recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hastighed på overførelse til Nas
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hastighed på overførelse til Nas

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 881
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sylvest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2014 kl. 10:07
56/58 sekunder for at læse / skrive 6.2 GB fil mellem iMac core i7 med 16GB ram og en Synology DS1813+, kablet cat 6a kabler, TP-link WDr4300 router

< ="cosymantecnisbfw" co="cs" id="SILOBFWID" style="width: 0px; height: 0px; display: block;">
.
Til top
Henrik_DK Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Oktober-2010
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik_DK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2014 kl. 23:56
4.8 GB fil:

60 sekunder og ca. 90 MB/s fra NAS til pc.

65 sekunder og ca. 82 MB/s fra pc til NAS.

NAS´en kører Freenas og RAIDZ2 med 6 stk. 3 TB Western Digital RED.

Den kører på VMware og hardware er Supermicro X10SL7-F,  INTEL XEON E3-1230L og 32 GB ECC ram.


Redigeret af Henrik_DK - 26-Juli-2014 kl. 23:57
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2014 kl. 01:59
Sylvest og Henrik - For 117. gang. I sammenligner også med jeres betydelige kraftigere hardware. OP's er stadig kun en lille 800Mhz CPU, og vil aldrig kunne måle sig med jeres.
Til top
Tanaburs Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 445
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tanaburs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2014 kl. 07:47
Jeg har øget hastighed på overførsler ved at forbinde NAS (Readynas ultra 2 )og "primær" overførsels computer direkte til router (selvfølgelig med kabel) hvor jeg tidligere havde NAS forbundet til switch og via den til router.
Iøvrigt flytter jeg ned til 20 Mb/s hvis der er tale om mange små filer (word docs og billeder eks.) og op til ca. 90 Mb/s hvis der er tale om store filer fra NAS til computer(film), så jeg kan ikke se at det er de store filer der giver udfordringer for systemet.

De hastigheder du nævner er ikke så høje men er det et stort problem ? det er rigeligt hurtigt til at streame og du kopierer vel typisk kun det hele én gang og så delta fremover, så kan du glæder dig over at du har en relativt billig men stadigvæk sikker løsning til backup i forhold til store nas med masser af power og diske...
Til top
Stougaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2011
Status: Offline
Point: 363
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stougaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2014 kl. 10:20
Nu har jeg leget lidt med det uden at der rigtig er sket nogen forbedring med hastigheden, så jeg må jo konkludere at det er min NAS der er det svage led.

Jeg synes dog det er meget interessant at høre hvad i andre kan med bedre maskiner, så jeg hvad hvad jeg får ud af at investere i noget bedre.

Som det er nu acceptere jeg hastigheden, men husker det når jeg på et tidspunkt skal opgradere.

Og tanaburs, når man har gigabit netværk hele vejen rundt ville jeg da have forventet en højere hastighed, men nu ved jeg da om ikke andet hvor det svage led er.
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 31 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2014 kl. 10:33
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Sylvest og Henrik - For 117. gang. I sammenligner også med jeres betydelige kraftigere hardware. OP's er stadig kun en lille 800Mhz CPU, og vil aldrig kunne måle sig med jeres.

Så længe man opgiver hvilket grej man har, synes jeg det er fint at få nogle tal.

Det kan jo give en indikation om hastighedsforbedringer, hvis man påtænker at opgradere.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2014 kl. 11:42
Oprindeligt skrevet af Stougaard Stougaard skrev:

Som det er nu acceptere jeg hastigheden, men husker det når jeg på et tidspunkt skal opgradere.

Og tanaburs, når man har gigabit netværk hele vejen rundt ville jeg da have forventet en højere hastighed, men nu ved jeg da om ikke andet hvor det svage led er.
Der er jo flere ting som gør sig gældende. De fleste SOHO NAS'er kører med en form for linux operativsystem og det alene kan give nogle udfordringer med Windows.

Det hænger samme med hvordan filpladsen bliver allokeret på linux operativsystemet inden en overførsel. De fleste NAS leverandører har fundet løsninger på dette problem og fået hastigheden op på deres nye modeller.

Hvis man ikke har nogle data på sin NAS, så er her en beskrivelse af hvordan man kan teste den rene hastighed af NAS hardwaren til disk.
Sørg for at benytte disk som er i stand til at levere min 1000 Mbit i sekundet (125 MBytes) Det kan de fleste store harddiske i dag.
Sæt gerne 2 diske i NAS og lad systemet ligge på den ene og sæt den anden disk op for sig selv.
Overfør en 5 GB fil eller større  til og fra NAS og ta' tid på. Gør det både igennem Windows og med en FTP klient som "FileZilla"
Sæt Jumboframes op på netværket og gentag testen.
Hvis hastigheden ikke når op på det ønskede, så er hardwaren i NAS for langsom.
Man skal selvfølgelig sørge for at den maskine man tester fra også har en disk som kan levere data med 1000Mbit i sekundet.

Hvis man når en god hastighed på store, men ikke små filer. Så kan det være at disken i NAS er for langsom i random skrivninger. Det kan man prøve at teste ved ved at sætte 2 eller flere diske i RAID0 og holde øje med CPU forbrug på NAS. Hvis overførsel af de små filer ikke forbedres, så kan det enten være at NAS hardware er for lille, eller hvis afsender maskinen ikke kan levere data nok.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 881
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sylvest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2014 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Sylvest og Henrik - For 117. gang. I sammenligner også med jeres betydelige kraftigere hardware. OP's er stadig kun en lille 800Mhz CPU, og vil aldrig kunne måle sig med jeres.

Det er netop derfor jeg skriver hvilket udstyr jeg har!!!! 

  < ="cosymantecnisbfw" co="cs" id="SILOBFWID" style="width: 0px; height: 0px; display: block;">
.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2014 kl. 15:55
Men hvad kan OP bruge den oplysning til? :)
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2014 kl. 13:26
En detalje i helt har overset, som er specielt relevant for de "små" NASér.
Det er hvad NASén ellers laver.

Jeg har en ældre QNAP T110 (altså single disk). Har en rimelig hurtig disk i. Men hardware konfigurationen er simpelthen for langsom til "multitasking". Specielt download station kan nedlægge hele NASén, så den nærmest er ubrugelig, hvis man presser den over 2,5MB/sek. Og hvis jeg har sat download station i gang, og samtidig kopiere filer, så snakker vi altså noget der er langsommere end at benytte brevduer, (overdrevet, men det giver en lille ide om, hvad man skal forvente af en NAS i den størrelse).

En måling jeg foretog mht download station på min QNAP - Over 2,7MB/sek, så ligger CPU belastningen mellem 85 - 100%. Det er lidt sørgeligt, når man sidder med langt hurtigere internet forbindelse. Hvis man så samtidig kopiere filer, har gang i (netværks cam overvågning, lidt mail server, hjemmeside og hvad man nu ellers kan finde på. Så går det helt helt gal! Det er disse små NASér slet ikke beregnet til.

Som Nagash har nævnt flere gange, så kan disse NAS ikke sammenlignes, uanset om det er 1,2 eller 4 disk versioner. Det er rå hardware kraft der skal sammenlignes, CPU og RAM. Det er praktisk talt altid det der er gældende, specielt ved fil overførelser. Og med en sløv Marvell 800mhz, så er det hammerende ligegyldigt hvordan man vender og drejer den, man når ikke meget længere end max 25-30MB/sek. Og så skal NASén altså ikke lave noget andet samtidig.
I realiteten er de her små NAS slet ikke brugbare til det som de er konstrueret til. Det er fint nok at de kan alskens ting og sager fra producenten og med div. apps.. Men det nytter ikke rigtig noget, hvis 2 eller flere ting på een gang, bogstavligt talt sluger al CPU kraft.

Jeg tør slet ikke tænke på, hvis man sad flere bruger på den samtidig..

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu