recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp Nabo'en klager :)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp Nabo'en klager :)

 Besvar Besvar Side  <1 56789 11>
Forfatter
Besked
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2011 kl. 23:56
Oprindeligt skrevet af Darknezs Darknezs skrev:

Jeg betaler den skat der PASSER mig, jeg kører så stærkt i min A6 som det PASSER mig, jeg piller ved de små drenge som det PASSER mig, jeg bruger internettet som det PASSER mig.

I bund og grund er det hensynet til andre der tæller, trådstarter prøver da i det mindste at gøre noget,
at det så nok ikke hjælper meget, er en anden sag, så TAG HENSYN det hjælper, og vi gamle mober, skal selvfølgelig osse gøre det, når vi ser Charlie Thumbs Up

PS Skrevet fra Anstalten ved Herstedvester Wink fik kun EN klage
 
Alt det du skriver har det tilfælles at det er ulovligt at gøre/lade være. Det er per definition ikke ulovligt at spille høj musik.
Men ellers er jeg helt enig. Hensyntagen, tålmodighed og tolerance. Også med dem der gerne vil holde fest til klokken 6 om morgenen.
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2011 kl. 00:15
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

 
Børn der skriger kan undgås. Og børn i 5-10 års alderen kan skam også larme gevaldigt. Det jeg ikke kan se i din argumentation er, hvordan børnelarm kan være mere acceptabel end hifi-larm.
Givet at småbørn vil skrive spontant. Men man kan godt gøre noget ved det efterfølgende.
 
Ja, hvis folk ikke får børn, så er der heller ingen til at larme Thumbs Up.
 
Men nu skal jeg fortælle dig noget overraskende: Børn er forskellige Shocked, så du kan altså ikke bare sige, det ligger i opdragelsen, hvilket jeg tolker dit indlæg som.
 
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2011 kl. 00:28
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

 
Børn der skriger kan undgås. Og børn i 5-10 års alderen kan skam også larme gevaldigt. Det jeg ikke kan se i din argumentation er, hvordan børnelarm kan være mere acceptabel end hifi-larm.
Givet at småbørn vil skrive spontant. Men man kan godt gøre noget ved det efterfølgende.
Ja, hvis folk ikke får børn, så er der heller ingen til at larme Thumbs Up.
 
Men nu skal jeg fortælle dig noget overraskende: Børn er forskellige Shocked, så du kan altså ikke bare sige, det ligger i opdragelsen, hvilket jeg tolker dit indlæg som.
 
Det er jo ret svært (og forfejlet) at opdrage et spædbarn til ikke at skrige når det er sultent, søvnigt m.m. Men det kan afhjælpes ved at opfylde barnets behov.
Bortset fra det så kan du ikke undskylde med at børn er forskellige. Det er ganske rigtigt, men derfor kan man også godt opdrage hyperaktive børn til ikke at larme hele tiden. Det er sværere, ja, men det kan lade sig gøre. Ellers kunne vi jo lige så godt give fortabt i forhold til opdragelse.
 
Men nu mente jeg egentlig mere konkret at bede sit barn om at dæmpe sig, for ikke at genere andre mennesker. Jeg henviste ikke til resultatet af længerevarende opdragelse. Men det ændrer ikke på at hvis man som forældre vil have at ens naboer skal acceptere ens børns larm, så må man også være parat til at acceptere andre menneskers larm. Hvad enten det kommer fra motorer, modelfly, hifi-anlæg eller andet.


Redigeret af mfhansen82 - 03-Maj-2011 kl. 00:29
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 645
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2011 kl. 00:36
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

vær ligeglad og spil så højt som du vil. Medmindre vinduerne er åbne er det ikke ulovligt (politivedtægten).
det er nu ikke helt sandt
 
§ 8. Politiet kan forbyde benyttelse af højtalere, musikanlæg, musikinstrumenter eller lignende, når benyttelsen må antages at være til væsentlig ulempe for de omkringboende eller forbipasserende.

Stk. 2. Råben med varer på en vej er forbudt før kl. 7 og efter kl. 18 og må ikke finde sted, hvor det er til ulempe for hospitaler, skoler eller lignende

kilde: restinformation.dk
 
Hehe. Og hvad skal der lægges i udsagnet "væsentlig ulempe". Det er jo grundlæggende en ren gummiparagraf, da "væsentlig ulempe" er et vurderingsspørgsmål.
 
Jeg tror grundlæggende at hus regelementet bliver taget i brug før politivedtægten. Wink
det er jeg som sådan ikke uenig i, jeg mener bare muligheden eksisterer. Jeg tror dog næppe nogen normale mennesker kunne finde på at ringe til politiet pga en enkelt nats musik eller larm.
Til top
Peter49 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-Juni-2008
Status: Offline
Point: 256
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2011 kl. 09:56
Citat: mfhansen82
 
Alt det du skriver har det tilfælles at det er ulovligt at gøre/lade være. Det er per definition ikke ulovligt at spille høj musik.
Men ellers er jeg helt enig. Hensyntagen, tålmodighed og tolerance. Også med dem der gerne vil holde fest til klokken 6 om morgenen.


Fatter ikke at du kun synes man skal have lov at feste til kl. 6 om morgenen. Hvad med dem der har lyst
til at feste 24/7, skal man ikke tage hensyn til dem ?
 
Ironi kan være anvendt.


Redigeret af Peter49 - 03-Maj-2011 kl. 15:58
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2011 kl. 11:08
mfhansen82 så du mener et barn med damp kan opdrages til aldrig at larme. børn med damp i en lav alder kan ikke få diagnosen damp og kan derfor ikke medicineres. så den holder ikke helt.
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2011 kl. 11:13
Nu skulle mit indlæg jo ikke læses ordret. Det var kun et udtryk for at man skal tage hensyn til alle. Også dem der gerne vil spille højt. At tage hensyn er ikke kun en envejs situation hvor dem der larmer tager hensyn til dem der gerne vil have ro.
Problemet med sådan en diskussion er at den kun kan tages på meget overordnet plan. For hvad der er for meget larm, er jo et personligt spørgsmål og ikke korrekt defineret. Der er ganske rigtigt nogle dB mål man kan tage udgangspunkt i, men man skal da være ret fanatisk for at stå med et dB meter og aflure om naboen nu overholder loven.
Tager man udgangspunkt i trådstarters "problem", så er hun vist et eksempel på en person der ikke skal høre mange "unaturlige" lyde før hun kommer op i det røde felt. Hvorimod jeg anser migselv for at være ret large hvad det angår larm. Jeg har ikke noget imod at man kan høre de andre beboere, der er blot med til at give det hele mere liv. Det var da i første omgang også derfor jeg flyttede med kæresten til Kbh. Det var da for at komme til en by med mere liv end lille Vordingkedelig.
 
Men under alle omstændigheder så mener jeg personligt at når man bor flere sammen og man gerne vil have rimelig ro hele ugen, så må man også acceptere at der kan blive spillet igennem i weekenderne eller noget lign. Men uanset hvad, så må det mere specifikke være op til en forhandling imellem beboerne og går det galt, må man holde fast ved hus-regelementet.
 
Eksempelvis må vi ikke larme unødvendigt højt efter klokken 22 og i weekenderne skal det blot være indenfor rimelighedens grænser. Og det betyder da at jeg "udnytter" min ret til at spille højt om formiddagen og i weekenderne. Og så må jeg begrænse mig en lille smule, selvom jeg er ret sikker på at naboen kan mærke en smule til at jeg/vi ser en film ved 22 tiden engang imellem.
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2011 kl. 11:23
Hold da helt op, bare at tænke på, at nogen finder det rigtigt, at kunne feste H24, uden hensyntagen til andre - uhyggeligt selvoptaget, og med manglende henyntagen til andre. Godt jeg ikke bor tæt på sådan enBig smile 
 
I beboelsesejendomme findes der som regel nogle rammer for, i hvilket tidsrum man må larme, og dem overholder man naturligvis. Jeg ved da godt, at der i visse grupper er en forestilling om, at love og bestemmelser er "retningsgivene", sådan er det bare ikke. Bestemmelser findes jo netop for, at vi ALLE kan have et fornuftigt liv og udfolde os.Wink
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2011 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

mfhansen82 så du mener et barn med damp kan opdrages til aldrig at larme. børn med damp i en lav alder kan ikke få diagnosen damp og kan derfor ikke medicineres. så den holder ikke helt.
For det første er der ikke længere noget der hedder DAMP. Det du hentyder til må være ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Nu skriver du ikke hvad du mener med et lille barn, men mange børn kan diagnisticeret nogenlunde i skolealderen, men det ret svært fordi børn i forvejen er meget aktive og kan fare rundt hele tiden. Faktisk mener jeg personligt at der bliver givet for mange ADHD diagnoser, men det er en anden diskussion.
Jeg går bestemt heller ikke ind for at man bare skal proppe noget Ritalin i et barn, blot fordi det er meget aktivt. Men det hænger jo sammen med den forrige kommentar om for mange diagnoser.
 
Ingen børn kan opdrages til aldrig at larme. Børn er naturligt aktive og kan rent mentalt ikke overskue konsekvenserne af deres handlinger, heller ikke at de larmer. Men det er netop derfor de har deres forældre. Og har man et ADHD barn, så må man jo også være ekstra opmærksom på at det larmer meget og forsøge at dæmpe det, hvis det tager overhånd. Og igen, hvis naboerne aldrig kommenterer "larmen" så må det jo ikke være et problem.
 
Du får det til at lyde som om jeg har noget imod børnelarm. Det har jeg bestemt ikke. Jeg argumenterer bare for at hvis man vil have at naboerne skal acceptere ens børns larm, må man også selv være parat til at acceptere at de larmer med et hifi-anlæg.
Hvis sagen her havde drejet sig om et barn, i stedet for høj musik, havde det været interessant at se om der også var kommet en masse "flyt i hus", "flyt" eller "dæmp barnet" kommentarer. Formodentligt ikke.
Men uanset om et barns skrig og skrål er naturlige lyde eller ej, kan det være akkurat lige så generende som et anlæg der spiller højt.
Sjovt nok synes forældre at det er mere acceptabelt. Wink
Det bliver interessant at se om jeg også vender på en 5-øre til September. Men jeg er jo i forvejen ret ligeglad med larm, så mon.
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2011 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Hold da helt op, bare at tænke på, at nogen finder det rigtigt, at kunne feste H24, uden hensyntagen til andre - uhyggeligt selvoptaget, og med manglende henyntagen til andre. Godt jeg ikke bor tæt på sådan enBig smile 
 
I beboelsesejendomme findes der som regel nogle rammer for, i hvilket tidsrum man må larme, og dem overholder man naturligvis. Jeg ved da godt, at der i visse grupper er en forestilling om, at love og bestemmelser er "retningsgivene", sådan er det bare ikke. Bestemmelser findes jo netop for, at vi ALLE kan have et fornuftigt liv og udfolde os.Wink
Eftersom mange love og bestemmelser indeholder beskrivelser som den vedtægt der blev taget udgangspunkt i tidligere,  hvor der ikke givet klare udtrykkelser og formuleringer, kan de faktisk grundlæggende  kun være retningsgivende. Eksempel er tidspunktet klart defineret, men graden af larm er ret løst defineret i vores regelement. For hvordan definerer man eksempelvis unødvendigt generende lyde? Er så så højt at det akkurat kan høres eller er det så kopper og glas hopper rundt?
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
mjohansen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: 2630 Taastrup
Status: Offline
Point: 349
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2011 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

 
Børn der skriger kan undgås. Og børn i 5-10 års alderen kan skam også larme gevaldigt. Det jeg ikke kan se i din argumentation er, hvordan børnelarm kan være mere acceptabel end hifi-larm.
Givet at småbørn vil skrive spontant. Men man kan godt gøre noget ved det efterfølgende.
 
Nu er små børn der larmer heldigvis indrettet (de fleste er) såden at de sover ved 20-21 tiden, så hvis dit anlæg blev slukket ved samme tidspunkt er jeg sikker på at du ikke får nogen klager.
 
 
LG OLED CX 55"| Sonos Beam | Vu+ Uno4K SE | Apple TV 4K
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2011 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af mjohansen mjohansen skrev:

Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

 
Børn der skriger kan undgås. Og børn i 5-10 års alderen kan skam også larme gevaldigt. Det jeg ikke kan se i din argumentation er, hvordan børnelarm kan være mere acceptabel end hifi-larm.
Givet at småbørn vil skrive spontant. Men man kan godt gøre noget ved det efterfølgende.
 
Nu er små børn der larmer heldigvis indrettet (de fleste er) såden at de sover ved 20-21 tiden, så hvis dit anlæg blev slukket ved samme tidspunkt er jeg sikker på at du ikke får nogen klager.
 
 
Jeps. Indtil de vågner igen ved 00 tiden, 3 tiden, 6 tiden og så er det alligevel op. Wink
Nu har jeg ikke ligefrem tænkt mig at slukke helt, men jeg skruer da som regel ned. Men det er mest fordi min kæresten ikke kan sove, hvis jeg spiller for højt alligevel.

Redigeret af mfhansen82 - 03-Maj-2011 kl. 11:39
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 56789 11>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu