recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 35" bas.... lykkedes 7. gang
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

35" bas.... lykkedes 7. gang

 Besvar Besvar Side  <1 456
Forfatter
Besked
Bassekat Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2012
Status: Offline
Point: 340
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bassekat Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2012 kl. 12:55
Oprindeligt skrevet af clausols1 clausols1 skrev:

Det giver ikke så meget mening for nye læsere uden billederne.


Det er jeg klar over, men grunden står i indlægget opover.

Sorry
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1838
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2012 kl. 13:14
Jeg sidder lidt og siger ØV til mig selv, syntes dit projekt var/er noget af det fedeste og sjoveste der længe har været her på forum.

Kender godt fornemmelsen af at sidde bag tastetur og være rasende på en anden person. Men jeg har også lært at nogen gange skal man bare lige gå væk og lade det ligge et par dage.

Jeg håber du vil "sove på det" og så starte tråden op igen, giv det 14 dage eller en måned.

Håber vi ses igen 
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2012 kl. 21:08
Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:



Tjae.

Nu er tråden jo ikke startet, bare for at kunne fjerne det igen og der står jo ingen steder at det SKAL blive i tråden for evigt

Det kunne være der var en bruger der skrev ret unødvendige ting i div tråde, som gjorde at man bestemt ikke havde lyst til at vise noget af sit grej.

Er der en bruger der har gjort det eller ej?
Og hvorfor er det ikke bare meldt til moderator?
Det virker altså lidt pige sur bare fjerne det igen på den måde.

Det er et fedt projekt, og i stedet for at fjerne billederne, så skal du smide flere op Smile
.....
Til top
Bassekat Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2012
Status: Offline
Point: 340
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bassekat Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2012 kl. 21:15
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:


Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:



Tjae.

Nu er tråden jo ikke startet, bare for at kunne fjerne det igen og der står jo ingen steder at det SKAL blive i tråden for evigt

Det kunne være der var en bruger der skrev ret unødvendige ting i div tråde, som gjorde at man bestemt ikke havde lyst til at vise noget af sit grej.


Er der en bruger der har gjort det eller ej?
Og hvorfor er det ikke bare meldt til moderator?
Det virker altså lidt pige sur bare fjerne det igen på den måde.

Det er et fedt projekt, og i stedet for at fjerne billederne, så skal du smide flere op Smile


Jeg gider ikke alt det med moderatorer osv, så hellere forebygge end at helbrede
Så det går nok
Til top
LarsSB Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 105
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsSB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2012 kl. 15:20
Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:


Følsomheden er pæn høj (91 db) men der skal alligevel "lidt" strøm til at styre den store membran.
Enheden er med dobbelt svingspole og der har jeg 400 watt på hver.


Ahh, jeg sad jeg og troede at mine Cerwin Vega NE10'er m 18" (aka jordskælvs systemet) havde konkurrence :-)
Virkningsgrad: 0,08 w v 96db/m = 107 db/w/m
2 NAD monoblokke leverer 2x500w kontinuert og 2x2kw (peak 100ms) hvilket så giver 143 db/m
Har sprunget lysnet sikringen en gang, kort efter jeg fik det, måtte da også bruge høreværn under forsøget
Bassen går ned til 15Hz v -8db og 18Hz v -4db
Oversat til dansk:
De er rimelige til at dække stuen m lyd på et acceptabelt niveau :-)
mvh Lars S
Til top
Bassekat Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2012
Status: Offline
Point: 340
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bassekat Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2012 kl. 21:05
Oprindeligt skrevet af LarsSB LarsSB skrev:


Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:


Følsomheden er pæn høj (91 db) men der skal alligevel "lidt" strøm til at styre den store membran.
Enheden er med dobbelt svingspole og der har jeg 400 watt på hver.


Ahh, jeg sad jeg og troede at mine Cerwin Vega NE10'er m 18" (aka jordskælvs systemet) havde konkurrence :-)
Virkningsgrad: 0,08 w v 96db/m = 107 db/w/m
2 NAD monoblokke leverer 2x500w kontinuert og 2x2kw (peak 100ms) hvilket så giver 143 db/m
Har sprunget lysnet sikringen en gang, kort efter jeg fik det, måtte da også bruge høreværn under forsøget
Bassen går ned til 15Hz v -8db og 18Hz v -4db
Oversat til dansk:
De er rimelige til at dække stuen m lyd på et acceptabelt niveau :-)


0,08 watt er vist mere en katalogopgivelse end virkelighed

NE10'eren er med 189ES i bunden og jeg må erkende jeg tvivler på de -8 db ved 15 hz, det tror jeg også mere er en katalogopgivelse end virkelighed.

Hvilke NAD blokke er det ? Jeg kender ingen Nad der yder 500 watt og slet ikke monoblokke

Edit: Arealmæssigt svarer den her af min enhed til ca 4 stk 18" ------ de 18" skal så bare kunne bevæge sig 26 mm hver, så passer pengene

Redigeret af Bassekat - 30-September-2012 kl. 21:26
Til top
LarsSB Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 105
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsSB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2012 kl. 23:50
Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:

0,08 watt er vist mere en katalogopgivelse end virkelighed


Katalogopgivelsen var faktisk 0,1w for 96 db/m svarende til 106 db/w/m
Da jeg har et par fuldtone elektrostater dvs AudioStatic, der var opgivet til 88 db/w/m, kunne jeg med støjmåler på pink noise signal og ens input, lave en sammeligning.
NE10'erne lå 19 db over, dermed 107 db/w/m
Mine AudioStatic er nogle meget sarte højtalere, hvor fokus er lydkvalitet, jeg har tillid til at der er en ærlig opgivelse på disse


Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:

NE10'eren er med 189ES i bunden og jeg må erkende jeg tvivler på de -8 db ved 15 hz, det tror jeg også mere er en katalogopgivelse end virkelighed.



Korrekt med 189ES, der er en PA enhed, denne blev også brugt til deres "jordskælvshorn" op i 1980'erne

Flg. citat forklarer lidt om CW's "sensorsurround" tilbage i 1978 dvs. enheder før 189ES
---
Sensurround Mod-III
Mod-III Sensurround was a further refinement of the system to allow more control over level, timbre and placement of effects. Instead of a simple wide-range rumble that could be felt and heard, Mod-III used more narrow band extended low frequency effects in the 16–25 Hz range, in addition to the higher frequency program sounds and surround-sound effect. Thus, scenes could have dialogue and other audio at standard levels, plus the effect of movement from the infrasonic rumble, creating sensations that had not been possible in earlier Sensurround films
http://en.wikipedia.org/wiki/Sensurround
---

Med CoolEdit (Adobe Audition) kunne jeg lave en række testsignaler heriblandt sinus tonesweeps fra 10Hz
http://www.adobe.com/dk/products/audition.html?kw=p&sdid=JTAGE&skwcid=TC|22738|adobe%20audition||S|b|11044359323

Effekten allerede ved lav niveau fra 15Hz er særdeles overbevisende, de første resonanser i bygningen kom faktisk ved 12-13 Hz
Lad det være sagt med det samme CW m 4'ordens butterworth tuning er ikke ligefrem frekvensliniær.

Det pudsige er at man ikke høre ret meget, men det virker som om nogen har taget et greb i gulvet, hvor det bølger langsomt
Jeg har til dato ikke oplevet lignende kraft i nogen subwoofer/ højtalersystemer hverken i de større biografer, og det er mit indtryk at meget få højtalere/ subwoofere kan ret meget under 25Hz, uanset opgivelser

Nu har CW altid haft et specielt fokus på lydtryk samt overbevisende gengivelse af den dybeste bas

Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:

Hvilke NAD blokke er det ? Jeg kender ingen Nad der yder 500 watt og slet ikke monoblokke


Der er tale om NAD 2600 fra 1987, denne er en stereo forstærker der yder 2x150w i 8 ohm, 2x250w i 4 ohm, og med brokobling, er dette så 1x500w, så skal man bare have 2 af dem
, data er her, se under specs:
http://www.thevintageknob.org/nad-2600.html
mvh Lars S
Til top
Bassekat Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2012
Status: Offline
Point: 340
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bassekat Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2012 kl. 00:00
Oprindeligt skrevet af LarsSB LarsSB skrev:

Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:

0,08 watt er vist mere en katalogopgivelse end virkelighed


Katalogopgivelsen var faktisk 0,1w for 96 db/m svarende til 106 db/w/m
Da jeg har et par fuldtone elektrostater dvs AudioStatic, der var opgivet til 88 db/w/m, kunne jeg med støjmåler på pink noise signal og ens input, lave en sammeligning.
NE10'erne lå 19 db over, dermed 107 db/w/m
Mine AudioStatic er nogle meget sarte højtalere, hvor fokus er lydkvalitet, jeg har tillid til at der er en ærlig opgivelse på disse


Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:

NE10'eren er med 189ES i bunden og jeg må erkende jeg tvivler på de -8 db ved 15 hz, det tror jeg også mere er en katalogopgivelse end virkelighed.



Korrekt med 189ES, der er en PA enhed, denne blev også brugt til deres "jordskælvshorn" op i 1980'erne

Flg. citat forklarer lidt om CW's "sensorsurround" tilbage i 1978 dvs. enheder før 189ES
---
Sensurround Mod-III
Mod-III Sensurround was a further refinement of the system to allow more control over level, timbre and placement of effects. Instead of a simple wide-range rumble that could be felt and heard, Mod-III used more narrow band extended low frequency effects in the 16–25 Hz range, in addition to the higher frequency program sounds and surround-sound effect. Thus, scenes could have dialogue and other audio at standard levels, plus the effect of movement from the infrasonic rumble, creating sensations that had not been possible in earlier Sensurround films
http://en.wikipedia.org/wiki/Sensurround
---

Med CoolEdit (Adobe Audition) kunne jeg lave en række testsignaler heriblandt sinus tonesweeps fra 10Hz
http://www.adobe.com/dk/products/audition.html?kw=p&sdid=JTAGE&skwcid=TC|22738|adobe%20audition||S|b|11044359323

Effekten allerede ved lav niveau fra 15Hz er særdeles overbevisende, de første resonanser i bygningen kom faktisk ved 12-13 Hz
Lad det være sagt med det samme CW m 4'ordens butterworth tuning er ikke ligefrem frekvensliniær.

Det pudsige er at man ikke høre ret meget, men det virker som om nogen har taget et greb i gulvet, hvor det bølger langsomt
Jeg har til dato ikke oplevet lignende kraft i nogen subwoofer/ højtalersystemer hverken i de større biografer, og det er mit indtryk at meget få højtalere/ subwoofere kan ret meget under 25Hz, uanset opgivelser

Nu har CW altid haft et specielt fokus på lydtryk samt overbevisende gengivelse af den dybeste bas

Oprindeligt skrevet af Bassekat Bassekat skrev:

Hvilke NAD blokke er det ? Jeg kender ingen Nad der yder 500 watt og slet ikke monoblokke


Der er tale om NAD 2600 fra 1987, denne er en stereo forstærker der yder 2x150w i 8 ohm, 2x250w i 4 ohm, og med brokobling, er dette så 1x500w, så skal man bare have 2 af dem
, data er her, se under specs:
http://www.thevintageknob.org/nad-2600.html


Jeg har selv haft 2 stk 189ES og kortvarig 188EB og har også haft NAD 2200, 2600, 2600A, 2700 og har lige pt Nad 218 og en Nad 208. (Dog spiller jeg ikke med dem)

Men jo da, de kan da noget de 189ES'er

Edit = Nad 2600 = 400 watt brokoblet samme gælder 2200, 2700

Edit2 = min kammerat har 3 stk NAD 2600a og vi har prøvet 2 op mod de nyere NAD (216 osv) og sådan en NAD 2600 lammetæver de nyere mht effekt, trods næsten samme opgivelser.

Redigeret af Bassekat - 01-Oktober-2012 kl. 00:14
Til top
Bassekat Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2012
Status: Offline
Point: 340
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bassekat Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2012 kl. 02:29
Måling af impedans/frekvens viser at denne enhed har en egenresonans på lige under 11 hz
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 456
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu