recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Stofa digital modtagere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Interferens på 800MHz-båndet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Interferens på 800MHz-båndet

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ThomasLE Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-April-2014
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThomasLE Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Interferens på 800MHz-båndet
    Sendt: 04-April-2014 kl. 09:26
Vil eventuel interferens fra det mobile bredbånd på 800MHz-båndet påvirke alle kanaler på et Stofa fællesantenneanlæg, eller vil det kun berørere de kanaler, der ligger tættest på 800MHz?

Jeg kan ikke gennemskue hvor stort problemet reelt er/bliver, og jeg vil gerne have noget fakta på bordet, inden jeg køber nye stik og kabler i dyre domme.
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2014 kl. 13:33
Det vil nok kun påvirke nogle kanaler, men hvis det er dem man ser er det træls. Kabler og stik behøver dog ikke være dyre, hvis man selv samler dem og det vigtigste er at gøre det ordentlig.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
brafi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brafi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2014 kl. 14:43
Det er da temmelig vigtigt med ordentlige kabler og stik!?!
Hvis kablet ikke har den nødvendige skærmning, kan du lige så godt bruge lampeledning!
Et godt dobbeltskærmet antennekabel og hf-tætte stik behøver ikke være dyre, men brug hellere lidt ekstra penge på en ordentlig kabling, så du kan nøjes med at lave arbejdet EN gang. ;)
Til top
ThomasLE Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-April-2014
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThomasLE Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2014 kl. 15:16
Jeg tvivler på, at lampeledning vil give et tilfredsstillende resultat Smile

Jeg kan godt læse mig til anbefalinger af coax-kabel og stik fra fx Yousee og Stofa, men hvis der ingen signalproblemer er, så er der vel heller ingen grund til at foretage udbedring?

Mit spørgsmål skal derfor forstås som metode til fejlfinding: Vil interferens fra det mobile bredbånd på 800MHz-båndet i givet fald påvirke alle kanalerne?
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DrageMester Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2014 kl. 16:05
Udefrakommende støj på en frekvens vil ikke påvirke alle kanaler, men kun kanaler i (ca.) samme frekvensområde.

Hvis din signalvej igennem kabler, stik og lignende, ikke er tilstrækkelig tæt, vil støjen komme ind og typisk give uacceptabel kvalitet på eller tab af de sammenfaldende kanaler.

Hvis de kanaler som påvirkes den ene dage er nogen du ikke ser, bør du alligevel udskifte kabler/stik, da kanalerne sagtens kan blive flyttet rundt ugen efter.

Hvis I spørger mig hvor mange gange jeg selv har skiftet nogen kabler og stik derhjemme for at få støjfri kanaler, så kan det godt være jeg bliver sur og begynder at smide med ting. Embarrassed

Så hvis det skal gøres, så gør det hele og gør det rigtigt første gang!


Redigeret af DrageMester - 05-April-2014 kl. 16:05
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
ThomasLE Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-April-2014
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThomasLE Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2014 kl. 18:28
Jeg er helt enig i, at hvis man skal foretage ændringer, så kan man ligeså godt lave det ordentligt.

Men nu bliver jeg faktisk lidt nysgerrig; er det den generelle holdning her på forum, at man bør tætne sine signalveje uanset om man reelt oplever problemer?

I den forbindelse savner jeg en dokumenteret sandsynlighed for interferens, men måske nogle af jer kan henvise til noget litteratur? De steder jeg har læst har alene en teoretisk tilgang til problematikken.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2014 kl. 18:35
Oprindeligt skrevet af ThomasLE ThomasLE skrev:

Vil eventuel interferens fra det mobile bredbånd på 800MHz-båndet påvirke alle kanaler på et Stofa fællesantenneanlæg, eller vil det kun berørere de kanaler, der ligger tættest på 800MHz?

Jeg kan ikke gennemskue hvor stort problemet reelt er/bliver, og jeg vil gerne have noget fakta på bordet, inden jeg køber nye stik og kabler i dyre domme.


Her taler vi om kabel-tv (i modsætning til egen antenne).
Hvis du allerede har kablet og det virker, så er der vel ingen grund til straks at ændre noget før du evt. får problemer.  Skal du imidlertid af andre grunde ændre eller udbygge, så køb en meget god kvalitet coax-kabel og nye udtag, forstærkere mv., der er godt skærmet.

800MHz båndet er opdelt, således at download anvender samme frekvenser som tv-kanal 61-64. Der sendes med op til 1-2* kW pr/5MHz, men normalt med en svagere sendestyrke.  Master der er helt, helt tæt på dit fjernsyn kan  indstråle i dine kabler eller direkte ind i elektronikken i dit fjernsyn.  

Upload anvender de samme frekvenser som tv-kanal 66-89, og sender med op til 2W.  Det er ganske lidt, men  din (eller naboens) 4G mobil-enhed, kan komme meget tæt på fjernsynet eller på kablerne. Hvis din mobile enhed er fx 1 m fra dit fjernsyn, vil uploadsignalet være større end fra en mobilmast, der blot er 30-35 m væk.
Der er sat en grænse for 4G mobilmasternes sendestyrker indtil ca 2020, fordi erhversstyrelsen fandt adskillige fjernsyn, der var ret dårligt skærmede.  
Upload problemer må du klare selv, ved at fjerne 4G enheder længere væk fra fjernsynet, hvis de anvende 800 MHz (eller senere også 900MHz) båndene.

Mange steder vil 4G kun anvende 1800 MHz eller 2600 MHz båndene (og senere 2100 MHz båndet)  og så er der ikke problemer.

Lars   Smile
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2014 kl. 19:33
Oprindeligt skrevet af ThomasLE ThomasLE skrev:

I den forbindelse savner jeg en dokumenteret sandsynlighed for interferens, men måske nogle af jer kan henvise til noget litteratur? De steder jeg har læst har alene en teoretisk tilgang til problematikken.


Der er lavet mange målinger, men det gør det ikke lettere for dig at vurdere om det konkret bliver et problem hos dig.   

Hvis man anvender antenner er det et reelt problem, hvis en mobilmast stråler ind i antennen og helt overstyrer en masteforstærker og/eller den forstærker, der er lige efter fjernsynets/boksens  Coax ind.

Problemet bunder i at signalstyrken aftager med kvadratet på  afstanden.  Et 1 kW signal fra en mpbilmast 100 m væk, vil således være 10.000 gange kraftigere end et tilsvarende tv-signal fra en tv-mast der står 10km væk.  Her skal der ofte indsættes et filter lige efter antennen, hvis man har en 800 MHz mobilmast tæt på i nogenlunde samme retning som tv-masten.     

Kabel-tv har normalt et godt og kraftigt signal, der er rigtigt godt skærmet, hvor  leverandøren afleverer signalet.   Men både er adskillige fjernsyn dårligere skærmet end krævet og mange har desværre  ikke RF tætte kabler inde i huset.  Så det kan give problemer. 

Stofa har gennemmålt mange privates tv-kabler og fundet mange fejl - sådan i procenter.

Lars    Smile
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
ThomasLE Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-April-2014
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThomasLE Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2014 kl. 09:37
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af ThomasLE ThomasLE skrev:

Vil eventuel interferens fra det mobile bredbånd på 800MHz-båndet påvirke alle kanaler på et Stofa fællesantenneanlæg, eller vil det kun berørere de kanaler, der ligger tættest på 800MHz?

Jeg kan ikke gennemskue hvor stort problemet reelt er/bliver, og jeg vil gerne have noget fakta på bordet, inden jeg køber nye stik og kabler i dyre domme.


Her taler vi om kabel-tv (i modsætning til egen antenne).
Hvis du allerede har kablet og det virker, så er der vel ingen grund til straks at ændre noget før du evt. får problemer.  Skal du imidlertid af andre grunde ændre eller udbygge, så køb en meget god kvalitet coax-kabel og nye udtag, forstærkere mv., der er godt skærmet.

800MHz båndet er opdelt, således at download anvender samme frekvenser som tv-kanal 61-64. Der sendes med op til 1-2* kW pr/5MHz, men normalt med en svagere sendestyrke.  Master der er helt, helt tæt på dit fjernsyn kan  indstråle i dine kabler eller direkte ind i elektronikken i dit fjernsyn.  

Upload anvender de samme frekvenser som tv-kanal 66-89, og sender med op til 2W.  Det er ganske lidt, men  din (eller naboens) 4G mobil-enhed, kan komme meget tæt på fjernsynet eller på kablerne. Hvis din mobile enhed er fx 1 m fra dit fjernsyn, vil uploadsignalet være større end fra en mobilmast, der blot er 30-35 m væk.
Der er sat en grænse for 4G mobilmasternes sendestyrker indtil ca 2020, fordi erhversstyrelsen fandt adskillige fjernsyn, der var ret dårligt skærmede.  
Upload problemer må du klare selv, ved at fjerne 4G enheder længere væk fra fjernsynet, hvis de anvende 800 MHz (eller senere også 900MHz) båndene.

Mange steder vil 4G kun anvende 1800 MHz eller 2600 MHz båndene (og senere 2100 MHz båndet)  og så er der ikke problemer.

Lars   Smile

Tak for det gode udførlige svar Smile
Til top
kcaroe Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 124
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kcaroe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2014 kl. 22:04
Stofa har valgt en strategi, hvor bredbånd prioriteres højere end et godt tv-signal. Det betyder, at kanaler igen og igen skubbes opad i frekvensbåndet, så problemerne bliver større og større. Herudover har de også skiftet til qam-256, der er mere følsom end qam-64.

Problemet er ikke kun 4g, men lige så meget alle andre typer af støj, da de højere frekvenser også bliver brugt til fx dvb-t-kanalerne, som også optager flere og flere kanaler. Du har derfor kun valget mellem en lille pakke eller tætne dit system til punkt og prikke 100 procent (inkl. stikledning). Ellers vil du opleve problemer på mange kanaler.

Du kan dog også klage over signalet og måske få Stofa til at højne signalkvaliteten (bl.a. ved at indsætte et spærrefiler for bredbåndsdel) eller bruge boks med kort, da en krypteret kopi af alle signaler typisk sendes på de lavere frekvenser (før pakkefilter slår til).

Det nemmeste er nok kun at købe det, som Stofa kan levere i en nogenlunde kvalitet - en lille pakke. Så sparer du også lidt og presser Stofa til at ændre strategi.

Selv har vi opgivet Stofa helt pga. netop deres strategi.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu