recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > TV-stationer og kanaler
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lydkvalitet for 5.1 på DR?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lydkvalitet for 5.1 på DR?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan Olesen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Lydkvalitet for 5.1 på DR?
    Sendt: 17-April-2013 kl. 22:02
Jeg oplever oftere og oftere, at jeg på DR1 eller DR3 er nødt til at skifte fra 5.1-lyd til stereo, fordi lyden er ulden på 5.1. Jeg kan ikke lige huske, at det er sket for mig på de andre HD-kanaler, men jeg vil ikke udelukke det.

Så nu spekulerer jeg selvfølgelig på, om DR komprimerer 5.1 lyd for kraftigt, eller om det er mit anlæg, der dekoder det for dårligt.

Lidt facts:
Jeg modtager gennem Stofa og får vel dermed Canal Digital-udgaven med høj bitrate på billedet. Jeg ville også tro, at der var tilsvarende høj bitrate på lyden.

Signalet modtages af den indbyggede tuner i et Sony W4000 og lyden sendes videre som DD5.1 (hvilket vel vil sige uændret) via den optiske udgang til en Marantz SR-4001, hvor det dekodes. Jeg har prøvet at tvinge TV'et til PCM, så dekodningen af DD5.1 sker i TV'et, men det gør tilsyneladende ingen forskel. Der står stadig "Dolby D" i displayet på receiveren.

Jeg kører med samme højttalermodel (Focal Sib XL) og samme effektforstærker (Harman Kardon Signature 1.3) på fronter og center, så det bør ikke have noget at gøre med, at talen flytter fra fronter til center, når jeg modtager 5.1.

Jeg har ingen problemer med lydkvaliteten på Blu-ray, men her er det også Blu-ray-afspilleren (en PS3), som står for dekodningen.


Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu