recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor stor hjemmebiograf...?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor stor hjemmebiograf...?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Koluda Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 31-Januar-2010
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Koluda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvor stor hjemmebiograf...?
    Sendt: 18-April-2014 kl. 16:25
Kort sagt, hvad størrelse ville din ideal hjemmebio have...?

Vi har efter huskøb fået gode muligheder for hjemmebio også, noget som undertegnet har ønsket i flere år efterhånden.

Og med rigeligt plads i både hus og tilhørende 275m2 værksted / garage bygning, er der som sådan ikke nogen videre begrænsning på  størrelsen af biografen, jeg har dog besluttet at  bygge det over i værksteds bygningen, frem for i boligen, da den ellers skulle lægge i kælderen, hvor der selvfølgelig pga. beton ikke er den bedst akustik, der er også kun 220cm til loftet, og da det er åben plan i hele huset ville det kræve opsætning af væg, både for at holde lys ude fra trappen mellem kælder/stueplan/1.sal, og så ikke hele huset spilles op.

Forholdene er så meget bedre i værksteds bygning, gode bredde bygninger på uden indervægge, 270 cm til loftet og bredde/længde op til 10m alt efter hvilken bygning jeg vælger, samt højtsiddende vinduer på bagsiden med naboér, som nemt kunne blændes af, det er alligevel gamle nedslidt 1.lags glas partier.

Vi har selv 2 børn, som for det meste ville biografen nok benyttes af min. 4 personer, men sikkert også op til 10 engang imellem, hvis lillebror kigger forbi med kæresten og sine 4 børn.

Hvis i selv ikke havde nogen videre begrænsning på størrelse af hjemmebioén, hvor stor ville i så bygge den...?
Til top
guldhammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2010
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér guldhammer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2014 kl. 00:27
Hej.

Sad lige og kiggede på din total renovering af jeres hus,
er du sindssyg der må være gået enormt meget tid den renovering.
Har du renoveret det hele på egen hånd??

Jeg sidder til tider og drømmer om bare at kunne lave det halve af hvad jeg har set på jeres billeder.

Flot projekt, og resultatet er blevet et 13 tal
//Guldhammer
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2014 kl. 01:10
Spændende projekt!

Jo større, jo bedre!Evil Smile men det kommer også meget an på budgettet.

Jo større rum, jo større lærred er der krævet. Jo større lærred, jo mere lys kræver det fra projektoren. Jo mere lys, jo dyrere bliver det (hvis man ønske en fornuftig billedekvalitet). Et stort rum sætter også høje krav til de højttalere der anvendes, men det kan have akustiske fordele.

Hvis du fortæller lidt mere om dine forventninger, så er det nok nemmere at komme med en begrundet anbefaling. Altså taler vi kompromisløs top-dollar screening room eller hygge-multirum-slyngelstue? Skal det være reference playback osv?
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2014 kl. 01:12
PS. Og ikke mindst, er budgettet 10k, 100k eller 1 mill kr?Wink
Til top
Koluda Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 31-Januar-2010
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Koluda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2014 kl. 08:38
Oprindeligt skrevet af guldhammer guldhammer skrev:

Hej.

Sad lige og kiggede på din total renovering af jeres hus,
er du sindssyg der må være gået enormt meget tid den renovering.
Har du renoveret det hele på egen hånd??

Jeg sidder til tider og drømmer om bare at kunne lave det halve af hvad jeg har set på jeres billeder.

Flot projekt, og resultatet er blevet et 13 tal


Jep, har lavet alt selv, tømrerarbejdet, murerarbejdet, alt malerarbejdet, VVS arbejdet og det meste af El arbejdet, har en kammerat der er elektriker, han har så lavet den nye tavle i huset, og hjulpet med at fræse rillerne, så har jeg selv lavet resten derfra, en anden kammerat er VVS mand og skulle have hjulpet med VVSén, men havde dårligt tid alligevel, så lavede jeg så alligevel også selv.

Nej, det er gået rimeligt hurtigt, vi overtog huset d. 1-10 og flyttede ind d.1 januar, men er også kun lavet i fritiden dvs. efter fyraften og i weekenderne, så tog ca. 2½ - 3 måneder,  det du ser på billederne, men det har dog stået lidt stille her de sidste par måneder, efter køkkenet blev færdigt, for lige at komme ordentligt på plads her i huset, få tilbragt lidt tid med ungerne som jeg ikke så meget til mens det stod på, og få slappet lidt af, arbejdede jo generelt 14-16 timer i døgnet de 2 måneder, men skal i gang med badeværelset i stueetagen, som skal rives ned her i ferien, også genopbygges igen hurtigst muligt.

Sammen med badeværelset skal trappen så ordnes så hele stueetagen er klaret, trappen bliver slebet helt ned, så bliver vangerne malet hvide, og trin og håndlister sortbejdset som jeg gjorde med køkkenbordpladerne, så kommer der også til at matche de sorte gulv i entreen.

Så er det 1.salens tur, og  til sidste kælderen.
Til top
Koluda Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 31-Januar-2010
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Koluda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2014 kl. 08:57
Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Spændende projekt!

Jo større, jo bedre!Evil Smile men det kommer også meget an på budgettet.

Jo større rum, jo større lærred er der krævet. Jo større lærred, jo mere lys kræver det fra projektoren. Jo mere lys, jo dyrere bliver det (hvis man ønske en fornuftig billedekvalitet). Et stort rum sætter også høje krav til de højttalere der anvendes, men det kan have akustiske fordele.


Jep, jo større jo bedre, men kan forstå på flere at en optimal max. størrelse i mit tilfælde nok ville være omkring 7 x 11 meter, dog kan billedet dårligt komme meget over 5 meter selv med en A-linse, hvis jeg skal finde en projektor der kan levere  en nogenlunde billede, her blev også forslået en , og  selv med cinemascope vil billede så være 2.12 meter højt, hvilken nok er omkring begrænsningen i forhold til rummets højde på 2.70 hvis også der skal laves nogle akustiske forbedringer derude i form af dæmpende loft og gulv, var det 16 x 9 format frem for cinemascope så ville det  med 4 meter bredt billede,  være 2.26m højt.

Men akustik er der klart fordele ved større rum, og nu det er på ide / tegneplan endnu, kan jeg lige så godt finde de optimale mål, for rummets størrelse først..:)

Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:


Hvis du fortæller lidt mere om dine forventninger, så er det nok nemmere at komme med en begrundet anbefaling. Altså taler vi kompromisløs top-dollar screening room eller hygge-multirum-slyngelstue? Skal det være reference playback osv?


Jeg forventer ikke reference hele vejen rundt, for så bliver projektet  nok for dyrt, men ville have rimelig kvalitet hele vejen rundt, også må  det løbende opgraderes som budgettet bliver til det, men ved også jeg er ret krævende med kvaliteten alligevel, så kan være projektet var trækkes lidt ud, hvis det viser sig at blive for budget begrænset, men er heller ikke bleg for at købe brugt frem for nyt, for at forlænge budgettet lidt.
Til top
Koluda Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 31-Januar-2010
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Koluda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2014 kl. 09:34
Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

PS. Og ikke mindst, er budgettet 10k, 100k eller 1 mill kr?Wink


Til A/V nok omkring de 100.000,- selve rummet kommer så ved siden af, kommer jeg meget over dette så kommer det til at trække noget ud, da vi også er ved at renovere huset ved siden af jo, som også koster en del...;)

Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2014 kl. 09:47
Oprindeligt skrevet af Koluda Koluda skrev:


Jep, jo større jo bedre, men kan forstå på flere at en optimal max. størrelse i mit tilfælde nok ville være omkring 7 x 11 meter, dog kan billedet dårligt komme meget over 5 meter selv med en A-linse, hvis jeg skal finde en projektor der kan levere  en nogenlunde billede, her blev også forslået en , og  selv med cinemascope vil billede så være 2.12 meter højt, hvilken nok er omkring begrænsningen i forhold til rummets højde på 2.70 hvis også der skal laves nogle akustiske forbedringer derude i form af dæmpende loft og gulv, var det 16 x 9 format frem for cinemascope så ville det  med 4 meter bredt billede,  være 2.26m højt.

Men akustik er der klart fordele ved større rum, og nu det er på ide / tegneplan endnu, kan jeg lige så godt finde de optimale mål, for rummets størrelse først..:)

Ja, det er nok noget nær den optimale størrelse, specielt hvis du ikke har brug for mere end 10 siddepladser. Jeg ville holde mig til 2 rækker af 5 sæder, gerne med sofa(er) på forreste række.

2,12 meter højt cinemascope svarer til = 4,98 meter2
Oversat til sqrfeet = 53,63 sqrfeet
Lad os antage at der ønsket 15fL hvilket vist er det optimale, så kræver det 15*53,63 = 804 lumens

Det er forudsat at der ikke er noget tab i A-linse og at gainet af lærret er 1. Jeg går ud fra at du skal bruge et akustisk transperent lærred, så der kan nok regnet med et gain på 0,8. Så vi ender på 1000 lumens (kalibrerede). Det lyder ikke umuligt.

Optimal siddeafstand afhænger lidt af smag, men 3 gange højden er SMTPE standard, dvs. 6,36 meter.

Oprindeligt skrevet af Koluda Koluda skrev:


Jeg forventer ikke reference hele vejen rundt, for så bliver projektet  nok for dyrt, men ville have rimelig kvalitet hele vejen rundt, også må  det løbende opgraderes som budgettet bliver til det, men ved også jeg er ret krævende med kvaliteten alligevel, så kan være projektet var trækkes lidt ud, hvis det viser sig at blive for budget begrænset, men er heller ikke bleg for at købe brugt frem for nyt, for at forlænge budgettet lidt.


Med så stort et rum ville jeg klart kigge i "pro"-segmentet af højttalere. Kompressions drivere og wave guide er et must med en siddeafstand på 6 meter. JBL screen array, eller Procella hvis budgettet er højere, evt. JBL synthesis hvis prisen ikke er så vigtig. Fokusere budgettet på LCR og subs. Surroundhøjttalerne kan senere opgraderes.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu