recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er digital mere korrekt end vinyl?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er digital mere korrekt end vinyl?

 Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2014 kl. 08:35
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

 

Du misforstår mig. Jeg taler om optagelse og reproduktion af et arbitrært signal, og der udmærker digital lyd sig ved (rent teknisk) at kunne gøre dette helt perfekt. Hvis der er tale om to forskellige signaler (hvilket jo vil være tilfældet hvis de har forskellig dynamik/crest factor) giver det jo ikke mening at sammenligne direkte. 



Jeg synes faktisk ikke jeg misforstår dig, vi har bare to forskellige udgangspunkter for diskussionen. Du vil gerne svare på hvad der er det principielt bedste format, jeg vil gerne svare på hvilket format der i praksis leverer den bedste/mest korrekte oplevelse af den tilgængelige musik. Det mener jeg ikke nødvendigvis er det samme, og ingen teori kan svare fyldestgørende på den praktiske del. Og derfor giver det heller ikke mening at blive ved med at smide teori i hovedet på mig, når dét jeg forsøger at argumentere for er at praksis ikke er sådan som teorien siger den optimalt set burde være.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2014 kl. 08:38
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Korrekt eller ej den bedste musik er det musik man Nu engang får hørt og derfor kan nyde. Hos mig er alt hvad jeg hører "digitalt" via sonos. Jeg hører 10 gange så meget musik i dag end før jeg fik sonos ganske enkelt fordi det er nemmere. Også er oplevelsen altid bedre end ingen ting. Så hos mig handler det feks ikke om at få det korrekte det får jeg til koncerter. Men handler om at det skal være så nemt som muligt at sætte igang og skifte til noget andet som muligt. Og det kvalificere vinyl eller spolebånd ikke rigtigt til.

Og det er jo dejligt. Det er lidt som når man siger at det bedste kamera er dét man har med. For nogle er det så omvendt, nem adgang til musikken giver nogle mennesker et ligegyldighedsforhold til det, det ender som baggrundsmusik. Vinylen tilskynder én til at tage mere stilling til musikken, og det er der nogle der godt kan lide. Det er et godt argument for at det ikke giver mening at diskutere hvad der er den bedste praktiske oplevelse, for det handler ikke (kun) om formaterne, men om de mennesker der håndterer dem.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 345
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu