recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sendestyrke dag og nat?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sendestyrke dag og nat?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
audio Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Januar-2009
Status: Offline
Point: 373
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér audio Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sendestyrke dag og nat?
    Sendt: 02-Marts-2013 kl. 01:41
Hej
 
Har haft satellit i evigheder, og er derfor ikke lige helt up-to-date på dvb-t. Jeg har et mediacenter hvor jeg lige tester at dvb-t kører ok, før jeg nedlægger dvb-s. Jeg oplever at nogle kanaler "forsvinder" om natten. F.eks. kan jeg ikke se de svenske kanaler efter midnat (ikke sikker på tidspunktet), men også Kanal 5 forsvandt her omkring 1-tiden
 
Nu er jeg selvfølgelig interesseret i at finde ud af om "fejlen" ligger hos mig eller udbyderne.
Er der nogen der kan hjælpe?
 
<edit>
Ok, fik lige fat i et fjernsyn som kunne modtage ovenstående kanaler, og her viser den "kodet kanal" ved kanal 5. Det var åbenbart et tilfælde hvor nogle ukodede kanaler overgik til kodet.
Tilbage er så spørgsmålet om de svenske kanaler, som nu her til morgen er tilbage.
</edit>
 
 


Redigeret af audio - 02-Marts-2013 kl. 07:26
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2013 kl. 07:24
Et par grundlæggende oplysninger ville være på sin plads:

Hvor, sådan ca. bor du? Så kan andre, som har mere forstand end mig på svensk modtagelse, hjælpe...

Hvilke svenske kanaler drejer det sig om? (Boxer i DK udsender nemlig kun én svensk kanal, nemlig TV4)

Hvis det er SVT 1 og SVT2 og andre svenske kanaler, du mener, så er det nok antennen og kablerne, du skal se efter i sømmene - måske skal antennen blot drejes for at modtage svensk ordentligt? Måske skal du have en større?


En lille ting mere: Måske kan det svenska problemet simpelthen skyldes rim på antennen? Når det så er væk, så kommer dette svagere signal tilbage? Er det noget, du har døjet med her i vinteren?


Redigeret af turbo2 - 02-Marts-2013 kl. 07:38
Til top
audio Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Januar-2009
Status: Offline
Point: 373
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér audio Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2013 kl. 09:00
Jeg bor i Frederiksværk.
Det er som ikke så vigtigt at kunne se svenske kanaler om natten, men jeg undrer mig bare over årsagen. Det er jo ikke sådan at nogle af de svenske kanaler modtages dårligt, der er nærmere som ... Ja, "dag og nat".
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2013 kl. 09:20
Oprindeligt skrevet af audio audio skrev:

Jeg bor i Frederiksværk.
Det er som ikke så vigtigt at kunne se svenske kanaler om natten, men jeg undrer mig bare over årsagen. Det er jo ikke sådan at nogle af de svenske kanaler modtages dårligt, der er nærmere som ... Ja, "dag og nat".


Så ER det nok antennen, rettet mod Sverige, som enten skal udskiftes til en større, eller blot justeres - skidtet KAN jo dreje sig lidt i blæsevejr.

Kører de danske FTA-kanaler ind, som de skal?
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2013 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af audio audio skrev:

Jeg bor i Frederiksværk.
Det er som ikke så vigtigt at kunne se svenske kanaler om natten, men jeg undrer mig bare over årsagen. Det er jo ikke sådan at nogle af de svenske kanaler modtages dårligt, der er nærmere som ... Ja, "dag og nat".
Så er du nok i yderområde for de svenske. Hvordan er signalstyrke/kvalitet når du kan modtage dem?
De ligger formodentlig i den lave end af skala, og med digitale signaler er det marginal forskel imellem go/no-go.
 
Så lidt forskel i vejr med højtryk/lavtryk/tåge kan sagtens give forskellen.
 
Mvh jørgen


Redigeret af JørgenT - 02-Marts-2013 kl. 09:22
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2013 kl. 11:07
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af audio audio skrev:

Jeg bor i Frederiksværk.
... Ja, "dag og nat".
Så er du nok i yderområde for de svenske.


Hivs du køber nyt - så bør du ubetinget købe udstyr der klarer  DVB-T2 /MPEG-4 og støtter CI+.  Det er dog nok lidt vanskeligt med CI+ og  DIY udstyr. 

Sverige sender DVB-T  ukodet på UHF kanal 33 - SVT , 43 TV4/6 og med DVB-T2 på UHF kanal 30  SVT1+2 HD. http://www.teracom.se/Sandarinformation/Frekvenstabeller/Detaljer/?ft=tv&sid=HB/S

Frederiksværk er imidlertid meget Skåne-udkant og du skal ganske givet have en stort antenne gerne med en masteforstærker, der har et rigtigt lavt støjtal.    Det er også godt (nødvendigt?), hvis du bor højt.
Jeg tror du skal efterse din sverigesantenne, kabler mv og beskrive den lidt her - (evt med lidt (nær-)billeder, der  ikke udstiller din adresse her på nettet.

Igen hvis du køber nyt, skal du sikre, at der er eller kan indsættes et 'kanal 59' filter mod  4G/LTE800  før masteforstærkeren.,  4G/LTE800  (800 MHznåndet) sendes ikke endnu, men det kan evt genere dig, hvis der kommer en basestation på en mobilmast nær dig.
 
Der er kun ca 30 grader mellem Hörby og Gladsaxe, så det er muligt, at du kan fange  både de danske og svenske kanaler på samme store antenne - rettet list syd for, men mest mod Hörby.

I den analoge tid, var der nogle gange filtre mellem antennen (antennerne) forstærkeren.  Det skal der bestemt ikke være længere.  

Det med 'dag og nat' er nok mest et udtryk for, at du har meget marginale antenneforhold. Digitale signaler bliver jo fejlrettet og er perfekte lige indtil fejlretningen bryder sammen (svagt signal, kraftigere støj)  og så forsvinder alting.  Men det kender du vel også fra satellit, måske i styrtregn eller hvis parabolen er belvet drejet?

Lars :)

PS! Boxer sender ca 45% af sin kapacitet med DVB-T2 og vil fra sommer komme op på at sende 62-63% af den samlede kapacitet med DVB-T2.  Bortset måske fra helt 'billige brug og smid væk'  bokse så bør man kun købe DVB-T2 udstyr til antennefjernsyn.


Redigeret af reslfj - 03-Marts-2013 kl. 12:48
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Helsinge Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 115
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Helsinge Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2013 kl. 08:09
Audio! Normalt har jeg en god modtagelse fra Sverige; men netop den 27/2 (tror jeg) om aftenen forsvandt HD-kanalerne på kanal 30 helt, og kanalerne på 33 og 43 var svagere. Så det er måske ikke dit anlæg, der er noget i vejen med.
Min sverigesantenne peger mod Helsingborg-Olympia, der sender med samme styrke som Hörby.
Bor nær Helsinge.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2013 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af Helsinge Helsinge skrev:

....om aftenen forsvandt HD-kanalerne på kanal 30 helt, og kanalerne på 33 og 43 var svagere. Så det er måske ikke dit anlæg, der er noget i vejen med.
Min sverigesantenne peger mod Helsingborg-Olympia, der sender med samme styrke som Hörby.
Bor nær Helsinge.


Olympia* sender med kun 2kW  og Hörby sender med 50kW - 25 gange kraftigere.  Der er fra Helsinge godt nok ca 3 gange så langt til Hörby,  men masten der er langt højere over havet end Olympia masten er.

Der er kun ca 20 grader mellem retningerne til de to sendere og de sender samme signal på samme kanal - kanal 30 -  Stort set alle antenner vil modtage over en større vinkel end 20 grader.
Du modtager begge signaler, men man må forvente, at  det hos dig er langt det meste signal, du får fra Hörby.
 
Som det eneste sted i Sverige sendes DVB-T2 mux6 med en lidt svagere fejlretning end svarende til DVB-T (profil U23 i stedet for profil U22).   Det har været en teknisk nødvendighed fordi netop se-mux6 (nät 6) pt anvender UHF kanal 30 i både Skåne og Blekinge.  Det betyder mindre ved modtagelse i Skåne og Blekinge, men det er ikke helt godt når man er i udkanten (udenfor) det planlagte dækningsområde.

Lars  Smile

* Sendestyrken  er blevet øget udover 2kW, men kun i østlige retninger.




Redigeret af reslfj - 03-Marts-2013 kl. 12:47
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Helsinge Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 115
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Helsinge Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2013 kl. 13:22
Ups! Der har jeg nok været lidt hurtig. Jeg så på http://www.teracom.se/Sandarinformation/Hitta_ratt_tv_mast/
Derfor troede jeg, at sendestyrken var den samme.
Jeg har prøvet Halmstad-Oskarström med 100 km til senderen. Det var ikke godt.
If. ovenstående hjemmeside kunne det se ud til, at Audio i Frederiksværk alligevel skal bruge Helsingborg.
Som sædvanligt god og interessant information fra Reslfj Smiley´er 
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu