recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Input sensitivity effektforstærker?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Input sensitivity effektforstærker?

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2014 kl. 08:07
nej manualen siger intet.
Du skal have 1000 tak for svaret.
Så er spørgsmålet hvad min ipad outputter via minijack -10dBv eller +4dBu, men det må jeg google mig til.

her er hvad én gut har målt:
Source

Highest 
Voltage 
Output

Ipod headphone jack

2.84 V

Ipod line out jack 2.94 V
Apple Universal Dock "Line Out"2.01 V
Typical component CD player Line Out5.76 V

Kan ikke se det har noget som helst med 0,77 og 1,4 V at gøre ?

Mon det har nogen betydning om volumenknappen er på 100% på ipaden (forvrængning?) eller har det ingen betydning?
Jeg har stadig overskud på forstærkeren mht volumen så kan bare skrue mere op der fremfor have volumen på max på Ipad.


Redigeret af mbm1 - 25-April-2014 kl. 08:24
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2014 kl. 08:46
Pas rigtig meget på med at tro alt for meget på hvad du læser omkring målinger på audioudstyr mht. volt, watt, forstærkning i db mv. Folk roder rundt i det og forstår ikke de mest almindelige kilder til fejl. Det bliver heller ikke nemmere af at du putter et ubalanceret signal ind i en balanceret indgang. Nu skal jeg ikke forsøge at få det til at lyde som om jeg ved "det hele". Det gør jeg langt fra, men jeg rigtig mange gange set målinger og fortolkninger af målinger som definitivt er forkert.
 
Hvis jeg var dig ville jeg benytte mig af forstærkerens clip indikator og gain indstillingen på fronten af forstærkeren og så prøve mig frem. Det kan gøres uden at højttalerne er tilsluttet.

Forbind ipad og forstærker. Sæt forstærker på 1,4v (baseret på ovenstående) skru forstærkerens gainkontroller helt ned. Sæt noget moderne musik på ipaden og skru ipaden op til 100%. Skru langsomt op for gainkontrollerne på fronten af forstærkeren indtil clipindikatoren begynder at blinke en lille bitte smule. Færdig.
 
EDIT: Hvis der ikke er signal nok fra din ipad til at aktivere clip indikatoren så skift til 0,7v på forstærkeren og gentag øvelsen. Mit bud er at forstærkeren skal stå på 0,7v da de 2,8v som er angivet oven for sikkert er peak to peak spænding. Det svarer til ca. 1 volt rms hvilket er for lidt hvis forstærkeren er stillet til 1,4 volt.


Redigeret af dpny - 25-April-2014 kl. 10:53
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2014 kl. 08:53
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Så er spørgsmålet hvad min ipad outputter via minijack -10dBv eller +4dBu, men det må jeg google mig til.


Generelt, så har almindeligt hjemmeudstyr et standard linjeniveau på -10dBV, og professionelt udstyr har et linjeniveau på +4dBu. Det er der forskellige historiske årsager til, men det betyder at hjemmeudstyr kræver højere gain i forstærkeren for at opnå samme lydniveau. Omvendt kan man sige at hjemmeudstyr bruger forstærkere som er mere følsomme  på inputtet.

Alt dette er dog lidt ved siden af, da din iPad ikke har en linjeudgang, men derimod en hovedtelefonudgang med forstærkning. Derfor ville jeg gøre som dpny skriver, sætte forstærkeren på den laveste følsomhed, og prøve mig frem ved langsomt at skrue op. Der kan være kæmpe forskel på hvilket niveau en hovedtelefonudgang kan levere.
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2014 kl. 09:19
ja altså det er jo lidt det der er ulempen ved det setup jeg kører..
Når der spilles "max" så er volumen-kontrollen på Ipaden jo ikke så følsom. Den hopper jo mange db, så kan godt virke noget voldsomt. Håber dog ikke det skader højtalerne.
Og hvordan det bliver når alle folk til fest gå og trykker numre og skruer på Ipaden når der er fuld volumen på kan jeg også være lidt nervøs for.
Ville helst finde noget "forforstærker-agtigt" men en ordentlig volumenkontrol.
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2014 kl. 09:28
Voltage in V und level in dBu and dBV
Denne illustration viser vel egentlig hvad det er vi snakker om ikke sandt?

I det optimale situation ville jeg skulle sætte input til 0.316 V.
Så lavt er der ikke så derfor må jeg gå op til 0.77 V

Men hvis illustrationen fint dækker det spænd der normalt er på grej, så undrer det mig de er benævnt med 0.77-1.4V på forstærkeren og ikke 0.316-1.228V


Redigeret af mbm1 - 25-April-2014 kl. 09:29
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2014 kl. 09:32
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

ja altså det er jo lidt det der er ulempen ved det setup jeg kører..
Når der spilles "max" så er volumen-kontrollen på Ipaden jo ikke så følsom. Den hopper jo mange db, så kan godt virke noget voldsomt. Håber dog ikke det skader højtalerne.
Og hvordan det bliver når alle folk til fest gå og trykker numre og skruer på Ipaden når der er fuld volumen på kan jeg også være lidt nervøs for.
Ville helst finde noget "forforstærker-agtigt" men en ordentlig volumenkontrol.

 
Nu har jeg ikke en ipad men jeg går ud fra at den ikke kan sættes til mere end 100% ;-), så dine gæster kan da i værste fald skrue ned.
 
Ellers kan du nok bruge en monitor controller/volumen kontrol. Så får du en forstærkeragtig knap at dreje på, men det forhindrer jo ikke gæsterne i at pille med ipaden.
 
De koster lidt, men det findes da...
 
http://www.thomann.de/dk/tc_electronic_level_pilot.htm
 
http://www.thomann.de/dk/genelec_9000_aw.htm

Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2014 kl. 09:42
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Voltage in V und level in dBu and dBV
Denne illustration viser vel egentlig hvad det er vi snakker om ikke sandt?

I det optimale situation ville jeg skulle sætte input til 0.316 V.
Så lavt er der ikke så derfor må jeg gå op til 0.77 V

Men hvis illustrationen fint dækker det spænd der normalt er på grej, så undrer det mig de er benævnt med 0.77-1.4V på forstærkeren og ikke 0.316-1.228V

 
Du kan ikke rigtig bruge det der til noget da en ipad ikke har en linjeudgang og dermed ikke overholder standard spændingsniveauerne. Illustrationen viser hvordan V(rms) forholder sig til V(dbu) og V(dbv) og hvilke spændingsniveauer der normalt bliver brugt i henholdsvis consumer og pro audio udstur. Din ipad passer ikke rigtig ned i nogen af de kategorier da den som sagt ikke har en linjeudgang.
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2014 kl. 00:17
Har fundet ud af jeg havde en surround reciever som kan fungere som preamp.
Ændrer det noget ved disse input sensitivity settings?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2014 kl. 07:34
Nej, den sætter du stadigvæk til 1,44.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu