recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DIY projekt: Transportabel Jukebox
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDIY projekt: Transportabel Jukebox

 Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Emne: DIY projekt: Transportabel Jukebox
    Sendt: 03-April-2011 kl. 18:20
Projektet er endeligt færdigbygget. Billeder af det færdige resultat:





Det er godt nok ikke en hjemmebio, men forummet var det tætteste jeg lige kunne komme.

Beskrivelse af projekt:
Har længe tænkt det kunne være fedt at have en jukebox man kunne tage med til fester og lignende. For at den skal virke ordentligt, skal den selvfølgeligt være med touch skærm. I efteråret faldt jeg over en billig 22" touchskærm, som passede perfekt til dette projekt.

Det er en 22" LED skærm med 1920x1080 opløsning. Touch teknologien er noget med at der i kanten sidder nogle lasere som aflæser når man sætter fingeren på skærmen. Det er følsomt nok til at man ikke engang behøver at røre skærmen - hvis bare man er tæt nok på. Oplevelsen er meget lig capacative touch som man kender det fra nyere smartphones som fx. iPhone, hvor der ikke skal trykkes på skærmen - og så giver det mulighed for multitouch.

Ordentlig jukebox software som både er nemt at bruge på touchskærm, har muligheder for at begrænse funktioner (så der ikke bliver skiftet nummer hvert 10. sekund), mulighed for autoplay af forudindstillede numre når playlisten er tom samt har et pænt interface, har jeg ledt længe efter. Nogenlunde samtidigt med at jeg fandt skærmen faldt jeg tilfældigvis over Jukebox Jockey, som opfylder alt jeg havde brug for. Der kommer en gennemgang af dette senere.



Hardwaren er noget ældre bundkort og CPU jeg havde liggende (vistnok AMD). For at holde budgettet nede til denne løsning, så bliver der ikke indkøbt nyt hardware. Når jeg er færdig med denne, må jeg se hvordan den fungerer og om der skal laves en version 2.0. I den forbindelse kan der så bruges noget fysisk mindre og mindre strømkrævende.

Skærm og software er testet og har fungeret fremragende. Men helt smart er det jo ikke at have en stor touchskærm ved siden af et kabinet samt en masse kabler.


Så nu skal der bygges!

Planlægning:
Planen er at bygge et flightcase-lignende kabinet, med plads til pc hardware og skærm, hvor låget kan løftes af og skærmen foldes op.
Det bliver derfor noget ala dette her, hvor toppen så skal løftes helt af, istedet for at åbne som et låg:



Min oprindelige plan var også at indbygge en forstærker - evt. hjemmebyg, som jeg også oprettede en tråd om - men grundet lidt tidspres (jeg står og skal bruge den snart igen), så bliver det uden forstærker i første omgang.


Bygning af kassen:
Første skridt er at bygge selve kassen. Jeg har læst lidt om bygning af flightcases, og det ser ud til at den bedste fremgangsmåde er at bygge kassen helt, og så save toppen af efterfølgende. På denne måde er man sikker på at kasse og låg passer sammen.

Kassen bygges af 9mm krydsfiner. Den skal holdes sammen af vinkellister i aluminium på alle hjørnekanterne som holdes fast af popnitter.
Krydsfineren spraymales sort, for at se lidt pænere ud. På en rigtig flightcase bruges krydsfiner belagt med fx phenol som giver en endnu pænere overflade som også er mere hårdfør og gør den mere vejrbestandig. Det har jeg dog sprunget over da jeg for det første ikke lige umiddelbart kan købe det i nærheden, samt det er en smule dyrere.
Så jeg starter med discountudgaven i version 1.0.

Først samles kassen derfor med dyksøm, så den holdes sammen. Jeg var så heldig at få den flinke Silvan mand til at skære næsten alle pladerne til. Så slap jeg for at finde stiksaven frem og måle og save lige - hvilket jo nogen gange kan være svært Big smile

Her uden ender og top:



Og her er den samlet, inden toppen kommer på:

Målene på den er 60x40x22cm. I bunden kassen skal der være et Mini-ITX bundkort (25x25cm), en strømforsyning samt en stikdåse. Der skal så laves en "bund" eller låg over dette med udluftning, hvorefter at skærmen skal sættes oven på. Den skal så kunne rejses op når den er i brug, og ligge ned under transport.


Her er kassen Helt samlet og klar til spraymaling. De små søm i toppen er for at den kan vendes og stå på sømmene, når jeg skal male bunden - Ikke dårligt tænkt når jeg selv skal sige det:


Motip er nok en gammel kending for nogen. Har indtil videre selv brugt den til at male to computerkabinetter, et skjold til mine forældres sølvbryllup og denne kasse. Samtidigt laver de også en genial isfjerne-spray til bilruderne - guld værd om vinteren!


Her er kassen så færdigmålet:

Det ser lidt ujævnt ud, men det skyldes mere at malingen stadig er våd. efter den tørrede kom det til at være ret jævnt.
Jeg har ikke været så nøjagtig med hjørnerne da disse jo skal dækkes af vinkellisterne.


Nu skal malingen så tørre og herefter kommer det helt store samlearbejde. Der skal sættes vinkellister på med popnitter, toppen skal saves af, der skal hængsler på, samlelister, fødder i bunden og et bærehåndtag.
Og så skal indmaden laves bagefter.

Det bliver dog nok først næste weekend, da jeg lige skal have bestilt de forskellige dele.

Det var alt for denne gang. Forhåbentligt tager det lidt mere form ved den næste opdatering, når jeg får sat lister på og skilt kasse og låg ad.























Redigeret af jonaskp - 15-Maj-2011 kl. 22:22
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2011 kl. 18:21
Komponenter:

PC:
Skærm: 21,5" AOC LED touchskærm. Pris på EDBpriser.dk 1.629 kr. hvilket jeg synes er ganske imponerende for en 22" LED skærm med touch (som fungerer!).
Hardware:
Bundkort: Et eller andet Fatality Mini-ITX
CPU: Core 2 Duo (et eller andet)
Ram: 2 GB
Harddisk: 320 GB WD 2,5" monteret i Raidsonic Icy Box som jeg har liggende i forvejen. Det er et eksternt kabinet, hvor der medfølger en Dock der passer i 3,5" plads i normale kabinetter. På den måde kan jeg docke den i Jukeboxen, hvor den fungerer som almindelig intern disk over E-sata og pille den fra når jeg skal opdatere musikken uden at skulle have hele maskinen tændt.
PSU: Ikke besluttet endnu. Det skal være rimeligt kompakt og behøver ikke have stor power. Pico-PSU er på ønskelisten, men er udsat indtil videre pga. prisen.
Lydkort: Indtil videre Onboard. Mine krav er ikke maksimal HiFi, men derimod projektets færdiggørelse. Senere kan der altid forbedres på dette område.
Intet DVD-drev, da der ikke vil være behov for dette.

Software:
OS: Win7
Afspilningssoftware: Jukebox Jockey
Derudover ikke øvrigt software der har relevans.


"Kabinet":
ca. 1kvm 9mm krydsfiner fra Bauhaus. Som nævnt bruges normalt noget der er fx. phenol belagt som det her, men det er også blevet sparet væk (og jeg kunne ikke lige finde det i nærheden).
Motip Matsort spraymaling.
Alle "flightcase-dele" er købt via www.discosupport.dk. Efter lige research så de ud til at være billigst, godt anbefalet samt havde de dele jeg skulle bruge.
Det der er købt hos dem er:
5 stk. 1,33m Vinkelliste 22 x 22 mm
4 stk. 1,33m Lukkeliste 9 mm
4 stk. gummifødder
4 stk. kuglehjørne
1 stk. Fliphåndtag, undersænket
2 stk. butterlfly lås
En hulens masse popnitter
samt diverse stik mm. som skal bruges indvendigt.

materialer til kabinettet står i alt i lige under 1.000 kr. så det er ikke fordi det er et billigt projekt. Hvilket også er grunden til at indkøb af det helt store hardware må vente indtil jeg finder ud af om jeg bliver færdig og om resultatet er brugbart.


Diverse stik og kabler. I "bundpladen" der skal dække pc'en mm. er det planen at lave en tilslutningsplade hvor jeg forlænger udgangene fra PC'en til.. Der kommer til at være:
Rød/Hvid Phono
USB
Ethernet
Samt On/Off knap.
Umiddelbart de eneste stik jeg har behov for.

Der trækkes HDMI kabel fra PC til skærmen som fastmonteres.


Redigeret af jonaskp - 03-April-2011 kl. 22:48
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2011 kl. 19:19
Fedt projekt!

Håber der kommer en liste over komponenterne hvis man er doven og gerne vil stjæle idéenWink
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2386
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2011 kl. 21:27
Skægt og usædvanligt..
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2011 kl. 22:04
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

Fedt projekt!

Håber der kommer en liste over komponenterne hvis man er doven og gerne vil stjæle idéenWink
Tak.

Listen er kommet på som ønsket.

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Skægt og usædvanligt..
Enig. Det er sådan en drøm/tanke jeg har gået med længe, nærmest siden jeg første gang som teenager satte en computer til anlægget til en fest for at afspille musikbiblioteket.

Jeg blev faktisk overrasket over at det ikke er noget der er mere udbredt, når man tænker over hvor mange nørder og gør-det-selv casemoddere mm. der er derude.
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2011 kl. 22:22
Kan du se modellennummeret på den AOC? - den virker nemlig til at være noget jeg har ledt efter (LED skærm med touch som virker) til et CNC-projekt. Enten det eller også skal jeg lave noget med en digitizer på en alm. skærm, hvilket kan gøres, men som tager tid og ikke er så pænt som en færdig løsning.
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2011 kl. 22:43
AOC e2239FWT
De kalder den åbenbart en 21,5" og ikke 22" som jeg troede (og som modellen tyder på).
Kan også se at prisen er faldet til 1.629 kr hvilket jeg mener er en rigtigt god pris. Billede på skærmen er efter min mening ihvertfald ret godt, ihvertfald til mit brug.
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2011 kl. 13:35
Jeg har en bekendt fra håndbold som i mange år har haft en hjemmelavet jukebox, og han har faktisk for noget tid siden opgraderet den til en mindre version. Der ligger noget andet meget simplere software på plus han har endda rigtige trykknapper på forneden for at bevare det "originale" feel.
 
Hvis det kan jeg høre ham om hvilken software han benytter, hvis du ikke allerede har sat dig fast på software.
 
Edit: fedt projekt i øvrigt!


Redigeret af thomnico - 04-April-2011 kl. 13:35
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2011 kl. 14:12
Det må du meget gerne - man kan altid bruge inspiration. Umiddelbart så kan det program jeg nu har fundet alt hvad jeg har af behov, uden at være for besværligt. Og samtidigt ser det lækkert ud, hvilket ikke kan siges om en del af de programmer jeg er stødt på.

Til top
Packer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Maj-2007
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 527
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2011 kl. 14:59
Hej
Undskyld jeg blander mig med et enkelt spørgsmål. Men kan sådan en Touch skærm sættes til evt. bærbar og bruges med WinXP & Albumplayer.
 
/Jesper
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2011 kl. 15:17
Gør ikke spor, det er bla. derfor jeg lavede en tråd Smile.

Der er både HDMI og VGA ind på skærmen. Touch-delen kører over USB. Med hensyn til winXP så ved jeg hvordan det virker. Jeg har kun haft den sat til Win7 og Vista og her var der indbbygget touch drivere så det var ren plug&play.
Kan du få det til at fungere i windows, så virker det også i de programmer du måtte bruge. Touchdelen fungerer reelt bare som en erstatning for musen. Det er så helt op til programmerne hvor godt de fungerer med touch.
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2011 kl. 18:21

Update:

Skærmbeslag:

Mens jeg venter på at få leveret kantlister, butterfly-låse, håndtag mm. fra Discosupport, kunne jeg jo ligeså godt lave et eller andet. Så jeg gik igang med beslagene til skærmen.
En mulig ulempe ved denne skærm er at den ikke har nogle huller til vægbeslag. Den kan kun stå på fødderne, og det går jo ikke i denne situation.
Så jeg skilte den ud, for at se om ikke man kunne fifle med noget:


Som det ses på billedet er fødderne monteret med nogle lang pinde der går ind i skærmen og holder dem på plads. Dette viste sig at være helt perfekt, for det betyder at jeg kan erstatte fødderne med et beslag i hver side, og selv sætte en møtrik i til at holde på det hele (møtrikken er isat på ovenstående billede).

Et Close-up:


Jeg fandt derfor 2 vinkelbeslag, og borede hul i der passede til møtrikken. Beslaget er lidt for højt, så jeg skal have savet toppen af. Her rendte jeg ind i det første problem, da min nedstryger var af så ringe kvalitet at det var klingen, og ikke beslaget blev slidt i stykker. Jeg skal derfor have fat i noget nyt værktøj. Indtil da er beslagene ikke funktionelle, da jeg ikke kan rejse skærmen op pga. at beslaget støder på skærmkabinettet.
Jeg kunne dog sætte dem på og lave en test-fitting på den plade der skal fungere som "bund" i kassen. Det illustrerer meget godt hvordan det kommer til at se ud når skærmen er foldet ned og låget kan sættes på:


Det var hvad det blev til for denne gang. Jeg satser på at få arbejdet videre med selve kassen i weekenden når alle materialerne er blevet leveret.


Redigeret af jonaskp - 06-April-2011 kl. 18:21
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu