recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PC world: Kopier bare løs !!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPC world: Kopier bare løs !!

 Besvar Besvar Side  <1 91011
Forfatter
Besked
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2009 kl. 20:06
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Lovens oprindelig intention med de tekniske foranstaltninger (§ 75 c) var at give rettighedshaverne nogle værktøjer til at begrænse/forhindre den ulovlige kopiering, men det var samtidig kulturudvalgets håb og bekymring, at rettighedshaveren indrettede disse tekniske forstaltninger på en sådan måde, at forbrugerne stadig kunne gøre brug af deres ret i § 12.


Hvis politikerne selv har troet på den er de for dumme til at sidde i folketinget...

(jeg bestrider ikke at det var politikernes intention, men det er og var tydeligvis ikke indholdsindustriens intention; de ønskede kontrol med den almindelige forbruger, og §75c er helt og holdent lavet  på indholdsindustriens præmisser).
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2009 kl. 20:31

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Lovens oprindelig intention med de tekniske foranstaltninger (§ 75 c) var at give rettighedshaverne nogle værktøjer til at begrænse/forhindre den ulovlige kopiering, men det var samtidig kulturudvalgets håb og bekymring, at rettighedshaveren indrettede disse tekniske forstaltninger på en sådan måde, at forbrugerne stadig kunne gøre brug af deres ret i § 12.


Hvis politikerne selv har troet på den er de for dumme til at sidde i folketinget...

Nu skal vi passe på vi ikke bliver personlige!

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

(jeg bestrider ikke at det var politikernes intention, men det er og var tydeligvis ikke indholdsindustriens intention; de ønskede kontrol med den almindelige forbruger, og §75c er helt og holdent lavet  på indholdsindustriens præmisser).

Du siger da ikke, at der er nogen der har fået lusket nogle love igennem, imod vore folkevalgte politikeres intentioner?

Det er jo så ikke bare et juridisk, men faktisk både et forfatningsmæssigt og demokratisk problem!

Vores love er blevet ændret i en retning vi ikke har ønsket, og det er sket udenom det politiske system (folketinget sagde bare "ja" men tog egentlig ikke stilling, og i det omfang de tog stilling, blev de ført bag lyset af industrien) - er det det du siger?

Det synes jeg lyder ret alvorligt... håber så sandelig ikke du har ret!



Redigeret af erla - 01-September-2009 kl. 20:32
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2009 kl. 20:34
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

(jeg bestrider ikke at det var politikernes intention, men det er og var tydeligvis ikke indholdsindustriens intention; de ønskede kontrol med den almindelige forbruger, og §75c er helt og holdent lavet  på indholdsindustriens præmisser).

Du siger da ikke, at der er nogen der har fået lusket nogle love igennem, imod vore folkevalgte politikeres intentioner?

Det er lige præcist hvad jeg gør.

Om Brian Mikkelsens intentioner var reelle dengang vil jeg også tillade mig at tvivle på.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2009 kl. 20:40
Hvis amerikaner kunne bestemme (med stor pres fra hollywood), så ville der værre 110% kontrol over hvor, hvornår og hvordan at man afspille musik og film med mere, og det er denne holdning så lige så stille er ved at komme ind af bagdøren også herhjemme og som faktisk er indbygge i Blu-ray formate den dag i dag (men blive lige for tide ikke brugt)
Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2009 kl. 20:52

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Skridtet fra lovlig kopier til ulovlig kopier er skal meget kort, det viser jo sagen om pirat gruppe og folk holdning til at kopier, og dette er en helt klar trussel imod rettighedshavernes indtjening.

Kopier der bliver brugt til din personlige tilegnelse af et værk indenfor privatsfæren skader ikke rettighedshavernes indtjening - derfor er privatkopiering lovlig.

Jeg kan lave hudredtuisinde kopier og ha' dem stående i min garage - det er først når jeg åbner porten og begynder at sælge dem for 10 kr stk (eller forærer dem væk) at de har nogen effekt på rettighedshavers indtjening.

Derfor er det distributionen der er problematisk - ikke kopieringen.

Rettighedshaverne har fortalt politikerne, at kopisikringer i fremtiden vil kunne skelne imellem, om du laver en kopi til privat brug, eller om du laver en kopi beregnet på ulovlig distribution, og når teknologien er blevet så udviklet, så vil vi igen kunne lave alle de private kopier vi vil, kopisikring eller ej.

Den omtalte teknologi er endnu ikke udviklet (det er jo svært teknologisk at detektere, hvad en bruger har tænkt sig at gøre med en kopi, når den er lavet) - men politikerne tror på, at rettighedshaverne nok skal udvikle sådan en teknologi, faktisk fik de ved lovens vedtagelse at vide, at den ville være klar "om ganske få år". Det er nu mange år siden...

Men - vi må jo tro på vores politikere - ikk'?

Derfor må spørgsmålet være, hvordan vi forholder os her i "mellemperioden". Som nævnt er problemet gået lidt i sig selv mht. musik, da udgiverne er holdt op med at bruge DRM. Men i takt med mediacentre og NAS teknologiens udbredelse, viser problemet sig nu igen med film.

Jeg har som udgangspunkt tillid til demokratiet og vores styreform. Derfor mener jeg vi bør respektere politikernes oprindelige intentioner med loven, i det mindste indtil den evt. bliver lavet om.

Derfor er løsningen på det aktuelle stigende problem (film) ikke, at vi pludselig vender om på en tallerken og forbyder alle former for kopiering, når nu det ikke er problemet. Derimod bør vi forholde vore politikere til det problem vi står i nu - de har jo tidligere vist forståelse for vores problem og endda velvilje til at løse det bedst muligt.

Så mon ikke de også vil hjælpe os denne gang (det er jo trods alt os og ikke industrien der vælger dem) hvis vi får fortalt dem om problemet på en måde, så de denne gang forstår det?

At de har lavet en fejl er vel tilgiveligt - det er svært stof - men når nu vi kan se, at de har lavet en fejl, så bør vi efter min mening da give dem - i det mindste - muligheden for, at rette op på den igen.

Alt andet ville da være meget udemokratisk... vile det ikke?


Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Der har faktis værre oppe og rund, at man kunne få forbud mod kokkeknive, da der er nogle der ikke rigtig ved hvad de rigtig skal bruges til, dette samme kan ske for love om kopiering.

Sammenligningen er ofte blevet brugt i forbindelse med kopi-diskussionen, mon ikke det er herfra du har hørt det? Jeg har ihvertfald aldrig hørt om et konkret lovforslag i den retning... men eksemplet er tankevækkende.



Redigeret af erla - 01-September-2009 kl. 21:12
Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2009 kl. 21:04

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Hvis amerikaner kunne bestemme ...

... så var der meget der var anderledes, ja.

Og ?

Til top
erla Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 693
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2009 kl. 22:00
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Ovenstående må stå for din regning - det er indtil vi har en dom, et fortolkningsspørgsmål.

Vi kan hurtigt blive enige om, at det selvfølgelig i sidste ende er domstolene der afgør hvordan loven skal fortolkes. Jeg har ikke nødvendigvis ret, jeg henholder mig blot til, hvad der fremgår af forarbejderne.

Jamen det er helt fint - jeg synes bare du ind imellem afviger fra ånden i loven, når du skal udlægge teksten

Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Men lad os sige du har ret - i så fald er det jo i direkte modstrid med intentionerne med loven, og dermed et problem der bør ses på fra politisk hold snarest.

Det fremgår af kulturudvalgets tillægsbetænkning hvorledes det er tænkt at OHL § 75 c skal fungere i sammenhæng med § 12:

På baggrund af betragtning nr. 52 i infosoc-direktivet bør kulturministeren søge at fremme anvendelsen af frivillige foranstaltninger, der gør det muligt for privatpersoner at fremstille kopier til privat eller personlig brug, jf. ophavsretslovens § 12. Kopispærringer bør indrettes på en sådan måde, at de forhindrer eller begrænser ulovlig kopiering m.v., samtidig med at de muliggør lovlig brug i henhold til ophavsrets lovens undtagelsesbestemmelser.

Altså er der politisk enighed om, at bestemmelserne om tekniske foranstaltninger (§ 75 c) tillige skal finde anvendelse ved kopiering til privat brug, men at ministeren skal forsøge at fremme, at rettighedshaverne gør det muligt for fremstille kopier til privat eller personlig brug. Dette er så desværre ikke sket, men derfor må lovens ordlyd stadig finde anvendelse.

Jeg er ikke sikker på jeg er enig her - i forarbejderne siger du, at der findes belæg for, at privatkopiering ikke ønskes begrænset (herefter kaldet lovens ånd). At privatkopiering alligevel bliver begrænset og kriminaliseret må vi acceptere, fordi lovens ånd (intentionerne) ikke fremgår af selve lovteksten?

Skal en dommer ikke netop forholde sig til lovens ånd, lige så vel som dens bogstav? Så kan vi vel ikke udelukke lovens ånd fra ligningen her?

Det interessante er vel, hvordan en dommer vil dømme, og ikke hvordan lovteksten evt. kan læses bogstaveligt?

Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Kulturudvalget kommer også med følgende afsluttende bemærkning:

Flertallet finder sammenfattende, at reglerne om tekniske foranstaltninger bør til politisk eftersyn inden for en kortere årrække. Eftersynet skal vurdere, om der er behov for at revidere den måde, infosoc-direktivet er blevet gennemført på, og om der er behov for at ændre direktivet.

Dette er desværre heller ikke sket.

Jo det er det faktisk... i sit svar til Edtworth skriver kulturministeren:

"Folketinget har ifm. en ændring af ophavsretsloven i 2006 taget stilling til, om der var behov for at indføre en ret til at omgå en kopispærring med henblik på at fremstille et begrænset antal kopier til personlig brug.

Et flertal i Folketinget vurderede, at dette hverken var muligt, nødvendigt eller hensigtsmæssigt."

...

"På grund af ovennævnte betragtninger sammenholdt med det forhold, at Ophavsretslicensnævnet ikke har behandlet sager omkring kopispærringer, ligesom der ikke har været retssager på området, er det min opfattelse, at de danske regler på området fungerer hensigtsmæssigt.

/Carina Christensen, kulturminister"

Æhm... hvordan var det lige med ophavsretslicensnævnet? Nåh jo - de behandler ikke evt. klager over at §75c begrænser muligheden for at udnytte §12 - kan det mon være derfor, at de ikke har behandlet nogen klager om det?

Okay - hun er ny, nu må vi lige give hende en chance... men nogen burde fortælle hende, hvorfor argumentet er omsonst... det er jo synd når hun på den måde udstiller sin uvidenhed offentligt, og andet end uvidenhed kan det vel ikke skyldes... vel?



Redigeret af erla - 01-September-2009 kl. 22:04
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2009 kl. 09:23
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

... hvordan du kommer frem til, at der skal være et drev til stede, for at kunne afspille et medie som tilsyneladende kræver et drev.

Rettighedshaverne har besluttet at tilbyde deres værk (musik eller film) på et bestemt medie, typisk en fysisk CD, DVD eller Blu-ray skive og forsynet denne med en kopisikring, fordi de ikke ønsker, at forbrugeren skal overføre værket til et andet medie. Der er derfor nødvendigt, at have en afspiller, der understøtter det pågældende medie, altså et apparat med det kompatibelt drev. Det er alene i det tilfælde, hvor apparatets software (eller anden anordning) forhindre dig i at afspille værket, at det er tilladt at omgå/bryde kopisikringen.

Hvis du således har købt en CD (med kopisikring) til brug i din CD-afspiller og senere ønsker musikken på din MP3-afspiller, er du derfor tvunget til at købe musikken i MP3-formattet, hvis du vil holde dig inden for lovens rammer.

Hvis det havde været kun CD eller kun DVD med kopisikring, så kunne jeg forholde mig til det. Problemet er bare, at ovenstående strider imod lige præcis det tilfælde der er beskrevet omkring afspilning af DVD på en windows kontra en Linux. Det er kopisikringen i sig selv som er problemet. Og her giver man lov til at bryde den, hvis det er nødvendigt for at kunne afvikle værket. Og når kopisikringen ikke er en begrænsning, så er det pludselig mediet.

Det du reelt fortolker med ovenstående betyder, at:

Hvis du har en CD med kopisikring, så må man finde den rette afspiller eller et medie der passer til afspilleren.

Hvis du har en DVD med kopisikring, så er man IKKE begrænset til den rette afspiller. Og man må ydermere godt omgå kopisikringen, hvis det er nødvendigt for at kunne afspille værket.

Det er ikke logisk. Og det er, efter min opfattelse, slet ikke logisk nok til nogensinden at blive sat for en domstol.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2009 kl. 09:27

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Skridtet fra lovlig kopier til ulovlig kopier er skal meget kort, det viser jo sagen om pirat gruppe og folk holdning til at kopier, og dette er en helt klar trussel imod rettighedshavernes indtjening.

Det er jf. musikbranchen ikke tilfældet. Tværtimod så de en stigning i salget efter de "fjernede" kopisikringen. Ikke mindst fordi det gav forbrugerne mulighed for at købe en CD og kopiere denne til en Mp3 afspiller, for at høre musikken der.

Præcis som vi er flere der gør med DVD filmene. Vi kopiere dem til vores harddiske, for at afspille dem der. Kopisikring eller ej!

 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2009 kl. 09:30

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

DAT var den første mulighed for at lave digital kopiering af en CD, hvilket fik musikindustrien til at gå totalt amok, og det DRM system som du nævner (Serial Copy Management System, SCMS) blev indført i den forbindelse. Vist nok det første eksempel på Digital Restrictions Management, DRM.

Ahh det er også rigtigt.. Jeg kan bare huske jeg i forbindelse med produktion af musik røg ind i det problem gentagende gange

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2009 kl. 09:47
Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:

Jo det er det faktisk... i sit svar til Edtworth skriver kulturministeren:

"Folketinget har ifm. en ændring af ophavsretsloven i 2006 taget stilling til, om der var behov for at indføre en ret til at omgå en kopispærring med henblik på at fremstille et begrænset antal kopier til personlig brug.

Et flertal i Folketinget vurderede, at dette hverken var muligt, nødvendigt eller hensigtsmæssigt."

...

"På grund af ovennævnte betragtninger sammenholdt med det forhold, at Ophavsretslicensnævnet ikke har behandlet sager omkring kopispærringer, ligesom der ikke har været retssager på området, er det min opfattelse, at de danske regler på området fungerer hensigtsmæssigt.

/Carina Christensen, kulturminister"

Lige præcis ovenstående har jeg moret mig gevaldigt over. Carina er uden tvivl begavet på een eller anden led. Men i det her tilfælde har hun da totalt misset pointen. Det er jo ikke fordi der ligefrem er almen forståelse for loven i det her tilfælde. Tværtimod skaber den mere og mere tvivl, jo mere teknisk udviklet vi bliver.

Hvis man vurder hvorvidt en lov/regl funger hensigtsmæssigt ud fra manglende behandling af sagen, så har man da ikke fattet noget som helst. Edtwort skrev jo ikke ligefrem til hende, fordi han vidste hvordan han skulle fortolke loven. Det var sådan set den præcis modsatte årsag.

 

Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2009 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af erla erla skrev:


Jo det er det faktisk... i sit svar til Edtworth skriver
kulturministeren:


"Folketinget har ifm. en ændring af ophavsretsloven i 2006 taget
stilling til, om der var behov for at indføre en ret til at omgå en
kopispærring med henblik på at fremstille et begrænset antal kopier til
personlig brug.


Et flertal i Folketinget vurderede, at dette hverken var muligt,
nødvendigt eller hensigtsmæssigt."


...


"På grund af ovennævnte betragtninger sammenholdt med det
forhold, at Ophavsretslicensnævnet ikke har behandlet sager omkring
kopispærringer, ligesom der ikke har været retssager på området, er det
min opfattelse, at de danske regler på området fungerer
hensigtsmæssigt.


/Carina Christensen, kulturminister"



Lige præcis ovenstående har jeg moret mig gevaldigt over. Carina er
uden tvivl begavet på een eller anden led. Men i det her tilfælde har hun
da totalt misset pointen. Det er jo ikke fordi der ligefrem er almen
forståelse for loven i det her tilfælde. Tværtimod skaber den mere og
mere tvivl, jo mere teknisk udviklet vi bliver.


Hvis man vurder hvorvidt en lov/regl funger hensigtsmæssigt ud fra
manglende behandling af sagen, så har man da ikke fattet noget som
helst. Edtwort skrev jo ikke ligefrem til hende, fordi han vidste hvordan
han skulle fortolke loven. Det var sådan set den præcis modsatte
årsag.


 



Er helt enig at hun fuldstændig har mistes pointen :)

Derfor er jeg også ved at forfatte en opfølgende henvendelse til hende
samt en henvendelse til hele kulturudvalget. Desværre er disse blevet
forsinket hen over sommeren på grund af sygdom :(

Hun svarer bl.a. ikke på hvorfor intentionen med lovgivningen ikke er er
blevet opfyldt og hvorfor hun så ikke vil ændre lovgivningen, når den ikke
virker som det var meningen.

Det svar jeg fik var jo i realiteten bare en lidt mere indviklet forfattet tekst
end den man kan læse på kulturministeriets hjemmeside

Edtwodth
Enfrustreretforbruger.dk
Tvstart.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 91011
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu