recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Andre video-optagere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilket bredformat i DV-kamera
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilket bredformat i DV-kamera

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Jessemand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 483
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilket bredformat i DV-kamera
    Sendt: 07-April-2006 kl. 15:25

Hej alle!

Jeg er ejer af et Panasonic NV-GS250 DV-kamera og kan se at den kan filme i bredformat. Men der er to muligheder og her har jeg brug for lidt hjælp. Jeg kører stadig med 3:4 tv men vil indenfor det næste års tid købe et nyt LCD bredformat men vil allerede nu gerne optage i bredformat på kameraet så optagelserne gør sig bedst på det nye lcd. Jeg kan vælge mellem formaterne 16:9 og Cinema, Desværre kan jeg ikke finde noget om opløsninger i manualen men er der nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig så jeg får det bedst mulige billede i "fremtiden"!?

;-) Jes

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2006 kl. 16:01

Hej Jes,

Cinema lyder lidt specielt, jeg ved ikke, om det er til ekstra bredt format.

Jeg ville vælge 16:9, der er jo kun to typer TV: 4:3 og 16:9. Om det så giver bedst muligt opløsning - det ved jeg ikke.

Se evt. Lars' illustrationer på http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10323& PN=1

Og måske kunne du hos nogen med 16:9 TV prøve formaterne af, filme noget småternet e.l. og se, hvad der i praksis bliver bedst opløst.

PS: Jeg beklager, der er blevet rettet en del undervejs i mit svar - jeg fik uforvarende blandet en test af et helt andet kamera, der helt sikkert havde 16:9 chip, ind i det hele.



Redigeret af Carser - 07-April-2006 kl. 16:12
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Jessemand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 483
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2006 kl. 16:36

Hej Carser.

Tusind tak for det hurtige svar. Desværre kender jeg pt. ikke nogen der har et 16:9 fjernsyn, men da jeg lurer lidt på et B&O 7-40 kan jeg måske smutte ind til forhandleren og se resultatet der.

Vedr. Cinema-mode tror jeg det er noget med at den optager sorte linier foroven og forneden så man kan se hele bredden på et 3:4 TV.

Men det kan være at jeg må til at eksperimentere lidt men det er jo også lidt træls at skulle rende hos forhanderen for ofte. Derfor håber jeg at der er nogle Panasonic-ejere der kender lidt til pixelforholdene i de to formater.

;-) Jes

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2006 kl. 16:54

Jeg har faktisk lige tjekket lidt mere op på det.

Although its chips are optimized for 4:3 shooting, the NV-GS250 offers two 16:9 shooting modes: An anamorphic squeeze that will fill a 16:9 television and a letterboxed wide screen for use on traditionally proportioned TVs.

Så kameraet har 3 chips i 4:3 format. Det giver derfor højest opløsning i 4:3.

I tal:

640,000-pixel effective resolution for video and 710,000-pixel effective resolution for stills

Citatet er fra denne test: http://asia.cnet.com/reviews/videocams/0,39050560,39083762p, 00.htm

Og cinema er til letterbox på 4:3 TV - helt som du selv beskriver det.

Skal du optage i 16:9, så vil den ægte anamorfe vare (=16:9) være det bedste fremfor den letterboxede (=Cinema) m.h.t. opløsning.



Redigeret af Carser - 07-April-2006 kl. 17:29
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Jessemand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 483
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2006 kl. 18:01

Hej igen Carser!

Jeg må nok indrømme at jeg er lidt imponeret over dine hurtige svar.

Det lyder rigtig med 16:9 da jeg også lige har fundet frem til en test der ligefrem undrer sig over at Panasonic stadig har Cinema-mode da den ikke er så god som 16:9.

Men jeg er endnu ikke blevet 100% klar over om jeg mister noget af kvaliteten ved at gå fra 4:3 til 16:9. Nogle skriver om at man kan miste nogle linier fordi billedet "strækkes". Kameraet har noget der hedder anamorphe som jeg heller ikke har helt styr på.

Ellers tusind tak for den hurtige hjælp!

;-) Jes



Redigeret af Jessemand - 07-April-2006 kl. 18:01
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2006 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af Jessemand Jessemand skrev:

Hej igen Carser!

Jeg må nok indrømme at jeg er lidt imponeret over dine hurtige svar.

Det er jeg også - uden Google, lidt favoritter og lidt interesse for sagen var det heller aldrig gået!

Oprindeligt skrevet af Jessemand Jessemand skrev:

Det lyder rigtig med 16:9 da jeg også lige har fundet frem til en test der ligefrem undrer sig over at Panasonic stadig har Cinema-mode da den ikke er så god som 16:9.

Men jeg er endnu ikke blevet 100% klar over om jeg mister noget af kvaliteten ved at gå fra 4:3 til 16:9. Nogle skriver om at man kan miste nogle linier fordi billedet "strækkes". Kameraet har noget der hedder anamorphe som jeg heller ikke har helt styr på.

Ellers tusind tak for den hurtige hjælp!

;-) Jes

Velbekomme. Du mister opløsning ved ikke at bruge 4:3. Og et 16:9 TV tvinger dig ikke til det. Jeg filmer selv mest i 4:3, da mit Sony handycam også er ringere i 16:9 opløsning.

Anamorf betyder, at billedet behøver at morfe=skifte form for at vises korrekt.

Her et anamorft billede:

'

og hvordan det skal vises:

På DVD m.v. er der uanset format kun et fast antal pixels til billedet: 720x576. Men der kan også lagres en kode: Hiv lige i bredden med 33%. Det samme med TV i 16:9. Billedets linier sendes som i 4:3, men der følger en lille kode med og TV'et vil oftest automatisk skifte til WIDE på et øjeblik.

Se evt. også http://www.recordere.dk/faq/afmviewfaq.aspx?faqid=99

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Jessemand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 483
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2006 kl. 18:32

Hej nok engang!

Takker endnu engang! Nu tror jeg er ved at være med. Hvis jeg bruger 16:9 formatet i mit kamera der har anamorphe så vil billedet se lidt sjovt ud på et 4:3 TV og normalt på et 16:9. Jeg vil prøve mig lidt frem og brænde det ud på en dvd og take med til forhandleren og spørge om jeg må se det på deres 16:9. Mon ikke, hvis de føler de senere kan lave en god handel!?

;-) Jes

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2006 kl. 18:46

Jo - ellers filmer du bare afvisningen med dit kamera og truer med at offentliggøre den på nettet og handle et andet sted!

Spøg til side, du er med, kan jeg læse, og hvor stor eller lille synlig forskel, der er, skal nemlig ses på et TV. Søger og skærm på kameraet har ikke opløsning nok til at kunne afsløre det.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Jessemand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 483
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2006 kl. 18:49

Dejligt med hjælpsomme sjæle! Takker mange gange.

Go' weekend.

;-) Jes

Til top
Tommybj Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2006 kl. 13:12

Hej Jessemand.

Tillykke med dit valg af videokamera, jeg har også selv investeret i en GS250.

Du kan finde svar på mange på denne hjemmeside, den er dedikeret kun til Panasonic videokameraer. http://www.pana3ccduser.com/index.php

Jeg bruger den selv hvergang, jeg har et spørgsmål vedr. mit kamera.

Tommy

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu