recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opbevaring af musik-cd'er
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opbevaring af musik-cd'er

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2014 kl. 20:11
Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:

Kuffertløsningen er meget besværlig hvis der stadig foretages ændringer i samlingen og man ønsker at holde det hele sorteret..

Hvad er det der er besværligt? Lommerne hænge løst på skinner, lige til at tage op. Så ændringer kan let foretages.


Alle lommer i alle kufferter jeg selv har købt har været nummerede, dvs. den første lomme rummer nr. 1+2, den næste nr. 3+4 osv..

På mine sidder numrene på den tværpind der er stukket ind foroven gennm lommen. Ergo er nummeret ikke fast på lommen, så der kan let skiftes uden besvær.


Fair nok, det gør de også på mine, men det er da næsten lige så besværligt at rykke en masse tværpinde som det er at flytte indholdet af lommerne?!?

Hvis du har 200 skiver i alfabetisk rækkefølge og lommerne stadig er i nummerorden og du så skal indsætte en ny skive omkring starten kan du godt tage en lomme fra bagest i rækken, pille pinden ud og placere den omkring starten men så skal du da alligevel til at flytte knap 200 pinde? Ellers er der noget, jeg har misforstået.

Ok, jeg opgiver! Hvis jeg havde en stor samling CD'er, der skulle opbevares forsvarligt, blev det kuffertløsningen. Men det har jeg ikke, der er kun ca 300, som sidder vandret i dertil indrettede reoler, for jeg nyder at tage dem frem og høre den lækreste lyd.
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2335
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2014 kl. 20:13
Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:

Kuffertløsningen er meget besværlig hvis der stadig foretages ændringer i samlingen og man ønsker at holde det hele sorteret..

Hvad er det der er besværligt? Lommerne hænge løst på skinner, lige til at tage op. Så ændringer kan let foretages.


Alle lommer i alle kufferter jeg selv har købt har været nummerede, dvs. den første lomme rummer nr. 1+2, den næste nr. 3+4 osv..

På mine sidder numrene på den tværpind der er stukket ind foroven gennm lommen. Ergo er nummeret ikke fast på lommen, så der kan let skiftes uden besvær.


Fair nok, det gør de også på mine, men det er da næsten lige så besværligt at rykke en masse tværpinde som det er at flytte indholdet af lommerne?!?

Hvis du har 200 skiver i alfabetisk rækkefølge og lommerne stadig er i nummerorden og du så skal indsætte en ny skive omkring starten kan du godt tage en lomme fra bagest i rækken, pille pinden ud og placere den omkring starten men så skal du da alligevel til at flytte knap 200 pinde? Ellers er der noget, jeg har misforstået.


Jeg formoder, at de ændringer i samlingen der tales om, er i fald man får en ny CD der skal ind i den alfabetiserede samling?!

I så fald er det vel ikke værre end at man lader tomme lommer hænge med et passende interval.

Jeg havde engang nogle CD reoler hvor der kunne være 13 jewel cases i hvert rum. Jeg fyldte kun 11 stk. i, så der skulle næsten aldrig flyttes skiver. Nu står de på hylder hvor der kan være 30-35 stk., og hvis jeg stadig købte CD'er i massevis, kunne jeg have ladet der være plads til 5 stk. på hver hylde.

I øvrigt kan nummeret ikke bruges til ret meget, på når i den første kuffert. Der står 1-200 i alle mine kufferter med film. Jeg har så selv ændret nummeret i alle kufferter på nær den første.
Til top
rumguf Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Maj-2010
Status: Offline
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rumguf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2014 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:

Kuffertløsningen er meget besværlig hvis der stadig foretages ændringer i samlingen og man ønsker at holde det hele sorteret.

Prøv om du kan finde et sted (firma?) der bruger meget printerpapir og spørg, om du må få de tomme kasser, dvs. de papkasser, der rummer 5 pakker á 500 ark papir. De har en størrelse, der gør, at de kan rumme 2 x 2 x 20 = 80 cd'er per kasse. Disse kasser står for mit eget vedkommende så på en stigereol. Og nej, de står ikke i stuen. Selv om visse printerpapirskasser er nogenlunde neutrale kunne de godt være kønnere at se på.

Jeg kan ikke nænne at kassere min CD-samling men jeg har dog forlængst rippet dem til FLAC så jeg kan høre dem i fuld kvalitet uden at skulle grave dem frem fra samlingen. Der er ingen der forlanger at du smider dem ud fordi du ripper dem :) Det er muligt at du ikke ønsker at høre tale om den løsning men når du først er nået dertil hvor skiverne er pakket i kasser eller DJ-cases og du ikke bare kan plukke en tilfældig skive fra hylden uden at skulle rode i disse kasser kan jeg næsten godt garantere, at du får en anden opfattelse af din samling. Out of sight, out of mind.

Ja, og ændringer er der mange af, da jeg stadig køber cd'er og har samlet på musik siden midten af firserne (har også en stor vinylsamling).
Ja, jeg ved da godt at rippe en samling har mange fordele, men det er et fuldstændig overskueligt projekt at rippe 4000 af slagsen. Og nogle med flere cd'er i samme udgivelse.

At tage den ud af case, smide den i PC, rippe og få den ud igen vil tage ca 4-5 minutter. altså 4000 x 4-5 minutter= nærmest 20.000 minutter. Tager man i betragting at der er dage hvor man ikke får lavet noget er det et evigt projekt.  
Printerpapirskasser...hmmmm....ved ikke rigtigt, kan de holde til at man hiver dem ud og ind og roder i dem?

Jeg anvender en overordnet alfabetisering efter kunstnere a-z og inde i det er kunstnernes udgivelser kronologisk ordnede. Soundtracks og Various artists compilations har egne sektioner.  Jeg vil egentlig gerne opretholde det system, bare med cd'er i poser/kasser så jeg får mere plads. Pt har jeg et særligt rum til cd'er men det er fyldt op nu.


Redigeret af rumguf - 31-Maj-2014 kl. 13:02
I'm bringing back the 80s!
www.myspace.com/kbeesmusic
www.soundcloud.com/kbeesmusic
Til top
guldhammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2010
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 904
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér guldhammer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2014 kl. 13:35
Oprindeligt skrevet af rumguf rumguf skrev:



Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:

Kuffertløsningen er meget besværlig hvis der stadig foretages ændringer i samlingen og man ønsker at holde det hele sorteret.

Prøv om du kan finde et sted (firma?) der bruger meget printerpapir og spørg, om du må få de tomme kasser, dvs. de papkasser, der rummer 5 pakker á 500 ark papir. De har en størrelse, der gør, at de kan rumme 2 x 2 x 20 = 80 cd'er per kasse. Disse kasser står for mit eget vedkommende så på en stigereol. Og nej, de står ikke i stuen. Selv om visse printerpapirskasser er nogenlunde neutrale kunne de godt være kønnere at se på.

Jeg kan ikke nænne at kassere min CD-samling men jeg har dog forlængst rippet dem til FLAC så jeg kan høre dem i fuld kvalitet uden at skulle grave dem frem fra samlingen. Der er ingen der forlanger at du smider dem ud fordi du ripper dem :) Det er muligt at du ikke ønsker at høre tale om den løsning men når du først er nået dertil hvor skiverne er pakket i kasser eller DJ-cases og du ikke bare kan plukke en tilfældig skive fra hylden uden at skulle rode i disse kasser kan jeg næsten godt garantere, at du får en anden opfattelse af din samling. Out of sight, out of mind.


Ja, og ændringer er der mange af, da jeg stadig køber cd'er og har samlet på musik siden midten af firserne (har også en stor vinylsamling).
Ja, jeg ved da godt at rippe en samling har mange fordele, men det er et fuldstændig overskueligt projekt at rippe 4000 af slagsen. Og nogle med flere cd'er i samme udgivelse.

At tage den ud af case, smide den i PC, rippe og få den ud igen vil tage ca 4-5 minutter. altså 4000 x 4-5 minutter= nærmest 20.000 minutter. Tager man i betragting at der er dage hvor man ikke får lavet noget er det et evigt projekt.  
Printerpapirskasser...hmmmm....ved ikke rigtigt, kan de holde til at man hiver dem ud og ind og roder i dem?

Jeg anvender en overordnet alfabetisering efter kunstnere a-z og inde i det er kunstnernes udgivelser kronologisk ordnede. Soundtracks og Various artists compilations har egne sektioner.  Jeg vil egentlig gerne opretholde det system, bare med cd'er i poser/kasser så jeg får mere plads. Pt har jeg et særligt rum til cd'er men det er fyldt op nu.



Hvor er der vilje er der vej,
Alene besparelsen af plads vil ikke få mig til at tænke mig om flere gange.
//Guldhammer
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2014 kl. 09:29
Oprindeligt skrevet af rumguf rumguf skrev:



Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:

Kuffertløsningen er meget besværlig hvis der stadig foretages ændringer i samlingen og man ønsker at holde det hele sorteret.

Prøv om du kan finde et sted (firma?) der bruger meget printerpapir og spørg, om du må få de tomme kasser, dvs. de papkasser, der rummer 5 pakker á 500 ark papir. De har en størrelse, der gør, at de kan rumme 2 x 2 x 20 = 80 cd'er per kasse. Disse kasser står for mit eget vedkommende så på en stigereol. Og nej, de står ikke i stuen. Selv om visse printerpapirskasser er nogenlunde neutrale kunne de godt være kønnere at se på.

Jeg kan ikke nænne at kassere min CD-samling men jeg har dog forlængst rippet dem til FLAC så jeg kan høre dem i fuld kvalitet uden at skulle grave dem frem fra samlingen. Der er ingen der forlanger at du smider dem ud fordi du ripper dem :) Det er muligt at du ikke ønsker at høre tale om den løsning men når du først er nået dertil hvor skiverne er pakket i kasser eller DJ-cases og du ikke bare kan plukke en tilfældig skive fra hylden uden at skulle rode i disse kasser kan jeg næsten godt garantere, at du får en anden opfattelse af din samling. Out of sight, out of mind.


Ja, og ændringer er der mange af, da jeg stadig køber cd'er og har samlet på musik siden midten af firserne (har også en stor vinylsamling).
Ja, jeg ved da godt at rippe en samling har mange fordele, men det er et fuldstændig overskueligt projekt at rippe 4000 af slagsen. Og nogle med flere cd'er i samme udgivelse.

At tage den ud af case, smide den i PC, rippe og få den ud igen vil tage ca 4-5 minutter. altså 4000 x 4-5 minutter= nærmest 20.000 minutter. Tager man i betragting at der er dage hvor man ikke får lavet noget er det et evigt projekt.  
Printerpapirskasser...hmmmm....ved ikke rigtigt, kan de holde til at man hiver dem ud og ind og roder i dem?

Jeg anvender en overordnet alfabetisering efter kunstnere a-z og inde i det er kunstnernes udgivelser kronologisk ordnede. Soundtracks og Various artists compilations har egne sektioner.  Jeg vil egentlig gerne opretholde det system, bare med cd'er i poser/kasser så jeg får mere plads. Pt har jeg et særligt rum til cd'er men det er fyldt op nu.



Det er ca. den samme måde min egen samling er organiseret på: Alfabetisk efter kunstner og kronologisk indenfor den enkelte kunstner.

Min egen samling er måske på 800 CD'er som jeg rippede i løbet af en uges tid engang jeg havde juleferie.

Jeg brugte selv den langsomme metode med et enkelt drev i min desktop-PC. Ventetiden mellem CD'erne blev udfyldt med at se video. 4.000 CD'er ville med 8 timer om dagen nok tage en god måneds tid at rippe på denne måde som du selv er inde på.

Der findes selvfølgelig CD-rip-robotter (og cd-duplikatorer som kan omdannes til automatiske rippere) men de er ikke nemme at komme i nærheden af så den billigste og hurtigste løsning hvis man i forvejen har en desktop-PC og de nødvendige strøm- og datakabler er at købe f.eks. 4 ekstra DVD-drev (150 kr./stk.) så man kan fodre maskinen noget hurtigere. Har man ikke et maxi-tower tager drevene nok ikke skade af at stå i en bunke ovenpå maskinen.

Hvis softwaren kan håndtere flere drev ad gangen og konfigureres til automatisk at rippe CD'erne, hente metadata fra nettet og spytte dem ud når de er færdige, bliver arbejdet pludseligt meget mere overkommeligt: Læg skiven i, luk drevet, vent på at drevet åbnes igen. Med 4-5 drev bliver processen ikke væsentligt forsinket hvis der skulle være problemer med en skive i ny og næ. Der er ingen, der siger, at man skal sidde ved maskinen i en uge. Man kan blot have en stor stak skiver liggende og så fodre de åbne drev hver gang man tilfældigvis kommer forbi.

...

Mht. A4-kasser (printer/kopipapir): Det er selvfølgelig kun for at opbevare dem så kompakt som muligt. Skiverne står lodret i kassen i to lag så man skal have det øverste lag op før man kan komme til det nederste (duh!) og reelt skal man have 20 stk. op ad gangen for at kunne komme til at bladre i dem.

Det svarer til, at skiverne står i to lag. Eftersom en A4-kasse kan rumme 80 CD'er går der ca. 50 kasser til 4.000 CD'er eller 10 stk. i bredden gange 5 i højden på en typisk reol, dvs. der kræves 160 cm (H) + 250 cm (B) vægplads. Har man den dobbelte mængde vægplads vil langt den billigste løsning være at få fat i nogle brædder og specialbygge en eller flere reoler, hvor CD'erne kan stå i eet lag. Lange hylder. Ikke det færdigkøbte skrammel hvor alt står i små kvadratiske felter med deraf følgende besvær når der skal foretages ændringer.

Til top
rumguf Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Maj-2010
Status: Offline
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rumguf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2014 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:

Jeg brugte selv den langsomme metode med et enkelt drev i min desktop-PC. Ventetiden mellem CD'erne blev udfyldt med at se video. 4.000 CD'er ville med 8 timer om dagen nok tage en god måneds tid at rippe på denne måde som du selv er inde på.

Det ville også blive den aktuelle måde for mig. Jeg har to laptops, hvoraf den ene har et drev. Forventer dog at købe en ret så heftig stationær snart da jeg laver en del musik og har brug for mere power. Jeg tænker også at en service som f.eks TuneAcess kunne bruges så man på lang sigt kunne få det hele i skyen. Ved dog ikke hvor pålidelig den service er, og med mit sædvanlige held lukker lortet dagen efter jeg er blevet færdig Shocked

Men i første omgang skal jeg have løst problemet med at få plads til cd'erne i fysisk henseende. 

Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:

Mht. A4-kasser (printer/kopipapir): Det er selvfølgelig kun for at opbevare dem så kompakt som muligt. Skiverne står lodret i kassen i to lag så man skal have det øverste lag op før man kan komme til det nederste (duh!) og reelt skal man have 20 stk. op ad gangen for at kunne komme til at bladre i dem.
Det svarer til, at skiverne står i to lag. Eftersom en A4-kasse kan rumme 80 CD'er går der ca. 50 kasser til 4.000 CD'er eller 10 stk. i bredden gange 5 i højden på en typisk reol, dvs. der kræves 160 cm (H) + 250 cm (B) vægplads. Har man den dobbelte mængde vægplads vil langt den billigste løsning være at få fat i nogle brædder og specialbygge en eller flere reoler, hvor CD'erne kan stå i eet lag. Lange hylder. Ikke det færdigkøbte skrammel hvor alt står i små kvadratiske felter med deraf følgende besvær når der skal foretages ændringer 

CD'er i to lag er fuldstændig udelukket! Det er ikke til at holde ud at tage op for at bladre. Det har jeg hverken temperament eller tåldmodighed.
Jeg er begyndt at tænke mere i specialhylder. Jeg har et depotrum i lejligheden som jeg faktisk ville kunne have 6000+ cd'er i, hvis jeg tapetserer de væg til væg med hylder der passer til formatet (højde er 2.40 og jeg tror der kan blive plads til 13 hylder i højden) 
En omstændelig og måske bekostelig affære, men så har man også glæden af at kunne browse hylderne og få den inspiration som hverken skuffer eller filer på en computer kan give i mine øjne.
I'm bringing back the 80s!
www.myspace.com/kbeesmusic
www.soundcloud.com/kbeesmusic
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu