recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HTPC lydkort direkte til amp?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HTPC lydkort direkte til amp?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2015 kl. 03:10
Jeg har set at der er nogen der bruger musiker audio intrerface med 6 - 8 outputs som multikanal D/A konverter til HTPC. Har ikke prøvet selv, så jeg ved ikke hvilke fælder man evt skal holde øje med, men det kunne måske være sådan noget som denne:
 
http://www.thomann.de/dk/focusrite_scarlett_18i20.htm
Til top
micstig Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-August-2010
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér micstig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2015 kl. 07:33
Oprindeligt skrevet af Fanastril Fanastril skrev:

Jeg har en 7-kanals effektforstærker som jeg tenker spænde for en htpc (m./projektor). Nogle gode tips til et 7.1 PCI/(E) lydkort med analog ud? Gerne i den gode ende, skal bruges til både film og spil.

Poenget er at køre uden receiver, da jeg allerede har forstærker (og højttalere). Men det kræver jo et rigtigt godt lydkort. Kan nogen anbefale et sådant kreatur? Evt ville en rimelig forforstærker/receiver med pre-out også gøre nytten. Men i så fall hvilken?

Hej
I min verden er du inde på det helt rigtige :) jeg har selv i hele min htpc tid kørt analog 5.1 ud til min gamle surround receiver/forstærker, den er af den gamle skole og har 5.1 input (hvilket ikke er specielt mange der har længere, så håber den kan mange år endnu:) jeg har brugt auditrack PRODIGY 7.1e X-Fi, pci-e i over 5 år og det er et fantaktisk lydkort, virkelig kvalitet, kan slet ikke samlingens med onboard, intet støj, click knas osv REN LYD, ikke engang ved opstart og nedlukning af pc kommer der noget som helst støj, og den er D/A konvnteren i min receiver overlegen, så min receiver står hele tiden på 5.1 :) jeg ser live tv og alt via min htpc
så dør min receiver i morgen så kunne jeg meget vel finde på at nøjes med en effekt forstærker bare for at kunne forsætte med mit 5.1 analoge output :)

så go for it :) 
Til top
flex195 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 459
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér flex195 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2015 kl. 07:39
Kan det kort også dekode DTS HD og Dolby True HD @Micstic???
Mvh Brian
Infinity : Technology - Performance - Design
Til top
micstig Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-August-2010
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér micstig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2015 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af flex195 flex195 skrev:

Kan det kort også dekode DTS HD og Dolby True HD @Micstic???
mig bekendt så er det ikke hardwaren på lydkort som decoder lyden, men der imod er det software der gør det, så det kommer det an på hvilket codec du har, og har jeg ret i dette så er det jo en stor fordel da mig bekendt er nemmere at updatere software end hardware og nok også billiger ;) når der kommer nye formatter :), jeg har i hvertfald ikke haft noget jeg ikke har kunne afspille endnu i min opsætning :) 
Til top
flex195 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 459
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér flex195 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2015 kl. 16:33
Oprindeligt skrevet af micstig micstig skrev:

Oprindeligt skrevet af flex195 flex195 skrev:

Kan det kort også dekode DTS HD og Dolby True HD @Micstic???
mig bekendt så er det ikke hardwaren på lydkort som decoder lyden, men der imod er det software der gør det, så det kommer det an på hvilket codec du har, og har jeg ret i dette så er det jo en stor fordel da mig bekendt er nemmere at updatere software end hardware og nok også billiger ;) når der kommer nye formatter :), jeg har i hvertfald ikke haft noget jeg ikke har kunne afspille endnu i min opsætning :) 


Det kunne virkelig være godt hvis vi kunne få det bekræftet eller afkræftet :-) ?? Når jeg har læst test af diverse lydkort står der hvilke formater de understøtter, men det er måske pga den medfølgende software så :-/
Mvh Brian
Infinity : Technology - Performance - Design
Til top
flex195 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 459
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér flex195 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2015 kl. 16:35
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Jeg har set at der er nogen der bruger musiker audio intrerface med 6 - 8 outputs som multikanal D/A konverter til HTPC. Har ikke prøvet selv, så jeg ved ikke hvilke fælder man evt skal holde øje med, men det kunne måske være sådan noget som denne:
 
http://www.thomann.de/dk/focusrite_scarlett_18i20.htm

Det lyder interessant, der står bare ikke rigtig noget om surround formater osv :-)?
Mvh Brian
Infinity : Technology - Performance - Design
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2015 kl. 17:09
Oprindeligt skrevet af flex195 flex195 skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Jeg har set at der er nogen der bruger musiker audio intrerface med 6 - 8 outputs som multikanal D/A konverter til HTPC. Har ikke prøvet selv, så jeg ved ikke hvilke fælder man evt skal holde øje med, men det kunne måske være sådan noget som denne:
 
http://www.thomann.de/dk/focusrite_scarlett_18i20.htm

Det lyder interessant, der står bare ikke rigtig noget om surround formater osv :-)?

 
Der er ingen dekoder indbygget i et audiointerface, så det kan kan ikke selv spille Dolby eller DTS bitstreams på samme måde som en surround receiver. Dekodning skal ske i HTPCen og konverteringen til analog, af det dekodede signal, gøres så af audio interfaceet. Det er sådan set ikke anderledes end hvis du satte en DacMagic til. Den har heller ingen dekoder, men har kun to i stedet for otte udgange. Vil helst ikke lyde som om det er noget jeg anbefaler. jeg har bare selv overvejet at gå den vej. Valgte dog i sidste ende en receiver da jeg havde brug for HDMI indgangene.
Til top
micstig Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-August-2010
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér micstig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2015 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af flex195 flex195 skrev:

Oprindeligt skrevet af micstig micstig skrev:

Oprindeligt skrevet af flex195 flex195 skrev:

Kan det kort også dekode DTS HD og Dolby True HD @Micstic???
mig bekendt så er det ikke hardwaren på lydkort som decoder lyden, men der imod er det software der gør det, så det kommer det an på hvilket codec du har, og har jeg ret i dette så er det jo en stor fordel da mig bekendt er nemmere at updatere software end hardware og nok også billiger ;) når der kommer nye formatter :), jeg har i hvertfald ikke haft noget jeg ikke har kunne afspille endnu i min opsætning :) 


Det kunne virkelig være godt hvis vi kunne få det bekræftet eller afkræftet :-) ?? Når jeg har læst test af diverse lydkort står der hvilke formater de understøtter, men det er måske pga den medfølgende software så :-/

nu har jeg downloade div. demoer/test af de nævnte formater og ja afspiller dem uden problemer i vlc, har ikke prøvet andre men kodi tager dem sikkert også så, har intet med lydkortet at gøre men nærmere hvilket software du bruger/codec, har du nogle link til nogle demoer du gerne vil have testet så siger du bare til :)
men er ret sikker på at et audiotrack lydkort ikke skuffer dig :)
Til top
flex195 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 459
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér flex195 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2015 kl. 08:58
Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Oprindeligt skrevet af flex195 flex195 skrev:

Oprindeligt skrevet af Trumle Trumle skrev:

Jeg har set at der er nogen der bruger musiker audio intrerface med 6 - 8 outputs som multikanal D/A konverter til HTPC. Har ikke prøvet selv, så jeg ved ikke hvilke fælder man evt skal holde øje med, men det kunne måske være sådan noget som denne:
 
http://www.thomann.de/dk/focusrite_scarlett_18i20.htm

Det lyder interessant, der står bare ikke rigtig noget om surround formater osv :-)?

 
Der er ingen dekoder indbygget i et audiointerface, så det kan kan ikke selv spille Dolby eller DTS bitstreams på samme måde som en surround receiver. Dekodning skal ske i HTPCen og konverteringen til analog, af det dekodede signal, gøres så af audio interfaceet. Det er sådan set ikke anderledes end hvis du satte en DacMagic til. Den har heller ingen dekoder, men har kun to i stedet for otte udgange. Vil helst ikke lyde som om det er noget jeg anbefaler. jeg har bare selv overvejet at gå den vej. Valgte dog i sidste ende en receiver da jeg havde brug for HDMI indgangene.

Mange tak for forklaringen og svar, jeg vil helt sikkert overveje den mulighed da jeg så slipper for at have det internt... Kan se at den Thomann du linkede til også har Toslink input, så hvis jeg finder den rigtige software burde jeg kunne køre lyden fra mit tv ind i Thomann og på den måde få Surround fra tv udsendelser, eller tager jeg fejl :-)?
Mvh Brian
Infinity : Technology - Performance - Design
Til top
flex195 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 459
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér flex195 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2015 kl. 09:00
Oprindeligt skrevet af micstig micstig skrev:

Oprindeligt skrevet af flex195 flex195 skrev:

Oprindeligt skrevet af micstig micstig skrev:

Oprindeligt skrevet af flex195 flex195 skrev:

Kan det kort også dekode DTS HD og Dolby True HD @Micstic???
mig bekendt så er det ikke hardwaren på lydkort som decoder lyden, men der imod er det software der gør det, så det kommer det an på hvilket codec du har, og har jeg ret i dette så er det jo en stor fordel da mig bekendt er nemmere at updatere software end hardware og nok også billiger ;) når der kommer nye formatter :), jeg har i hvertfald ikke haft noget jeg ikke har kunne afspille endnu i min opsætning :) 


Det kunne virkelig være godt hvis vi kunne få det bekræftet eller afkræftet :-) ?? Når jeg har læst test af diverse lydkort står der hvilke formater de understøtter, men det er måske pga den medfølgende software så :-/

nu har jeg downloade div. demoer/test af de nævnte formater og ja afspiller dem uden problemer i vlc, har ikke prøvet andre men kodi tager dem sikkert også så, har intet med lydkortet at gøre men nærmere hvilket software du bruger/codec, har du nogle link til nogle demoer du gerne vil have testet så siger du bare til :)
men er ret sikker på at et audiotrack lydkort ikke skuffer dig :)

Fedt tusind tak for det:-) Tror jeg skal kigge på Kodi, bruger Plex lige pt men der er vist nogen begrænsinger i for hold til Kodi.
Mvh Brian
Infinity : Technology - Performance - Design
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu