recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fra Windows til Mac
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fra Windows til Mac

 Besvar Besvar Side  <1 12131415>
Forfatter
Besked
Bconrad Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Maj-2006
Sted: Ry
Status: Offline
Point: 616
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bconrad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2016 kl. 19:03
Jeg arbejder med IT på en skole, hvor eleverne i de ældre klasser har en forestilling om at det er bedst at have en Mac. Derfor køber en del elever ældre Macs for at være med i klubben. Min erfaring er at de har betydeligt større udfordringer med ældre Macs end de elever som køber en ny windows til samme pris. 
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2016 kl. 19:45
Oprindeligt skrevet af Bconrad Bconrad skrev:

Jeg arbejder med IT på en skole, hvor eleverne i de ældre klasser har en forestilling om at det er bedst at have en Mac. Derfor køber en del elever ældre Macs for at være med i klubben. Min erfaring er at de har betydeligt større udfordringer med ældre Macs end de elever som køber en ny windows til samme pris. 
Det kan sagtens være tilfældet, specielt hvis de køber så gamle modeller, at de ikke kan køre nyeste version af OS X.
Mac og OS X er absolut ikke en mirakelkur i sig selv, det kræver en indsats, hvis man er vant til Windows Big smile
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2016 kl. 21:46
Hej igen. DBA og kvittering? Hvis sælger ikke har kvitteringen men virker som en oprigtig person?
Jeg tænker at man kan bede personen om at gå ind i sin netbank og søge efter købet. Jeg kan i min egen netbank søge fra 2001 til i dag og så indenfor et bestemt beløb. Ville det være for meget at bede en sælger om?
 
Til top
elendil Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2010
Sted: Lille skensved
Status: Offline
Point: 466
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elendil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2016 kl. 21:58
Næh, overhovedet ikke. Og ved god forklaring på hvorfor kvittering ikke kan opstøves, må sælger skrive sin egen (i forhold til at sikre mod hæleri og den slags).
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2016 kl. 22:24
Har fundet en anden sælger. Samme model og i god stand. Så en MacBook Pro 15, mid 2012 til en rigtig god pris. Så sætter jeg min 256 GB SSD i og bruger 500 kr på at opgradere fra 4 GB til 16 GB. Så er den top tunet😀

Redigeret af piddy - 13-April-2016 kl. 22:28
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2016 kl. 16:15
Lige et spørgsmål til.
Den model jeg kigger på kan jeg købe til 4500 kr. Samme mid 2012 modellen men med retina skærm ligger til 7000 kr. på DBA.
Retina skærm og harddisktype er det eneste som adskiller dem, hvor uden retina har en Sata 600 port og bruger standard sata harddiske, mens den med retina skærm bruger et ikke-standard apple stik. I test fra youtube kommer første op på 500-600 mb/s, mens den med retina kommer op på 700-800 mb/s. Så reelt er det kun skærmen som adskiller og at det er nemmere at købe hdd til uden uden retina, da det er en standard vare. Kan købes gennem OWC med maks 1 TB i størrelse til retina modellen.
 
Tilmed kan ram ikke opgraderes på retina modellen. Hvis den kun er født med 8 Gb kan den ikke opgraderes til 16 Gb.
Hvad ville I anbefale?


Redigeret af piddy - 14-April-2016 kl. 16:27
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2016 kl. 18:14
retina modeller kan ikke opgradere harddiske (eller indtil og med midt 2013 kan det godt lade sig gøre, men det er så ufatteligt dyrt at det på ingen måde kan betale sig. Efter 2013 er der pt kun en eneste producent der har reverseengineered den specielle pci-e port apple bruger til deres diske. og de hedder OWC, og kan stort set ikke fås i DK og koster kassen for en lille opgradering)
2012 modellerne er nogle af de sidste hvor man har en reel mulighed for at opgradere ram, ssd til noget brugbart.
så gå efter dem uden retina hvis de er speccet med basiskonfig, for så ærgrer man sig bare når den er købt. men 8GB er nu ganske fint til standardbrug.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3322
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2016 kl. 11:03
Syns nu ikke at OWC er dyre and hvis man havde bestilt en maskine BTO med 1GB SSD PCIe, mener at kunne huske at det lå på 6-7000kr.
 
Men jeg er enig i at det er mange penge ingen tvivl om det, dyrt ved jeg ikke alting har jo en pris.
 
Tjekket lige på apple, hvis man tager udgangspunkt i 15" Retina med 2.2Ghz som er standard med SSD 256GB PCIe, så koster 1GB SSD PCIe kr.6.880 i tilkøb.
 
Men der er godt nok også knald på deres seneste PCIe SSD Blade
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2016 kl. 19:53
Sådan. 😀 Så er den købt. Det blev modellen uden retina skær pga opgraderings mulighederne. Den var ikke brugt særlig meget da sælger også havde en iMac. Ingen ridser eller buler. Til 4500 synes jeg det var et godt køb. Køber 16 GB ram til den og flytter min 256 GB SSD over i. Den er sgu lækker.

Tak var hjælpen med svar på spørgsmål.

God weekend 😀

Redigeret af piddy - 15-April-2016 kl. 19:54
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2016 kl. 20:54
Oprindeligt skrevet af Bconrad Bconrad skrev:

Jeg arbejder med IT på en skole, hvor eleverne i de ældre klasser har en forestilling om at det er bedst at have en Mac. Derfor køber en del elever ældre Macs for at være med i klubben. Min erfaring er at de har betydeligt større udfordringer med ældre Macs end de elever som køber en ny windows til samme pris. 
Det kommer vel også noget an på den infrastruktur de befinder sig i?

Som linuxbruger gennem en årrække kender jeg en del til det. Så længe jeg arbejder i et linux miljø eller bare et neutralt miljø er der ikke problemer, men skal jeg fx. studere et sted hvor IT'en er solidt tøjret til windows og lærerstaben insisterer på at bruge fx. One Note, One Drive og tilsvarende, så ender jeg hurtigt som "ham der med linux computeren der har en masse bøvl".

Det er selvfølgelig også muligt at ældre MAC's bare ER besværlige.. Wink
Til top
Bconrad Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Maj-2006
Sted: Ry
Status: Offline
Point: 616
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bconrad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2016 kl. 10:41
Vi kører med Google for education, samt med Microsofts kontorpakke, så det er såmænd ingen problemer med samarbejdet. Min kommentar var blot rettet mod at jeg oplever at en del af de elever med ældre Macs har en del udfordringer. Nyere Macs kører fint, men hvis man ikke vil bruge 10.000+ på en computer, så ville jeg aldrig købe en 3-4 år gammel computer "bare" for at få en Mac, som i takt med nye opdateringer kan bliver ret sløve.
Til top
piddy Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 236
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér piddy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2016 kl. 11:34
Jeg vil ikke sige min mac er en gammel mac i forhold til ydelse med de nyere. Bevares den nyeste 15" med et dedikeret grafikkort er hurtigere end min. Men min har stadig en Intel i7 4 kernet med en SSD harddisk. Tjek YouTube med sammenligning men min model og 1. samt 2. generation 15" retina skærm hvor alle har en SSD så sammenligningen er fair. Du vil indse at forskellen ikke er så markant. Nyeste 13" for ikke en samlet score som er højere end min.
En gammel mac i mine øjne er hvor cpu'en er en Intel core 2 duo. Så er performances forskellen i forhold til en ny mac for markant.

Redigeret af piddy - 16-April-2016 kl. 11:36
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 12131415>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu