recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Y-splitter Sub
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Y-splitter Sub

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jan203 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: dk
Status: Offline
Point: 761
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jan203 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Y-splitter Sub
    Sendt: 13-Marts-2013 kl. 22:16
Har lige lavet om på tilslutning af min sub. havde den før tilsluttet med 2 rca kabler fra Y-splitter monteret ved reciever. Nu er der kun et enkelt kabel fra reciever til sub og så et kabel fra sub udgang på mit tv
Bruger ikke reciever til tv kun til film men vil gerne have sub med ved tv.
Har justeret min sub 1 hak op i volume da det er der den passer til mit tv.
Har nu kørt en ny arc og der bliver sub indstillet til 0 db hvor den før var -2db.
Ved fra tidliger afprøvninger at 1 hak på sub giver ca 1 db.
 
Er der en forklaring på hvorfor det ændres ca 3 db.
Har godt læst om det forholder sig sådan men forstår ikke hvorfor? 
Pioneer 5090H.samsung 3126..Oppo95.Musical FidelityM6i.front.soavo1.Center.sonusfaberdomus.Bag.amadeusmultiaktiv.Sub.klipschRsw12B.Sonos Cullen.Music Hall 25.2 moded dac.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2013 kl. 07:12
Oprindeligt skrevet af jan203 jan203 skrev:


Er der en forklaring på hvorfor det ændres ca 3 db.

Har godt læst om det forholder sig sådan men forstår ikke hvorfor? 


Det er fordi at y splitteren giver subben 2 signaler i stedet for et signal. Det giver en forskel på 3dB.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
jan203 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: dk
Status: Offline
Point: 761
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jan203 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2013 kl. 13:19
takker.
mit ? er mere lige hvorfor altså sådan teoretisk hvad sker der i det jeg bruger y splitter inde i subens effektdel?
Pioneer 5090H.samsung 3126..Oppo95.Musical FidelityM6i.front.soavo1.Center.sonusfaberdomus.Bag.amadeusmultiaktiv.Sub.klipschRsw12B.Sonos Cullen.Music Hall 25.2 moded dac.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2013 kl. 15:32
Hvis signalet ud fra SR er Buum så gør y splitteren det at subben ser at der kommer to gange Buum der så samles til et "stort" Buum. Det sker før effektforstærkeren i subben.

Bonus info: Dobbelt effekt er lig med 3dB.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2013 kl. 20:36
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Hvis signalet ud fra SR er Buum så gør y splitteren det at subben ser at der kommer to gange Buum der så samles til et "stort" Buum. Det sker før effektforstærkeren i subben.

Bonus info: Dobbelt effekt er lig med 3dB.


Jeg forstår det heller ikke

Jeg ved at en stigning på 3db svarer til at lydtrykket er det dobbelte, men det andet er jeg ikke helt sikker på jeg forstår.

Dobbelt effekt er vel ikke lig med dobbelt lydtryk....eller er det?
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2013 kl. 19:26

At dobbelt så mange watt er vedtaget som 3dB og ikke virker kraftigere end at der blot bliver skruet lidt op har noget at gøre med den måde vores øre opfatter lyd på.


Prøver lige med et andet eksempel.

En ST forforstærker => ST kabel => ST effektforstærker => 2 højtaler med hver sit kabel.

Først: Signalkilden er mono og forbindes med et enkelt mono kabel. Der vil kun være lyd i den ene kanal og dermed den ene højtaler.

Dernæst: Signalkilden forbindes nu med en y-splitter og der kommer lyd i begge kanaler og dermed begge højtaler. Det giver "dobbelt" så meget effekt som er 3dB.

I en sub er der kun en effektforstærker og en højtaler. Det svare til at der i disse to eksempler er en y-samler(mixer) imellem for og effektforstærker der så kun har en effektforstærker kanal og en højtaler.

Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2013 kl. 20:05
Så to højttalere der hver spiller med 100db svarer altså til 103db?
 
Så fx 2 x 100 watt i hver sin højttaler svarer til dobbelt effekt og 3 db.
 
Men hvad hvis det er en højttaler først med 100 watt og derefter med 200 watt svarer det så stadig til det dobbelt lydtryk og 3 db.? Kan du følge mig? Eller er det helt sort det jeg er ude i.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2013 kl. 21:01
Oprindeligt skrevet af Denraretiger Denraretiger skrev:

Så to højttalere der hver spiller med 100db svarer altså til 103db?
 
Så fx 2 x 100 watt i hver sin højttaler svarer til dobbelt effekt og 3 db.
 
Men hvad hvis det er en højttaler først med 100 watt og derefter med 200 watt svarer det så stadig til det dobbelt lydtryk og 3 db.? Kan du følge mig? Eller er det helt sort det jeg er ude i.
 
Ændring i dB = LOG[ændring i watt]*10. Funktionen LOG er i Windows "Lommeregneren". Når du har ændringen i watt indtastes den efterfulgt af et tryk på LOG og dernæst ganges det med 10.
 
"Så to højttalere der hver spiller med 100db svarer altså til 103db? "FLarsen Ja
 
"Men hvad hvis det er en højttaler først med 100 watt og derefter med 200 watt svarer det så stadig til det dobbelt lydtryk og 3 db.?" FLarsen Ja
 
Går ud fra at du har en SR så kan du selv prøve, det er ikke meget ekstra lydtryk der kommer ved at skifte fra en 100W til en 200W forstærker. Bemærk dog at du IKKE ved at brande 100 watt af i dine front højtaler kan finde ud af hvor mange watt du skal bruge i en sub da højtalerkonstruktionen er en anden.
 
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu