recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - VHS til PC - hvilket format er bedst (og hvorfor)?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVHS til PC - hvilket format er bedst (og hvorfor)?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Th Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 30-Januar-2011
Status: Offline
Point: 1
Direkte link til dette indlæg Emne: VHS til PC - hvilket format er bedst (og hvorfor)?
    Sendt: 30-Januar-2011 kl. 19:19
Jeg er gået i gang med at overføre alle mine gamle VHS-videobåndoptagelser. På grund af manglende udgange på VHS-båndoptageren sker det til en Sony DVD-optager med harddisk.

Når filmene er overspillet hertil, klippet til og er blevet udstyret med et illustrativt foto, bliver de enkelte optagelser brændt ned på en genskrivelig DVD, fordi DVD-optageren ikke har noget USB-stik, så man kan overføre dem direkte til dette eller en ekstern harddisk.

Dermed gemmes optagelsen/optagelserne i .VRO-format (eller, når noget er optaget direkte fra fjernsynet til harddisken, i .VOB-format).

Der kan jo imidlertid kun være 4,7 GB på en DVD-skive, og hvis optagelsen varer mere end en time, bliver den p.g.a. den høje overførselskvalitet for stor til disken. I så fald konverteres den under overførslen fra harddisken til DVD-skiven.

På min PC har jeg installeret det fortrinlige - og ganske gratis - program Freemake Video Converter (www.freemake.com), som kan åbne stort set alle billed- og lydformater og konvertere dem til stort set alt ("to AVI", "to MKV", "to Apple", "to Android", "to DVD", "to MP3", "to YouTube", "to MP4", "to WMV", "to SWF", "to MPEG", "to Sony (PSP)", "to 3GP"). Det er legende let og ubesværet at få optagelserne overført til harddisken.

Men hvilket MPEG-format bør man gemme i: MP4 eller MPEG? MPEG er MPEG2, men umiddelbart virker det, som om kvaliteten af overspilningen er bedre her. Filerne er også en anelse større.

Flere af optagelserne vil jeg gerne bevare i to udgaver: 1) Brænde dem (fast) på en DVD, så de let kan findes på hylden, 2) Gemme dem digitalt, så de på et senere tidspunkt måske kan streames til fjernsynet.

Hvad bør man vælge for dels at bevare den bedst mulige kvalitet både på en DVD-skive og som digital fil til afspilning, dels at være "fremtidssikker"?

Her er de oplysninger, som Freemake Video Converter selv giver om en tilfældig optagelse:

Original:
MPEG2Video, 720 x 576, 4:3, 9300 Kbps, 25 fps, lyd: AC3, 48 KHz, 256 Kbps, Stereo

Kopi (hvis man vælger MP4):
H.264 (CUDA), 768 x 576, 1959 Kbps, 25 fps - MP3, 256 Kbps, Stereo

Kopi (hvis man vælger MPEG):
MPEG2, 768 x 576, 5330 Kbps, 25 fps - MP2, 256 Kbps, Stereo

På forhånd stor tak for hjælpen!
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2011 kl. 19:35
 
 En VHS optagelse har ikke nogen stor båndbredde, og det er jo = ikke en høj kvalitet, og overførsel til en Recorder og så på DVD er i MPEG2, du vil næppe vinde noget med en højere hastighed end SP, som er 4-5 M/bits sec. da det er bedre end original optagelsen. Det svarer til kvaliteten på en DVD.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2004
Status: Offline
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2011 kl. 21:04
Enig med Radiomanden. Der er ingen grund til at vælge en overførsel der kun giver en times optagelse på en dvd. Sæt den til SP så får du plads til to timer og det er ganske udemærket når nu originalen er vhs.

Hvad du så efterfølgende vælger at gemme i ... tja ...... jeg synes ikke der er grund til at komprimere. Så du kan blot vælge at rippe dvd i .iso format. Så får du en 1:1 kopi. Alternativiet er MPEG2 - det giver samme kvalitet som originalen
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2011 kl. 21:31
Jeg har lavet dette projekt med 50-100 videobånd, og det er ret let:
1. Overspil til DVD i SP-mode (eller ESP, hvis du vil have 3 timer på én skive, kvaliteten bliver stadig OK i fprhold til VHS)
2. Brug programmet vob2mpg til at overføre optagelsen til din PC som én MPEG2-fil.
3. Hvis du ikke lægger vægt på at have én mpeg2-fil, kan du som nævnt lave en -iso-fil. Du kan også bare gemme mappen Video-TS på harddisken. Den kan uden problemer afspilles i VLC og andre playere. Og du kan efterfølgende bruge den til at brænde andre DVD'er i et DVD-authoring program.
4. Det hele bliver bevaret i den originale DVD = MPEG2 = bedst mulige kvalitet. Hvis du laver endnu en komprimering - fx til H.264 - mister du teoretisk set kvalitet, men sparer til gengæld plads. Da HDD-plads ikke længere er noget problem, og MPEG2-filer er hurtigere at brænde tilbage på DVD, bør du holde dig til MPEG2=VOB=DVD


Redigeret af ThomasP - 31-Januar-2011 kl. 20:05
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2011 kl. 23:52
Oprindeligt skrevet af ThomasP ThomasP skrev:


4. Hvis optagelsen er længere vil du have 4-5 vob-filer, hvoraf de fleste er ca. 1 GB. Disse filer skal kompineres til én mpg-fil, enten med DVD-Shrink eller et andet program.


vob2mpg er en nemmere løsning.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2011 kl. 00:01
Hvis man ser på en DVD som en enhed til opbevaring af data, synes jeg, der er der ingen grund til at vælge mpeg2, man kan lige så godt vælge mpeg4 som opbevaring og udnytte pladsen bedre uden kvalitetsforringelse...
 
Det kræver et analog TV-kort uden hardwaredekoder til PC-en.
Ideen er så at finde en passe codecs til encoding fra analog til digital.
Det kan f.eks. være divx. Software f.eks. virtueldup.
 
Dvs. der optages på harddisk og herfra overføres til dvd som data.


Redigeret af avh - 31-Januar-2011 kl. 00:02
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2011 kl. 09:13
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af ThomasP ThomasP skrev:


4. Hvis optagelsen er længere vil du have 4-5 vob-filer, hvoraf de fleste er ca. 1 GB. Disse filer skal kompineres til én mpg-fil, enten med DVD-Shrink eller et andet program.


vob2mpg er en nemmere løsning.

Fuldstændig rigtig. Det er faktisk også det program jeg bruger. Jeg kunne bare ikke lige huske navnet Embarrassed
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10303
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2011 kl. 09:31
Oprindeligt skrevet af ThomasP ThomasP skrev:

4. Hvis optagelsen er længere vil du have 4-5 vob-filer, hvoraf de fleste er ca. 1 GB. Disse filer skal kompineres til én mpg-fil, enten med DVD-Shrink eller et andet program.
 
De skal hverken komprimeres eller konverteres. De skal blot lægges sammen og omdøbes til mpeg. Det er der masser af programmer der kan klare.
 
Flemming


Redigeret af fltk - 31-Januar-2011 kl. 09:31
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2011 kl. 20:07
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af ThomasP ThomasP skrev:

4. Hvis optagelsen er længere vil du have 4-5 vob-filer, hvoraf de fleste er ca. 1 GB. Disse filer skal kompineres til én mpg-fil, enten med DVD-Shrink eller et andet program.
 
De skal hverken komprimeres eller konverteres. De skal blot lægges sammen og omdøbes til mpeg. Det er der masser af programmer der kan klare.
 
Flemming

Jeg har ikke skrevet noget om komprimering eller konvertering. Jeg har blot skrevet "kombineres" med en stavefejl Wink. Og så har jeg opdateret den ovenstående opskrift, jeg selv bruger (og som altså hverken indeholder komprimering eller konvertering - og nu ikke engang omdøbning af fil-navn.


Redigeret af ThomasP - 31-Januar-2011 kl. 20:08
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2011 kl. 03:11
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 
 En VHS optagelse har ikke nogen stor båndbredde, og det er jo = ikke en høj kvalitet, og overførsel til en Recorder og så på DVD er i MPEG2, du vil næppe vinde noget med en højere hastighed end SP, som er 4-5 M/bits sec. da det er bedre end original optagelsen. Det svarer til kvaliteten på en DVD.


Med risiko for at gå off-topic, så vil jeg mene at det er en temperementssag. Der er jo aldrig noget der bliver bedre end originaloptagelsen, kun ringere!

VHS materiale er jo en støjfuld affære, og det kræver meget båndbredde at formidle den oprindelige spatiale opløsning under/med støjen. Så man kan ikke bare sammenligne det med almindelig DVD materiale, hvor kildematerialet som oftest er langt langt bedre og mere støjfrit. 4-5 Mbit/s VIL give synlig degradering af selv VHS materiale. Om man så finder degraderingen betydelig eller ej er en anden snak. ....En temperaments snak.

Men jeg kan da sige, at når jeg selv encoder tabsfrie/ukomprimerede captures fra mine gamle S-VHS optagelser på PC'en, så off-line encoder jeg til MPEG2 (som jeg efter mange forsøg med diverse codecs fandt var bedst til at formidle det støjfyldte materiale i troværdig kvalitet) i 704x576@12-15 Mbit/s VBR (100xmultipass). Kun oppe i den båndbredde begynder jeg at opnå en kvalitet der svarer bare nogenlunde til kvaliteten af kildematerialet. Men selv da er der altså tale om degradering hvis man kigger ordentligt efter.




Redigeret af TBC1 - 01-Februar-2011 kl. 03:26
Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2011 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

VHS materiale er jo en støjfuld affære, og det kræver meget båndbredde at formidle den oprindelige spatiale opløsning under/med støjen. Så man kan ikke bare sammenligne det med almindelig DVD materiale, hvor kildematerialet som oftest er langt langt bedre og mere støjfrit. 4-5 Mbit/s VIL give synlig degradering af selv VHS materiale.
Jeg er helt enig.
Jeg forbinder min VHS til et TV kort på min PC og optager i tabsfrit Huffyuv format.
Jeg bruger så et godt videoprogram (TMPGenc 4Xpress) til at reducere og beskære støjen.
Efter evt. yderligere redigeringer (lys, kontrast, gamma, farver m.v.) kan filen omkodes til MPEG2 format med en rimelig opløsning på 4-5000 kbps.

Erik Helmer Nielsen
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2011 kl. 17:47
Oprindeligt skrevet af ehelmer ehelmer skrev:

Jeg er helt enig.
Jeg forbinder min VHS til et TV kort på min PC og optager i tabsfrit Huffyuv format.
Jeg bruger så et godt videoprogram (TMPGenc 4Xpress) til at reducere og beskære støjen.
Efter evt. yderligere redigeringer (lys, kontrast, gamma, farver m.v.) kan filen omkodes til MPEG2 format med en rimelig opløsning på 4-5000 kbps.
 
Lyder meget lig min egen metode. Den største udfordring var at finde et kort med en ordentlig A/D converter.
 
Forskellen som jeg tror afhænger af temperement, er at jeg somme tider glemmer at bruge Huffyuv, men bare laver capturet uden nogen lossless komprimering. Andre gange husker jeg at benytte Huffyuv (men om man glemmer eller husker der er jo egentligt lige meget hvis man har diskplads nok at lege med i forbindelse med det lossless capture)
 
Hvad selve den lossy komprimeringen angår fandt jeg mig så personligt bedre tilfredsstillet med Cinema Craft Encoder SP2, som jeg syntes gav marginalt bedre resultater end TMPGenc 4Xpress (særligt hvad angår hurtige bevægelser, som encodes med lidt større klarhed og detaljering). Men her er vi altså ude i noget marginalt flueknepperi som under 1% af befolkningen ville bemærke vil jeg tro. Og jeg har i øvrigt overhovedet intet ondt at sige om 4Xpress som jeg opfatter som et ganske udmærket og meget fleksibelt stykke værktøj. 
 
jeg bruger så CCE SP2 med enten Constant qulity encoding (VBR) med højeste quality setting hvis det skal være optimalt, eller 100 gange multipass (VBR) med ca 12,5 Mbit/s ABR hvis jeg vil spare lidt på bitraten på bekostning af et lidt ringere resultat. 
 
Jeg bruger heller ikke nogen form for filtre eller støjreduktion, da jeg personligt kun oplever at det degraderer kvaliteten og smadrer den spatiale opløsning. Det eneste jeg finder på er lys, kontrast, gamma og farve korrektion, hvis det er enten nødvendigt eller formålstjenestelig.


Redigeret af TBC1 - 06-Februar-2011 kl. 16:28
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu