recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - XVYCC/X.V.Color
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketXVYCC/X.V.Color

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af amorbavian amorbavian skrev:

Jeg kørte en simpel test, som gav resultet at tv'et ikke understøttede Full RGB. Så vidt jeg forstod, viste testen tallene 1-4 på en sort baggrund. Tallene var så i fire forskellige sorte nuancer, _uden for_ sRGB spektrum.

Tilsvarende indeholder den en test af brightness og hvid.

Hvilket TV? Har du slået Superwhite til i PS3'ens menu (under display settings)? Hvis ikke, klipper PS3'en 0-15 og 236-254 væk, selvom 16-235 dog vises korrekt.

Oprindeligt skrevet af amorbavian amorbavian skrev:

Som du nok kan se, er det jeg stadig ikke forstå simpelthen det faktum, at Tv'et åbenbart ikke understøtter Full RGB. Men når det understøtter x.v.Color (som jo også omfatter 0-255 spektrum), hvorfor kan den så ikke vise tallene i testen?

Forskellige producenter kan implementere dette forskelligt, men det kan jo netop være _fordi_ tv'et har x.v.Color, at den ikke kan gengive below black (BTB) og above white (WTW). Det er forkert at sige at x.v.Color omfatter 0-255. Dynamik-området ligger fra 16-235, og de øvrige bits bruges så til at flytte primaries udaf. Hvis der ligger x.v.Color information i dette område, er det ret væsentligt at tv'et ikke gengiver denne information som om det var BTB og WTW information! Kilde og display _bør_ snakke sammen, således at tv'et kun viser denne information som x.v.Color information, såfremt kilden fortæller at indholdet er x.v.Color, og det _burde_ betyde at der ikke er problemer af den slags, men "burde" og "er", det er to ret forskellige ting i denne branche... Så jeg kan sagtens forestille mig at en producent vælger at klippe alt under 16 og over 235 væk, for at undgå issues med x.v.Color kilder.

Vigtig pointe at forstå: En digital kilde før x.v.Color indeholder ingen information overhovedet om hvor farvemættet en farve er. Den indeholder _kun_ information om lysstyrken for hhv. rød, grøn og blå, et tal mellem 16 og 235 for hver farve (hvis vi lige lægger RGB vs YCbCr til side et øjeblik...). Man har så en reference for hvor i CIE diagrammet hhv. rød, grøn og blå ligger, samt en reference for hvid (dvs. "midterpunktet" mellem de tre). Ud fra disse reference-punkter skaber man så de endelige farver. Hvis du vil lave en farve der er halvvejs mellem hvid og rød, så laver du den ved at blande rød med en vis mængde grøn og blå. Så "trækker" du farven fra rød ned mod den hvide farve, og ender ét eller andet sted i CIE diagrammet. Dvs. f.eks. 50 rød, 25 grøn og 25 blå, giver den samme farve som 100 rød, 50 grøn og 50 blå - blot ved to forskellige lysstyrker. Maksimal gul er lig med 235 rød, 235 grøn og 16 blå, maksimal cyan er lig med 16 rød, 235 grøn og 235 blå osv.

Det er derfor det er så væsentligt at have de rigtige reference-punkter for rød, grøn, blå og hvid - kilden indeholder kun informationer om de enkelte grundfarvers lysstyrke, alt andet beregnes ud fra disse tre tal, ved hjælp af de referencer man har vedtaget for den givne TV-standard. Når f.eks. NTSC (eller rettere SMPTE-C) og HD har to forskellige referencer for farven rød, så betyder det ikke at der er forskel på dataene på skiven - maksimal rød er stadig 235 rød, 16 blå og 16 grøn - hvor "maksimal rød" så ligger henne, det er noget tvet bare "skal vide" (dvs. er kalibreret til).

Edit: Jeg har læst lidt op på x.v.Color, og dén information jeg leverede tidligere var ikke helt korrekt. x.v.Color benytter altid 0-255, uden nogen BTB og WTW  mulighed, og dermed benyttes det fulde 0-255 dynamikområde altså i x.v.Color.

Jeg vil gerne lige smide en disclaimer ind her: Ovenstående er som jeg har forstået det ud fra artikler jeg har læst og forklaringer jeg har fået fra folk der er klogere end mig. Jeg har ikke teknisk indsigt i nøjagtigt hvordan x.v.Color arbejder, så man må rette på mig hvis der er noget man mener er anderledes end beskrevet ovenfor. Jeg kan af samme årsag ikke sige noget om præcist hvor slemt det vil være hvis et TV viser en x.v.Color kilde med x.v.Color decoding, uden at være i stand til at gengive det fulde x.v.Color farvespektrum. Mange tv praler med x.v.Color understøttelse, uden at understøtte hele x.v.Color farvespektret - mig bekendt kan intet nuværende display gengive hele x.v.Color farvespektret.



Redigeret af AV Precision - 06-Juni-2008 kl. 13:15
Til top
amorbavian Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2008
Sted: Sweden
Status: Offline
Point: 3010
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2008 kl. 18:50

TV: 46PZ85

SuperWihite ER slået til. Men den klipper det åbenbart stadig i GTA, men som sagt tilsyneladende ikke i de fleste andre spil/film, jeg har set.

Forklaringen må jo ligge her:

Så jeg kan sagtens forestille mig at en producent vælger at klippe alt under 16 og over 235 væk, for at undgå issues med x.v.Color kilder.

og

Dynamik-området ligger fra 16-235, og de øvrige bits bruges så til at flytte primaries udaf. Hvis der ligger x.v.Color information i dette område, er det ret væsentligt at tv'et ikke gengiver denne information som om det var BTB og WTW information!

Oder was? (den sidste her må jeg indrømme at jeg ikke helt forstår) Sorry, hvis det er for meget, men vi er inde på et teknisk område, der trods alt, stadig er nyt for mig - men interessant og ny viden er altid godt!

 


BORING!
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2008 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af amorbavian amorbavian skrev:

TV: 46PZ85

SuperWihite ER slået til. Men den klipper det åbenbart stadig i GTA, men som sagt tilsyneladende ikke i de fleste andre spil/film, jeg har set.

Forklaringen må jo ligge her:

Så jeg kan sagtens forestille mig at en producent vælger at klippe alt under 16 og over 235 væk, for at undgå issues med x.v.Color kilder.

og

Dynamik-området ligger fra 16-235, og de øvrige bits bruges så til at flytte primaries udaf. Hvis der ligger x.v.Color information i dette område, er det ret væsentligt at tv'et ikke gengiver denne information som om det var BTB og WTW information!

Oder was? (den sidste her må jeg indrømme at jeg ikke helt forstår) Sorry, hvis det er for meget, men vi er inde på et teknisk område, der trods alt, stadig er nyt for mig - men interessant og ny viden er altid godt!

 

Ja, hvis du har HDMI udgangen på "auto" under "BD/DVD indstillinger", og superwhite slået til, men stadig ikke får BTB og WTW frem, så er det tv'et der klipper det væk.

Hvis du har PS3'en sat til at sende RGB ud når du afspiller DVD/BD, så mener jeg faktisk at den altid klipper BTB og WTW, men jeg er ikke sikker.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu