recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lovligheden af ripning af film
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lovligheden af ripning af film

 Besvar Besvar Side  <1 567
Forfatter
Besked
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6641
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2014 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Eller også guider brachens lobbyister dem i hvert fald :S

Ja. Jævnfør Laserdiskens sag:


Venlig hilsen
KB
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2014 kl. 12:45
Det var lige netop den sag jeg tænkte på. Tænk at de fjolser på Christiansborg gik med til at forbyde salg af DVD fra region 1. Der er ganske simpelt ikke et fornuftigt grundlag for det. Ingen anden varegruppe er underlagt samme begrænsning. Kun kopivarer fra Kina, men det er jo vel og mærke, fordi varen er fremstillet uden samtykke med rettighedshaveren. Det er en region 1 DVD vel næppe. 
Det var i øvrigt på samme grundlag, at antipiratgruppen prøvede at nægte salg af andre regioner på QXL og DBA i sin tid. 
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2014 kl. 18:16
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Især paragraf 75 er helt til grin. Hvem kan fortælle mig, hvad en "effektiv" sikkerhedsforanstaltning er? Jeg kan bryde dem alle, med ÉET stykke software (AnyDVD HD), så egentlig synes jeg ikke at der er noget af det, der er effektiv. Men hvordan skal jeg som forbruger vide, hvad domstolene ser som effektiv? Kan du fortælle mig det?

Sony music har jo vundet sager over folk omkring deres sikkerhedssystem på deres musik CD'er.
Det var dengang at musik CD'erne installerede et root program uden progerens samtykke på en windows computer, når man satte skiven i. Der var nogle bloggere som skrev man kunne holde "shift" nede og forhindre autostart i at køre fra CD'erne.

Så det er åbenbart et sikkerheds system at man holder "shift" nede. Det er endda for at forhindre at nogle installerer root programmer på sin maskine uden sin samtykke.

Det viser bare hvor stor magt de selskaber har - at de kan få gjort det ulovligt at fortælle om at de installerer et ulovligt stykke software på brugerens egen maskine.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2014 kl. 19:08
Det Sony vandt dengang, var ikke at det er ulovligt at omgå den ved at holde shift nede. De vandt derimod retten til at benytte rootkit på deres udgivelser, selvom det egentlig gjorde, at CD'en slet ikke er en CD længere, fordi den ikke efterlever standarden. De måtte dog sande, at de nok hellere måtte fjerne det igen, fordi folk begyndte at kræve penge tilbage for deres Sony CD-afspillere og Discman, fordi de ikke kunne afspille lortet.
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2014 kl. 19:11
Bare husk det er lovligt at streame, da man slet ikke fysisk kommer i kontakt med mediet, filmen eller serien.

Derfor Navi-X og hvad de forskellige streamings repos der findes til XBMC er så populære, også en af de ting som er super i Plex.

http://www.computerworld.dk/art/45461/nye-biograf-film-kan-ses-gratis-og-lovligt-paa-nettet

(Om det er ændret siden den artikel skal jeg ikke helt kloge mig på)

65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2014 kl. 20:01
Bob bob. Jeg er nu lidt i tvivl om hvor lovlige tjenester som Navi-X er. Grooveshark blev jo også erklæret ulovlig herhjemme, da Rettighedsalliancen førte sag mod 3 (sjovt som de altid går efter de små, som ikke har råd til lange retssager), og så fulgte de andre trop. Grooveshark er jo en tjeneste akkurat som Navi-X, bare det er musik i stedet for film og serier.

Jeg har i hvert fald ikke selv samvittigheden til at bruge det. Jeg ved jo med sikkerhed, at ingen rettighedshavere får deres penge. Jeg ved til gengæld, at ALLE rettighedshavere får deres penge, når jeg ripper de film jeg selv har købt.
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2014 kl. 09:55
Nu snakker jeg ikke om musik, men kun film/serier.

Du kan få det moralske i klemme ved at streame ja, men gør det ikke ulovligt jvf. artiklen, rettighedsalliancen har dog udtalt, man lagrer en kopi i sin browser cache til bufferen og det gør det ulovligt. Den ville jeg så godt se afprøvet ved en domstol. Da jeg næppe tror den holder.

Vi er helt enige om, med lidt hjerne så vi jo alle godt klar over, at Netflix, HBO Nordic, ViaPlay osv osv er lovlige. Mens Navi-X, icefilms osv nok er knapt så lovlige for dem der har indholdet liggende til streaming. Men gør det ikke ulovligt for dig at streame det.

Du kan jo også sagtens finde masser af hele film på youtube, men den vil jeg nu også kalde lovlig, selvom ikke alt materialet er lovligt.

Så længe der ikke er en lov der siger det ulovligt, har jeg ikke tænkt mig stoppe med bruge alle de lækre plugins i XBMC og grunden til jeg ikke tror det er ulovligt pt, er nok fordi at loven er så gammeldags, at der slet ikke er taget højde for streaming. Ligesom at omgå regionen for at få adgang til amerikanske Netflix, Hulu, Pandora osv.

Edit: forskellen på grooveshark var jo netop de havde musikken liggende, det har Navi-x ikke med film og serier. Men det er folk som med alverdens obskure ting som deler det ud på nettet.

Det er jo det samme problem rettighedsalliancen har med alverdens torrent sites, da selve sitet ikke er ulovligt, men kan tingene som bliver delt via torrent være.

Vi har vel kun thepiratebay som har været forsøgt lukket masser af gangene uden være blevet det endnu. Den kan jo også nemt tilgås vis dns skift.

Redigeret af JordanDK - 02-Marts-2014 kl. 10:02
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 567
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu