Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Jonas_h
Guld medlem
Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4476
|
Emne: DTS-HD vs. DTS-Core Sendt: 05-Maj-2011 kl. 16:59 |
Jeg tænkte det kunne være interessant at starte med en diskussion om ovenstående. Det skal lige siges, at jeg ikke snakker om Blu-ray vs DVD, men derimod DTS Master vs. DTS-Core, som er max bitrate dts som kan sendes via coax/optisk. (ca 1.5mbs). Har I nogensinde hørt en A/B-sammenligning mellem de to og hvordan vil I beskrive forskellen?
Jeg har aldrig hørt HD lyd hos mig selv endnu, så jeg kan kun snakke om de demoer jeg har fået i diverse butikker. Men jeg synes personligt, at når man er oppe i DTS-Core, at der er man så højt oppe i bitrate, at jeg ikke mener der er nogen nævneværdig forskel op til fuld bitrate. Det var også dette indtryk jeg fik under den demo jeg fik for et stykke tid siden. Fra DVD (som oftest er på 768kbs) synes jeg der er meget stor forskel dog, så dette vil jeg holde udenfor diskussionen. Men lad mig høre jeres erfaringer - specielt hvis I har prøvet direkte A/B sammenligning hos jer selv. Grunden til, at jeg spørger er, at jeg i øjeblikket kører med en Mac Mini hvor jeg ripper mine film i MKV til DTS-Core. Hvis jeg skal kunnne udnytte HD skal jeg skifte fra Mac til PC som jeg helst vil undgå.
|
 |
p.las
Guld medlem
Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Point: 4156
|
Sendt: 05-Maj-2011 kl. 17:11 |
Jeg har testet det på eksempel the dark knight. Dolby vs true hd......i store træk. Mere transparent. Ved høj volume er true hd mere behageligt. Og så syntes jeg at bassen er mere nuanceret.hele lydbilledet bliver noget større, og man har ikke så meget fokus på højtalerne, hvis det giver mening. core vs true hd........helt ærlig har jeg mere end svært ved at høre forskel. Med andre ord kommer en ny 10000,- recievere ikke til at at køre end ældre high end processor over. Tværtimod . Jeg testede det på min gamle Lexicon som ikke kunne dekode, men kunne modtage et pcm signal over hdmi. Sanny her fravsitet ,som også har M&K sammen med en Lexicon mc8. Tror jeg gerne vil skrive under på det.
|
|
 |
Jonas_h
Guld medlem
|
Sendt: 05-Maj-2011 kl. 17:16 |
p.las skrev:
Jeg har testet det på eksempel the dark knight. Dolby vs true hd......i store træk. Mere transparent. Ved høj volume er true hd mere behageligt. Og så syntes jeg at bassen er mere nuanceret.hele lydbilledet bliver noget større, og man har ikke så meget fokus på højtalerne, hvis det giver mening. core vs true hd........helt ærlig har jeg mere end svært ved at høre forskel. Med andre ord kommer en ny 10000,- recievere ikke til at at køre end ældre high end processor over. Tværtimod . Jeg testede det på min gamle Lexicon som ikke kunne dekode, men kunne modtage et pcm signal over hdmi. Sanny her fravsitet ,som også har M&K sammen med en Lexicon mc8. Tror jeg gerne vil skrive under på det. |
Dolby vs TrueHD er også en helt anden sammenligning.. Dolby har max bitrate på 640kbs (tror jeg nok), så det er langt fra DTS-Core.
Det er præcis det med den behagelige lyd jeg også synes er forskellen fra "DVD-dts" -> DTS Core. Bassen er mere fast, og det hele lyder bare mere "fyldigt". (Ikke kun bas-fyldigt, men over hele linjen). Men synes ikke jeg bemærker denne forskel fra DTS-Core til HD.
|
 |
p.las
Guld medlem
|
Sendt: 05-Maj-2011 kl. 18:14 |
Jonas_h skrev:
p.las skrev:
Jeg har testet det på eksempel the dark knight. Dolby vs true hd......i store træk. Mere transparent. Ved høj volume er true hd mere behageligt. Og så syntes jeg at bassen er mere nuanceret.hele lydbilledet bliver noget større, og man har ikke så meget fokus på højtalerne, hvis det giver mening. core vs true hd........helt ærlig har jeg mere end svært ved at høre forskel. Med andre ord kommer en ny 10000,- recievere ikke til at at køre end ældre high end processor over. Tværtimod . Jeg testede det på min gamle Lexicon som ikke kunne dekode, men kunne modtage et pcm signal over hdmi. Sanny her fravsitet ,som også har M&K sammen med en Lexicon mc8. Tror jeg gerne vil skrive under på det. |
Dolby vs TrueHD er også en helt anden sammenligning.. Dolby har max bitrate på 640kbs (tror jeg nok), så det er langt fra DTS-Core.
Det er præcis det med den behagelige lyd jeg også synes er forskellen fra "DVD-dts" -> DTS Core. Bassen er mere fast, og det hele lyder bare mere "fyldigt". (Ikke kun bas-fyldigt, men over hele linjen). Men synes ikke jeg bemærker denne forskel fra DTS-Core til HD. | Det var bare lige for at få forskellene på plads. Det er åbenbart fra 640 kbs og op til de 1,5 mbs der sker mest
|
|
 |
Jonas_h
Guld medlem
|
Sendt: 05-Maj-2011 kl. 18:19 |
Det svarer vel til, at rippe en cd i 64kbs, derefter i 128, derefter i 256, 512, 768, 1024 etc. og så sammenligne... Fra 64 til 128 er der STOR forskel.. fra 128 til 256 er der også stor forskel.. og så begynder forskellen at blive mindre og mindre. Der kommer nok et punkt hvor den teoretiske forbedring på lydformatet drukner i en anden begrænsende faktor.
|
 |
xcardman
Guld medlem
Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
|
Sendt: 05-Maj-2011 kl. 18:45 |
dts HD og almindelig dts Ja der ligger forskellen mellem de 640 på dvd og 1.5 på blu-ray alså via optisk eller coax når du laver et dts-core udfra en mkv fil så er det netop også bedre end du kan få fra en dvd skive udover det kommer ens anlæg også til at spille ind men det er jo lige meget hvilken bitrate vi snakker om
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 05-Maj-2011 kl. 20:24 |
Dét man skal være opmærksom på, når man sammenligner formater, er at der kan være rimeligt stor forskel på masteringen af samme film i forskellige lydformater. Så dét man sammenligner er ikke KUN bitraten. Jeg er sådan set enig i at forskellen på Core og HD _fra samme HD kilde_, er ret minimal. Jeg synes at alt dét med HD lyd har givet os bedre masteringer, simpelthen fordi der er kommet mere fokus på det, og dét i sig selv er mindst lige så meget værd som selve den teoretiske forbedring.
Hvis vi skal sammenligne med stereo, så har jeg det sådan at forskellen på 16 og 24 bit stereo-lyd, den er hørbar men ikke altafgørende. MEN - hvis 24 bit udgivelser kan give mere fokus på dynamik-komprimeringer og betyde at vi kan få nogle 24 bit udgivelser der er bedre mastered end 16 bit, så siger jeg: Bring it on! Om det er de 8 bit ekstra der _i sig selv_ giver forbedringen, eller om det er nogle afledte forbedringer der ikke er direkte afhængig af de 8 bit, det er sådan set ikke det vigtigste. Det vigtigste er at vi får så god lyd som muligt.
Man kan så sige at der har været (og til dels stadig er) en overgangsperiode, hvor man kan diskutere om det er værd at skifte sin gamle forstærker ud med en ny med HDMI. Så længe man ikke ligefrem går tilbage i grundlæggende kvalitet, så skader det jo ikke at få HD formaterne med, men ellers kan man jo godt argumentere for at det er bedre at beholde sin "gamle" forstærker og køre DTS Core fra HD kilder, end at skifte til en HD-kapabel men mindre vellydende forstærker.
|
 |
sani
Guld medlem
Oprettet: 22-April-2007
Point: 1023
|
Sendt: 05-Maj-2011 kl. 21:17 |
Jeg køre med DTS core fra hd kilde med min bd afspiller , og så bruger jeg lexicon mc8 som procesor...der fungere fantastisk i mit tilfalde. Jeg kan ikke høre førsel faktisk tver imod... I forhold til mit gammle set op ...Lyden er.VESENTLIG bedere end da jeg kørte med recivere som kune dekode HD lyd... Jeg har førsogt mig med denons og onkyos top modeler som ikke kune følger med med min nuverende kombo Så jer har den erfaring at en god "procesor" har store betydning for lyden and det om køre med DTS core eller HD
Redigeret af sani - 05-Maj-2011 kl. 21:19
|
Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
|
 |
p.las
Guld medlem
|
Sendt: 05-Maj-2011 kl. 21:25 |
sani skrev:
Jeg køre med DTS core fra hd kilde med min bd afspiller , og så bruger jeg lexicon mc8 som procesor...der fungere fantastisk i mit tilfalde. Jeg kan ikke høre førsel faktisk tver imod... I forhold til mit gammle set op ...Lyden er.VESENTLIG bedere end da jeg kørte med recivere som kune dekode HD lyd... Jeg har førsogt mig med denons og onkyos top modeler som ikke kune følger med med min nuverende kombo
Så jer har den erfaring at en god "procesor" har store betydning for lyden and det om køre med DTS core eller HD
| Nemli ja!
|
|
 |
ARTISTEN
Super bruger
Oprettet: 09-Juli-2007
Point: 474
|
Sendt: 07-Maj-2011 kl. 16:00 |
Jonas_h skrev:
Jeg tænkte det kunne være interessant at starte med en diskussion om ovenstående. Det skal lige siges, at jeg ikke snakker om Blu-ray vs DVD, men derimod DTS Master vs. DTS-Core, som er max bitrate dts som kan sendes via coax/optisk. (ca 1.5mbs). Har I nogensinde hørt en A/B-sammenligning mellem de to og hvordan vil I beskrive forskellen?
Jeg har aldrig hørt HD lyd hos mig selv endnu, så jeg kan kun snakke om de demoer jeg har fået i diverse butikker. Men jeg synes personligt, at når man er oppe i DTS-Core, at der er man så højt oppe i bitrate, at jeg ikke mener der er nogen nævneværdig forskel op til fuld bitrate. Det var også dette indtryk jeg fik under den demo jeg fik for et stykke tid siden. Fra DVD (som oftest er på 768kbs) synes jeg der er meget stor forskel dog, så dette vil jeg holde udenfor diskussionen. Men lad mig høre jeres erfaringer - specielt hvis I har prøvet direkte A/B sammenligning hos jer selv. Grunden til, at jeg spørger er, at jeg i øjeblikket kører med en Mac Mini hvor jeg ripper mine film i MKV til DTS-Core. Hvis jeg skal kunnne udnytte HD skal jeg skifte fra Mac til PC som jeg helst vil undgå. |
Hej  Om man kan høre forskel beror på det udstyr der bliver brugt, men det er diskuteret, i forskelige sammenhæng på dette fora. Jeg kan fortælle at min ps3 ingen nævneværdig forbedringer har over 1.5 Mbps. Jeg har erhvervet mig en blu ray som har alle spor på samme nummer ,det gælder PCM ,DolbyHD og DTSHD i 10 Mbps , og jeg blev desvære skuffet over den manglende forbedring, det skal så siges at processorene i de forskellige bluray afspillere af ny dato, er virkelig god til at decode Dolby Digital 448 Kbps så det næsten lyder som fugle der synger i naturen. Jeg hørte for tid siden det store Lexicon og de gamle M&K 150, jeg havde en kammarat med, som har guld øre , og han talte om at 150erne havede kasse lyd, så det er svært det med lyd, han er iøvrigt til de dyre Focal BE. Og han er ikke gået over til HDMI på sin Reciver fordi forbedringer er for små.
Redigeret af ARTISTEN - 07-Maj-2011 kl. 16:09
|
Hjemmebio er fedt:Pioneer SC-LX87,buttkicker,dali blue 6006, OPPO 95,QED kabel og JBL N24 i bag.
|
 |
MaXer
Guld medlem
Oprettet: 10-September-2007
Sted: København S
Point: 1966
|
Sendt: 07-Maj-2011 kl. 16:34 |
p.las skrev:
sani skrev:
Jeg køre med DTS core fra hd kilde med min bd afspiller , og så bruger jeg lexicon mc8 som procesor...der fungere fantastisk i mit tilfalde. Jeg kan ikke høre førsel faktisk tver imod... I forhold til mit gammle set op ...Lyden er.VESENTLIG bedere end da jeg kørte med recivere som kune dekode HD lyd... Jeg har førsogt mig med denons og onkyos top modeler som ikke kune følger med med min nuverende kombo
Så jer har den erfaring at en god "procesor" har store betydning for lyden and det om køre med DTS core eller HD
| Nemli ja! |
Også helt enig her. Jeg gik fra Core via NAD M15 til HD via Audiolab 8000AP, og det var meget svært for mig at høre forskel. Den største forskel var i bassen.
|
|
 |
TBC1
Guld medlem
Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2050
|
Sendt: 07-Maj-2011 kl. 17:02 |
Jonas_h skrev:
Men lad mig høre jeres erfaringer - specielt hvis I har prøvet direkte A/B sammenligning hos jer selv. |
Når jeg har prøvet at slå frem og tilbage imellem DTS-core og DTS-MA (SPDIF<>HDMI) fra samme skive/kildemateriale oplever jeg at DTS-MA er mindre "anstrengt", mere "naturlig", mere "frit-flydende" og "transparent". F.eks syntes jeg faktisk at det giver lidt tydeligere og bedre defineret tale. Bassen virker også bedre, mere "luftig og nuanceret". Der er generelt bare lidt mere "naturlig ro og overskud" og "hul igennem" i hele lydspektret. Det er sandt at der ikke er lige så stor forskel som ned til DVD eller Dolby Digital TV, eller samme forskel som på forskellige udgivelser, og at man i forhold til disse forskelle kan kalde forbedringen marginal. Men der ER altså trods alt så absolut tale om en imho særdeles velkommen og trods alt erkendelig kvalitativ forskel, hvor det hele bare "flyder" lidt bedre, mere "behageligt" og mere "naturligt". Der med er mine subjektive oplevelser så blevet givet. Væsentligste data om lytte udstyr: Denon AVR 4308-> Denon POA 6600A -> B&W 803 Diamond
Redigeret af TBC1 - 07-Maj-2011 kl. 17:22
|
 |