recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fejl på 5.1 lyden fra DR HD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFejl på 5.1 lyden fra DR HD

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Emne: Fejl på 5.1 lyden fra DR HD
    Sendt: 11-November-2010 kl. 15:43
Nu har jeg lyttet til HD-testen fra DR HD nogle gange og har konstateret en fejl på udsendelsen af 5.1 lyden (sendt via DVB-T - har ikke testet fra parabol eller kabeltv)
 
Det der sker ved 5.1 lydtesten er at lyden fra de forskellige højttalere fejlagtig OGSÅ bliver sendt ud i centerhøjttaleren. Først troede jeg at der var tale om en fejl på min DVB-T modtager, men nu har jeg testet det med to vidt forskellige modtagere. Den ene transcoder HE-AAC signalet til DTS5.1 og den anden til DD5.1  - og begge lyder ens i testen. Og der ikke tale om en fejl / opsætning i min SR-reciever.
Spørgsmålet er så om fejlen ligger hos DR eller i senderudstyret (DIGI-TV ) ??? Jeg går ud fra at der er tale om en generel fejl og ikke kun på HD-testen. Hvem skal man fejlmelde til ?
 
Men prøv at lytte til jeres centerhøjttaler næste gang HD-testen senden på DR HD. Den er langt fra tavs, når den skal være det, under testen.
Som sagt kan det være at fejlen kun er på DVB-T ?
 
filmfreak
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2010 kl. 16:00
Jeg har ikke nærlyttet hver enkelt højttaler under HD testen. Men jeg kan da love for at mit fungerer 100% i surround, når der sendes en film med multichannel.
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2010 kl. 18:29
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg har ikke nærlyttet hver enkelt højttaler under HD testen. Men jeg kan da love for at mit fungerer 100% i surround, når der sendes en film med multichannel.
 
men det vil lyde meget bedre hvis f.eks lyden i bag(surround)højttalerne ikke også samtidig blev gengivet i centerhøjttaleren Wink 
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2010 kl. 19:22
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg har ikke nærlyttet hver enkelt højttaler under HD testen. Men jeg kan da love for at mit fungerer 100% i surround, når der sendes en film med multichannel.
 
men det vil lyde meget bedre hvis f.eks lyden i bag(surround)højttalerne ikke også samtidig blev gengivet i centerhøjttaleren Wink 
Det oplever jeg nu heller ikke det gør..Confused
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2010 kl. 19:35
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg har ikke nærlyttet hver enkelt højttaler under HD testen. Men jeg kan da love for at mit fungerer 100% i surround, når der sendes en film med multichannel.
 
men det vil lyde meget bedre hvis f.eks lyden i bag(surround)højttalerne ikke også samtidig blev gengivet i centerhøjttaleren Wink 
Det oplever jeg nu heller ikke det gør..Confused
 
Jeg bemærkede det heller ikke rigtig før jeg lyttede til HD-testen - kunne dog godt fornemme at det ikke lød rigtig når jeg så en 5.1 film på DR HD, men kunne ikke rigtig finde ud af hvorfor før jeg hørte HD-testen.
 
Jeg har forsøgt at måle lydstyrken under testen (har heldigvis optaget det på begge modtagere)
og lydstyrken i centeren når det f.eks kun skal komme i den ene fronthøjttaker er ca 3dB lavere - dvs det er tydeligt hørbart selv når jeg sidder i normal lytteposition. Det kan især høres når lyden kun skal komme fra den ene baghøjttaler hvilket iøvrigt er ret generende. 
 
Men uanset hvad SKAL centeren jo være tavs (som på DVD) når det er meningen at lyden f.eks kun skal komme i den ene fronthøjttaler.
 
Jeg håber snart at HD-testen sendes igen så jeg kan teste lyden fra Canal Digital (parabol) for at undersøge om fejlen kun er via DVB-T .
 
 
 
Til top
Simba Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 137
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2010 kl. 20:00
Hej Filmfreak!
Jeg har (via Stofa) oplevet lidt det samme, men fandt fornylig ud af at jeg havde 2 muligheder for lyd. Stereo eller 5.1. I stereo havde jeg samme oplevelse, men fik så skiftet over til 5.1 og så skal jeg love for at det virker. Det problem der er pt. (via Stofa) er, at lyden er forsinket i 5.1. Stofa er dog opmærksom på det og arbejder på sagen!


Redigeret af Simba - 11-November-2010 kl. 20:00
Bedste hilsner fra
Steen
Loewe Individual 55 ISF kalibreret
Loewe SoundProjector SL
Loewe Highline Subwoofer
Digital Signal by Stofa (Zaptorfri)
Antenneforeningen Helsingør
Apple all the way
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2010 kl. 20:53
Oprindeligt skrevet af Simba Simba skrev:

Hej Filmfreak!
Jeg har (via Stofa) oplevet lidt det samme, men fandt fornylig ud af at jeg havde 2 muligheder for lyd. Stereo eller 5.1. I stereo havde jeg samme oplevelse, men fik så skiftet over til 5.1 og så skal jeg love for at det virker. Det problem der er pt. (via Stofa) er, at lyden er forsinket i 5.1. Stofa er dog opmærksom på det og arbejder på sagen!
 
Hej Simba,
Det omtalte problem gælder naturligvis for 5.1 lydsporet (DD5.1 eller DTS5.1)  og ikke stereo-lydsporet .
Til top
mm-bob Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Marts-2010
Status: Offline
Point: 436
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2010 kl. 12:15
Jeg har optaget HD-Testen d. 03-11-2010 fra YouSee dvb-c.
Den spiller korrekt i alle 6 højttalere under lyd testen. Smile
 
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2010 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af mm-bob mm-bob skrev:

Jeg har optaget HD-Testen d. 03-11-2010 fra YouSee dvb-c.
Den spiller korrekt i alle 6 højttalere under lyd testen. Smile
 
 
OK, det bekræfter min mistanke om at fejlen nok kun optræder via DVB-T .
Jeg har heller ikke at bemærket noget mærkeligt med 5.1 lyden da jeg modtog DR HD via Canal Digital (satellit)
 
Hvem er det så lige man skal fejlmelde til  ? er det mon Digi-tv ?
 
 
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2010 kl. 13:03
Ja det må være DigiTV der har den Mux hvor DRHD er på.
Til top
mm-bob Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Marts-2010
Status: Offline
Point: 436
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2010 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Oprindeligt skrevet af mm-bob mm-bob skrev:

Jeg har optaget HD-Testen d. 03-11-2010 fra YouSee dvb-c.
Den spiller korrekt i alle 6 højttalere under lyd testen. Smile
 
 
OK, det bekræfter min mistanke om at fejlen nok kun optræder via DVB-T .
Jeg har heller ikke at bemærket noget mærkeligt med 5.1 lyden da jeg modtog DR HD via Canal Digital (satellit)
 
Hvem er det så lige man skal fejlmelde til  ? er det mon Digi-tv ?
 
 
 
Er din optagelse også fra d. 03-11-2010? Ellers kan man jo ikke 100% sikkert sige at fejlen på din optagelse kun findes på dvb-t.
Er det boxer godkendte settops? - Jeg tænker på, om du kan få optagelsen ud og analysere lydsporerne...
 
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-November-2010 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af mm-bob mm-bob skrev:

  
Er din optagelse også fra d. 03-11-2010? Ellers kan man jo ikke 100% sikkert sige at fejlen på din optagelse kun findes på dvb-t.
Er det boxer godkendte settops? - Jeg tænker på, om du kan få optagelsen ud og analysere lydsporerne...
 
 
Jeg har lyttet til de seneste 3 udsendelser og optaget de sidste 2 på hver sin DVB-T modtager. På alle udsendelser (inkl 3/11) var fejlen tilstede. Den ene modtager er Boxer-godkendt (faktisk den Boxer selv sælger)
Jeg har stadig min parabolmodtager fra Canal Digital og håber at HD-testen snart sendes igen så jeg kan nå at få testet satelit-udgaven også .
 
Iøvrigt fornemmer jeg at lyd-fejlen ikke alene er under HD-testen men også under de gange hvor DR HD sender film med 5.1 lyd. Det er bare vanskeligere at fastslå fejlen under en film - derfor er det jo godt med HD-testen !
 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu