recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bedømmelse - Topfield 5400 combi receiver
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBedømmelse - Topfield 5400 combi receiver

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
A.Morup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 268
Direkte link til dette indlæg Emne: Bedømmelse - Topfield 5400 combi receiver
    Sendt: 29-Oktober-2006 kl. 10:32

Så har jeg haft min Topfield 5400PVR combi (DVB-T / DVB-S) recorder hjemme i et par uger, så synes at jeg efterhånden er parat til at komme med en privat bedømmelse af den.

Generelt:

Topfield 5400PVR er en combi-receiver (DVB-T / DVB-S) som kan udbygges med en harddisk (fra 80 GB til min 320 GB). Enheden er velegnet til modtagelse og optagelse af de danske DVB-T kanaler samt diverse FTA kanaler. Enheden er IKKE godkendt til Viasat og Canal Digital.

Jeg købte min 5400PVR hos Sattom i Tyskland. Jeg gav 4.150 DKK for den (forudbetalt) inkl. en "godkendt" 320 GB Samsung harddisk og levering i DK. Sattom kluderede lidt i leveringen, så jeg måtte vente i 10 dage på at modtage den, men ellers har de nu været meget flinke...

Receiverens udseende:

Jeg synes at receiveren er ganske pæn, men da smag jo er individuelt, så er der to pæne billeder her og her.
Et ankepunkt er dog receiverens display, som er et kedeligt, klassisk 88:88 display. Ikke megen plads til information her, selvom producenten har forsøgt at lave nogle informative tekster - se f.eks. teksten "Menu" her. Lidt ærgeligt, at man ikke har valgt at bruge det avancerede display, der bruges i nogle af de andre Topfield modeller.

Tilslutninger:

Receiveren har de tilslutninger, som man kan forvente, dog ikke HDMI, men til gengæld USB 2.0. Dette billede viser alle de tilgængelige tilslutninger, så ingen grund til at liste op her. Det skal dog siges, at man i Scart kan vælge mellem RGB, S-video og composite samt mellem PAL og NTSC.

Fjernbetjening:

Jeg er ganske tilfreds med fjernbetjeningen, som er meget overskuelig (se billede) og som ligger godt i hånden. Med de to AAA batterier vejer den næsten ingenting, men den er til gengæld lidt rigeligt bred til en damehånd. Bare ærgeligt at der ikke er en programmérbar tænd/sluk knap til TV'et, da det er det eneste jeg bruger min fjernbetjening til TV'et til nu...

Brugermanual:

I æsken fandtes to brugermanualer - en på tysk og en på engelsk (pdf version her). Manualen er let læst og svarer på de fleste spørgsmål. Den er skrevet på et forståeligt "korea-engelsk" og jeg synes det er dejligt at se, at man gør sig umage med at forklare de optimale indstillinger (f.eks. anbefaling af RGB) i stedet for at overlade det til brugeren at finde ud af det.

Harddisk, støj og strømforbrug:

Jeg købte min Topfield med en Samsung harddisk på 320 GB (ca. 160 timers TV) monteret fra forhandleren. Den fungerer udemærket - den klikker lidt ved opstart, men er ellers lydløs (jeg har slået løbende timeshift fra i menuen) - der har ikke været nogen klager fra konen . Jeg oplever dog ventetider på op til 5 sekunder, når jeg første gang går ind på harddisken efter en opstart.

Med et "Sparometer" har jeg målt enhedens standbyforbrug til lige under 7 watt, hvilket jeg synes er "acceptabelt". Med den aktuelle elpris koster den ca. 110 kroner om året at have stående. Når enheden er i brug, så ligger forbruget mellem 27 og 35 watt, alt efter hvor meget der foregår på harddisken.

Billedkvalitet:

Jeg kører billedet via RGB over et godt Scart-kabel til mit aldrende, men ellers udemærkede Panasonic billedrørs TV. Jeg må indrømmet et jeg synes billedet fra min Samsung DSR9500 sat-receiver virkede en smule mere "sprødt" og klart i farverne, men der er stadigvæk tale om et godt og skarpt billede.

Brugervenlighed:

Det er muligt at vælge danske menuer på receiveren og selv om der hist og her optræder stavefejl, "undersættelser" og tekster, der endnu ikke er oversat fra engelsk, så er man nu godt hjulpet. Samtidigt er der på de fleste skærmbilleder hjælp til de knapper man skal bruge, så man ikke behøver at huske manualen udenad for at komme i gang med alle de basale ting.

Dog bærer nogle af menuerne i receiveren præg af, at der er tale om et "gadekryds" mellem Topfield's DVB-S og DVB-T receivere, idet der er separate installationsmenuer for DVB-S og DVB-T - ikke at det er et alvorligt problem, men det kunne godt være lavet smartere...

Optagelse fra EPG foregår meget nemt og elegant. Det er dog ikke muligt at indstille recevieren til automatisk at optage et antal minutter før og efter den officielle starttid, hvilket er et problem på DR's kanaler, hvor programmerne starter lige til tiden - her kan der godt ryge et par sekunder af starten .

Manuel opsætning af optagelse (f.eks. på satelit kanaler uden EPG) er ret tung og foregår et godt stykke nede i menuen...

En ting, som jeg er meget glad for, er at man kan oprette favoritlister med blandede DVB-S og DVB-T kanaler. Til gengæld er det møgirriterende, at man ikke kan vælge kanalerne i sine favoritmenuer med nummertasterne - vil man f.eks. have nummer 14 i sin favoritliste og trykker "14" på fjernbetjeningen, så får man kanal 14 på bruttolisten (ud af de ca. 600 FTA kanaler som receiveren finder på Astra og Hotbird). En oplagt bug for en fremtidig firmware opdatering!

Funktionalitet:

Alle brugere lægger vægt på forskellige features, så det er svært at lave en god oversigt, men nedenfor vil jeg fortælle om de features, som jeg mener er relevante:

  • Danske undertekster fungerer uden problemer - også på optagelser. Dette er kommet på plads med den nye firmware version 1449 (første rettede firmware til 5400).
  • Man kan se eller optage én DVB-T kanal imens man ser eller optager en DVB-S kanal eller ser et optaget program.
    Da DR1, DR2 og TV2 (i øjeblikket) ligger på samme mux kan man også se en af disse kanaler imens man optager en eller to af de andre kanaler (altså fuld dækning!).
  • Kanalskift tager under 1 sekund - desværre lige nok til at man oplever "sort skærm" mellem kanalerne...
  • Mulighed for at klippe i gemte optagelser.
  • Mulighed for at lave flere bookmarks i gemte optagelser.
  • Mulighed for at trække optagelser ud via USB 2.0. På Topfields website kan man downloade software til at tilgå hardisken og trække optagelser ud. De skal dog efterfølgende demuxes med Projekt-X (gratis) eller DVR-Studio (70 €, super brugervenligt, demo).
  • Mulighed for at overføre MP3 og billeder til harddisken, så de kan afspilles via TV'et (samtidigt, hvis det ønskes).
  • Der kan oprettes mapper og undermapper til at gemme optagelser, MP3 m.m.
  • Generelt gode muligheder for at få information ud af enheden (optagelsers længde, signalstyrke m.m.) og gode sorteringsmuligheder (kanaler, optagelser m.m.)
  • Mulighed for at udvide receiverens funktioner via såkaldte "TAPS" - se nedenfor.
  • Indbygget connax og derudover to ledige cam-slots. Enheden er som sagt IKKE godkendt til Viasat eller Canal Digital.
  • Et godt europæisk website med et velfungerende forum (dog på tysk, men spørgsmål på engelsk besvares også).

Der er naturligvis også nogle irritationsmomenter - jeg er især irriteret over følgende:

  • Lang startup tid - det tager 15 sekunder fra enheden tændes fra standby indtil den er "vågen".
  • Ikke muligt at navigere i favoritlister via tal-knapper - man skal gå gennem "next" og "previous" eller kalde favoritlisten.
  • Man skal indstille den automatiske tidsopdatering manuelt til at hente tiden fra ZDF (11954 MHz på Astra). Default indstillingen på automatisk tid fungerer ikke!

Udvidet funktionalitet - TAP's:

En af de mest interessante ting ved Topfields produkter er de såkaldte TAPs (Topfield Application Program), hvor brugerne gennem et åbent API og kodesproget C++ kan kode små applikationer til enhederne som kan tilpasse stort set alt til brugernes behov ("Pimp my Topf" ).

Der findes allerede en del TAPs til download (f.eks. her og her), og de er ganske gode. Desværre, så er det kun en lille andel af de mange TAPs der virker på 5400'eren, da den som før omtalt er et "gadekryds" mellem Topfields mainstream DVB-S og DVB-T enheder, men da der sker en løbende tilpasning af de mest populære TAPs samt løbende nyudvikling kan dette naturligvis ændres.

Jeg har prøvet følgende TAPs med succés:

  • MP3 Show (afspiller MP3 og viser de gemte billeder samtidigt)
  • MP3 Jukebox (MP3 jukebox - strækt forbedret funktionalitet i f.t. den indbyggede standard MP3 grænseflade)
  • Doom - ja man kan spille Doom 1.0 på sin Topfield, men det går lidt for langsomt til at være sjovt...

Generelt skal man nok lige vente med TAPs til man er fortrolig med enheden, da funktionaliteten af enheden ændres i f.t. manualen. Desuden er det en rigtig god idé at læse manualen til TAP'en inden man installerer - de virker alle på hver sin måde. Endeligt kan en TAP der ikke er testet på enheden slå den helt ud - jeg ved ikke om man kan smadre den helt, men en geninstallering kan nemt blive aktuel hvis man eksperimenterer for meget!

I denne tråd diskuteres hvilke TAPs der er prøvet på 5400'eren.,

Min samlede bedømmelse:

Som man kan se i dette og andre fora, så har jeg søgt længe efter den "rigtige" combi-receiver, hvor flere modeller har været meget grundigt overvejet. På trods af diverse små "bugs", så er jeg ikke i tvivl om at jeg har valgt den bedste receiver blandt de modeller som jeg har overvejet.

Hvis jeg skulle give en samlet karakter på "Edbpriser" manér, så er vi helt klart på 4 stjerner ud af 5 (og jeg tror ikke at der findes en combi-enhed til 5 stjerner på markedet lige nu).

Jeg kan derfor godt anbefale Topfield 5400PVR til dem, der gerne vil have en velfungerende DVB-S / DVB-T combi-receiver med mulighed for at gemme optagelser...

Til sidste en opfordring - brug venligst denne tråd til at stille spørgsmål til min anmeldelse (kommentarer eller ting I gerne vil have svar på). For hjælp til 5400'eren kan vi oprette en anden tråd - eller også så er der masser af hjælp her.

Med venlig hilsen
Anders



Redigeret af A.Morup - 29-Oktober-2006 kl. 12:03
Til top
griffel Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 159
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2007 kl. 21:21
Oprindeligt skrevet af A.Morup A.Morup skrev:

Enheden er IKKE godkendt til Viasat og Canal Digital.

Jeg har ikke forstand på digitalt tv via parabol - og slet ikke hvad der kræves for evt. at kunne se Viasat-programmer. Betyder det du skrev, at den ikke _kan_ bruges til de to udbydere? Eller ser de det ikke så gerne? Og hvorfor det? Hvilken udbyder kan man mon så bruge...?

Det er jo et stykke tid siden du skrev denne anmeldelse (og jeg håber da du stadig er her et sted). Har du uddybende kommentarer efter længere tids brug af maskinen? Er der kommet opdateringer der løser nogle af de ankepunkter du havde?

Er du stadig tilfreds med den og glad for den?

Hilsen Jakob :-)
Til top
Bambus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 21-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 390
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2007 kl. 21:47
Oprindeligt skrevet af griffel griffel skrev:

Oprindeligt skrevet af A.Morup A.Morup skrev:

Enheden er IKKE godkendt til Viasat og Canal Digital.

Jeg har ikke forstand på digitalt tv via parabol - og slet ikke hvad der kræves for evt. at kunne se Viasat-programmer. Betyder det du skrev, at den ikke _kan_ bruges til de to udbydere? Eller ser de det ikke så gerne? Og hvorfor det? Hvilken udbyder kan man mon så bruge...?

Der er formentligt ingen problemer i at afkode Viasat og Canal Digital. Det er kun de interaktive menuer, der ikke virker i "ikke godkendte" recievere. Om man kan få dem til at virke ved jeg ikke.

Til top
griffel Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 159
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2007 kl. 17:16

[/QUOTE]

Der er formentligt ingen problemer i at afkode Viasat og Canal Digital. Det er kun de interaktive menuer, der ikke virker i "ikke godkendte" recievere. Om man kan få dem til at virke ved jeg ikke.

[/QUOTE]

Jeg ved ikke så meget om hvordan det fungerer med Viasat/CD, så

1) Hvad skal man bruge de interaktive menuer til? Kan man ikke undvære dem?

2) Spørger Viasat/CD hvilken modtager man har hvis man bestiller et kort? Eller "sælger" de kun deres kort sammen med en receiver (som man så bare kan lade være med at benytte)?

Hilsen Jakob :-)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu