recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dolby Digital 1.0 mono?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDolby Digital 1.0 mono?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-Marts-2008
Status: Offline
Point: 3199
Direkte link til dette indlæg Emne: Dolby Digital 1.0 mono?
    Sendt: 11-Marts-2011 kl. 10:49

Lille spørgsmål herfra... Hvis en Blu-ray kun indeholder dette lydspor betyder det så at al lyd kun kommer ud af centerhøjttalren i ens lydsystem?

 
Jeg kan ikke lade være med at tænke at det kan skade højttaleren at alle lyde skal komme fra den - men det er måske bare pjat?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2011 kl. 10:54
 
 
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Lille spørgsmål herfra... Hvis en Blu-ray kun indeholder dette lydspor betyder det så at al lyd kun kommer ud af centerhøjttalren i ens lydsystem?

 Det kommer an på hvordan det er indstillet. Hvis det f.eks er indstillet til at køre i DPL når der ikke er et 5.1 signal, ja så vil det kun være Center der kommer lyd fra.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2011 kl. 11:24
Nej, mono signalet kommer ud af begge fronterne på de BD'er jeg har med DD mono.Smile
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2011 kl. 12:11
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Jeg kan ikke lade være med at tænke at det kan skade højttaleren at alle lyde skal komme fra den - men det er måske bare pjat?
 
Så har du saftsusme en skidt centerhøjttaler.
 
Men for lige at uddybe: Der kan ligge præcist det samme lyd i center-sporet i et 5.1 lydspor, som der ligger i et 1.0 lydspor. Så ja, det er "pjat" Smile
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-Marts-2008
Status: Offline
Point: 3199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2011 kl. 12:20
Super - tak for svar :)
Men det er lidt tvetydigt om det er det Kampus eller Radiomanden siger der er rigtigt?

Altså jeg har ikke indstillet noget så hvis man bare satte den direkte i kommer der så ud af de to fronter eller kun af stereo?
 
Det skal lige siges at grunden til jeg spørger er fordi jeg ikke har pakket den ud endnu... Der er tale om Casablanca ultimate collectors edition på Blu-Ray.... Er lidt i tvivl om, om jeg bliver mega skuffet af lyden. Billedet skulle være fantastisk jo.


Redigeret af Strange - 11-Marts-2011 kl. 12:53
Til top
Raskolnikov Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 455
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2011 kl. 13:27
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Super - tak for svar :)
Men det er lidt tvetydigt om det er det Kampus eller Radiomanden siger der er rigtigt?

Altså jeg har ikke indstillet noget så hvis man bare satte den direkte i kommer der så ud af de to fronter eller kun af stereo?
 
Det skal lige siges at grunden til jeg spørger er fordi jeg ikke har pakket den ud endnu... Der er tale om Casablanca ultimate collectors edition på Blu-Ray.... Er lidt i tvivl om, om jeg bliver mega skuffet af lyden. Billedet skulle være fantastisk jo.

Du kan jo bare sætte lyden til at komme ud af de to fronter i stedet. Jeg tror nok at 1.0 mono på BD i virkeligheden er 2.0 mono...
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2011 kl. 13:35
Oprindeligt skrevet af Raskolnikov Raskolnikov skrev:

Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Super - tak for svar :)
Men det er lidt tvetydigt om det er det Kampus eller Radiomanden siger der er rigtigt?

Altså jeg har ikke indstillet noget så hvis man bare satte den direkte i kommer der så ud af de to fronter eller kun af stereo?
 
Det skal lige siges at grunden til jeg spørger er fordi jeg ikke har pakket den ud endnu... Der er tale om Casablanca ultimate collectors edition på Blu-Ray.... Er lidt i tvivl om, om jeg bliver mega skuffet af lyden. Billedet skulle være fantastisk jo.

Du kan jo bare sætte lyden til at komme ud af de to fronter i stedet. Jeg tror nok at 1.0 mono på BD i virkeligheden er 2.0 mono...
Mig bekendt findes 2.0 mono ikke. 2.0 ville være to diskrete kanaler. Ergo stereo. 
1.0 mono henviser til at der kun udsendes en diskret kanal. Faktisk kunne man sige at 1.0 mono lidt er dobbelt-konfekt. Man fortæller først at der kun udsendes en diskret kanal hvorefter man fortæller at der kun udsendes en kanal.
Ligesom en almindelig monoudsendelse ville blive udsendt på dine 2 fronter, så vil denne det højst sandsynligt også. Så jeg tror ikke du behøver at bekymre dig om din center.
Hvis du slår Pro Logic (II) kredsløbet til, kan det godt være det kommer til at lyde lidt fjollet, men du kan da altid prøve.
 
Jeg tror ikke du decideret bliver skuffet over lyden. Selvfølgelig er det begrænset for hvor meget digital restaurering kan forbedre lyden på en så gammel film. Men selvom den kun udsendes i 1.0 mono har du jo stadig den fulde bitrate tilrådighed på BD'en.
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2011 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Super - tak for svar :)
Men det er lidt tvetydigt om det er det Kampus eller Radiomanden siger der er rigtigt?
 
Jeg har ikke lige afprøvet, men jeg tror faktisk ikke at du vil kunne afspille det som et egentligt diskret mono-signal i centeren. Du kan vælge stereo, eller du kan vælge pro logic hvor det så i sidste ende vil ende i centeren.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2011 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Nej, mono signalet kommer ud af begge fronterne på de BD'er jeg har med DD mono.Smile
Kom sq lige i tvivl. Bonnie and Clyde er i mono, og lyden kommer kun i center. Men kan afspilles i begge fronter ved at skifte til stereo. Der kan ikke skiftes til prologic Confused

Redigeret af Kampus - 11-Marts-2011 kl. 14:58
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2011 kl. 15:06
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Nej, mono signalet kommer ud af begge fronterne på de BD'er jeg har med DD mono.Smile
Kom sq lige i tvivl. Bonnie and Clyde er i mono, og lyden kommer kun i center. Men kan afspilles i begge fronter ved at skifte til stereo. Der kan ikke skiftes til prologic Confused
 
Det lyder godt nok ret mystisk. Nu har jeg vist ikke nogen film der er optaget i 1.0 mono, men man burde da altid kunne slå Pro Logic kredsløbet til. Shocked
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
Raskolnikov Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 455
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2011 kl. 15:11
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Oprindeligt skrevet af Raskolnikov Raskolnikov skrev:

Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Super - tak for svar :)
Men det er lidt tvetydigt om det er det Kampus eller Radiomanden siger der er rigtigt?

Altså jeg har ikke indstillet noget så hvis man bare satte den direkte i kommer der så ud af de to fronter eller kun af stereo?
 
Det skal lige siges at grunden til jeg spørger er fordi jeg ikke har pakket den ud endnu... Der er tale om Casablanca ultimate collectors edition på Blu-Ray.... Er lidt i tvivl om, om jeg bliver mega skuffet af lyden. Billedet skulle være fantastisk jo.

Du kan jo bare sætte lyden til at komme ud af de to fronter i stedet. Jeg tror nok at 1.0 mono på BD i virkeligheden er 2.0 mono...
Mig bekendt findes 2.0 mono ikke. 2.0 ville være to diskrete kanaler. Ergo stereo. 
1.0 mono henviser til at der kun udsendes en diskret kanal. Faktisk kunne man sige at 1.0 mono lidt er dobbelt-konfekt. Man fortæller først at der kun udsendes en diskret kanal hvorefter man fortæller at der kun udsendes en kanal.
Ligesom en almindelig monoudsendelse ville blive udsendt på dine 2 fronter, så vil denne det højst sandsynligt også. Så jeg tror ikke du behøver at bekymre dig om din center.
Hvis du slår Pro Logic (II) kredsløbet til, kan det godt være det kommer til at lyde lidt fjollet, men du kan da altid prøve.
 
Jeg tror ikke du decideret bliver skuffet over lyden. Selvfølgelig er det begrænset for hvor meget digital restaurering kan forbedre lyden på en så gammel film. Men selvom den kun udsendes i 1.0 mono har du jo stadig den fulde bitrate tilrådighed på BD'en.


2.0 er mono hvis der kommer det samme ud af begge kanaler. Hvis der kommer forskelligt ud af højre / venstre er det stereo.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2011 kl. 15:16
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Nej, mono signalet kommer ud af begge fronterne på de BD'er jeg har med DD mono.Smile
Kom sq lige i tvivl. Bonnie and Clyde er i mono, og lyden kommer kun i center. Men kan afspilles i begge fronter ved at skifte til stereo. Der kan ikke skiftes til prologic Confused
 
Det lyder godt nok ret mystisk. Nu har jeg vist ikke nogen film der er optaget i 1.0 mono, men man burde da altid kunne slå Pro Logic kredsløbet til. Shocked
Det er vist også den eneste jeg har i mono. Og jeg synes også det er mystisk at der ikke kan skiftes til PLConfused
 
Jeg har et par stykker i stereo, og en enkelt med 3.0 lyd ogsåTongue
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu