recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forskel i kvalitet mellem kanaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forskel i kvalitet mellem kanaler

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
beolion Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Januar-2010
Status: Offline
Point: 138
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér beolion Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Forskel i kvalitet mellem kanaler
    Sendt: 29-Juli-2014 kl. 16:22
Hej

Undskyld hvis det er et banalt spørgsmål. Vi har Stofa her, og noget som jeg har lagt mærke til er at der kan være stor forskel i signal kvaliteten mellem forskellige kanaler. På DR1 har jeg fx. 100% i styrke og 90% i kvalitet, hvorimod jeg på andre kanaler kan opleve at kvaliteten er nede omkring 40%.

Er det normalt? Jeg oplever fx aldrig pixel fejl på fx. DR1, men nogle gange på andre kanaler.
Vores installation er ret ny.

Hvis der findes en tråd med samme spørgsmål, så må I gerne linke til den.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2014 kl. 16:25

Naboer med samme problem.?
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
beolion Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Januar-2010
Status: Offline
Point: 138
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér beolion Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2014 kl. 16:32
Har ikke tjekket dem, men det kan jeg da gøre. Det var mere et generelt spørgsmål. Kan huske i gamle dage(!), at der på de analoge kanaler også var forskel i kvalitet ift. hvor i frekvensbåndet de lå, men jeg tænkte ikke at der med digitale kanaler kunne være noget tilsvarende.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2014 kl. 16:36

Hvis ikke andre har fejlen, så er problemet hos dig, så vigtigt at finde ud af om den er udbredt.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2014 kl. 16:47
Jeg har det på samme måde her:-). Husker ikke lige hvilke der er gode og skifte, mener dog canal 8 & 9 har dårligt signal
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2014 kl. 22:57
Jeg har Stofas pakke 1 + TV3 Sport 2. 100% styrke og kvalitet på samtlige. Men det med procenter skal vel tages med et gran salt - alle målere er vel ikke kalibreret ens/ikke lige følsomme.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prasmus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2014 kl. 08:05
At kanalerne er blevet digitale har ikke ændret væsentligt på det gammelkendte problem med kvalitets forskel på kanalernes signal styrke, alt efter hvor i frekvens båndet de ligger. Forskellen er blot, at der sendes flere tv-kanaler på samme kanal frekvens (kaldet en mux). Hos YouSee er der typisk 8 tv-kanal pladser i hver mux, HD kanaler optager dog 2 pladser hver, dvs. der kan være 8 SD kanaler eller 4 HD kanaler eller en kombi f.eks. 4 SD og 2 HD kanaler. Jeg kan ikke sige hvordan det forholder sig hos Stofa, men princippet er 100% det samme, der er blot flere eller færre tv-kanaler pr. mux.

Dvs. du vil opleve, at en gruppe kanaler i den ene ende af frekvensbåndet har en signal styrke på 100% og en anden gruppe kanaler i den anden ende kan være nede på 40%. Typisk er det dem som ligger i den høje ende som har lavest styrke. Grunden er for der meste for lange, tynde eller dårlige antennekabler eller dårlige samlinger. Det er fordi der er større tab i antenne kabler på frekvenser i den høje ende. Problemet kan tit løses med kortere og tykkere kabler og/eller en antenne forstærker som forstærker den høje del af båndet mere end den lave.

Endelig kan der være mange andre grunde til problemer, så som f.eks. utætte antenne anlæg som forstyrres af signaler udefra, så ovenstående skal ikke læses som en forklaring på dit problem, det er mere en kommentar til din egen kommentar "Kan huske i gamle dage(!)"
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu