recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Garanti efter ombytning grundet defekt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Garanti efter ombytning grundet defekt

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Ham_Der_Hansen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 164
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der_Hansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Garanti efter ombytning grundet defekt
    Sendt: 28-August-2023 kl. 10:54
Hej med jer kloge hoveder.

Jeg er blevet lidt usikker på gældende regler/lovgivning og håber nogen kan gøre mig lidt klogere. 

Jeg købte den 03.01.2022 en Soundbar, som nu desværre er defekt. 

Jeg har været igennem support hos den pågældende producent, og fået oplyst at enheden er defekt og skal ombyttes/reperares. De henviste til forhandleren af produktet. 

Forhandleren har jeg nu været i dialog med, og de sender en ny Soundbar (samme model).  

Alt er gået super hurtigt, og uden problemer - tak til producent og forhandler for det. 

Jeg håber naturligvis at det nye produkt holder lidt længere :-) 

Hvordan er det med det nye erstatingsprodukt følger det den oprindelige garanti, eller vil der være ny garanti på Soundbaren?

På forhånd tak. 
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4265
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2023 kl. 11:06
Garantien gælder fra leveringen af den nye, og du skal ha en kvittering med dato på den.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Ham_Der_Hansen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 164
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der_Hansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2023 kl. 11:13
Munch, tak for hurtigt svar, har allerede modtaget kvitteringen på den ny vare, som dog ikke er landet endnu. 

Så indtil videre, spiller det forsat :-) 
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4265
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2023 kl. 12:38
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Ham_Der_Hansen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 164
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der_Hansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2023 kl. 13:53
Fedt, tak for det :-) 

Som tidligere skrevet, har jeg intet modstand oplevet fra hverken producent eller sælger.

Jeg var bare i tvivl om mine rettigheder i forhold til den nye erstatningsvare. Håber den nye model holder lidt længere. 

Så tak for du gjorde dig tid til at svare og sende links.   
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4265
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2023 kl. 15:35
Selvtak Smile
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2023 kl. 16:41
Så vidt jeg husker kan garanti være noget der følger købsdato på det første produkt.

Reklamationsretten følger produktet. Det vil sige at nyt produkt er altid er lig med ny reklamationsretssperiode.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4265
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2023 kl. 17:53
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Så vidt jeg husker kan garanti være noget der følger købsdato på det første produkt.

Reklamationsretten følger produktet. Det vil sige at nyt produkt er altid er lig med ny reklamationsretssperiode.


Klaus
Kan også være at med en ny reklamationsperiode på 2 år, der gælder for ombyttet produkt. Betyder de første 6 mdr er egentlig garanti, hvis det var tilfældet ved køb af det første produkt.

Med andre ord, starter garanti og reklamation forfra ved ombytning.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2023 kl. 18:12
Garanti er noget sælger eller producent tilbyder ud over den lovbestemte reklamationsret.

Om der kommer ny garanti på et ombyttet produkt, er op til sælger eller producent.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4265
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2023 kl. 19:43
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Garanti er noget sælger eller producent tilbyder ud over den lovbestemte reklamationsret.

Om der kommer ny garanti på et ombyttet produkt, er op til sælger eller producent.


Klaus
Jeg ved godt hvad du mener, men der bruges ordet garanti om en ret til 2 års reklamation. Så vidt jeg husker er de første 6 mdr ikke kundens bevisbyrde, det er de resterende 18 mdr.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2023 kl. 23:49
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Jeg ved godt hvad du mener, men der bruges ordet garanti om en ret til 2 års reklamation.

Jeg ved godt at mage fejlagtigt bruger ordet “garanti” om reklamationsret.

Men uanset, hvor tit det bliver brugt, er det forkert og er med til at skabe endnu mere forvirring om begreberne!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2023 kl. 10:36
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Jeg ved godt hvad du mener, men der bruges ordet garanti om en ret til 2 års reklamation. Så vidt jeg husker er de første 6 mdr ikke kundens bevisbyrde, det er de resterende 18 mdr.


Det er faktisk lavet om til at formodningsreglen gælder 1 år.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu