recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - "Jeg går lige hjem og læser om det på nettet"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket"Jeg går lige hjem og læser om det på nettet"

 Besvar Besvar Side  <1 1213141516 17>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:


Men det understreger jo blot Otto's påstand ganske glimrende, at så længe der er nok ulve i flokken, som gør den samme melodi, så køber folk det samme - i blinde - uden overhovedet at have hørt skidtet. 

Det er lige på kornet efter min mening. Jeg lavede lige en søgning på "ny receiver hvilken" i surround og hifi foraet og den fandt "kun" 100 hits (som er maksgrænsen,Tongue) fra folk som gør nøjagtig det.. De har været på det store internet med selvproklamerede eksperter som skriver at et bestemt mærke er i og åh så godt så godt. Derfra har man så lavet en liste med nogle forstærkere, som ikke passer til netop sit eget behov som man så - istedet for at lytte til dem i en butik som det foreslås - beder de selvproklamerede eksperter om at vælge for en. 

Jamen kære venner.. 

Det er også lige netop her jeg selv bliver harm, for jeg hader simpelthen den ensartethed der er i folks udstyr. Skal der købes ny receiver, så er det Onkyo eller Pioneer. Skal der købes nyt tv er det Samsung eller Panasonic. Skal der købes ny afspiller er det Oppo, Pioneer eller Panasonic. Skal der købes ny sub er det Velodyne. Skal der købes nye højttaler er det automatisk XTZ som bliver nævnt. Der er så også den bedste af dem alle med at produkter fra <indsæt butiks navn> bliver nævnt som "det bedste" - ja, det er en landsdækkende kæde og jo de har et godt udvalg, men min egen erfaringer har lært mig at der er enkelte butikker som er mere end dygtige nok til at tilbyde samme indfrielse af kundens behov mht. design, lyd og service. Man hører bare ikke om disse butikker fordi folk bare gør som folk skriver på internettet. Vi køber alle den samme afspiller, vi køber alle den samme subwoofer... Man tager sig ikke tid til at  danne sin egen mening.

Synd.. for som Otto skriver, så kunne man som kunde have endt med at købe det rigtige fremfor noget som andre synes er det rigtige.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 13:28
Oprindeligt skrevet af Langmack Langmack skrev:

Jeg vil give dig ret på rigtig mange punkter, dog er der 1 meget stor grund til jeg synes råd i forummet er en god ide;

Jeg har selv stået på sælgerens side, ifm. consumer elektronik - men pointen er den samme.
Ofte havde vi haft en stak bærbare, som vi fik dikteret ovenfra, at disse havde stor prioritet at få solgt - så vi var klar til de nye modeller.

Så sceneriet blev, at kunden kom ind med f.eks. 5000kr - Istedet for at tilbyde kunden den mest optimale model, blev kunden tilbudt den anden lagerførte model med beskeden om, det var lige den model som passede til vedkommendes behov.

Samme har vi jo hørt fra Fona mv. hvor "prikkerne" dikterede varer med provision, som sælger forsøgte at sælge - istedet for at sælge den "rigtige" model til kunden.

Burde man så ikke have fulgt sin integritet og informeret kunden om "det rigtige valg" ? Jo bestemt. Men der skal også brød på bordet, og når chefen lytter med fra kontoret - så følger man hans ordrer.

Summa summarum, så kan et forum besøg afhjælpe ovenstående - det kan jo være der findes en bedre model inden for prisrammen. Alternativt kan man oftest få fortalt, at sælgeren prøver at sælge sidste års model. 

Hermed ikke sagt alle forhandlere fungerer således, men alle med et lager har et vis ønske om at få tømt disse for ældre modeller. Nogle gør så det "korrekte" at sælge dem til indkøbspris med informationen om at en nyere model er på vej - hvilket ikke nødvendigvis gør den nuværende vare ringere - men synes man som forhandler har en vis oplysningspligt.
 
Din sammenligning er i mine øjne ikke helt det samme. Højttalere bliver ikke som sådan "for gamle/sidste års model". Ej heller forstærkere. Det er elementær teknologi, i modsætning til f.eks. bærbare, hvor det går hurtigere og hurtigere. Og surroundreceivere hvor der kommer flere og flere indgange, lydformater, netværk og meget andet sno*! I 95% af tilfældene ville en kunde - som Otto også påpeger, kunne nøjes med en langt mindre - og billigere - model. Eller endnu vigtigere, noget helt andet end den ONKYO-receiver, som det er blevet defacto-standard at anbefale hér på forummet. Bevares, man får da en masse indgange og funktionalitet i en ONKYO, men lydkvaliteten? Jeg kan hurtigt komme på flere i prisklassen, som performer bedre på det punkt. Og finish'en? Bvadr siger jeg bare, som gammel ONKYO-mand. Dead
 
Men det understreger jo blot Otto's påstand ganske glimrende, at så længe der er nok ulve i flokken, som gør den samme melodi, så køber folk det samme - i blinde - uden overhovedet at have hørt skidtet. Eller overhovedet at have fået hjælp til at få analyseret deres behov!
 
M.v.h.
Til top
Langmack Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 13:02
Jeg vil give dig ret på rigtig mange punkter, dog er der 1 meget stor grund til jeg synes råd i forummet er en god ide;

Jeg har selv stået på sælgerens side, ifm. consumer elektronik - men pointen er den samme.
Ofte havde vi haft en stak bærbare, som vi fik dikteret ovenfra, at disse havde stor prioritet at få solgt - så vi var klar til de nye modeller.

Så sceneriet blev, at kunden kom ind med f.eks. 5000kr - Istedet for at tilbyde kunden den mest optimale model, blev kunden tilbudt den anden lagerførte model med beskeden om, det var lige den model som passede til vedkommendes behov.

Samme har vi jo hørt fra Fona mv. hvor "prikkerne" dikterede varer med provision, som sælger forsøgte at sælge - istedet for at sælge den "rigtige" model til kunden.

Burde man så ikke have fulgt sin integritet og informeret kunden om "det rigtige valg" ? Jo bestemt. Men der skal også brød på bordet, og når chefen lytter med fra kontoret - så følger man hans ordrer.

Summa summarum, så kan et forum besøg afhjælpe ovenstående - det kan jo være der findes en bedre model inden for prisrammen. Alternativt kan man oftest få fortalt, at sælgeren prøver at sælge sidste års model. 

Hermed ikke sagt alle forhandlere fungerer således, men alle med et lager har et vis ønske om at få tømt disse for ældre modeller. Nogle gør så det "korrekte" at sælge dem til indkøbspris med informationen om at en nyere model er på vej - hvilket ikke nødvendigvis gør den nuværende vare ringere - men synes man som forhandler har en vis oplysningspligt.
LG OLED65C9 monteret på Beovision 7 gulvstander.
B&O Stage
Beoremote One
Til top
ghost-the-man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Oktober-2007
Sted: DK (nordøstfyn)
Status: Offline
Point: 1647
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 12:53
Jeg er fuldstændig enige,når det drejer sig om især lyd kunne jeg aldrig finde på at købe en vare,fordi alle andre synes det lyder godt,jeg har da mine egne øreTongue,men jeg vil da kigge nærmer på produktet,og hvis det er noget som kunne interessere mig vil jeg tage ud i butikken se nærmer på det,for jeg har altid haft tingene hjemme og lytte/set på det inde et købt og køber som regel også kun i de butikker hvor jeg kan det,og helst en hel weekend så man vikelig har tiden så det ikke skal gå huhej vild dyr,for det kan godt gå lidt for stærk i butikkerne nogengange.
Jeg må så også indrømme at jeg har da købt pr produkter uden at have haft det hjemme først,mit nuværende tv og min Oppe 83.
Otto,et ganske godt initiativ.Clap


Redigeret af ghost-the-man - 22-December-2010 kl. 12:54
Til top
Darkwing Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 51
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 12:42
Er det ikke bare den naturlige udvikling, jeg hører ikke længere nogen der siger, "Jeg har købt nye højtalere, de lyder bare pissegodt" .. Nejnej... nu hører man "Jeg har købt nye højtalere, enhederne er lavet i teflon der er blevet nedkølet på sydpolen og så trykformet med 800 bar under en hvalros"

Hifi er blevet ren prestige - lyden er underordnet, så skal du sælge i det segment, så handler det (igen) om varm luft !
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

"problemet" er vel også at det er billigere på nettet, så derfor læser man om det, og så køber man det på nettet inden man overhovedet fået en demo af det, og så når det kommer hjem i stuen, så lyder "vel fint nok"
 
Ja, det er lige præcist dér kæden hopper af, for hvad hjælper det at spare 20% på et produkt der er 30% dyrere end dét man egentlig burde have købt?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

God tråd...
 
Kan godt forstå harmen fra Otto, men som der også bliver nævnt, så tror jeg at grunden til at man ikke "bare" stoler på sig selv, er at man ikke stoler på ekspedienten. Da denne er sælger og skal tjene penge. Spørger man entusiasten, så vil han gå i retningen af køberens interesse, spørger man sælgeren så bliver man måske ledt i anden retning, eks. ender med et Bose surround anlæg, når man egentlig kom og ville købe stereo, da der måske var størst avance på det anlæg.
 
 
Jamen, det er dér jeg vil være lidt harsk, og sige at hvis du ikke mener du kan stole på ekspedientens kompetence og rådgivning, så skal du da for satan finde et andet sted at handle! Hvis en sælger overtaler dig til Bose surround, når du ville have haft et godt stereo-anlæg, så er du gået i den forkerte forretning. Og hvis du ikke mener at der FINDES troværdige og kompetente ekspedienter, jamen så må du bare give op og acceptere en stor risiko for fejlkøb.
 
Ja, en sælger skal tjene penge, og er ikke uvildig. Men som jeg har sagt før, så er en ejer af et produkt absolut heller ikke uvildig. Jeg mener faktisk at de på mange punkter er langt _værre_. Helt konkret, jeg forhandler surround-receivere fra Onkyo, Pioneer, Yamaha og Marantz. Jeg har hørt et bredt udvalg af dem alle, på et bredt udvalg af højttalere. Uanset hvilken af de fire du ender med at købe, så er jeg økonomisk set fint tilfreds, så længe du handler hos mig så drejer det sig om at du får det rigtige. Jeg vil naturligvis ikke kunne være helt neutral hvis du beder mig sammenligne med Denon og NAD, men inden for de mærker jeg forhandler, så kan jeg. Hvis du beder om hjælp på nettet, så får du som regel en masse svar fra nogle brugere der ejer én receiver, og aldrig har hørt andet. Jo, deres 3 år gamle, mindre model fra iøvrigt samme mærke. "Jeg har en XXX, den kan du roligt købe, den er supergod". Noget i den stil. Sandsynligheden for at gøre et fejlkøb på dén baggrund, er IKKE mindre end ved at henvende sig til en seriøs, ansvarsfuld sælger. Tværtimod.
 
Jeg synes det er fuldstændigt absurd, at man føler at man ikke kan stole på udtalelser fra en sælger, hvor du VED hvad personens baggrund er for at udtale sig, og kan trække fra efter behag - mens man føler at man da kan stole fuldt og fast på ukendte anonyme brugere, hvor du ingen anelse har om hvorvidt vedkommende rent faktisk har hørt produktet eller ej.
 
For at sætte det lidt på spidsen - hvad nu hvis dén bruger du spørger, rent faktisk har dén information han videregiver, fra den selvsamme sælger du ikke turde stole på? Hvad nu hvis dén bruger du spørger, er totalt Otto-fanboy (de findes Wink), hvorfor er det så mere troværdigt at lytte til ham, end at lytte til mig?
Til top
Bravo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 12:23
"problemet" er vel også at det er billigere på nettet, så derfor læser man om det, og så køber man det på nettet inden man overhovedet fået en demo af det, og så når det kommer hjem i stuen, så lyder "vel fint nok"
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 12:21
Oprindeligt skrevet af Bravo Bravo skrev:

God tråd...
 

Kan godt forstå harmen fra Otto, men som der også bliver nævnt, så tror jeg at grunden til at man ikke "bare" stoler på sig selv, er at man ikke stoler på ekspedienten. Da denne er sælger og skal tjene penge. Spørger man entusiasten, så vil han gå i retningen af køberens interesse, spørger man sælgeren så bliver man måske ledt i anden retning, eks. ender med et Bose surround anlæg, når man egentlig kom og ville købe stereo, da der måske var størst avance på det anlæg.

 

Der var jo noget i de Fona butikker, hvor der var en prik på slagsskiltet, så var anvancen større, og så fik man som sælger en bonus.

 

Når alt kommer til det, så giver "køber" sig ikke tid til at lytte, men at læse, det kan man!


Det er dine øre der bestemmer , ikke ekspedientens.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 12:21
Oprindeligt skrevet af mortenstryhn mortenstryhn skrev:

Kunderne i dag kan deles op i flere forskellige typer:

1) Dem som vil have det bedste uden at tro på at de selv kan høre eller se det
2) Dem som stoler på sig selv, men som ikke synes af faghandlen gør det godt nok
3) Resten
 
Ad 1 er dem, som læser en masse på Internettet og så bare køber det uden at vide om det passer til dem.
 
Ad 2 er den del, som jeg tilhører og hold da op hvor er der langt imellem de gode ekspedienter. Jeg var f.eks. i HiFi Klubben og høre på en Blu Ray's audio-egenskaber og ekspedienten kunne ikke høre at der blev sendt bas til en slukket subwoofer. Noget jeg kunne have forventet i El-Giganten eller FONA, men ikke i HiFi Klubben, som praler af at være eksperter og entusiaster! Da jeg så selv fik slået subwooferen fra og kun kørte over gulvhøjttalerne, spurgte jeg om ikke ekspedienten kunne høre forskel, men nej, det kunne han ikke.
 
Så måske er der en grund til at butikkerne mangler respekt fra kunderne ...
 
Jamen, det kan jeg sagtens forstå. Det er en negativ spiral, for jo mere folk opgiver butikkerne, jo færre butikker er der.
 
Det er ikke sikkert at der er en løsning, det er bare en frustrerende udvikling - og her tænker jeg ikke så meget på det rent forretningsmæssige, men på at kunderne får for lidt for deres penge. Jeg er enig i at butikkerne i dag generelt er for ringe, men jeg er ikke enig i at det er dét der bærer årsagen. Jeg mener at manglende (gode) butikker er effekten, ikke årsagen. Årsagen er at kunderne bliver væk, stiller for få krav, og er for lidt villige til at betale for at få dé krav de stiller opfyldt. Det nytter ikke noget at enkelte siger "jamen sådan er det ikke for mig", det er fint nok, og det sætter jeg pris på - men udviklingen for flertallet er at så længe man bare kan læse sig til det hele på nettet, så behøver man jo ikke kompetente ekspedienter.
 
You don't know what you've got 'til it's gone.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 12:19
Jeg gør lidt begge dele inden køb. Dog efterlyser jeg mere udtaleser som tilbage lændet - åbent - musikalsk , mere for at få en indikation hvad jeg kan forvente inden jeg tager noget med hjem for at lytte. Alligevel ender det altid med at udfaldet bliver anderledes end forventet. For mit eget vedkommende har jeg prøvet at finde en cd afspiller som skulle være varmt-klingende. Det viste sig efter utallige af afprøvningers at det skulle være det nærmest modsatte, for at det fungerede. Det er ingen vej uden om.......tag lor... Med hjem - dem alle :-)
Til top
Bravo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2010 kl. 12:17
God tråd...
 
Kan godt forstå harmen fra Otto, men som der også bliver nævnt, så tror jeg at grunden til at man ikke "bare" stoler på sig selv, er at man ikke stoler på ekspedienten. Da denne er sælger og skal tjene penge. Spørger man entusiasten, så vil han gå i retningen af køberens interesse, spørger man sælgeren så bliver man måske ledt i anden retning, eks. ender med et Bose surround anlæg, når man egentlig kom og ville købe stereo, da der måske var størst avance på det anlæg.
 
Der var jo noget i de Fona butikker, hvor der var en prik på slagsskiltet, så var anvancen større, og så fik man som sælger en bonus.
 
Når alt kommer til det, så giver "køber" sig ikke tid til at lytte, men at læse, det kan man!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1213141516 17>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu