recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - JBL Pro Bio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

JBL Pro Bio

 Besvar Besvar Side  <1 2728293031 83>
Forfatter
Besked
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2011 kl. 17:32
Jonas du skal da bare finde dig et nedlagt landbrug, så kan du lave den ene længe om til hjemmebio.

Hvad ellers med nogle af alle de der bunkere i har ovre i københavn? ;)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4421
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2011 kl. 17:35
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Jonas du skal da bare finde dig et nedlagt landbrug, så kan du lave den ene længe om til hjemmebio.

Hvad ellers med nogle af alle de der bunkere i har ovre i københavn? ;)
Overlever ikke, hvis jeg har mere end 15min til arbejde og nærmeste Netto er over 500m væk! Men nøj det kunne være fedt! Så en quad-bike på marken og træningsrum i den anden længe.. Ja tak! :)


Redigeret af Jonas_h - 04-Juli-2011 kl. 17:35
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SLETTET_20120103 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2011 kl. 18:01
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Jonas du skal da bare finde dig et nedlagt landbrug, så kan du lave den ene længe om til hjemmebio.

Hvad ellers med nogle af alle de der bunkere i har ovre i københavn? ;)
Overlever ikke, hvis jeg har mere end 15min til arbejde og nærmeste Netto er over 500m væk! Men nøj det kunne være fedt! Så en quad-bike på marken og træningsrum i den anden længe.. Ja tak! :)

Pjat med dig, jeg har 3 km!LOL
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4421
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 16:09
Spørgsmål:
Hvad er jeres mening omkring at kalibrere systemet optimalt i én placering vs. at kalibrere ud for et gennemsnit af flere målinger?
Jeg er nået frem til et par konklusioner den seneste uge... Ved godt jeg har rost Audyssey meget her i tråden, men har vist været for hurtig til at få armene op. Det lyder godt - ingen tvivl, men det er en falsk fornemmelse IMO. Måske er der noget i mit rum/system det ikke kan håndtere korrekt, men det går ind og "fjerner" ting i lyden... Der mangler punch og lyden er ikke så "in your face" og dynamisk.
 
Jeg har altid været irriteret over Audyssey's "black box" routine, da jeg gerne vil se hvad der sker og jeg prøvede derfor vha. målinger + filterberegning i REW og DriveRack's PEQ at sætte systemet op. Der er en verden til forskel! Meget mere punch og filtrene i REW (som kan customiseret 100%) gør, at lyden ikke er mudret og integrationen med subs er rigtig god. Jeg lavede dog kun et hurtigt proof of concept i går, så jeg skal indstille det rigtigt i aften. Det er en lang og besværlig process, men jeg er sikker på, at det giver pote i længden. Jeg poster et par billeder af processen hvis I er interesserede.


Redigeret af Jonas_h - 28-Juli-2011 kl. 09:33
Til top
beolion Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Januar-2010
Status: Offline
Point: 138
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér beolion Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 18:15
Hej Jonas
 
Det kan være du har svaret på dette (i givet fald undskyld), men hvad er det for et kildemateriale du tester mod? Er det en bestemt sekvens i en film eller noget bestemt demo materiale?
 
Jeg er blot nysgerrig.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4421
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 18:20
Oprindeligt skrevet af beolion beolion skrev:

Hej Jonas
 
Det kan være du har svaret på dette (i givet fald undskyld), men hvad er det for et kildemateriale du tester mod? Er det en bestemt sekvens i en film eller noget bestemt demo materiale?
 
Jeg er blot nysgerrig.
Mens jeg måler plejer jeg ,a t teste op imod målinger og grafer.. Når jeg har sat filtre på én af højttalerne, plejer jeg at sætte noget musik jeg kender på og høre resultatet hurtigt. Hvis jeg kan høre, at det lyder fornuftigt går jeg videre og tager én højttaler ad gangen.

Som "system-test" plejer jeg at se noget film med nogle kendte scener.. Transformers er en god klassiker :) Især 2'eren. Scenen hvor Sam taber metal-tingen og køkkenet går amok. Der er dialog, bas, effekter og det hele til at teste Smile

Hvis du/I har forslag til gode test-scener, så fyr endelig løs!
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4421
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2011 kl. 02:15
Manuel kalibrering af systemet:

Så har jeg været igennem hele den manuelle process, og Audyssey er nu definitivt ude af systemet. Ingen tvivl om, at det gør et godt stykke arbejde, men det har ikke den "fornuft" man selv har når man sidder foran skærmen.

Lydkort:
Jeg har indtil nu brugt, det indbyggede lydkort i min Mac Mini, og det er mildest talt piv-ringe. Det ruller af ved 3-4khz og jeg stoler ikke på det. Så jeg var et smut i 4Sound og købe et M-Audio Fast Track Ultra. Jeg ville have købt en DBX RTA-M mikrofon til at erstatte Behringer'en, men den var ikke på lager. Så det droppede jeg. Kalibreringskurven for det nye lydkort er snorlige fra 10hz-22khz.

Subwooferkalibrering:
Det første jeg indstillede var subs... 
Måling af subs (hvor der er sat x-over på Onkyo):

Det er en gennemsnitsmåling ud fra 6 positioner. Målingerne var dog næsten identiske, så der er ike nogle steder der er mere basvenlige end andre.

I REW, kan man generere filtre, som tilpasser responsen til den kurve man ønsker. I dette tilfælde en 24db/oct slope ved 80hz.

Den stiplede linje, er den forventede response efter filtre er aktiveret.

Og til det spændende øjeblik - efter filtre er sat og en ny måling:

IMO, et meget imponerende resultat. REW har ikke kunne "se" at der var tale om room suckout i 40hz regionen, så det er stadig et problem. Men ellers er grafen stort set perfekt. Der er INGEN smoothing på grafen...

Man kan få vist de filtre REW genererer direkte på grafen. Optimalt set, skal filtrene tilsammen udgøre den inverse response:


Left/Center/Right
Beskriver kun én af højttalerne da det var samme process for dem alle. Jeg valgte at måle med subwoofer slået til, da jeg på den måde optimerer overgangen til subwooferen i stedet for at kalibrere "blindt" kun på højttaleren uden sub.

Center målt i mange positioner:


Average genereret, og REW filtre. (Den target kurve der er brugt, er blanding mellem Synthesis kurven og SMPTE-standarden):


Efter filtre er tastet i DBX'en og endnu en måling:

Læner sig rigtigt godt op af den estimerede response!

Sammenligning mellem før/efter måling. Det burde være tydeligt at se hvilken der er hvad :)


Surround speakers:
Jeg har tilsluttet min Behringer DCX til baghøjttalerne, så jeg har mulighed for at EQ'e dem - via computeren endda. Måler uden sub, og fortæller REW at jeg har delefrekvens på 80hz. Måling og estimerede filtre:

Kæmpe boost i bassen da de er væghængte tæt på et hjørne... 
Efter EQ:

Havde jeg været en kvinde, havde jeg 100% knebet en glædeståre ud! Smile

Alle højttalere i systemet:


Smoothet 100%, så det øger overskueligheden...

Klokken er efterhånden blevet mange, så smider ikke Transformers i nu Smile Har dog lyttet lidt musik, er det lyder lovende! (Det har jeg sagt nogle gange i denne her process, men man bliver jo hele tiden klogere og får optimeret sit resultat). Som det er nu, har jeg dog ikke evnerne til at optimere det mere. Det kræver nyt måleudstyr. Jeg kunne tilføje akustiske forbedringer som gør kål på de problemer rummet har, men synes det er pænt som det er nu, og de løsninger der kan løse det, KAN ikke laves stuevenlige desværre.

Det blev en helt rapport - håber I bliver inspireret af ovenstående og selv får lyst til at gå i krig med det. Forbered jer på at bruge meget tid dog - hvis jeg regner prisen ud svarende til konsulenttimer, er vi næsten på de 20.000 kr Ouch


Redigeret af Jonas_h - 10-Juli-2011 kl. 02:17
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2011 kl. 07:42
jeg syntes at det på papiret ser godt ud. Hvordan ser dine waterfall målinger ud? jeg syntes at de siger mere om virkeligheden , end en alm respons gør.
de ting du siger om Audyssey er ting jeg har hørt mange gange før. Da jeg var Oppe ved Claus , var det nøjagtig det samme som hans Pioneer gjorde. Alt dynamik og nuancering var væk i mellemtonen. Og det er netop på de punkter jeg syntes at ARC faktisk giver det modsatte. Klangen er identisk om jeg bruger EQen eller ej. den giver bare lige lidt mere kontrol, og fjerne tendensen til en "råbende" dialog.

forresten er mit masking projekt ved at nå vejs ende. Den måde vi har lavet maskerne på , er - må jeg indrømme , ikke bare lige noget man gør. Men det er en løsning der gør at finnishen faktisk overstiger de færdigkøbte løsninger. De passer inden for en millimeter

jeg poster nogle billeder , og kommentar når jeg er færdig.
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2011 kl. 09:54
Det ser godt ud Jonas.

Ved målinger af din subwoofer hvordan har du placeret mikrofonen lodret eller vandret? Er det muligt at få REW til at generere et filter ud fra forskellige målepunkter?

Jeg skal også en af dagene for alvor til og igang med at rode med REW og din gamle Behringer DEQ der er spændt foran min subwoofer, synes dog bare REW er lidt tungt at komme igang med og få opsat.
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 471
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2011 kl. 14:41
Ser jo fantastisk ud Jonas. Godt du fik styr på lydkortdelen. Såfremt man ikke kan måle korrekt, så er man ude på rimelig dybt vand. Glæder mig til lytteindtryk og forhåbentlig en demo snart:)
 
*P.las.
 
At skrive at "alt dynamik og nuancering var væk i mellemtonen" er da en kende hård dom, men ok, du har ret til din mening!:)
 
Jeg synes ikke det er så slemt som du skriver og er faktisk godt tilfreds :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4421
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2011 kl. 16:46
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

jeg syntes at det på papiret ser godt ud. Hvordan ser dine waterfall målinger ud? jeg syntes at de siger mere om virkeligheden , end en alm respons gør. 
de ting du siger om Audyssey er ting jeg har hørt mange gange før. Da jeg var Oppe ved Claus , var det nøjagtig det samme som hans Pioneer gjorde. Alt dynamik og nuancering var væk i mellemtonen. Og det er netop på de punkter jeg syntes at ARC faktisk giver det modsatte. Klangen er identisk om jeg bruger EQen eller ej. den giver bare lige lidt mere kontrol, og fjerne tendensen til en "råbende" dialog.

forresten er mit masking projekt ved at nå vejs ende. Den måde vi har lavet maskerne på , er - må jeg indrømme , ikke bare lige noget man gør. Men det er en løsning der gør at finnishen faktisk overstiger de færdigkøbte løsninger. De passer inden for en millimeter  

jeg poster nogle billeder , og kommentar når jeg er færdig.

Jeg har et waterfall fra et par uger siden:

Skal nok få lavet et fra 20-400hz.

Jeg følger interesseret med i dit projekt på sidelinjen. Meget spændende at se resultatet!

Du gør Audyssey dårligere end det er i din formulering. Resultatet er rigtigt godt - men det kan gøres bedre selv. Det er efterhånden min mening med alt auto-korrektion - også ARC. Den software som sidder, har ikke en fornuft eller lignende og kan ikke resonere over de målinger den tager og de valg den tager. Da jeg målte mange positioner for centeren f.eks. var der én lytteposition som var helt anderledes end de andre - den udelod jeg fra den gennemsnitlige graf der skulle genereres filtre til, da den ville resultere i filtre som ingen mening gav i forhold til 90% af de målinger der blev lavet. Men tror du har ret i, at ARC har fat i noget af det rigtige og bruger rummets informationer i stedet for at EQ'e blindt efter en target curve.

Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Det ser godt ud Jonas.

Ved målinger af din subwoofer hvordan har du placeret mikrofonen lodret eller vandret? Er det muligt at få REW til at generere et filter ud fra forskellige målepunkter? 

Jeg skal også en af dagene for alvor til og igang med at rode med REW og din gamle Behringer DEQ der er spændt foran min subwoofer, synes dog bare REW er lidt tungt at komme igang med og få opsat.
Hvis du ser, på den målinger i "Center" afsnittet hvor der er omkring 6 målinger... Der kan man få REW til at lave en gennemsnitskurve af alle målingerne og lave filtre til det. Så svaret er ja :) Man kan godt generere filtre ud fra forskellige målepunkter.

Der er en forholdsvis stejl learning curve med REW, men når først man har kravlet op ad den, er det super simpelt. Bare skriv hvis du skal have et par start pointers. Smile


Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

Ser jo fantastisk ud Jonas. Godt du fik styr på lydkortdelen. Såfremt man ikke kan måle korrekt, så er man ude på rimelig dybt vand. Glæder mig til lytteindtryk og forhåbentlig en demo snart:)
 
*P.las.
 
At skrive at "alt dynamik og nuancering var væk i mellemtonen" er da en kende hård dom, men ok, du har ret til din mening!:)
 
Jeg synes ikke det er så slemt som du skriver og er faktisk godt tilfreds :)

Du skal være mere end velkommen til demo. Ville faktisk meget gerne have nogle reviews fra folk som kender noget til det. Når mine kammerater hører det, er de ekstremt imponerede. Men (no offense overfor dem), så har det ingen værdi, da de også ville være imponeret af et billigt system fra Hifi-Klubben. 

Jeg har netop set nogle scener fra Transformers og et par andre film. De små irritationer jeg har haft før (som hele tiden har fået mig til, at lave nye kalibreringer etc) er helt væk. De demoer jeg har testet i dag, har jeg aldrig hørt bedre nogle andre steder! Så NU er jeg langt om længe 100% tilfreds.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2011 kl. 19:28
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

Ser jo fantastisk ud Jonas. Godt du fik styr på lydkortdelen. Såfremt man ikke kan måle korrekt, så er man ude på rimelig dybt vand. Glæder mig til lytteindtryk og forhåbentlig en demo snart:)
 

*P.las.

 

At skrive at "alt dynamik og nuancering var væk i mellemtonen" er da en kende hård dom, men ok, du har ret til din mening!:)

 

Jeg synes ikke det er så slemt som du skriver og er faktisk godt tilfreds :)


det var lidt overfortolket - sorry.
har du ikke koplet den fra?

edit : min personlige mening er, at jeg syntes at det lyder bedre med EQen fra. det er dog lidt trade off

Redigeret af p.las - 10-Juli-2011 kl. 21:18
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2728293031 83>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu