recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ægte 2.39:1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ægte 2.39:1

 Besvar Besvar Side  123 12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Status: Offline
Point: 823
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leviathan.jk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ægte 2.39:1
    Sendt: 14-Februar-2012 kl. 12:56
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:



Har du nogen interesse i at afholde noget arrangement hvis jeg tager initiativ til at holde noget? Altså, jeg hjælper med at stable noget op..

Gerne, der skal bare lige være et egnet argument... Smile Jeg regner med at lave en intro om dette lærred på et tidspunkt, men vi skal lige være færdige med at filosofere over hvordan vi rent praktisk skal slippe afsted med at demonstrere det, i vores i forvejen godt fyldte lokaler...

I skal da bare åbne en ny butik i København Wink Det ved jeg, at flere ville sætte pris på (mig selv inklusiv!)
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2012 kl. 09:14
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:



Har du nogen interesse i at afholde noget arrangement hvis jeg tager initiativ til at holde noget? Altså, jeg hjælper med at stable noget op..

Gerne, der skal bare lige være et egnet argument... Smile Jeg regner med at lave en intro om dette lærred på et tidspunkt, men vi skal lige være færdige med at filosofere over hvordan vi rent praktisk skal slippe afsted med at demonstrere det, i vores i forvejen godt fyldte lokaler...
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 23:08
Jeg har lige sat og hørt stereo igennem dugen. Lyden er utroligt åben. Man kan ikke at der er noget mellem højtalerne. Hverken med eller uden EQ.

Dugmaterialet er ret så nemt at arbejde med.

Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Juli-2010
Status: Offline
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 22:33
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Spænnende, så mangler vi bare nogle indspark fra p.las om hvor han har købt det henne.. jeg kan se der er en forhandler i Sverige..

Han har købt det af mig Smile

Perfekt - så er der vel ingen undskyldning for at kigge forbi TC her til sommer for at få en god snak om forskellene på disse lærreder.

Har du nogen interesse i at afholde noget arrangement hvis jeg tager initiativ til at holde noget? Altså, jeg hjælper med at stable noget op..
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af Schulz Schulz skrev:

Til trådstarter, så håber jeg det er ok vi er lidt ved siden af det oprindelige emne Embarrassed

Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

 

Exactly. Hvilket også er derfor jeg mener, at en AT skærm er et must. Synes dog ikke kun det er centerhøjttaleren - jeg mener ikke at det er acceptabelt når L/R sidder udenfor lærredet bredde. Giver et skævt lydbillede når folk taler i højre side af skærmen f.eks.

Matematik er farligt om morgenen, men hvis der er 24 grader til kanten af billedet (per side, lig med 48 grader viewing angle som er THX recommended ved 2.35:1), og 30 grader til højttaleren (f.eks. Dolby's anbefaling), så må fronthøjttalerne nødvendigvis være uden for billedet.


THX-anbefalingen til LR-fronthøjttalere er 22.5 grader, dvs. lige indenfor billedet ved anbefalet størrelse for 2.35:1-format lærred.


Man får dog et problem med lyden hvis man kører med maske system i siderne og har højttalerne placeret lige på indersiden af rammen, så er det nok bedre at have dem på siden vil jeg tro??! Ellers skal de placeres et godt stykke inde, så de stadig går fri af maskerne.

Du har helt ret. Jeg ved at Screen Research sælger et masking-system der skulle være lydtransperant, men det kost vist boxen. De fleste lydtransperante lærreder ændrer til en vis grad lyden fra højttaleren bag, så fordelen ved at have alle 3 højttalere bag lærredet er at man får ens lyd fra de 3 fronthøjttalere, fremfor hvis 2 af dem er fritstående. Det kan dog afhjælpes med EQ, så om det er et problem i praksis skal jeg ikke kunne sige. Jeg har set eksempler på at folk placerer fronthøjttalerne indenfor 16:9 billedet af et 2.35:1-lærred, for netop at undgå det problem du nævner.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 21:17
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Spænnende, så mangler vi bare nogle indspark fra p.las om hvor han har købt det henne.. jeg kan se der er en forhandler i Sverige..

Han har købt det af mig Smile
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 21:17
Oprindeligt skrevet af Vijnana Vijnana skrev:

Jeg er ikke sikker på at min lille egoistbio på 12 kvm overholder ret mange standarder. Men CIH set-up'et fungerer rigtig godt. Min højtaleropsætning er som i en traditionel hjemmebio - altså hverken L/R eller center bag lærredet (ikke praktisk muligt). Lyden er dog fremragende. Det har vist aldrig gjort noget godt for lydgengivelsen at placere højtalere bag et lærred. Mon ikke den ide oprindelig skyldes praktiske forhold i rigtige biografer?
Det har stort set ingen hørbar ulempe ved at placere højttalere bag et AT lærred. Den lille forskel det giver, kan man EQ'e sig ud af. Fornemmelsen af, at lyden kommer "direkte" fra skærmen er dog helt suveræn. Jeg ville aldrig kunne gå tilbage til en "normal" løsning i hvert fald.
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vijnana Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 21:14
Jeg er ikke sikker på at min lille egoistbio på 12 kvm overholder ret mange standarder. Men CIH set-up'et fungerer rigtig godt. Min højtaleropsætning er som i en traditionel hjemmebio - altså hverken L/R eller center bag lærredet (ikke praktisk muligt). Lyden er dog fremragende. Det har vist aldrig gjort noget godt for lydgengivelsen at placere højtalere bag et lærred. Mon ikke den ide oprindelig skyldes praktiske forhold i rigtige biografer?
Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 843
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 20:09
Til trådstarter, så håber jeg det er ok vi er lidt ved siden af det oprindelige emne Embarrassed

Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

 

Exactly. Hvilket også er derfor jeg mener, at en AT skærm er et must. Synes dog ikke kun det er centerhøjttaleren - jeg mener ikke at det er acceptabelt når L/R sidder udenfor lærredet bredde. Giver et skævt lydbillede når folk taler i højre side af skærmen f.eks.

Matematik er farligt om morgenen, men hvis der er 24 grader til kanten af billedet (per side, lig med 48 grader viewing angle som er THX recommended ved 2.35:1), og 30 grader til højttaleren (f.eks. Dolby's anbefaling), så må fronthøjttalerne nødvendigvis være uden for billedet.


THX-anbefalingen til LR-fronthøjttalere er 22.5 grader, dvs. lige indenfor billedet ved anbefalet størrelse for 2.35:1-format lærred.


Man får dog et problem med lyden hvis man kører med maske system i siderne og har højttalerne placeret lige på indersiden af rammen, så er det nok bedre at have dem på siden vil jeg tro??! Ellers skal de placeres et godt stykke inde, så de stadig går fri af maskerne.
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 19:47
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

 

Exactly. Hvilket også er derfor jeg mener, at en AT skærm er et must. Synes dog ikke kun det er centerhøjttaleren - jeg mener ikke at det er acceptabelt når L/R sidder udenfor lærredet bredde. Giver et skævt lydbillede når folk taler i højre side af skærmen f.eks.

Matematik er farligt om morgenen, men hvis der er 24 grader til kanten af billedet (per side, lig med 48 grader viewing angle som er THX recommended ved 2.35:1), og 30 grader til højttaleren (f.eks. Dolby's anbefaling), så må fronthøjttalerne nødvendigvis være uden for billedet.


THX-anbefalingen til LR-fronthøjttalere er 22.5 grader, dvs. lige indenfor billedet ved anbefalet størrelse for 2.35:1-format lærred.
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Juli-2010
Status: Offline
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 18:22
Spænnende, så mangler vi bare nogle indspark fra p.las om hvor han har købt det henne.. jeg kan se der er en forhandler i Sverige..

Dertil er Chris Seymour manden bag Seymour AV samt Seymour-Screen Excellence.. han sælger Centerstage XD til 20 USD pr. fod.. mon ikke han kan sælge 4k-materialet til en god pris? - dertil er der øget fokus på dette marked for 4k-lærreder.. SMX og Elite er også lige på trapperne med deres løsninger:


Kan dette 4k materiale også bruges til et rullelærred?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2012 kl. 17:18
Oprindeligt skrevet af Schulz Schulz skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


p.las' priseksempel er ikke så retvisende, idet dét han har reelt er den løse dug, plus et opspændings-system. Screen Excellence ligger generelt i Stewart prisklassen, eksempelvis koster en 230 cm fastramme ca 16k, og en tilsvarende tab-tension tæt på 40k.


Betyder det at man ikke kan købe den dug til et DIY projekt?
 
Nej, det er netop dét p.las har gjort. Eller rettere, du kan ikke købe dugen i helt løs vægt, du køber et såkaldt Craftsman kit, som er dugen plus den (bløde) plastic-skinne som skal monteres på rammen for at spænde dugen ud. Craftsman ER DIY løsningen. Hvor nemt det er at arbejde med må du nok hellere spørge Peter om, da jeg ikke selv har prøvet at montere den, men du skal være opmærksom på at skinnerne ikke er en ramme, det er monteringssystemet som du skal montere på din egen DIY ramme.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu