recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dali Mentor 2 forkert valg?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDali Mentor 2 forkert valg?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2011 kl. 00:31
Hvis det SKAL være Dali...?
Jeg ville droppe idéen med en subwoofer til dine Mentor 2. Jeg har hørt kombinationen, og jeg synes der er "for langt" mellem bas og nedre mellemtone i lydbilledet. Til gengæld spiller Mentor 5 efter min mening pisse godt. Der er alt hvad man kan ønske sig af bund. Stort set.
 
At gå over til enb Ikon 7 mener jeg er et tilbageskidt rent lydmæssigt i forhold til Mentor-serien. Dali er generelt forholdsvis nemme at trække for en forstærker, så NAD 356 kan godt klare opgaven med en Mentor 5. Men.. man kan aldrig få watt nok ;-) En svag forstærker til "tunge" højttalere er ikke værd at lytte til.


Redigeret af Steen F. - 22-Juni-2011 kl. 16:54
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2011 kl. 00:35
Oprindeligt skrevet af kskruger kskruger skrev:


Med mindre du har købt det på nettet, eller du har lavet en aftale med dem. så giver HIFIKlubben normalt ikke fortrydelses ret, på vare der er købt i butikken og som er taget i brug.
 
Nemlig. Men de er begyndt med, at man kan låne udstyr med hjem efter lukketid eller i weekender og afprøve det. Det skal man under alle omstændigheder benytte sig af.
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
atmorell Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 77
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2011 kl. 00:57
Steen: Jeg er blevet lidt lun på Dali.. vil gerne støtte Danmark i de her krisetider :) Mener du Dali Mentor 2 kompakt højtaler + sub er en dårlig kombination? Du skriver skrive Mentor 5, men jeg har jo Mentor 2 pt.. Ikon 7 er ude af mine overvejelser..


Redigeret af atmorell - 22-Juni-2011 kl. 00:57
Mvh Asbjørn Morell
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2011 kl. 01:09
@atmorell, tag ned i hifi-klubben og hør et par mentor 2 med en sub og vurder, om den giver det ekstra spark i bassen. Sub'en kan man jo altid slukke for, hvis man ikke vil forstyrre naboerne.  
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2011 kl. 01:22
Tag ned i HFK og fortæl dem at du hellere vil have et sæt Mentor 5, dem vil du blive gladere for i et stereo-setup. Sub er jo en smagssag,men med Mentor 5  er det nok ikke nødvendigt.
Mentor er FEDE HiFI-højttalere, og så er de DANSKE :-)
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2011 kl. 08:35
356 kan godt trække mentor 5. Men selvfølgelig bliver de bedre med en større/bedre/dyrere forstærker :) Og det er små gulvmodeller så de bliver ikke buldrene på 25 kvm. Jeg har større højt. på 16 kvm :)
Men jeg ved ikke om de tager dine 2´er retur. For hvem vil købe et par mentor2 som har været åbne?!? Ingen, hvis der ikke er rabat... og så taber klubben jo omsætning. Men tal med dem :)
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2011 kl. 09:27
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Tag ned i HFK og fortæl dem at du hellere vil have et sæt Mentor 5, dem vil du blive gladere for i et stereo-setup. Sub er jo en smagssag,men med Mentor 5  er det nok ikke nødvendigt.
Mentor er FEDE HiFI-højttalere, og så er de DANSKE :-)
Prøv begge kombinationer! Der er ikke noget der er det rigtige for alle.
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2011 kl. 10:51
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:

Hvis det SKAL være Dali...?
Jeg ville droppe idéen med en subwoofer til dine Mentor 5. Jeg har hørt kombinationen, og jeg synes der er "for langt" mellem bas og nedre mellemtone i lydbilledet. Til gengæld spiller Mentor 5 efter min mening pisse godt. Der er alt hvad man kan ønske sig af bund. Stort set.
Spørgsmålet er hvilken sub du har hørt dem med, og hvordan det har været sat op, placeret og spillet til.
Jeg tror dog trådstarter mener at han ville anskaffe en sub til sine Mentor 2, alternativt til at bytte op til Mentor 5. ( Jeg er selv tilhænger af Mentor 5 bytte, hvor jeg også mener der er rigtig god bas med den rette placering af højttalerne)
 
At gå over til enb Ikon 7 mener jeg er et tilbageskidt rent lydmæssigt i forhold til Mentor-serien. Dali er generelt forholdsvis nemme at trække for en forstærker, så NAD 356 kan godt klare opgaven med en Mentor 5. Men.. man kan aldrig få watt nok ;-) En svag forstærker til "tunge" højttalere er ikke værd at lytte til.
Igen læser jeg det sådan at trådstarter overvejer at skifte sine Mentor 2 til Ikon 7, hvilket jeg nok ville mene er en overvejelse værd da TS jo har en musiksmag der måske netop appelerer til an højttaler med punch, hvilket Ikon 7 står for i den grad, og kva deres indbyggede "sub" (den nederste del af kabinettet er isoleret i forhold til resten af kabinettet, med egen bagudrettet basrefleksport, og virker lidt som en passiv sub).
Omvendt er der ingen tvivl om at Mentor 5 er en mere nyanceret højttaler, med et rigtigt imponerende lydbillede i en forholdsvis beskeden højttaler-størrelse.
Til film,rock og elektronisk musik ville jeg mene Ikon løfter opgaven rigtigt godt, men hvis man prioterer stereo med en rigtig god forstærker, klassisk musik , eller måske endda "bare" gode koncerter fra BluRay, så ville jeg personligt vælge Mentor 5.
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
atmorell Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 77
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2011 kl. 14:54
Det var ikke noget problem at skifte til Mentor 5 selvom jeg havde købt i butikken og brugt højtalerne.

Efter at have hørt Mentor 5 syntes jeg faktisk Mentor 2 spiller lidt bedre (min egen vurdering) Hvis jeg skulle have noget andet Dali skulle det nok være Mentor 6, men prisen overskrider mit budget for meget. Mine Mentor 2 har kun spillet 10-20 timer, så de er heller ikke spillet ordentligt til endnu. Har besluttet mig for at beholde det jeg har. :)


Redigeret af atmorell - 22-Juni-2011 kl. 15:54
Mvh Asbjørn Morell
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2011 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af atmorell atmorell skrev:

Det var ikke noget problem at skifte til Mentor 5 selvom jeg havde købt i butikken og brugt højtalerne.

Efter at have hørt Mentor 5 syntes jeg ikke faktisk Mentor 2 spiller lidt bedre (min egen vurdering) Hvis jeg skulle have noget andet Dali skulle det nok være Mentor 6, men prisen overskrider mit budget for meget. Mine Mentor 2 har kun spillet 10-20 timer, så de er heller ikke spillet ordentligt til endnu. Har besluttet mig for at beholde det jeg har. :)

Jeg tror også, du bliver glad for dem. Og så må du droppe de vilde techno-fester hjemme i lejligheden. Held og lykke med dem.
Til top
dysterland Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2011 kl. 15:42
Det er da også fedt at opdage, at man allerede har det, man synes, er bedst.
Og jeg er helt enig i, at standerhøjttalere kan noget, som gulvhøjttalere ikke kan.
HTPC, V-DAC, Nakamichi CA-5E II, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980

Hififorfolket.dk
Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2011 kl. 15:45
Har hørt Mentor 2 en del gange på meget forskelligt udstyr og synes de spiller rigtig godt på det meste.
De er bestemt ikke kun beregnet til baghøjtalere - det er de faktisk for gode til. Dertil har jeg selv Mentor 1 som gør det rigtig godt.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu