recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - JVC X9 - tidligere X7
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

JVC X9 - tidligere X7

 Besvar Besvar Side  <12345 9>
Forfatter
Besked
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2011 kl. 14:51
Før jeg evt kaster [lidt for mange] penge efter sådan en X7 eller X9'er, som erstatning for min BlackWing 2 (tweaked HD100) så tillad mig lige at spørge om følgende: (Ja, jeg ved godt at jeg ikke bare kan forvente at der lige tilfældigvis sidder nogen i gruppen der kan give svar på så produktspecifikke spørgsmål, men man må jo spørge lidt hist og lidt her for at øge chancen for at finde et svar)

1. Accepterer X-serien 1920x1080@120 Hz som INDGANGSSIGNAL på HDMI?
...Siden den jo i forvejen opererer med 120 hz fremvisning, ville det jo være oplagt og genialt om den også accepterede et sådant indgangssignal, f.eks fra en PC, da man så kunne opnå totalt lækker og smooth 120 hz motion fra 2D spil på PC, foruden 2x60hz til 3D.

2. Er X-serien generelt kompatibel med Nvidia 3D vision output (stereoskopisk output op til 120 hz) ...Og i givet fald hvor mange fps accepteres som INPUT?
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2011 kl. 14:58
Hvis vi går ud fra at de har taget det hele med her, så nej.

http://www.jvc.eu/dla-x/spec.html

Redigeret af SVP03 - 22-Februar-2011 kl. 14:58
SVP03
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2011 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Hvis vi går ud fra at de har taget det hele med her, så nej.

http://www.jvc.eu/dla-x/spec.html


Ja, det er jo så spørgsmålet, (specifikationerne var første sted jeg søgte svar).

Men det giver jo ikke rigtigt noget sikker svar, for specifikationerne oplister jo bare de gængse "TV" standarder hvor jeg godt ved 120 fps signalerne ikke er en del af specifikationerne, og så oplistes der kortfattet også nogle PC standarder der accepteres. Men de har desværre ikke gjort sig umage med at specificere hvilke refresh rate det accepteres i forbindelse med PC standarderne/tilslutningen, kun at der accepteres f.eks. WUXGA mv.


Redigeret af TBC1 - 22-Februar-2011 kl. 15:26
Til top
Peter49 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Juni-2008
Status: Offline
Point: 256
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter49 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2011 kl. 16:47

indlæg det forkerte sted - sorry



Redigeret af Peter49 - 22-Februar-2011 kl. 16:49
Til top
Bruce Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 09-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 558
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruce Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2011 kl. 11:42
Har forsøgt at "nulre" med lyd og billede igår. Kalibrerede med Audyssey igår og er meget tilfreds med lydbilledet. Noget mere jævn lydstyrke over hele spektret end tidligere.

Ud fra en meget omfattende kalibreringstråd om X7'eren jeg har fulgt med i, begyndte jeg at gøre mine egne erfaringer med X9'erens indstillinger.

Eksperimenterede en del med HDMI standard (video: 16-235), Enhanced (PC: 0-255) og Super-White (16-255) og lagde mærke til forskelle i sammenhæng med åbning af projektorens blænde. 

Brugte User 1, satte gamma til normal og farvetemperatur til 6500, hvorefter jeg eftersigende skulle være tæt på default THX indstillingen. 

Valgte Screen Adjust 05, for mit Carrada BW lærred og så prøvede jeg funktionen Black Level, som kan styre sortniveauet afhængig af rummets lys.

Holder mig helt væk fra at bruge sharpness og detail.

Da jeg slet ikke er inde i at bruge en CMS derudover, fravalgte jeg med det samme brugen af Enhanced (0-255). Det giver simpelthen følelsen af et for udvasket (gråt) billede. Umiddelbart er jeg tilbage ved standard, men kan sagtens forestille mig, at Super White kan være en fordel ved en rigtig kalibrering.

Det er meget spændende "at rode" Smile
Til top
Bruce Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 09-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 558
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruce Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2011 kl. 02:30
Slid, men vid, ting ta'r tid og i dag havde jeg så en god kammerat ovre for at se film, men det blev nu istedet til en lang lang demoaften, med øl, irish coffee og hygge.

Og det endte hverken værre eller bedre, at vi smed Last of the Mohicans på. En film jeg altid har anset som en ok Mann film, men faktisk aldrig tænkt nærmere over, hvad cinematografi angår. Den har faktisk været særdeles udskældt i den nye version, hvor Dante Spinottes cinematografi er udsat for en helt anden farvenøgle og kontrast, end man er vant til fra DVD udgaven.

Filmen fremstår langt mørkere end nogensinde og de sædvanlige screenshots har været fremme med "dokumentation" om udgivelsens middelmådighed. Nu skal det lige siges, at PC skærme som regel har en meget ussel kontrast ifht. filmkvalitet og jeg vil vædde med, at de fleste lige nu har en brightness af deres skærme på mellem 60 og 100%. Til sammenligning er min PC skærm 7% brightness for at ramme tæt på D65.

Sidst vi så klip fra filmen, på JVC X7 demo modellen, fandt min ven den for mørk, men jeg må nok sige, vi fik os en overraskelse i aften. Forskellen fra sidst til nu er meget, hvad skarphed og detaljerigdom i sortniveauet angår og jeg vil ikke et sekund tvivle på at kalde filmen for meget tæt på billed reference kvalitet nu og en titel jeg vil bruge som fremtidig demomateriale.

Jeg er fuldstændig vild med Barry Lyndon og den naturlige lyssætning i denne. Kubrick var intet mindre end genial i hans søgen efter det perfekte. Mann går ikke på samme måde til yderligheder med special kameraer og linser, for at kunne filme med naturligt lys i et slot, kun oplyst med stearinlys og alligevel er det dette udtryk, som nu skinner igennem med farvenøgle og kontrast i Last of the Mohicans på blu-ray. 

Naturlig, er det ord jeg vil bruge omkring toning af lys i skov og nattesekvenser. Det skulle været en hurtig 10 minutters demo, men vi endte med at sidde og se de fleste af filmens mørkeste sekvenser igennem og på intet tidspunkt, måtte vi anstrenge os, for at få øje på detaljer. De mindste detaljer i skoven, en lysstråle, røg, reflekterende måneskin var tilstede og skabte en atmosfære og stemning jeg ellers aldrig nogensinde har fået øje på i denne film. 

Ja, jeg føler det sgu ret blasfemisk, sådan at give Mann cadeau i samme sætning som Kubrick, men det er faneme en smuk film, jeg lige har opdaget. Er dog sikker på, at Barry Lyndon om et par måneder er i en anden boldgade :)
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2011 kl. 02:29
Oprindeligt skrevet af Bruce Bruce skrev:

Eksperimenterede en del med HDMI standard (video: 16-235), Enhanced (PC: 0-255) og Super-White (16-255) og lagde mærke til forskelle i sammenhæng med åbning af projektorens blænde. [snip]

Da jeg slet ikke er inde i at bruge en CMS derudover, fravalgte jeg med det samme brugen af Enhanced (0-255). Det giver simpelthen følelsen af et for udvasket (gråt) billede. Umiddelbart er jeg tilbage ved standard, men kan sagtens forestille mig, at Super White kan være en fordel ved en rigtig kalibrering.

Det er meget spændende "at rode" Smile


Jo jo, bestemt. Men der er altså ingen grund til at eksperimentere eller rode unødigt med lige netop luminans-rangen, hvis du får fortalt hvad den handler om. For det er jo blot en indstilling der gør at man kan bruge projektoren korrekt til forskellige kilder. hhv. konsumer Video kilder og f.eks. PC, der har forskellige luminans ranges.

16-235 er standarden for TV, DVD, BD og lign video medier. Her er sort defineret ved luminans værdien 16 og hvid defineret som 235. Det er derfor man f.eks. kan tale om black below black i et video signal. (Du ved, f.eks. fra fra brugerkaliberings testbilleder hvor man indstiller luminansen sådan at "black below black" bjælken lige præcis forsvinder, mens "black above black" bjælken stadig er synlig som mere grå på baggrunden der er "black")

Alt der er over og under disse værdier (16-235) er ikke noget der hører med i et videosignals reference luminans spektrum. Skiverne er masteret sådan at de passer til denne reference (hvis da ellers de er matered ordentligt), da det jo udgør er standarden og referencen for video. Det er naturligvis også derfor du oplever den til video-materiale forkerte "enhanced" indstilling som værende "udvasket". For det er som udgangspunkt et forkert valg til den slags materiale. For stilles projektoren til "enhanced/pc" luminansrage, gengiver den pludselig hvad der skulle være sort i materialet 16 trin over sort (og derfor i realteten som gråt), og hvad der er defineret som 100% hvid i videomaterialet er ligeledes heller ikke længere helt hvidt på lærredet i gengivelsen, men en lavere IRE værdi end 100% hvid.

Omvendt vil det så være sådan at hvis du spiller et PC spil på projektoren fra et udgangssignal der følger den større PC luminansrage fra 0-255, med den der-til forkerte "video" indstilling på projektoren, så ville du opleve en markant black- og white crushing i spillet, hvis du ikke vælger det større dynamiske område (PC/Enhanched) der jo passer til PC'ens udgangssignal.

Du har altså bare muligheden for at kunne vælge begge ranges på projektoren, for nemt og hurtig at kunne stille den til at udnytte begge signaltyper mere korrekt.

Selvfølgelig ville man kunne kompensere med mere ekstreme indstillinger af luminans og kontrast mv., hvis man imod hensigten brugte samme luminans range til begge type signaler, og f.eks skrue markant op for kontrasten, og markant ned for luminansen hvis man brugte enhanced range til video materiale, og nå omtrent samme resultat. Der vil dog ikke være nogen fordel eller gevinst i den vej. For man skulle jo stadig indstille og kalibere sådan at 16 bliver til det mørkeste projektoren kunne lave, og 235 det lyseste den kan lave, hvis man skal udnytte dynamik området optimalt. (Og det har man jo alt mulig GOD grund til med en projektor med så stort native kontrast som en D-ILA projektor Wink) Og man skulle altså således også stadig have 2 endog meget forskellige farveprofiler for at kunne gengive begge signaltyper korrekt, hvis man imod hensigten bruger samme range indstilling på projektoren til begge typer indgangssignaler. Og derfor er det jo alt andet lige noget smartere og mere "korrekt" at have muligheden for at skifte imellem de to forskellige referencer, som de nu engang er definerede for de forskellige mediers dynamik og luminans range og så tage udgangspunkt i det når man kalibrerer.

Håber det ikke er skrevet så knudret at det ikke er til at forstå, men snarere klargør baggrunden for valgmulighederne, og hvad der er mest "korrekt" og ikke mindst naturligt at bruge til de forskellige medier og hvorfor.

Mvh
TBC


Redigeret af TBC1 - 04-Marts-2011 kl. 03:00
Til top
Bruce Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 09-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 558
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruce Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2011 kl. 19:54
Tak TBC for input.

Jeg har fulgt med i en del tråde omkring kalibrering af de nye JVC'ere og havde ikke helt fået fornemmelsen af, at det altid var så enkelt at ende med 16-235. Men jeg synes absolut du giver en god og fyldestgørende forklaring på, hvorfor man skal vælge standard og det vil jeg så nu tage udgangspunkt i, selvom det har været lærerigt at "prøve sig frem" Smile
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2012 kl. 18:20
Hej.
Er der nogle herinde der har leget med Color manegment / CMS kalibrering af X7-X9 efter at have kørt 400+ på pæren.
Jeg har en delta e værdi på over 6 på den røde farve, det er især Y værdien der er forkert
Color manegment tilader ikke at hæver værdien, men kun sænke den, på trods af at scalaen går begge veje.
Jeg har efterfølgende læst at det skulle være samme problem andre steder i verden, men det kniber lidt med JVC vilje til at gøre noget ved problemet.
 
Er nysgerrig om der er andre der har eller har haft samme problem, og evt. har reklameret over det.


Redigeret af stridsvognen - 01-Marts-2012 kl. 01:54
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2012 kl. 19:01
Skriv til Otto P
Han havde sit hyr med min x7, så han kan nok svare
SVP03
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2012 kl. 19:29
Det er da rart at høre jeg ikke er helt alene om det.. Ville være rart at høre fra andre der selv har rodet med problemet.
Det er lidt svært for forhandlere at skyde deres egne produkter.
JVC har da ihvertilfælde aldrig hørt om nogle problemer med den model.. LOL.
 
Så jeg venter stadig på en manual over Color manegment der så kan lære mig at bruge den korekt.
Og så har jeg forespurgt på tolerancerne på convergence, da den også skrider mere og mere i siderne.
 
Det skal siges at billedet ikke er dårligt, men der er plads til forbedringer, og nu da den er købt med CMS vil det da være rart at det virkede..Smile
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2012 kl. 13:51
Så har jeg fået lidt svar fra JVC.
Convergence er der ikke nogle tolerencer på, andet end den de vurdere fra sag til sag alt efter hvad humør de lige er i den dag de vurdere det.
Bruger manual til CMS har de ikke, og de kan ikke svare på hvilket spænd den normalt har.
 
Så har jeg fundet ud af at det er tid til ny pære... Har skrevet med en flink fyr fra ISF, som siger det er helt normalt at der ikke er ret meget lys i pæren efter 700 timer.
De anbefaler at skifte for hver 500 timer. Og aldrig komme under 14FL
 
Han fortalte også at X7 kunne kalibreres til en delta e på ca 4 på de primære farver, hvilket jeg nok havde forventet bedre med en projector med fuld color manegment.
 
Jeg landede på en delta e for rød på 5,0 grøn 4,5 og blå 3,0 uden brug af color manegment, og det var ved ca 500 timer og lys var på det tidspunkt 9,2FL Der burde pæren allerede være skiftet for længst.
 
Jeg har pt 5,6FL tilbage eller 7,9 i high lamp mode og 3D mode.. fuld åben iris.
Lyset er faldet med ca 2,5FL inden for omkring 100timers drift.
 
Så til JVC ejere der ønsker top ydelse, så er det åbenbart nødvendigt med ny lampe mindst for hver 500 timer, og kalibrering hver 50-100 timer.
 
Og der er det nok en fordel at være ret hurtig til at kalibrere ellers skal du skifte lampe midt i det hele og starte forfra.Wink
 
Jeg skal nok melde tilbage når lampen er skiftet, om det løser CMS color manegment problemet.
Og løbende opdatere lys udbyttet. og hvor meget RGB og Gamma kurven drifter.
Så man kan få en ide om hvor ofte man bør kalibrere.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu