recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Anmeldelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Anmeldelse af Oppo BDP-95 topmodel blu-ray
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAnmeldelse af Oppo BDP-95 topmodel blu-ray

 Besvar Besvar Side  <1 1213141516>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 14:20
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Nej ikke rigtigt. For det jeg mener er jo, at når jeg smider et medie i f.eks. en Oppo, så kommer det  under alle omstændigheder ud digitalt. Det digitale signal kan så ledes til en DAC, som omformer dette en et "Analogt signal", velvidende, at der undervejs til højtalerne udsættes for andre digitale påvirkninger (afhængig af tilsluttet udstyr), men er vel her det nærmeste man kan komme et analogt signal. Jeg er da godt klar over, at kunne jeg tilslutte en pladespiller til Oppo´en, kører signalet i gennem en rørforstærker, så havde sagen været en lidt anden. Men Oppo´ens anvendelsesområde er jo typisk via en gængs digital receiver - dog med analoge tilslutningsmuligheder.   


OK. For det første, så er jeg grundlæggende uenig i præmissen om at BDP-95 primært vil blive brugt i kombination med en digital receiver. Næsten alle jeg har talt med om den, ønsker en vellydende blu-ray afspiller til et high-end stereo setup. Her vil signalet ikke digitaliseres efterfølgende. Men dét er en detalje, der mere har med selve opsætningen at gøre, som med hvad du skriver.

Dét jeg peger på som "vrøvl", er når du laver en adskillelse mellem "digital lyd" og  "analog lyd", baseret på hvordan du overfører lyden mellem afspiller og receiver. Lyden der rammer højttalerne, har hverken været mere eller mindre digital eller analog, afhængigt af om du konverterer i afspiller eller i receiver. Og det kan godt være at du godt VED at det forholder sig sådan, men det er ikke dét du skriver. Som det er skrevet, så fremstår det som om at den analoge overførsel i sig selv gør at man oplever "analog lyd", som modsætning til "digital lyd". Du fremstiller det som om at det er en notorisk fordel at foretage overførsel og signalbehandling analogt, men negligerer at signalet digitaliseres igen i forstærkeren. Det giver ikke mening. Ikke for mig i hvert fald (og så tvivler jeg ærligt talt på at det gør det for de ikke-kyndige læsere som du siger at du har som målgruppe).
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 14:23
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Hæ, den sammenligning kan jeg godt forstå, men ikke helt den omkring definitionen på en anmeldelse. Hvis du ser bort fra en masse målinger, som jeg af sagens natur ikke kan foretage, sammenholder dette med, at jeg i princippet (har sikkert mindre tid - men pyt) gennemgår de samme øvelser som de professionele omkring produktets funktionalitet og umiddelbare præstationer, så er det for mig en anmeldelse - for jeg har ingen interesser i produktet, og forholder mig så objektivt jeg nu kan.


Jamen... Hvorfor piver du så over at vi bedømmer den som værende en anmeldelse? Det er dét jeg ikke forstår.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 14:26
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Nej ikke rigtigt. For det jeg mener er jo, at når jeg smider et medie i f.eks. en Oppo, så kommer det  under alle omstændigheder ud digitalt. Det digitale signal kan så ledes til en DAC, som omformer dette en et "Analogt signal", velvidende, at der undervejs til højtalerne udsættes for andre digitale påvirkninger (afhængig af tilsluttet udstyr), men er vel her det nærmeste man kan komme et analogt signal. Jeg er da godt klar over, at kunne jeg tilslutte en pladespiller til Oppo´en, kører signalet i gennem en rørforstærker, så havde sagen været en lidt anden. Men Oppo´ens anvendelsesområde er jo typisk via en gængs digital receiver - dog med analoge tilslutningsmuligheder.   


OK. For det første, så er jeg grundlæggende uenig i præmissen om at BDP-95 primært vil blive brugt i kombination med en digital receiver. Næsten alle jeg har talt med om den, ønsker en vellydende blu-ray afspiller til et high-end stereo setup. Her vil signalet ikke digitaliseres efterfølgende. Men dét er en detalje, der mere har med selve opsætningen at gøre, som med hvad du skriver.

Dét jeg peger på som "vrøvl", er når du laver en adskillelse mellem "digital lyd" og  "analog lyd", baseret på hvordan du overfører lyden mellem afspiller og receiver. Lyden der rammer højttalerne, har hverken været mere eller mindre digital eller analog, afhængigt af om du konverterer i afspiller eller i receiver. Og det kan godt være at du godt VED at det forholder sig sådan, men det er ikke dét du skriver. Som det er skrevet, så fremstår det som om at den analoge overførsel i sig selv gør at man oplever "analog lyd", som modsætning til "digital lyd". Du fremstiller det som om at det er en notorisk fordel at foretage overførsel og signalbehandling analogt, men negligerer at signalet digitaliseres igen i forstærkeren. Det giver ikke mening. Ikke for mig i hvert fald (og så tvivler jeg ærligt talt på at det gør det for de ikke-kyndige læsere som du siger at du har som målgruppe).
Okay - jamen så er vi jo næsten enige. Men er vi enige om, at der er forskelle i lyden, om du anvender Sabre DACs via analog tilslutninger til receiveren og i forhold til signaloverførslen via HDMI?
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Vanderlay Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 14:29
Uden at jeg egentlig ønsker at kaste mig ind i striden synes jeg det er værd at tilføje, at det ikke kun er tekniske detaljer og avancerede målinger, der adskiller professionelle anmeldelser fra dem, der er mere eller mindre amatørprægede.

Det man kan forvente af en professionel anmeldelse er en vurdering af et produkts ydelse, der bliver sat i forhold til andre produkter, evt en reference, og hvor denne fagligt baserede vurdering formidles på en måde, så ikke-fagpersoner bliver klogere af det. Det kan involvere tekniske målinger, men det behøver langt fra være tilfældet. Det er faktisk ret svært - også sprogligt - at formidle lytte/synsindtryk på en måde, således at læseren får noget brugbart ud af det. Nogle af de gode magasiner som fx Stereophile holder ofte det meget tekniske i et appendix af samme grund.

Anmeldelser foretaget af amatører eller brugere er ofte baseret lidt mere på konkrete oplevelser, lidt ligesom brugeranmeldelser af restauranter ofte handler om, hvad de oplevede lige den aften.

Der hvor det bliver svært, er når grænserne mellem professionelle anmeldelser og brugeranmeldelser flyder lidt sammen, ikke mindst fordi der jo ikke rigtigt er nogen professionel fagpresse på hifi og lyd i DK. Derfor bliver sites som recordere og flatpanels ofte citeret i andre medier som om de var professionelle på niveau med en madanmeldelse i Politiken, hvilket de med al respekt ikke er (og næppe kan forventes at være).

- den afgørende forskel - som navnet på typen af anmeldelser måske burde tilkendegive klarere - er om anmeldelserne repræsenterer brugeres (evt super-brugeres) oplevelser med produkterne, eller en mere systematisk, redaktionelt styret anmeldelse. Hvad med simpelthen at kalde det 'superbrugeranmeldelse'?
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Nej ikke rigtigt. For det jeg mener er jo, at når jeg smider et medie i f.eks. en Oppo, så kommer det  under alle omstændigheder ud digitalt. Det digitale signal kan så ledes til en DAC, som omformer dette en et "Analogt signal", velvidende, at der undervejs til højtalerne udsættes for andre digitale påvirkninger (afhængig af tilsluttet udstyr), men er vel her det nærmeste man kan komme et analogt signal. Jeg er da godt klar over, at kunne jeg tilslutte en pladespiller til Oppo´en, kører signalet i gennem en rørforstærker, så havde sagen været en lidt anden. Men Oppo´ens anvendelsesområde er jo typisk via en gængs digital receiver - dog med analoge tilslutningsmuligheder.   


OK. For det første, så er jeg grundlæggende uenig i præmissen om at BDP-95 primært vil blive brugt i kombination med en digital receiver. Næsten alle jeg har talt med om den, ønsker en vellydende blu-ray afspiller til et high-end stereo setup. Her vil signalet ikke digitaliseres efterfølgende. Men dét er en detalje, der mere har med selve opsætningen at gøre, som med hvad du skriver.

Dét jeg peger på som "vrøvl", er når du laver en adskillelse mellem "digital lyd" og  "analog lyd", baseret på hvordan du overfører lyden mellem afspiller og receiver. Lyden der rammer højttalerne, har hverken været mere eller mindre digital eller analog, afhængigt af om du konverterer i afspiller eller i receiver. Og det kan godt være at du godt VED at det forholder sig sådan, men det er ikke dét du skriver. Som det er skrevet, så fremstår det som om at den analoge overførsel i sig selv gør at man oplever "analog lyd", som modsætning til "digital lyd". Du fremstiller det som om at det er en notorisk fordel at foretage overførsel og signalbehandling analogt, men negligerer at signalet digitaliseres igen i forstærkeren. Det giver ikke mening. Ikke for mig i hvert fald (og så tvivler jeg ærligt talt på at det gør det for de ikke-kyndige læsere som du siger at du har som målgruppe).
Okay - jamen så er vi jo næsten enige. Men er vi enige om, at der er forskelle i lyden, om du anvender Sabre DACs via analog tilslutninger til receiveren og i forhold til signaloverførslen via HDMI?
Det der spang i øjnene hos mig var, at du lavede en generalisering om, at "du ofte foretrækker analog lyd til musik, da det har mere glød og lyder mere musikalsk i forhold til digitalt som oftest er lidt kold og analytisk". (By memory, så kan afvige fra din anmeldelse).
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 14:30
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Hæ, den sammenligning kan jeg godt forstå, men ikke helt den omkring definitionen på en anmeldelse. Hvis du ser bort fra en masse målinger, som jeg af sagens natur ikke kan foretage, sammenholder dette med, at jeg i princippet (har sikkert mindre tid - men pyt) gennemgår de samme øvelser som de professionele omkring produktets funktionalitet og umiddelbare præstationer, så er det for mig en anmeldelse - for jeg har ingen interesser i produktet, og forholder mig så objektivt jeg nu kan.


Jamen... Hvorfor piver du så over at vi bedømmer den som værende en anmeldelse? Det er dét jeg ikke forstår.
Jamen den mener jeg så ikke at jeg har pebet over. Det hvor jeg piber er, når folk forventer en "Dybdeborende" journalistik på linie med de professionelle, det har jeg nemlig hverken udstyr eller tid til. Man kan så diskuttere om jeg alligevel skulle være gået lidt dybere på enkeltområder, for at give et bedre allround billede.   
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jep, beslutningen er min egen, ingen tvivl om den sag. Og en del af kritikken har såmænd været konstruktiv. Det som jeg bare føler er, at det som flere glemmer er mine "Arbejdsbetingelser". Man forventer det samme af mig, som en anmelder der lever af disse - den kan jeg ikke lige stikke - selvom min konklusion, af det anmeldte ofte matcher de professionelles - også på ikke af andre - tidligere anmeldt AV-udstyr  Smile


Dét er jeg ganske enkelt ikke enig i - ikke for mit vedkommende i hvert fald. For det første, som sagt, så insisterer du selv på at kalde det en anmeldelse og på at du er så og så kompetent. For det andet, så er en del af kritikken at det ganske enkelt ikke er særligt velskrevet. Jeg undrer mig for eksempel rimeligt meget over at der er væsentligt flere stavefejl i anmeldelsen, end der typisk er i dine forum-indlæg. Dérfor fremstår det for mig som værende "sjusk", for jeg ved godt at du godt KAN stave. Det var noget andet hvis en person der generelt havde svært ved at stave, havde kæmpet sig til at lave en forståelig tekst, men dét du fremlægger bærer ganske enkelt ikke præg af at du selv har læst det igennem før du har uploadet det. Og så kan det godt være at du rent faktisk HAR brugt en masse tid og energi på det, og dét har jeg respekt for. Men det FREMSTÅR ikke sådan. Og jeg kritiserer ikke din arbejdsindsats, jeg kritiserer resultatet.

Lad os antage at du skulle anmelde et produkt, og det viste sig at være fuld af software-bugs. Du kontakter så producenten, som forsvarer sig med at de skam HAR brugt så og så mange timer på at teste, fejlsøge og forbedre, så de mener de har gjort hvad de kunne. Ville du acceptere dette og sige "godt arbejde", eller ville du rakke dem ned for at være ude af stand til at levere et færdigt produkt? Jeg forholder mig ikke til hvor meget arbejde du har lagt i det, jeg forholder mig til hvor meget arbejde det ser UD til at du har lagt i det. Og helt ærligt, så ligner det en anmeldelse der er lavet på en eftermiddag, EFTER silden og snapsen.

Og husk nu at det bare er én ting, det er ikke fordi jeg lægger et par stavefejl til grund for hele min kritik. Men jeg må nu engang argumentere for en ting ad gangen.


Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 14:32
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jamen den mener jeg så ikke at jeg har pebet over. Det hvor jeg piber er, når folk forventer en "Dybdeborende" journalistik på linie med de professionelle, 


Hvad er forskellen?
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 14:34
@jonas - jo den udlægning passer sikkert meget godt. Det som jeg oplever i dag er, at digitallyd kan virke alt for næsten klar. Jeg er født og opvokset med analoglyd, og her virkelig analog lyd i definitionsforstand. Og det er er en lyd, som jeg faktisk kan foretrække, når jeg dumper ned i et godt analogt setup. Og her er lyden for mig både mere varm og stemningsfuld - lidt afhængig af indspilningens kvalitet naturligvis. 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jamen den mener jeg så ikke at jeg har pebet over. Det hvor jeg piber er, når folk forventer en "Dybdeborende" journalistik på linie med de professionelle, 


Hvad er forskellen?
Pas - men ellers tid og udstyr.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

@jonas - jo den udlægning passer sikkert meget godt. Det som jeg oplever i dag er, at digitallyd kan virke alt for næsten klar. Jeg er født og opvokset med analoglyd, og her virkelig analog lyd i definitionsforstand. Og det er er en lyd, som jeg faktisk kan foretrække, når jeg dumper ned i et godt analogt setup. Og her er lyden for mig både mere varm og stemningsfuld - lidt afhængig af indspilningens kvalitet naturligvis. 
Jamen at køre analogt ud af Oppo'en er jo ligeså digitalt som at køre HDMI ud og ind i en receiver? Tror også, at det er det Otto prøver at sige...
 
EDIT: Fik lige læst min besked igen, og den ser lidt sort ud :) At køre analogt ud af Oppoen er ikke mindre digitalt end at køre HDMI fra Oppo ind i en receiver. Det var sådan det skulle forståes.


Redigeret af Jonas_h - 08-Juli-2011 kl. 14:39
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2011 kl. 14:37
Iøvrigt, så er de fleste "professionelle" anmeldelser ret ringe, sikkert primært fordi de arbejder under stramme deadlines, og derfor bedømmer jeg det ikke ud fra såkaldt "professionelle" anmeldelser. Jeg forlanger heller ikke på nogen måde at du skal efterligne Hometheaterhifi.com's anmeldelser (selv om du bliver fornærmet når jeg peger på dem som de mest seriøse anmeldelser der findes, mht. afspillere). Dét jeg sammenligner med, og som jeg mener du selv beder om at blive sammenlignet med, er f.eks. Rasmus Larsen's TV-tests på Flatpanels - bare for at give et eksempel. Såvidt jeg ved har Recordere.dk endda et samarbejde kørende om at bringe de tests. Dermed bliver det jo dén standard folk forventer. Dén standard mener jeg ganske enkelt ikke du ligger på. Og det har iøvrigt IKKE noget med målingerne at gøre, det er faktisk tværtimod dér jeg mener det største problem med Flatpanels' anmeldelser ligger, for de er ikke særligt fyldestgørende eller retvisende.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1213141516>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu