recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Objektiver til kamera
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketObjektiver til kamera

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Emne: Objektiver til kamera
    Sendt: 11-Marts-2011 kl. 16:01
Jeg har investeret i et Canon 550d spejlreflekskamera, og lurer lidt på at købe noget hæderligt optik til den istedet for den medfølgende linse.
 
Jeg har kigget lidt blandt dem der er tilgængelige på Canons hjemmeside, men er meget i tvivl om hvad jeg skal vælge.
Behovet er allround indendørs/udendørs og syntes det er rart med god zoom mulighed, dog uden linsen bliver alt for stor... den skal også kunne være til at have i tasken uden at fylde/veje alt for meget.
 
Er der nogle som har nogle gode pointers, både indenfor canons egne linser.. eller andre.. bare de passer til canon eos 550d, og gerne med argumentation/forklaring.
Mvh

René
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2011 kl. 16:09
Altså, nogle af de bedste Canon objektiver du kan få for penge, er helt klart deres L serie. Når jeg har pengene skal jeg have et 70/200 f/4L IS USM objektiv. Image Stabilizer er ikke helt nødvendig, men jeg tror helt klart at den er rar. Jeg er ihvertfald glad for IS'en i standard objektivet.
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
musher Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 13-Januar-2011
Status: Offline
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2011 kl. 16:38
Enig med ovenstående ang. 70-200 f/4L. Den kan dog ikke bruges indendøre med den brændvidde. Hvis økonomien spiller ind er Sigmas objektiver et godt alternativ. http://www.photoshop.dk/products/productlist.aspx?MenuItemId=605

Redigeret af musher - 13-Marts-2011 kl. 00:14
Torben
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3311
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2011 kl. 16:57
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Jeg har investeret i et Canon 550d spejlreflekskamera, og lurer lidt på at købe noget hæderligt optik til den istedet for den medfølgende linse.
 
Jeg har kigget lidt blandt dem der er tilgængelige på Canons hjemmeside, men er meget i tvivl om hvad jeg skal vælge.
Behovet er allround indendørs/udendørs og syntes det er rart med god zoom mulighed, dog uden linsen bliver alt for stor... den skal også kunne være til at have i tasken uden at fylde/veje alt for meget.
 
Er der nogle som har nogle gode pointers, både indenfor canons egne linser.. eller andre.. bare de passer til canon eos 550d, og gerne med argumentation/forklaring.
Når det skal være inde og udendørs, så har du/ eller du for behov for vidvinkel og som minium også lidt lettere tele, Canon,s EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM er et godt objektiv som også er lysstærk som, det er ikke et objektiv fra canons L serie, men det kommer close. Bemærk at du skal gange din brændevide med 1.6 da 550D benytter APS-C censor "field of view crop" så en 17-55mm bliver til 27-88mm.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6638
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2011 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Jeg har investeret i et Canon 550d spejlreflekskamera, og lurer lidt på at købe noget hæderligt optik til den istedet for den medfølgende linse.
 
Jeg har kigget lidt blandt dem der er tilgængelige på Canons hjemmeside, men er meget i tvivl om hvad jeg skal vælge.
Behovet er allround indendørs/udendørs og syntes det er rart med god zoom mulighed, dog uden linsen bliver alt for stor... den skal også kunne være til at have i tasken uden at fylde/veje alt for meget.
 
Er der nogle som har nogle gode pointers, både indenfor canons egne linser.. eller andre.. bare de passer til canon eos 550d, og gerne med argumentation/forklaring.
Jeg kender ikke Canons objektiver, da jeg bruger Nikon. Men alligevel vil jeg blande mig LOL

Det her har jeg selv kig på som det næste: http://www.kenrockwell.com/nikon/35mm-f18.htm

Til indendørs med forefaldende lys skal man ned på blænde 1.8 eller 1.4 - det udelukker zoom til menneskepenge, så hellere fast brændvidde som 35, 28 eller 24 mm. 
Venlig hilsen
KB
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2011 kl. 17:14
Lav blænde, tjek steder som f.eks. Fredmiranda....

L objektiver fra Canon er fantastiske, men du skal finde ud af hvad du vil have...
Store objektiver har det også med at tage magten fra et 550D fysisk.. eksempel kan jeg vise med mit 550D der HAR batterigreb med mit 70-200mm monteret..


er du nystartet fotograf, så ville jeg måske gå efter noget TAMRON med et stort arbejdsområde, Altså noget 18-2xx mm med 4.6 blænde, det er ikke særlig lysstærkt, men tegner ok..

Sørg for det har en eller anden form for stabilisering i ... det hedder IS på Canon... sigma hedder det vist OS (Optical stabilization) og Tamron skal du gå efter VC (Vibration compensation). 

Det hjælper i ikke overdrevne lyse miljøer når man har objektiver der ikke er lysstærke..

Min taske for tiden er..


Derudover har jeg stock 18-55mm IS..

Må indrømme at personligt vil jeg til at afskaffe mig med mine zoom objektiver, selvom jeg anbefaler det, når man får touchet, og ved hvad man vil arbejde med, så begynder de faste objektiver at blive det man går efter, har lige haft lånt min onkels taske med hans 5D

og der var en Canon 25MM F1.4 L og en Canon 85mm II F1.2 L de faste objektiver giver SÅ meget bedre billede, og issuet med alle zoom objektiver, er de er ikke lige skarpe over hele området. 

men som ny der vil man blive SUR over at skulle skifte objektiver hele tiden, har normalt min 5D mark II og mit 550D med ude hvor 5D Mark II altid har 70-200mm på og 550D har 100mm fast på, så har man til hurtigt at kunne tage billeder.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2011 kl. 18:55
mange tak for de gode inputs, som jeg med lidt usikkerhed kan konkludere så ligner dette http://www.shg.dk/Objektiv/Canon-EF-S-18-200mm-3.5-5.6-IS-2128319.html vel et godt kompromis?, når man tager højde for nogenlunde allround pris og kvalitet, når der så også skeles til det skal være til at have med på ferier og sådan.. ellers så tror jeg ikke vi får det brugt hvis der skal slæbes for meget med.
Det er på lager i "nærbutikken" så det er vel prismæssigt ok ik? (står til 3637,- kr afhentet)
 
 
Ellers så skær det lige ud i pap for mig med et direkte link til en god butik Embarrassed
 
edit edit.. det er ikke mig der er bruger af kameraet, det er min kone.. hun er grafiker, og vil gerne være avanceret Wink hun er ikke god til at læse manualer.. men min bror er fotograf så må han jo lære hende at bruge den når hun har udstyret.. jeg vil bare optimere indkøbet mest muligt.. prisen er ikke som sådan et issue, men det hele skal harmonere.. dvs pris/kvalitet/størrelse/vægt også at det er relativt simpelt at gå til


Redigeret af rhsin - 11-Marts-2011 kl. 19:06
Mvh

René
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2011 kl. 19:02
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Jeg har investeret i et Canon 550d spejlreflekskamera, og lurer lidt på at købe noget hæderligt optik til den istedet for den medfølgende linse.
 
Jeg har kigget lidt blandt dem der er tilgængelige på Canons hjemmeside, men er meget i tvivl om hvad jeg skal vælge.
Behovet er allround indendørs/udendørs og syntes det er rart med god zoom mulighed, dog uden linsen bliver alt for stor... den skal også kunne være til at have i tasken uden at fylde/veje alt for meget.
 
Er der nogle som har nogle gode pointers, både indenfor canons egne linser.. eller andre.. bare de passer til canon eos 550d, og gerne med argumentation/forklaring.
Jeg kender ikke Canons objektiver, da jeg bruger Nikon. Men alligevel vil jeg blande mig LOL

Det her har jeg selv kig på som det næste: http://www.kenrockwell.com/nikon/35mm-f18.htm

Til indendørs med forefaldende lys skal man ned på blænde 1.8 eller 1.4 - det udelukker zoom til menneskepenge, så hellere fast brændvidde som 35, 28 eller 24 mm. 
Indedøre bruger man da en god lysstærk flash, der kan vinkles. Wink
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2011 kl. 19:10
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

mange tak for de gode inputs, som jeg med lidt usikkerhed kan konkludere så ligner dette http://www.shg.dk/Objektiv/Canon-EF-S-18-200mm-3.5-5.6-IS-2128319.html vel et godt kompromis?, når man tager højde for nogenlunde allround pris og kvalitet, når der så også skeles til det skal være til at have med på ferier og sådan.. ellers så tror jeg ikke vi får det brugt hvis der skal slæbes for meget med.
Det er på lager i "nærbutikken" så det er vel prismæssigt ok ik? (står til 3637,- kr afhentet)
 
 
Ellers så skær det lige ud i pap for mig med et direkte link til en god butik Embarrassed
Det er udemærkede objektiver, men hvis du allerede har standardobjektivet, er der ingen grund til at investere i et objektiv som dækker samme område og er samme kvalitet. Til lidt færre penge fås også dette http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Telephoto_Zoom/EF_70-300mm_f4-5.6_IS_USM/ som kan fås hos http://www.photoshop.dk/pi/Canon_EF_70_300_f_4_0_5_6_IS_USM_526_273.aspx. De har det dog ikke hjemme lige nu. Her får du et forholdsvist stort zoomområde og overgangen fra 18-55 til 70-300 er ikke voldsom. Ydermere får du også den downgrade version af USM motoren, som er lidt bedre end den almindelige autofokus motor. Denne har Micro USM, den jeg har kigget på af L serien har Ring USM. Ring USM er noget hurtigere og mere præcis.
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2011 kl. 19:26
Egentligt var det fordi, jeg havde fået den opfattelse at den standardoptik der følger med kameraet ikke kan måle sig med de linser man køber i løskøb som eks. ovennævnte?.
 
Jeg kan godt se ideen med at vælge en linse som ikke overlapper, men syntes måske nok den er noget større at have på kameraet end den anden.. jeg forstår naturligvis at zoomområdet er større.
Men målet var egentligt med udgangspunktet standardlinsen, at forbedre zoomområdet og ikke mindst billedkvaliteten... men spørgsmålet er... vil man overhovedet kunne se forskel "når musikken spiller" ? godtnok er vi feinsmeckere indenfor rimelighedens grænser.. men jeg tror med den viden jeg(vi) har nu ville jeg ikke kunne gennemskue kvalitetsfordelen af den ene fremfor den anden.. jeg vil bare gerne have noget godt... ved bare ikke hvad det er... det skal jeg have hjælp til at finde ud af, og istedet for at prøve mig frem vil jeg meget hellere bare springe i mål... ærgeligt der ikke er den ultumative universallinse.. men ok.. det er nok svært med de forskellige typer glas der er optimeret til den enkelte situation.. men så bliver det nok for avanceret for mig Geek
Mvh

René
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2011 kl. 19:33
Forskellen imellem det 18-200 objektiv du har fundet og dit 18-55 objektiv er til at overse. De kommer fra samme "familie" og kan begge leveres som standardobjektiver til 500 serien. Forskellen imellem den jeg har linket til og 18-200 mht. til billedkvalitet er til at se, men tager du 18-55mm og sætter op imod 70-200 f/4L'eren, så kan du se en tydelig forskel.
 
Du skal regne med at selve huset i sig selv ikke gør så meget ved billedkvaliteten, slet ikke hvis du optager i raw (hvilket jeg klart anbefaler). Huset kan have en masse features og de store prof. huse som 50D, 5D og 1D modellerne har ikke de forudprogrammerede billedprogrammer, som er på de almindelige modeller. Tilgengæld kan du customisere 2-5 af dine egne programmer, som du så gemmer på kameraet. Vi har "kun" de tre time, aparture og manual programmer, som vi decideret rigtig kan rode med.
Ligeledes kan de store huse tage flere billeder i træk, hurtigere.
Men den gode billedkvalitet starter helt klart med objektivet og er den mest afhængige del.
 
En lille feinschmecker detalje. Det hedder et objektiv, ikke en linse. Et objektiv kan så tilgengæld indeholde en eller flere linser. Men vi ved jo alle hvad du mener. Wink


Redigeret af mfhansen82 - 11-Marts-2011 kl. 19:37
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
Henrik K Kristensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 295
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2011 kl. 19:36
Hvis det SKAL være zoom, så er noget af "best value" så absolut Tamron 17-50mm f/2.8 - et fremragende objektiv !!
Samsung UE55F8005 - Samsung BD-F7500 - Yamaha RX-V475 - Jamo S 626/62
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu