recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ang lydisolering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAng lydisolering

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Direkte link til dette indlæg Emne: Ang lydisolering
    Sendt: 22-Januar-2011 kl. 19:58
Vi bor pt. i et dejligt hus ude på landet, dette er lidt omtalt i min bio tråd.

Men vi overvejer at rive teltplykkerne op, og flytte ind i en dejlig lejlighed i centrum. Da alt vores gang er inde i byen, samt børnenes institutioner og skole er der. Det er 17km væk, samt fruen nu også skal i gang med at studere igen inde i byen, hvor jeg studerer i forvejen.

Nå men vi har som sagt fundet en lejlighed af god størrelse (større end huset på 187kvm).

Dette gør at der bliver plads til jeg kan lave mit helt eget hjemmebio rum. Clap


Der hvor den røde streg er, vil jeg bygge en væg, og den lille stue der er tilbage vil blive til spisestue, og spisestuen vil blive til sofastue.

Modsat ende af værelset er der et stort vindue. Vi overvejer dog at blænde det af, sådan lærredet kan være i den ende.

Men desværre ligger lejligheden ikke oven på en butik, så vi vil have underboer. Vil man kunne gøre noget i rummet for at isolere lyden bare en smule når vi skal hygge med en film eller to i forhold til så det bliver knapt så træls for underboen?

Dette rum har dog lidt lange udsigter, da resten af lejligheden også trænger til en kærlig hånd diverse steder. Og for at forsvare dette må jeg nok hellere ordne disse ting først. Samt jeg hverken har projektor eller lærred endnu.

Håber på hjælp til idéer. På forhånd tak.

Forresten da det er en gammel herskabs lejlighed har den verdens sejeste ting, i alle "Master" rummene sidder der ringklokke ud til køkkenet, sådan man se hvilke rum der ringer og tjeneste folkene skal komme. LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL LOL


65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2810
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2011 kl. 20:23
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Vil man kunne gøre noget i rummet for at isolere lyden bare en smule når vi skal hygge med en film eller to i forhold til så det bliver knapt så træls for underboen?


Jeg ville nok mest kigge på at få dæmpet vibrationer fra højttalere/sub der findes en hulens masse forskellige produkter, tips og tricks afhængigt af gulv, højttalere osv.

At dæmpe lyden der kommer ned til underboen er nok ikke let, så det kan jo være at du (desværre) må vænne dig til at skrue lidt nedWink Det er en af ulemperne i ved at bo i lejlighed, hvor det jo er sådan at det ikke skal være "knapt så træls for underboen" men "ikke træls overhovedet".

Tag en snak med underboen og find ud af hvor stort problemet reelt er, og så må man jo tilpasse lydniveauet til dette.
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2011 kl. 20:36
Det gælder om at få afkoblet subs og få et tykt tæppe eller lign. på gulvet. Det hjælper betragteligt.
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2011 kl. 21:08
Det var også planen, at gulv højtalerne samt sub ville blive stillet på en flise plus spikes. Og udover det, overvejer lade det gulvtæppe der ligger der nu, blive på, så ligge nyt ovenpå, så kan jeg vidst ikke gøre meget mere for underboen.

Det er et gammelt murstens hus, og der er trægulv / planker under det tæppe som er der nu. Vil det være en idé at sænke loftet en smule sådan det heller ikke generer overboen alt for meget?

Loftshøjden er ca 3.2m.

Er godt klar over man pludselig skal vise hensyn fremfor i huset, og dette må man jo desværre tage med eller se sine film midt på dagen.

Men set fra det økonomiske synspunkt da vi begge bliver studerende nu (fruen på su), så giver det os luft i budgettet på 3k om måneden ved at flytte, selvom vi vælger at beholde den. Da vi så ikke bliver så afhængige af den. Skole og institutioner ligger i gå afstand. Vores uddannelses steder i cykel afstand.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2011 kl. 22:13
Hvis du vil afkoble dine højttalere fra gulvet skal du ikke bruge en flise. Det risikerer at gøre det værre for underboen, da du dermed kobler subwooferen bedre til gulvet. Til afkobling er tykt fast skum bedre. Du kan se et par videoer på youtube. Det er ganske vist reklamer, men de vise fint hvad det går ud på:

http://www.youtube.com/watch?v=E4_NCDnxrz4

http://www.youtube.com/watch?v=_O_ALk0wNyI&feature=related

Tag ikke fejl. Det er ekstremt enerverende at bo under en person der ikke kan styre sit bas behov. Der er ikke noget der hedder at man ikke kan gøre mere end man har gjort. Hvis man ikke kan få dæmpet sit udstyr så meget at det er til holde ud for de andre beboere, så må man slukke eller skrue ned ;-)

MVH
tvkartoffel


Redigeret af tvkartoffel - 22-Januar-2011 kl. 22:18
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2011 kl. 22:16
Det du kan overveje at gøre er at sætte nogle lægter eller et skinnesystem op i loftet, hvori du indsætter noget Isover. Det er godt til at dæmpe lyd. Du kan give væggene samme behandling hvis du er påpasselig med støj i naborum/lejligheder.

Det er dog ret dyrt at udføre i praksis (en palle med Isover koster vist 5k), så det er ikke sikkert det er så SU-venligt et råd! Du har dog en del at vinde akustisk set, så du også får dit anlæg til at lyde af mere. 
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2011 kl. 22:27
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:


Tag ikke fejl. Det er ekstremt enerverende at bo under en person der ikke kan styre sit bas behov. Der er ikke noget der hedder at man ikke kan gøre mere end man har gjort. Hvis man ikke kan få dæmpet sit udstyr så meget at det er til holde ud for de andre beboere, så må man slukke eller skrue ned ;-)

MVH
tvkartoffel


De links vil jeg helt sikkert tjekke ud. Jeg har ikke et vildt bas behov dog må det godt lyde ordenligt, og 95% af tiden er det tv/film det bliver brugt til. Vi har 3 børn, så det er begrænset hvor meget vi kan skrue op i forvejen i aften timerne. Men et ok niveau uden at overdrive.

Og ja du har helt ret i man kan gøre mere, derfor jeg spørger til råds. Ønsker ikke at gå under den dårlige over/underbo (Hvis dette kan undgås med 3 børn). Big smile Så det var lidt dårligt formuleret.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2011 kl. 22:32
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Det du kan overveje at gøre er at sætte nogle lægter eller et skinnesystem op i loftet, hvori du indsætter noget Isover. Det er godt til at dæmpe lyd. Du kan give væggene samme behandling hvis du er påpasselig med støj i naborum/lejligheder.

Det er dog ret dyrt at udføre i praksis (en palle med Isover koster vist 5k), så det er ikke sikkert det er så SU-venligt et råd! Du har dog en del at vinde akustisk set, så du også får dit anlæg til at lyde af mere. 


Der kommer heldigvis ikke til at være nogle naboer, derfor kun under/overbo der skal tages hensyn til, rummet vil til den ene side vende ud mod "spisestuen og opgangen, og den anden side er fri ind til det næste hus med omkring 10m pga porten indtil gården.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2011 kl. 23:44
Hvad med sådan noget lyddæmpnings pap udover gulvet? Vil det ikke hjælpe en del hvis det skal holdes på budget?

Jeg tænker sådan noget man bruger til biler.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1389&Grp=&n=10

Så evt. sådan noget her udover pladerne inden gulvtæppet.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5486&Grp=&n=10
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Meier Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2011 kl. 09:35
Hej Jordan,
Tillykke med lejligheden - der ser spændende ud og loftshøjden skal du nok blive glad for Thumbs Up
Vedr. lydisolering, så vil jeg lige komme med et par betragtninger der forhåbentligt hjælper dig lidt på vej:
Først - husk at der er stor forskel på at lave akustikændringer og så lydisolering (mange blander det sammen, og tror f.eks at æggebakker dæmper lyd UD af rummet....)
 
Lyd er svingninger, så den nemmeste måde at isolere på er faktisk at gøre rummet tæt.
Det virker bare ikke mod vibrationer (bas).....
Her kan du med fordel tænke i transmissionsveje (feks radiatorrør etc - her kan en gummimuffe gøre underværker mht. underboer!)
 
Har du muligheden, så prøv at få lavet Box-i-box opbygning som et studie.
Det betyder at du skal lave et svævende gulv ovenpå f.eks rockwool (ja - det er besværligt og dyrt...)
 
Hvis det ikke er en mulighed, så er du nød til at prøve forskellige tricks under højttalerne:
Spikes - afhængigt af gulvet har mange opnået en forskel
Fliser - hjælper måske (om ikke andet så fordi en større masse er sværere at sætte i svingninger)
Afkobling - mere sandsyneligt at det kan hjælpe
Ophængning - sjældent set i private hjem, men det kan være meget effektivt
 
Til sidst: husk at der er stor forskel på "lyd" og så dyb bas - det sidste er oftest det sværeste at fjerne :-(
 
God vind med den nye lejlighed
 
Hilsen Thomas
Til top
Meier Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2011 kl. 09:43
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Det var også planen, at gulv højtalerne samt sub ville blive stillet på en flise plus spikes. Og udover det, overvejer lade det gulvtæppe der ligger der nu, blive på, så ligge nyt ovenpå, så kan jeg vidst ikke gøre meget mere for underboen.
 
Det vil dæmpe trinstøj og "lyd" - det vil ikke fjerne så meget i den dyb bas.

Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Det er et gammelt murstens hus, og der er trægulv / planker under det tæppe som er der nu. Vil det være en idé at sænke loftet en smule sådan det heller ikke generer overboen alt for meget?
Bestemt - specielt hvis du kan få det opbygget så det svæver - dvs at det ikke har kontakt til det originale loft - husk at det er vibrationerne du vil fjerne :-)
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2011 kl. 12:19
Hej Thomas. Jeg siger mange tak.

Det vil jeg klart have med i overvejelserne når rummet engang skal bygges.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu