recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Yousee via fiber
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketYousee via fiber

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Markh Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-August-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2011 kl. 07:53
Oprindeligt skrevet af kaja69 kaja69 skrev:

Jeg har coax anetnnekabel til mine TV så det er intet problem. Og så længe et TV har DVB-C tuner der understøtter MPEG4 kan jeg trække YouSees kanaler direkte ind i TVet uden boks. Det er dét der er den store fordel ved kabel TV. Men så er der Internet. Leverer YouSee en ikke løsning hvor mit (store) PDS/RJ45 netværk (almindeligt data netværk) kan kobles på? Hvis ikke er det da ubrugeligt i mine øjne.

Bare rolig - naturligvis kan du bruge din PDS-kabling. Du får et modem/router af en art, som du så kan distribuere ud fra.

/Mark
Til top
kaja9 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 32
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2011 kl. 09:25
Det lyder godt, men hvorfor skriver de så : "Har du eksisterende PDS-kabling i husstanden, skal du være opmærksom på, at den ikke kan bruges til YouSee's løsninger via fibernet. Du har dog mulighed for at få YouSee til at trække de nødvendige kabler til dit tv, Bredbånd og Telefoni. Bredbånd og Telefoni kan du naturligvis vælge at køre trådløst."

Kilde: http://yousee.dk/Fiber/YouSee_via_fiber/Vaerd_at_bemaerke.aspx
HTPC / ASUS P5W DH Deluxe & 7600GT Dual-DVI / Sanyo PLV-Z2 & Philips 200W6CS / Hauppauge HVR-1100 / Pioneer VSX-908 / QLN 5.1 set
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2011 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af kaja9 kaja9 skrev:

Det lyder godt, men hvorfor skriver de så : "Har du eksisterende PDS-kabling i husstanden, skal du være opmærksom på, at den ikke kan bruges til YouSee's løsninger via fibernet. Du har dog mulighed for at få YouSee til at trække de nødvendige kabler til dit tv, Bredbånd og Telefoni. Bredbånd og Telefoni kan du naturligvis vælge at køre trådløst."

Kilde: http://yousee.dk/Fiber/YouSee_via_fiber/Vaerd_at_bemaerke.aspx


Det skriver de vel fordi det som sagt reelt er kabel-tv du ender ud med. Så glem tænkningen om at du har fiber ifbm YouSee produktet. Du får reelt kabel-tv fra YouSee Exclamation 

YouSee har blot brugt [mere] fiber på vejen som infrastruktur og ført den tættere på dig som end-user end vanligt på vejen ud til dig som end-user. (hvilket du så er så heldig at du får lov til at betale lidt ekstra for). Hvis du tænker på det som det reelt er (kabel-tv) så har du nøglen til at forstå hvorfor en eksisterende kabling (i f.eks et hus der er skabt med rigtig/normal fiber forbindelse) ikke umiddelbart er i live som de i forvejen sidder.

Som jeg regnede med bruger de ifølge "MarkH's" stadfæstelse Data Over Cable Service Interface Specification (DOCSIS), og det betyder vel at en eksisterende PDS kabling SOM DEN ER fra tidligere rigtig/normal fiberinstallation ikke umiddelbart vil være "i live" og vil kunne bruges som den i forvejen er konfigureret i et hjem der i forvejen havde fiber med tilhørende kabling. Men som jeg tidligere skrev, og som andre også har skrevet, så kan man jo sagtens bruge en ekstisterende kabelføring hvis man selv er lidt fingersnild, og kan finde ud af at flytte et par kabler og stik så der distrubueres ud til husets computere fra det/den modem/router hvor DOCSIS internetforbindelsen nu kommer ind i huset.


Redigeret af TBC1 - 06-April-2011 kl. 15:38
Til top
kaja9 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 32
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2011 kl. 16:32
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

...så kan man jo sagtens bruge en ekstisterende kabelføring hvis man selv er lidt fingersnild


Definer "fingersnild". På Markh's udtalelse "naturligvis kan du bruge din PDS-kabling. Du får et modem/router af en art, som du så kan distribuere ud fra." lyder det til at der blot skal et almindeligt netværkskabel fra YouSee's box over til min router, der er forbundet til min 24 ports switch. Det er jo præcis som det setup jeg har i dag!

Er der nogen der har set deres løsning i praksis og kan bekræfte for deres kundeservice kan ikke svare på det tilsyneladende (Har også sendt dem en mail).

Herudover skal YouSee's box vel så forbindes til mit coax TV "netværk". Pt kommer mit tagantenne signal ind i en 4 ports fordeler, der leder signaler videre ud til fire forskellige rum. Hvordan forbindes dette?
HTPC / ASUS P5W DH Deluxe & 7600GT Dual-DVI / Sanyo PLV-Z2 & Philips 200W6CS / Hauppauge HVR-1100 / Pioneer VSX-908 / QLN 5.1 set
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2011 kl. 01:53
Oprindeligt skrevet af kaja9 kaja9 skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

...så kan man jo sagtens bruge en ekstisterende kabelføring hvis man selv er lidt fingersnild


Definer "fingersnild". På Markh's udtalelse "naturligvis kan du bruge din PDS-kabling. Du får et modem/router af en art, som du så kan distribuere ud fra." lyder det til at der blot skal et almindeligt netværkskabel fra YouSee's box over til min router, der er forbundet til min 24 ports switch. Det er jo præcis som det setup jeg har i dag!


Det lyder fingersnildt nok i mine ører. Logikken dikterer jo, at ér der bare ét stik man kan slutte bare én PC til udbyderen et sted via Ethernet, så vil man også kunne slutte en router (og muligvis også bare en switch hvis der er NAT til stede) til dette stik, hvor det så end måtte være, når YouSee kommer og installerer deres egen end-user boks der forvandler fiber til kabel-tv. Da det lyder til at være dit eget netværk kan du jo netop konfigurere og tumle med det fuldstændigt som du måtte være fingersnild til, og så behøver du jo ikke bekymre dig om hvad YouSee's end-user udstyr er kombatibelt med af fremmet PDS udstyr eller hvad deres teknikere yder support og opsætning til, i hjem der er født med fiber hvor mere sikre/specifikke PDS netværk kan være født ind i murerne og evt. ikke er kompatibelt med YouSee's udstyr. Hvis det er dit eget netværk, er du jo selv herre i eget hus. Så behøver du jo bare én ethernet tilslutning et sted.

Måske/formentligt vil du endog kunne spare lidt strøm og nøjes blot med at tilslutte din switch, da der almindeligvis er NAT i YouSee's løsninger.

Oprindeligt skrevet af kaja9 kaja9 skrev:

Herudover skal YouSee's box vel så forbindes til mit coax TV "netværk". Pt kommer mit tagantenne signal ind i en 4 ports fordeler, der leder signaler videre ud til fire forskellige rum. Hvordan forbindes dette?


Såfremt der ikke er nogle frekvensfiltre i din fordeler vil du principielt sagtens kunne bruge den og dine eksisterende kabler til at fordele RF signalet til dine TV igennem den ved at udskifte antennetilslutningen med kabel-tv tilslutningen i den.

Det skal dog siges at det i forbindelse med kabel-tv er særdeles anbefalelsesværdigt at man sørger for at bruge både afskærmede kabler, fordelere og stik (hvilket mange glemmer) hele vejen igennem anlæget, da indstråling fra f.eks TV sendere eller støjende elektronik i hjemmet potentielt ville kunne slå nogle af de digitale mux's "ihjel" og man på den baggrund ville kunne risikere at mangle nogle kanaler hvis man ikke har et støjkontrolleret netværk fra A til Z.

ps. Jeg er ikke som MarkH så 100% skråsikker på at internetdelen er DOCSIS, da jeg mener at huske at YouSee da de købte fibernettet lovede at der engang i fremtiden nok skulle komme nogle højere og rigtige synkrone fiber-internethastigheder. At man så stadig har den fremtid til gode skal jeg ikke kunne sige handler om hvor vidt man i dag benytter DOCSIS og senere vil konvertere til nogle mere fiber-relevante protokoller, eller om man bare er sløve til at omstille sig i salgsafdelingen?


Redigeret af TBC1 - 07-April-2011 kl. 02:33
Til top
Ragitze Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2011
Sted: billund
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2011 kl. 02:07
hej, jeg har et problem? kan jeg få min lyd fra min bærbar til at komme gennem mine tv højtalere. jeg har ledningen jeg brugte da jeg fik lyden ud gennem min forstærker. men den er smidt ud. så håber jeg kan få min lyd ud gennem yv-højtalerne. jeg har en sony kdl-w????
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2011 kl. 14:04
Oprindeligt skrevet af Ragitze Ragitze skrev:

hej, jeg har et problem? kan jeg få min lyd fra min bærbar til at komme gennem mine tv højtalere. jeg har ledningen jeg brugte da jeg fik lyden ud gennem min forstærker. men den er smidt ud. så håber jeg kan få min lyd ud gennem yv-højtalerne. jeg har en sony kdl-w????


Hvis dit tv ellers har de to relevante RCA indgange (typisk en hvid og en rød, ved siden af en gul til composite video) typisk på siden af et TV, og du ellers kan slå tv over på denne indgang uden at tv samtidig kræver video for at spille lyden , så burde det kunne lade sig gøre med den samme ledning, hvis det altså er sådan en her i den ene ende: http://en.wikipedia.org/wiki/RCA_connector

Men det afhænger altså mest af alt af dit tv og det hvor vidt det er kombatibelt og det hele spiller (så at sige)


Redigeret af TBC1 - 07-April-2011 kl. 15:31
Til top
kaja9 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 32
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2011 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af Ragitze Ragitze skrev:

hej, jeg har et problem? kan jeg få min lyd fra min bærbar til at komme gennem mine tv højtalere. jeg har ledningen jeg brugte da jeg fik lyden ud gennem min forstærker. men den er smidt ud. så håber jeg kan få min lyd ud gennem yv-højtalerne. jeg har en sony kdl-w????


Er det bare mig eller har det INTET med "Yousee via fiber" at gøre?
HTPC / ASUS P5W DH Deluxe & 7600GT Dual-DVI / Sanyo PLV-Z2 & Philips 200W6CS / Hauppauge HVR-1100 / Pioneer VSX-908 / QLN 5.1 set
Til top
kaja9 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 32
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2011 kl. 11:57
Jeg blev ringet op af en vidende og meget service minded teknikker fra YouSee! Tænkte lige at dele info med denne tråd:

Man må tjekke sin coax installation fordi YouSee's digitale kanaler ofte (sted afhængigt) er påvirket af indstråling fra Boxer (da man bruger nogle af de samme frekvenser) hvorfor der formentlig kræves dob. afskærmet coax (tråd og folie) og desuden ikke plastichætte stik i enderne.

Fiberforbindelsen termineres i en box der omformer til coax. Imellem den og kabelmodemet tilsluttes en tv/data fordeler (Comega DVU-4). Alternativt tilsluttes kabelmodemet et almindeligt tv udtag, men det kan give problemer med data. Kabelmodemet inkluderer wlan og router (ved bestilling af <10 mbit leveres en Netgear CG2000, bestilles >10 mbit leveres en CG3000 med N, dog ikke dual/5ghz). Bestilles "åben konfiguration" (wi-fi off) hvilket ikke koster ekstra kan man selv styre wlan opsætningen.

Med andre ord: måske jeg kan anvende mine coax kabler, måske ikke, men der er ikke problemer med data netværket. Skal man tage chancen (man binder sig 6 md.)?

I øvrigt: 1. juni kommer der "YouSee fritvalg" hvor man til Grundpakken kan tilkøbe enkelte kanaler for 10-40 kr/md. Dette kræver et kort (gratis for det første) og en viaacces kortlæser pr. tv. (koster 600, kan evt købes billigere andre steder).

Og til tekniktosserne: kanaler udsendes i en kvadraturamplitudemodulation (QAM). Der er 38 mbit variabel tilrådighed i en QAM, og YouSee smider pt. op til 8 SD kanaler i en QAM (nr. 27). DR HD sendes i dag alene i en QAM i 12 mbit (men de kunne lige så godt køre 38 da de modtager kanalen fra DR ukomprimeret i 170 mbit!). Også Kanal 5 er pt. alene i en QAM (kender i bit rate) mens de øvrige HD kanaler sendes i bundter (ved ikke hvilke i hvilke QAM'er).

Så blev jeg lidt klogere - håber andre kan bruge det :)
HTPC / ASUS P5W DH Deluxe & 7600GT Dual-DVI / Sanyo PLV-Z2 & Philips 200W6CS / Hauppauge HVR-1100 / Pioneer VSX-908 / QLN 5.1 set
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2011 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af kaja9 kaja9 skrev:

Jeg blev ringet op af en vidende og meget service minded teknikker fra YouSee! Tænkte lige at dele info med denne tråd:

Man må tjekke sin coax installation fordi YouSee's digitale kanaler ofte (sted afhængigt) er påvirket af indstråling fra Boxer (da man bruger nogle af de samme frekvenser) hvorfor der formentlig kræves dob. afskærmet coax (tråd og folie) og desuden ikke plastichætte stik i enderne.

Fiberforbindelsen termineres i en box der omformer til coax. Imellem den og kabelmodemet tilsluttes en tv/data fordeler (Comega DVU-4). Alternativt tilsluttes kabelmodemet et almindeligt tv udtag, men det kan give problemer med data. Kabelmodemet inkluderer wlan og router (ved bestilling af <10 mbit leveres en Netgear CG2000, bestilles >10 mbit leveres en CG3000 med N, dog ikke dual/5ghz). Bestilles "åben konfiguration" (wi-fi off) hvilket ikke koster ekstra kan man selv styre wlan opsætningen.


Altså fuldstændigt som vi er nogle stykker i tråden der havde regnet den ud. Det er YouSee's helt almindelige traditionelle kabel-tv produkt med hud og hår du ender med at have, fuldstændigt som hvis du havde haft coaxkabler ført til huset ude fra gaden i stedet for fiber. Det er endog de samme kabelmodemmer til punkt og prikke. Så nu vi også har fået modelnumre på udstyret, kan vi slå fast at internetdelen ER DOCSIS selv om der frem til termineringen jo ellers er tale om at man kunne havde udnyttet at der var fiber ind i husstanden. Unhappy

Oprindeligt skrevet af kaja9 kaja9 skrev:

Med andre ord: måske jeg kan anvende mine coax kabler, måske ikke, men der er ikke problemer med data netværket. Skal man tage chancen (man binder sig 6 md.)?


Altså bortset fra at termineringsboksen afskærer en fra evt. andre udbydere på fibernettet, og at jeg syntes produktet er ALT ALT ALT for dyrt, og af princip derfor aldrig ville kunne anbefale det over f.eks. en egentlig fiberløsning, så er det vel meget sandsynligt at du kan bruge dine eksisterende coax kabler (med mindre det er nogle billige dårligt afskærmede lortekabler), og måske nøjes med at udskifte stik og fordeler, hvis det viser sig at anlægget ikke er ordentligt afskærmet. Men start med det eksisterende udstyr (måske spiller det bare, hvis du f.eks bor langt fra en tv sender, og ikke selv har noget støjende udstyr). Hvis der er problemer, så start med at udskifte stik og fordeler til nogle bedre afskærmede komponenter. Er det mod forventning heller ikke nok, så må du slutteligt udskifte coaxkablerne.

Oprindeligt skrevet af kaja9 kaja9 skrev:

DR HD sendes i dag alene i en QAM i 12 mbit (men de kunne lige så godt køre 38 da de modtager kanalen fra DR ukomprimeret i 170 mbit!).


JA! ...Det ville jeg MEGET gerne se og have at man gjorde. Gør det nu for helvede YouSee, og jeg ville komme hoppende med 127 km i timen for at blive kunde igen!!! ...Så ville der være en god grund til det, da i ville have noget unikt Hug

Det er jo egentlig et rasende ærgeræligt spild af potentiale og frekvensplads at man ikke gør det Angry

Jeg kan slet ikke have at man ikke udnytter en til rådighedstående kapacitet. Så bring så også lige de 2 fra SDI egenkomprimerede DR1 og DR 2 tilbage tak! I HAR jo plads, endog i flere forskellige dårligt udnyttede mux som f.eks ifbm DR-HD og Kanal-5 til at have både dvb-t encode (hvad pokker i så end skal med det - noget juridisk?) og et eget encode fra SDI af DR kanalerne ...Jeg ville kunne være glad og tilfreds med at nøjes med 9 Mbit/s til hver af de to SD kanaler Wink ....go fix!

Da Canal Digital sende DR-HD i 15,5 Mbit/s over satellit var det meget nemt for en kritisk seer som mig at se forskel imellem Canal-digital transmissionen på 15,5 Mbit/s, YouSee's 12 Mbit/s transmission og DVB-t transmissionen med små 8 Mbit/s. Hold kæft hvor kunne det være lækkkert hvis YouSee valgte noget mere end 12 Mbit/s, hvor komprimeringen jo stadig er til at få øje på for os der er lidt kritiske.

Det eneste der imho taler imod at man ikke udnytter frekvensen og dens kapacitet fuldt ud og smider 19-38 Mbit/s på kanalen er vel at man ulykkeligvis ønsker at spare folks harddisk plads. Der er jo kun en meget lille harddisk på små 160Gb i YouSee's reciever ....Jeg ville dø af frustration, jeg kæmper i forvejen ofte med at få plads på de 2TB jeg har puttet i min Sky HD-Box da jeg oftest optager hele serier med Series link, eller som minimum i hvertfald har har optaget hele sæsoner af en serie, før jeg begynder at sætte mig til at se den. (Jeg hader at vente en uge på hver afsnit, og helt komme ud af stemningen og rytmen hver gang)

Oprindeligt skrevet af kaja9 kaja9 skrev:

Også Kanal 5 er pt. alene i en QAM (kender i bit rate) mens de øvrige HD kanaler sendes i bundter (ved ikke hvilke i hvilke QAM'er).


Det er sku da egentligt en besynderlig politik. Med de benyttede bitrater kunne 5-HD jo f.eks. nemt have været  lagt sammen med DR-HD da begge kanaler er i grundpakken, og man havde haft en frekvens fri til noget andet. Desværre vil man ikke kunne gøre det samme med 5-HD som med DR-HD, da det kun er DR's kanaler man modtager som SDI. Men selv hvis 5-HD lå sammen med DR-HD ville man sagtens kunne have hævet bitraten på DR-HD. Og selv "blot" udnyttelse af det halve mux med 19 Mbit/s ville modtages med kyshånd og give synlige forbedringer (hvis man er typen der går op i billedkvalitet). Det ville satme komme til at se godt ud, selv på >100 tommer.

Oprindeligt skrevet af kaja9 kaja9 skrev:

Så blev jeg lidt klogere - håber andre kan bruge det :)


Tak for at dele oplysningerne. Særligt oplysningerne om QAM spildet og og DR kanalerne undrer, ærgrer og forbløffer mig såre. Hvorfor fanden skal vi så spises af med dvb-t spejl af DR1+2 og 12 mbit/s på DR-HD når der faktisk er plads og krafter til noget meget meget MEGET sjovere og bedre på YouSee's net? Cry

YouSee forpasser dermed faktisk sin chance for at promovere sig selv på at levere [i hvert fald DR kanalerne] i "Danmarks højeste billedkvalitet". ...Et slogan der for tiden derfor snildt kan bruges af en konkurrerende tv-udbyder, og da også bliver det.


Redigeret af TBC1 - 08-April-2011 kl. 14:07
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu