recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny hjemmebio - gode råd ønskes
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNy hjemmebio - gode råd ønskes

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Jesper2730 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-April-2007
Status: Offline
Point: 91
Direkte link til dette indlæg Emne: Ny hjemmebio - gode råd ønskes
    Sendt: 27-Februar-2011 kl. 22:39
Hej

Jeg er i overvejelsesfasen mht. at lave et dedikeret biografrum, og vil meget gerne have input før jeg går i gang.

Ønsket er at få den rigtige biografstemning med flot og stort billede og god lyd.

Fakta:
Rummål 3,60M (B) x 5,70M (L), 2,30M (H)
Lige nu er alle vægge + loft er pudset beton. Gulv er malet beton.

Der er én dør til rummet, den er placeret ca. 1M fra den ene endevæg (altså på en af de lange vægge). Ligeledes er der ét vindue, placeret i midten på den anden endevæg. Det er et kælderrum så det sidder på den øverste del af væggen i en lyskasse.

Af udstyr har jeg i forvejen en sæt B&W DM604S3, som jeg vil bruge til fronthøjttalere. De er lige nu drevet af en gammel NAD surround receiver fra den gang surround var pro-logic.

Derudover skal jeg indkøbe alt andet, dvs. projektor, lærred, surroundforstærker, højttalere, kabler, møbler og alt det løse.

Lige nu vil jeg ikke spekulere i hvilket udstyr jeg skal have, det må undersøges når tiden til indkøb er ved at nærme sig.

Jeg har et sæt gamle Dali baghøjttalere og en gammel Dali fronthøjttaler liggende som, i hvertefald i først omgang, måske kunne genbruges. Penge hænger desværre ikke på træerne ;-)

Meningen med denne tråd er at forberede med bedst muligt inden jeg går i gang med at lave rummet i stand, så jeg kan få lavet el-installationer og lagt kabelrør osv. smartest muligt inden jeg går i gang.

Når jeg så går i gang for alvor vil jeg oprette en ny tråd hvor jeg vil dokumentere forløbet og få gode råd på vejen.

Mine tanker indtil nu er at holde rummet mørkt, i det mindste i den ende hvor lærredet skal hænge.
Jeg har også forestillet mig at lægge gulvtæppe på gulvet, både for at have den rigtige biografstemning, men også pga. lyden. Mht. lyd har jeg kigget lidt på http://www.sonatech.de, da jeg kunne forstille mig at noget dæmpning er nødvendigt i et rent betonrum.

På min primitive tegning kan i se hvordan jeg havde tænkt mig at placere fronthøjttalere og lærred i forhold til dør og vindue. Udstyr vil jeg placere i et møbel under lærred.


Jeg vil gerne to rækker med fire stole i hver, evt. en med fire og en med fem så de kan står forskudt. 

mvh
Jesper


Redigeret af Jesper2730 - 27-Februar-2011 kl. 22:40
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu