recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - iPad Air vs. iPad Retina?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

iPad Air vs. iPad Retina?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusdc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2014 kl. 00:05
der er flere elementer

Air er lettere, men gør også at selve skærm overfladen virker billigere, virker en del mere gorilla glas agtige end de gamle ipads, simplethen fordi der ikke er meget materiale, der er mange der har brugt ipad i lang tid, som ikke bryder sig om dette.

Mens andre kun ligger mærke til det når begge er i hænderne på samme tid

den nu CPU på Air er væsentligt hurtigere end den gamle RETINA, vil klart mene den er de 700kr ekstra værd.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2014 kl. 08:15
Begge har samme skærmopløsning (= "Retina"). Glasset er tyndere og giver en mere højfrekvent lyd når man tapper på det. Det kan for nogen føles billigt og plastic-agtigt. Det flekser også mere hvis man trykker på det, hvilket gør, at billedet lettere forvrænges - omend der stadig skal så meget kraft til at det ikke er noget man gør eller lægger mærke til ved almindelig brug.

Air er mærkbart lettere.

Air har to mindre højttalere for at levere den samme lydstyrke som iPad 4, som klarer sig med een højttaler. Pga. den mindre mængde materiale (heriblandt det tyndere glas) er Air langt kraftigere påvirket af vibrationer fra højttalerne. Hvis lyden er skruet helt eller næsten helt op når man spiller musik eller viser YouTube-videoer eller whatever kan man virkelig mærke, hvordan vibrationerne forplanter sig til hele enheden.

Air har en - for mig at se - lidt ubehagelig skarp kant omkring skærmen, hvor der endog er mulighed for at støv kan sætte sig fast.

Jeg har selv en iPad 3 (ca. det samme som en iPad 4 når man ser på den fysiske del - bortset fra porten) og en Air. Jeg var meget skeptisk da jeg første gang tog min Air i brug pga. "problemerne" med det tyndere glas og vibrationerne men dette samt den skarpe kant er stort set løst ved at sætte et backcover på (tilføjer 100 gram). Den er stadig 200 gram lettere end min iPad 3, som har et tilsvarende backcover.

Når det kommer til stykket så er iPad Air så meget hurtigere end iPad 3 (og iPad 4 for den sags skyld) at der for mig ikke er nogen diskussion. iPad Air er bestemt en opgradering værd hvis man kommer fra en 3'er eller mindre. Det ville også være mit første valg, hvis jeg ikke havde en iPad i forvejen.

Hvis jeg i forvejen havde en 4'er ville jeg dog næppe opgradere til en Air. I hvert fald ikke nu, hvor vi er få måneder fra en efterfølger til Air.
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2014 kl. 08:52
Alene vægt forskellen gjorde det for os...

Vi fik decideret ondt i håndleddet af at holde de gamle i hånden, hvilket vi endelig ikke gør med air. Vi har endda haft en mini undervejs af samme årsag ;kr
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2014 kl. 09:36
Fedt, tak for jeres svar allesammen. Jeg troede ikke Air havde Retina, men det har den så. Det forvirrede bare at de skriver iPad Air og iPad (med Retina).

Tak for jeres sammenligninger og historier fra det virkelige liv. Lyder til jeg skal have fat i en Air. Kommer fra en sølle iPad 2, men den er nu stadig OK og bliver musikstation nu.

Så er der bare det næste spørgsmål eller evige dilemma. Købe nu eller vente og se til oktober. Ja det spørgsmål bliver nok aldrig besvaret
          
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2014 kl. 09:59
Hvornår er det normalt den nye iPad frigives i handel? Hvis det er til oktober, så havde jeg på nuværende ventet. (Sidderselv med en iPad 2 i den ene hånd og en air i den anden pt)
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2014 kl. 10:04
Jeg ville også vente. Priserne på seneste model dykker når der kommer nyt.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2014 kl. 10:25
iPad Air kom først på gaden i starten af November måned 2013 så mon ikke der går mindst 3 måneder før vi kan købe en "Air 2" herhjemme?

Hvad angår prisen så kan man jævnligt få den billigste udgave på tilbud til omkring 3300 (p.t. 3369 for 16GB og 3999 for 32GB hos Elgiganten) så man skal nok ikke regne med drastiske besparelser i forhold til disse tilbud selv om vi nærmer os lanceringen af en efterfølger.

Det store spørgsmål er, om en "Air 2" blot vil få en Touch ID sensor og en opgraderet CPU og Apple så gemmer krudtet til en "iPad Pro" i starten af næste år.

Nu da der findes Android-alternativer til iPad Air (vægt/opløsning/performance) er Apple nødt til at finde på noget nyt at tilbyde i den høje ende af markedet. Uanset hvad det så måtte blive håber jeg på, at de fastholder 4:3-formatet på deres skærme.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu