recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 3 HD'er fyldt med blu-ray?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket3 HD'er fyldt med blu-ray?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2011 kl. 10:04
Lovgivningen er nu forholdsvis simpel på det her område. Det kryptiske består i, at det ikke giver særlig meget mening.
1. Du må slet ikke kopiere dine film. Der findes ikke lovhjemmel til det idag (endnu).
2. I og med du ikke må 1. så giver det sig selv, at du i tilfælde af du har gjort det alligevel, slet ikke må videre give kopier, hvilket er hvad du gør.
 
Anyway. en formattering af dine diske vil måske rent lovmæssigt fratage dig fra ansvar. Men det smarte er så, at din køber kan genskabe disse data lyn hurtigt, stortset uden tab. Skal du undgå dette, så skal der en lowlevel formattering til. (og ikke engang den kan sikre dine data helt). Hvad din køber gør, kan du ikke drages til ansvar for, såvidt jeg forstår det.
 
Det er måske værd at overveje denne lille detalje, inden man sælger sine brugte diske. Tænk hvad der kunne ligge på dem.
Til top
mortenstryhn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Marts-2006
Status: Offline
Point: 137
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2011 kl. 10:26
Jeg fandt lige denne her side:
 
Den siger det vel ret klart og underbygger det som Otto skrev. Om man så er enig i reglerne er noget andet...
Til top
Ronny73 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 328
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2011 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af mortenstryhn mortenstryhn skrev:

Jeg fandt lige denne her side:

 

Den siger det vel ret klart og underbygger det som Otto skrev. Om man så er enig i reglerne er noget andet...


jeg har læst det 2 gange, jeg kan ikke se nogle steder man må videre give kopier ? prøv at paste det ind i tråden
Til top
Langtoft Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 29-December-2009
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 424
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2011 kl. 12:46
der er da heller ikke nogle der nævner noget om at man må videregive kopierne .. Der var snak om hvorvidt det er lovligt at lave en kopi til sig selv og så sælge originalen. men der står på http://www.forbrugerraadet.dk at :

Hvis man sælger programmet til andre, skal man selv slette det man har installeret og destruere alle kopier.


Til top
Ronny73 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 328
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2011 kl. 12:52

en film er ikke et program ?

Redigeret af Ronny73 - 19-Januar-2011 kl. 12:53
Til top
Darking Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-December-2003
Status: Offline
Point: 56
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2011 kl. 13:51

Snakken handler om man må købe en dvd, rippe den, og så sælge originalen. og det må man godt.

Programmer/spil er noget andet, da man køber retten til at bruge programmet, og ikke dit "eget" program.
 
Derfor må en kopi ikke benyttes efter programmet er solgt videre, da licensen så at sige flyver med originalen.
What We Do In Life Echoes In Eternity

Pioneer LX508D(kalibreret), Yamaha RX-V650, Playstation 3, DLS R66.
Til top
bleze Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-Maj-2005
Status: Offline
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2011 kl. 13:52
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

1. Du må slet ikke kopiere dine film. Der findes ikke lovhjemmel til det idag (endnu).

Jo hvis man beder om kan man godt få lov af dem der har rettighederne til filmen... Det gjorde jeg i hvertfald. http://enfrustreretforbruger.dk/home/?p=1037

En formatering af drevet der overskriver med 0'er er ikke nok til at slette data. De kan stadig hives frem. Der skal vist mere end 5 overskrivninger til med random data før det begynder at blive umuligt så vidt jeg ved.  En quickformat eller sletning af partitions (det plejer jeg at gøre ved salg af diske) bør være nok logisk set
LG OLED83C1, LG OLED65B6V, Samsung PS63C7705, Pioneer KURO KRL-37V, Integra DRX-R1 7.0.4 setup, Synology DS1821+, 4 x KODI Mediacenter (nVidia Shield), Sonos med 6 zoner
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2011 kl. 14:30
Oprindeligt skrevet af Niki W Niki W skrev:

Hey forum
Jeg er er igang mine blu-ray rip over på min nye server(Har lavet kopi af mine egen film), men er det så lovligt at sætte mine 3 eksterne til salg, eller skal jeg formatere dem inden salg, tager jo noget tid at formatere ~3 tb film jo?


Om du må sælge med alle filmene på skal jeg ikke gøre mig klog på, men hvis du formatterer diskene med en omgang quick formatering kan jeg ikke se at der er nogen problemer. At køber kan hive dem frem igen er ikke noget du kan gøre noget ved og det er ikke dit ansvar at køber evt bryder loven ved at være i besiddelse af opretshavsbeskyttet materiale som vedkommende ikke har betalt for.

Jeg vil tro at det i sidste ende vil være afgørende om man kan vise om du har været i god tro eller i ond tro. Altså hvis du gør køber opmærksom på at du har quickformatteret og at han selv kan hive filmene frem igen og du samtidig tager en ekstra høj pris for diskene - F.eks mere end nye diske ville koste, så har du været i ond tro og så er det formodentlig ikke lovligt.
Hvis du derimod quickformatterer og sælger til markedsprisen for brugte diske, så vil det være svært at vise at du har været i ond tro selvom køber kan hente filmene frem igen.

MVH
tvkartoffel
Til top
mortenstryhn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Marts-2006
Status: Offline
Point: 137
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2011 kl. 15:01
Nej - der står jo at du IKKE må sælge kopier:
 
Du må ikke:
  • Forære kopien af en cd/dvd væk
  • Udlåne, bytte eller sælge en kopieret cd/dvd
  • Til top
    Langtoft Se dropdown menu
    Super bruger
    Super bruger


    Oprettet: 29-December-2009
    Sted: Frederikssund
    Status: Offline
    Point: 424
    Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2011 kl. 18:26
    Oprindeligt skrevet af Darking Darking skrev:

    Snakken handler om man må købe en dvd, rippe den, og så sælge originalen. og det må man godt.

    Programmer/spil er noget andet, da man køber retten til at bruge programmet, og ikke dit "eget" program.
     
    Derfor må en kopi ikke benyttes efter programmet er solgt videre, da licensen så at sige flyver med originalen.


    Nej, nu må i altså holde op .. i skal ikke fortælle mig at det er lovligt at købe en dvd .. lave en kopi og så sælge originalen ...

    Det vil sige alle pirater der downloader film bare kan sige de har haft originalen og på den måde slippe for erstatningskrav ? come on, den hopper jeg ikke på ...

    Og denne her : du må ikke Kopiere en original cd/dvd lånt af en ven ? den kan lovligøres ved at jeg køber den af min ven for 25 øre, kopiere den og sælger den tilbage til ham for 25 øre ??Clap




    Redigeret af Langtoft - 19-Januar-2011 kl. 18:28
    Til top
    Rolf Lemmike Se dropdown menu
    Guld medlem
    Guld medlem


    Oprettet: 25-Maj-2007
    Status: Offline
    Point: 1054
    Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2011 kl. 19:33
    Oprindeligt skrevet af Langtoft Langtoft skrev:

    Oprindeligt skrevet af Darking Darking skrev:

    Snakken handler om man må købe en dvd, rippe den, og så sælge originalen. og det må man godt.

    Programmer/spil er noget andet, da man køber retten til at bruge programmet, og ikke dit "eget" program.
     
    Derfor må en kopi ikke benyttes efter programmet er solgt videre, da licensen så at sige flyver med originalen.


    Nej, nu må i altså holde op .. i skal ikke fortælle mig at det er lovligt at købe en dvd .. lave en kopi og så sælge originalen ...

    Det vil sige alle pirater der downloader film bare kan sige de har haft originalen og på den måde slippe for erstatningskrav ? come on, den hopper jeg ikke på ...

    Og denne her : du må ikke Kopiere en original cd/dvd lånt af en ven ? den kan lovligøres ved at jeg køber den af min ven for 25 øre, kopiere den og sælger den tilbage til ham for 25 øre ??Clap


     
    Rent faktisk har jeg diskuteret dette emne meget på bl.a. hol.dk, og det viste sig faktisk, at hvis du har rippet alle dine lovligt indkøbte CD'er og smidt dem over på f.eks. en nas, er der intet lovmæssigt der forhindrer dig i at sælge CD'erne. Jeg havde en større diskussion og måtte se mig slået, da jeg fik en henvisning til en jurist, vist nok fra apg, der kunne fortælle at det faktisk forholder sig sådan.
     
    Jeg troede også manden var vanvittig, men den var sgu god nok.
     
    Og spørgsmålet stillet ovenfor er vel en vurderingssag... Så ja, hvis en pirat bliver knaldet vil han til hver en tid kunne påstå han har ejet originalen, men solgt den.
     
    Om det forholder sig på samme måde med film er jeg ikke sikker på, jeg tror der gælder andre regler.
    Til top
    Prospect Se dropdown menu
    Guld medlem
    Guld medlem
    Avatar

    Oprettet: 12-December-2008
    Sted: Ølstykke
    Status: Offline
    Point: 783
    Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2011 kl. 22:32

    /



    Redigeret af Prospect - 19-Januar-2011 kl. 22:33
    Til top
     
     Besvar Besvar Side  <123>
     
    Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu