:20
En Mac finder en NAS via smb eller afp og det er faktisk lettere end på en pc, og virker løvrigt også over internettet hvis du har forwardet de rigtige porte.. Og den finder fint qnap A's well

Men en Apple computer med dennes macos x langt mere driftstabilt og hurtigt end tilsvarende win7 hvis du spørger mig.
Det kræver tilvænning at skifte system men oftest er det sværere den anden vej
Mvh

René
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 17:23
Oprindeligt skrevet af aouer aouer skrev:

Har selv en qnap Nas men den bliver brugt til film og back up. Vil gerne have en kun til musik.
OK. 

Oprindeligt skrevet af aouer aouer skrev:

Kan en Mac godt finde ens qnap på netværket lige som windows. 

Ja, ingen problemer. Jeg bruger QNAP finder for Mac, som kan downloades fra QNAP.
Jeg bruger også min QNAP til TimeMachine backup.

Men når Apple kommer med opdatering til OS X, skal vi lige vente på at QNAP får opdateret. Det er ikke sikkert at QNAP finder og TimeMachine på QNAP virker samme dag.

Venlig hilsen
KB
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 17:30
@aouer: Lige en ting mere:

Hvis det bliver Mac, skal du bruge TimeMachine på Mac til backup. Alt andet vil være besværligt.
TimeMachine er så godt og så usynligt i dagligdagen, at der ikke findes noget, der kommer i nærheden til pc.

Som standard bliver der taget backup hver time uden man mærker det på hastigheden.

Venlig hilsen
KB
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 17:35
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

En Mac finder en NAS via smb eller afp og det er faktisk lettere end på en pc, og virker løvrigt også over internettet hvis du har forwardet de rigtige porte.. Og den finder fint qnap A's well

Men en Apple computer med dennes macos x langt mere driftstabilt og hurtigt end tilsvarende win7 hvis du spørger mig.
Det kræver tilvænning at skifte system men oftest er det sværere den anden vej

MacOS-X er hverken mere driftstabilt eller hurtigere end Windows 7.

De to systemer er nogenlunge ens i afvikling af programmer og stabilitet.
Der findes dog færre programmer og spil til mac og ofte er de også dyrere til mac.
Det er lidt et temperamentspørgsmål om hvad man er vant til. Er man superbruger på Windows, så vil man nok ikke bryde sig om mac. Men er man alm. bruger, så er det efter min opfattelse bare en anderledes oplevelse at skifte til MacOS end til en nyere Windows.
Har man meget behov for Microsoft Office pakken, så sker der ofte ombrydning af teksten i dokumenterne, når de flyttes imellem windows og mac versionen. Men hvis man selv skal skrive dem ud på sin egen printer, har dette ingen betydning.

Netbank virker på begge platforme efter at der er kommet NemID.

Man er mere udsat for angreb på Windows, da flertallet sidder på denne platform. Det er dog ikke det samme som at man ikke kan blive inficeret på MacOS, men risikoen er mindre.

Hardwaren er generelt af en god kvalitet på mac og designet er der sjældent noget at sætte en finger på. Vælger man at give tilsvarende penge for Windows hardware, så kan man få noget af samme kvalitet, men somregel knapt så pænt pakket ind.

Redigeret af Cyberguyen - 18-Oktober-2010 kl. 17:54
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 17:45
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Hvis det bliver Mac, skal du bruge TimeMachine på Mac til backup. Alt andet vil være besværligt.
TimeMachine er så godt og så usynligt i dagligdagen, at der ikke findes noget, der kommer i nærheden til pc.

Som standard bliver der taget backup hver time uden man mærker det på hastigheden.

TimeMachine er bare en rsync hentet fra unix og findes til alle platforme...

Det er samme historie om igen hvor Apple kommer med et produkt og så tror alle brugerne at det er noget Apple har opfundet og kun findes til Mac platformen.

Det er ikke anderledes end dengang Apple udgav deres første iPod, der rendte et hav af brugere rundt og troede at det var Apple som havde opfundet mp3 formatet.

Mange ting er smart ved Mac, men de fleste ting findes også på andre platforme. Der er efter min mening for mange der ikke sætter sig ind i tingene og lader sig disillusionere og efterfølgende prøver at overbevise folk om en hel masse.

Redigeret af Cyberguyen - 18-Oktober-2010 kl. 17:46
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 18:07
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Det er samme historie om igen hvor Apple kommer med et produkt og så tror alle brugerne at det er noget Apple har opfundet og kun findes til Mac platformen.

Det er ikke anderledes end dengang Apple udgav deres første iPod, der rendte et hav af brugere rundt og troede at det var Apple som havde opfundet mp3 formatet.

Mange ting er smart ved Mac, men de fleste ting findes også på andre platforme. Der er efter min mening for mange der ikke sætter sig ind i tingene og lader sig disillusionere og efterfølgende prøver at overbevise folk om en hel masse.

Nu kender jeg ikke rsync, men kan det have 55 hard links til ét subdir, så det ser ud til at det samme subdir ligger i 55 forskellige andre subdirs, men kun ét sted på harddisken. Det er hvad jeg har nu.

Jeg tror kun det er på mac, man kan have hard links til subdir. 

Redigeret af Brixen - 18-Oktober-2010 kl. 18:13
Venlig hilsen
KB
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8685
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 18:12

Der er efter min mening for mange der ikke sætter sig ind i tingene og lader sig disillusionere og efterfølgende prøver at overbevise folk om en hel masse.

Måske du skulle sætte dig lidt mere ind i Time Machine

Ikke dermed sagt at jeg mener at det er Guds gave til folket, men bare at du ikke har ret.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 18:35
det er egentlig sjældent at apple VIRKELIG opfinder den dybe tallerken, men rent brugerflademæssigt er de altså dem der har næsen foran. Det er Apple der formår at gøre teknologierne tilgængelige så det kan bruges af både gud og sågar hver mand. - her halter alle andre efter. Men det er ikke altid den dybe tallerken der dukker op. men de gør det enkelt, elegant og forståeligt at bruge.

Hvad angår 10.7 så udkommer den næppe den 20. men som med de andre versioner vil de nok annoncere den et lille års tid i forvejen, så folk kan begynde at udvikle til den nye base og når de så er ved at være kørende så smider de det på markedet så der er indhold og apps. det er en ting apple virkelig har forstået og de fleste andre kunne lære rigtigt meget af. så har man nemlig en temmelig stabil platform når den endelig kommer. bare se på win7 - her abede MS efter for første gang - og det er sg egentlig lykkedes temmelig godt. -- for eng gangs skyld! :-)

Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2010 kl. 18:56
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Hvad angår 10.7 så udkommer den næppe den 20. men som med de andre versioner vil de nok annoncere den et lille års tid i forvejen, så folk kan begynde at udvikle til den nye base og når de så er ved at være kørende så smider de det på markedet så der er indhold og apps. 

Jeg skrev det egentlig så Aouer kunne vente et par dage med at bestille. Der er en chance for at der komme hurtigere mac'er den 20., så det er lidt dumt at bestille før man har set, hvad der kommer.

Venlig hilsen
KB
Til top

Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu