recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Multimedia Home Platform (MHP) og DVB-T
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMultimedia Home Platform (MHP) og DVB-T

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Emne: Multimedia Home Platform (MHP) og DVB-T
    Sendt: 23-Februar-2006 kl. 11:22

MHP (Multimedia Home Platform) er en standard udviklet af DVB projektet og brugt af bl.a. TV2 til at opbygge den elektroniske program-oversigt (EPG) - kaldet Guiden - samt interaktive tjenester (quiz'er og meningsmålinger).

TV2 benytter indtil videre MHP v.1.02 (tidligere modtagere fra bl.a. koreanske Alticast implementerer kun v.1.01 standarden og kan derfor ikke udnytte alle TV2's interaktive tjenester).

Desværre ser der ikke ud til at være så stor interesse fra TV stationer og producenter til at benytte MHP og der er derfor ikke så mange DVB-T MHP produkter på markedet.

Meningen med denne tråd er at få afmystificeret MHP og finde frem til udvalget af DVB-T MHP modtagere, hvilke TV stationer der anvender standarden, hvilke tjenester der tilbydes og alt andet relateret til MHP i DVB-T.

Nedenstående er en liste over DVB-T MHP modtagere jeg har kunne finde frem til (bidrag gerne til listen, så vil jeg holde den opdateret)

 

Liste over DVB-T MHP modtagere

Se DVB-T modtagere & DVB subtitles + MHP

 

Se

Interessante links om MHP

ADB Global - Udvikler af i-CAN MHP dekoder, brugt af bl.a. TV2-Nord
Digi-TV - DR Extra / TV2 Extra - Selskabet der opbygger DVB-T nettet i Danmark
Fernsehen plus MHP - Tysk MHP info-site
Globally Executable MHP (GEM) - DVB-fri MHP specifikation (optaget af ITU)
MHP (Multimedia Home Platform) - Organisationen bag
MHP Alliance - Sammenslutning af europæiske TV stationer der støtter MHP
MHP Confidence projekt - Sammenslutning af interessenter for udviklingen af en MHP test suite
MHP producenter - Liste over certificerede MHP producenter (der må bære MHP logo)
NorDig - Sammenslutning af Nordiske TV selskaber med det formål at nå til enighed om fælles standarder for nordisk digital TV
Osmosys - Populær MHP implementering
TV2-Nord - Digital TV i Nordjylland
TV2-Nord slutrapport - Konklusion på TV2's forsøgsordning med digital TV i Nordjylland

Europæiske TV stationer der satser på MHP

ARD (Tyskland)
DR - Danmarks Radio (Danmark)
NRK (Norge)
Rai Uno (Italien)
RTL (Tyskland)
SVT (Sverige)
Telenet (Belgien)
TV/2 (Danmark)
TVC - Televisió de Catalunya (Spanien)
VRT (Belgien)
YLE (Finland)
ZDF (Tyskland)

MHP Logo



/Lars



Redigeret af laursen - 30-Marts-2006 kl. 21:39
Redaktør, recordere.dk
Til top
Swiss Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-November-2005
Status: Offline
Point: 148
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2006 kl. 11:58
Pioneer.dk siger at PDP 436XDE understøtter MHP, men jeg har ikke set det virke endnu her i Århus.
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2006 kl. 01:36

Hej Swiss,

Oprindeligt skrevet af Swiss Swiss skrev:

Pioneer.dk siger at PDP 436XDE understøtter MHP, men jeg har ikke set det virke endnu her i Århus.

Jeg kan desværre ikke se det bekræftet af deres hjemmeside og Pioneer er ikke blandt de certificerede MHP producenter (så jeg har min tvivl).

I mellemtiden har jeg opdateret med flere modtagere (og interessante links).

Hvis du ved selvsyn får oplevet PDP 436XDE's MHP facilitet opdaterer jeg meget gerne listen.

/Lars



Redigeret af laursen
Redaktør, recordere.dk
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2006 kl. 02:11

Ved i om der kommer support for MHP i Microsoft MediaCenter.

Der findes allerede TV tuner kort der understøtter DVB-T men det betyder vel ikke automatisk at MHP er implementeret?

Kan i forøvrigt give et hint om hvad man går glip af hvis man ikke har MHP?

Hvis det kun er det som digitv beskriver her, så kan det være lige meget:

http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/DR_extra.asp



Redigeret af MCenterFreak
Til top
Swiss Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-November-2005
Status: Offline
Point: 148
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2006 kl. 08:28
Hej MCenterFreak,

Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:


Kan i forøvrigt give et hint om hvad man går glip af hvis man ikke har MHP?

Hvis det kun er det som digitv beskriver her, så kan det være lige meget:

http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/DR_extra.asp



Du er på rette spor, der er også denne mulighed, kaldet Guiden.




Redigeret af Swiss
Til top
Swiss Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-November-2005
Status: Offline
Point: 148
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2006 kl. 09:16
Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Hvis du ved selvsyn får oplevet PDP 436XDE's MHP facilitet opdaterer jeg meget gerne listen.

/Lars



Hej Lars,

Jeg har heller ikke kunne finde noget bevis på at 436XDE er MHP certificeret, derfor kontaktede jeg Pioneer.dk, og fik dette lidt pralende svar.

"Ja Selvfølgelig"

Jeg har netop kontaktet dem igen, for at få et mere uddybende svar/bevis.

/Swiss


Redigeret af Swiss
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2006 kl. 12:27

Hej Swiss og MCenterFreak,

Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Kan i forøvrigt give et hint om hvad man går glip af hvis man ikke har MHP?

I første omgang tror jeg det er informationer som nyheder, sport, vejret og lignende som normalt kan ses på DR og TV2's hjemmesider - og Tekst-TV. Du kan se mere på DIGI-TV's hjemmeside vedr. DR Extra og TV2 Extra (som du selv linker til). Dog er ambitionerne på (forhåbentlig) kort sigt at få interaktivitet i programmerne - som afstemninger (i stedet for SMS i eks. 'Scenen er din'/'Showtime'), valg af handlings-forløb, spil, program-relaterede informationer (samtidig med formel1, fodbold mv. vises kan hentes oplysninger relateret hertil) - senere skulle følge e-mail o.lign.

Se f.eks. hvad den tyske nationale TV station ZDF forestiller sig.

Jeg har ikke kigget på MHP i forhold til HTPC løsninger endnu, så bidrag meget gerne hvis du finder frem til at nogle af multimedie-centrene understøtter MHP.

Oprindeligt skrevet af Swiss Swiss skrev:

Jeg har netop kontaktet dem igen, for at få et mere uddybende svar/bevis.

Meget fint. Glæder mig til at høre deres svar (så kan jeg evt. få opdateret listen - den er lidt 'tynd' pt.).

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2006 kl. 12:58

Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Glæder mig til at høre deres svar (så kan jeg evt. få opdateret listen - den er lidt 'tynd' pt.).

Jeg har flettet din liste sammen med listen over DVD subtitles, i emnet:

DVB-T modtagere & DVB subtitles + MHP

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Spaghetti Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Februar-2006
Status: Offline
Point: 256
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2006 kl. 09:27
Jeg har fået bekræftet fra en anden gut at 436XDE understøtter MHP!! Det er jo rigtigt rigtigt lækkert, for os 436XDE-ejere
Til top
----OR---- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 787
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2006 kl. 21:43
Da jeg for 2 år siden var testpilot på DTT Nordjylland og fik en MHP modtager stillet til rådighed, tog det omkring 1 minut hver gang applikationen skulle hentes. Zappede man væk fra TV2 N-Digital (testkanalen med MHP) startede det hele forfra.
Er folk egentlig klar over, HVOR langsomt MHP fungerer? 1 minut er altså laaaang tid for at få nogle infos.
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2006 kl. 23:01

Hej OR,

Oprindeligt skrevet af ----OR---- ----OR---- skrev:

Da jeg for 2 år siden var testpilot på DTT Nordjylland og fik en MHP modtager stillet til rådighed, tog det omkring 1 minut hver gang applikationen skulle hentes. Zappede man væk fra TV2 N-Digital (testkanalen med MHP) startede det hele forfra.
Er folk egentlig klar over, HVOR langsomt MHP fungerer? 1 minut er altså laaaang tid for at få nogle infos.

Nej, det var jeg faktisk ikke klar over. Det nævnes ikke i TV2's slutrapport om forsøgs-projektet (derimod omtales alle fortræffelighederne - og et par andre udfordringer).

Jeg bor ikke selv i Nordjylland og har derfor ikke haft mulighed for at deltage i forsøgsordningen - derfor er dine erfaringer med MHP i tråden her mere end velkomne.

Jeg formoder det var en i-CAN modtager du havde?!

Det skulle undre mig hvis ikke hastighed/bruger-oplevelse er et prioriteret kriterie for succes med MHP. Blu-ray kommer til at benytte samme protokol til indholdet på de kommercielle medier (dog uden DVB delen - Globally Executable MHP (GEM)). Mon ikke formatet er dødsdømt fra starten hvis hastigheden er så ringe som du har oplevet under DVB-T forsøget...

Kunne hastigheden skyldes svagt DVB-T signal hos dig (og dermed langsom overførsel/re-transmission)?

/Lars



Redigeret af laursen
Redaktør, recordere.dk
Til top
----OR---- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 787
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2006 kl. 23:27
Ja, jeg brugte en ADB I-can MHP receiver. Signalet var også dengang 100% iorden (bor 5 km. fra senderen).
Jeg kan se af det du skriver, at MHP platformen åbenbart ikke er opgraderet siden vi kørte test. Det tyder ikke godt. Måske er de nye modtagere bedre, det skal jeg ikke kunne sige, men ingen gider vente bare 10 sekunder på at hente data hver gang de skifter til TV2.

Nogle har  mistænkt TV2 for at ville pushe reklamer gennem MHP, da de ikke vil benytte standard EPG. Man kan ikke rigtigt sende reklamer gennem standard EPG
I Tyskland har MHP aldrig fået fodfæste.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu