recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dali Mentor 2 forkert valg?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDali Mentor 2 forkert valg?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
atmorell Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 77
Direkte link til dette indlæg Emne: Dali Mentor 2 forkert valg?
    Sendt: 21-Juni-2011 kl. 19:49
Hej,

Jeg købte for 10 dage siden 2 stk. Dali Mentor 2 højtalere og en Nad C356BEE forstærker. Nu er jeg kommet lidt i tvil, om jeg skal bruge min fortrydelses ret og tage to gulv højtaler i stedet. De spiller godt, men syntes de mangler lidt bas :/ Kan det svare sig at gå over til to stk. Dali Ikon 7 eller betale lidt mere og få Dali Mentor 5?

Hvad syntes du? Har jeg valgt forkert? Kom til at tænkte på at Mentor 2 måsker mere er beregnet til baghøjtalere og ikke til at spille en halvstor stue op.
Mvh Asbjørn Morell
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2011 kl. 20:08
Det vil være en bedre idé at få en Subwoofer ind i stuen end at skifte til nogle "dårligere" modeller.
De størrer Mentor 5 vil kræve mere af din forstærker. 


Redigeret af Kenzo85 - 21-Juni-2011 kl. 20:08
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
dysterland Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2011 kl. 20:09

Jeg ville vælge de Ikon 7, hvis jeg var dig - hvis det skal være et alternativ fra Hi-Fi Klubben (hvis du ikke har hørt fx Focal og XTZ, bør du lytte til de mærker, og andre alternativer).

Mentor 2 er ikke kun til baghøjttalere - men til en halvstor stue er de nok for små til min smag.

HTPC, V-DAC, Nakamichi CA-5E II, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980

Hififorfolket.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2011 kl. 20:24
Oprindeligt skrevet af atmorell atmorell skrev:

Hvad syntes du? Har jeg valgt forkert? Kom til at tænkte på at Mentor 2 måsker mere er beregnet til baghøjtalere og ikke til at spille en halvstor stue op.


Omend Mentor 2 spiller fantastisk, er det begrænset, hvor meget 6,5" enheder kan gøre, hvis man er til diskotekslydtryk.

Noget andet er hvordan din stue r indrettet og dine højttalere er placeret.

Prøv at fortæl lidt om det.

Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
atmorell Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 77
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2011 kl. 20:48
Mange tak for feedback :)

Kenzo: Burde en NAD forstærker med 2x80watt ved 8 Ohm ikke kunne trække 2 stk. Mentor 5? De vil 99% af tiden komme til at spille på 10-30% volume.

Dysterland: De ser kraftige ud, men syntes at de er lidt store i det. Jeg er ikke i tvivl om hvad der først ryger, hvis jeg flytter sammen med en kæreste :)

Klaus: Jeg kan godt lide god Disco/Trance lydtryk, men bor i lejlighed og må derfor også være realistisk. Sub må blive en opradering når jeg får købt hus om nogle år..

Her ser du min stue. * = væg, # = højtaler, @ = mig :) Stuen er på ca. 20-25 m2.

******
* stue *
*        #
*@     *
*        #
******

Det vil kun koste mig 3k ekstra at skifte til de Mentor 5 (spare en fod), men er det en god ide eller skal jeg holde fast i det jeg har?


Redigeret af atmorell - 21-Juni-2011 kl. 21:20
Mvh Asbjørn Morell
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2011 kl. 21:23
Oprindeligt skrevet af atmorell atmorell skrev:

Klaus: Jeg kan godt lide god Disco/Trance lydtryk, men bor i lejlighed og må derfor også være realistisk. Sub må blive en opradering når jeg får købt hus om nogle år..

Det vil kun koste mig 3k ekstra at skifte til de Mentor 5 (spare en fod), men er det en god ide eller skal jeg holde fast i det jeg har?



Jeg ville gå efter femmerne.....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
kskruger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3498
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2011 kl. 22:26
Oprindeligt skrevet af atmorell atmorell skrev:

Hej,

Jeg købte for 10 dage siden 2 stk. Dali Mentor 2 højtalere og en Nad C356BEE forstærker. Nu er jeg kommet lidt i tvil, om jeg skal bruge min fortrydelses ret og tage to gulv højtaler i stedet. De spiller godt, men syntes de mangler lidt bas :/ Kan det svare sig at gå over til to stk. Dali Ikon 7 eller betale lidt mere og få Dali Mentor 5?

Hvad syntes du? Har jeg valgt forkert? Kom til at tænkte på at Mentor 2 måsker mere er beregnet til baghøjtalere og ikke til at spille en halvstor stue op.


Med mindre du har købt det på nettet, eller du har lavet en aftale med dem. så giver HIFIKlubben normalt ikke fortrydelses ret, på vare der er købt i butikken og som er taget i brug.
Til top
atmorell Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 77
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2011 kl. 22:48
Hmmm, jeg prøver at tage en snak med dem imorgen. Ellers beholder jeg bare de Mentor 2 :/
Mvh Asbjørn Morell
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2011 kl. 22:53
Oprindeligt skrevet af atmorell atmorell skrev:

Hmmm, jeg prøver at tage en snak med dem imorgen. Ellers beholder jeg bare de Mentor 2 :/


Mon ikke de smiler pænt, hvis du kommer tilbage til dem og fortæller at du vil smide 3000 kr ekstra?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
dysterland Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2011 kl. 23:00

 

Oprindeligt skrevet af atmorell atmorell skrev:

Dysterland: De ser kraftige ud, men syntes at de er lidt store i det. Jeg er ikke i tvivl om hvad der først ryger, hvis jeg flytter sammen med en kæreste :)

Altså, der må man jo bare stå fast - hvis kvinden ikke kan acceptere mandens højttalere, så er hun ikke den rigtige at flytte sammen med. Jeg elsker min kone meget højt, men hun får ikke lov til at bestemme, hvilke højttalere jeg skal have i stuen - og det får hende ikke til at flytte væk Smile

HTPC, V-DAC, Nakamichi CA-5E II, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980

Hififorfolket.dk
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2011 kl. 23:52
En fin standerhøjttaler som Mentor 2 kan noget, som mange, store gulvhøjttaler ikke kan; nemlig levere en 3D-agtig gengivelse med masser af perspektiv, finesse og liv - men på bekostning af dyb og kraftig bas. Og er du til trance, techo og lydtryk er en Mentor 2 afgjort det forkerte valg - og det er en Mentor 5 for så vidt også. Spørgsmålet er naturligvis, hvor ofte du har mulighed for at spille techo ved øredøvende lydtryk. Og spørgsmålet er, om en sub måske alligevel ikke er en god ide - om ikke andet kan du jo eventuelt prøve, om den kan give dig de dunk i mellemgulvet, du savner med de små skotøjsæsker.  

Du har købt et par kompakthøjttalere i den absolut dyre ende - 12.000 parret, og er villig til at smide 4k oveni til et par Mentor 5. Og så nævner du en Ikon 7, som på mange måder er en helt anden slags højttaler både lydmæssigt og ikke mindst størrelsen!

Hvis du mener, Dali, er det eneste mærke, du vil eje, bør du - som du selv skriver - tage en tur ned hfk medbringende både noget tung techo og lytte til forskellige modeller - også med og uden sub.

Det lyder nemlig ærligt talt som om, du har foretaget et impulskøb uden først at have lyttet til alternativerne - som i parentes bemærket også findes uden for hifi-klubbens produktsortiment. 
Til top
atmorell Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 77
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2011 kl. 00:26
Dysterland: Du har selvfølgelig ret. Heller ingen grund til at tager problemerne på forskud :)

Dreamz: Jeg kommer til at bo det samme sted de næste 5+ år, og vil ikke kunne tillade mig at spille ret højt pga. naboer. Har aldrig før haft nogle ordentlige højtalere, og havde i nogle måneder gået og kigget på udvalget. Vil da godt indrømme at jeg ikke har kigget andre steder end HIFI klubben. Det var ikke meningen at jeg skulle have købt Mentor 2, men syntes de virkede som kram og gode højtalere kan jo give glæde i mange år. Jeg skal nok bare have invisteret i en mindre sub, for at få lidt ekstra bas tryk.
Mvh Asbjørn Morell
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu