recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Afinstallering af UBUNTU
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Afinstallering af UBUNTU

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
leant Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Maj-2014
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 66
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér leant Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Afinstallering af UBUNTU
    Sendt: 30-Juli-2014 kl. 17:06
Jeg nedtog for nogen tid siden på min ældre Dell-maskine en version af styresystemet UBUNTU. Det skulle være til afløsning af Windows XP, der jo nu udfases.

Men UBUNTU'en er ikke fungerbar, - i hvert fald ikke den nedtagning, som jeg foretog. Så nu ville jeg afinstallere den, men kan ikke lige se, hvordan det gøres. - Er der en, som ved det?

M.v.h.  leant 
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2014 kl. 17:18
Har du ikke XP liggende på en CD, eller fx D-drevet, som du vel forhåbentligt ikke har slettet? Så skal du vel "bare" installere XP igen? Bemærk venligst anførselstegnene......

Altså, hvis det er sådan, at du ikke ønsker Ubuntu mere - og ja... Har også prøvet Ubuntu. Det er ikke så stabilt, som man synes det burde være.


Redigeret af turbo2 - 30-Juli-2014 kl. 17:19
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2014 kl. 17:34
Oprindeligt skrevet af leant leant skrev:

Så nu ville jeg afinstallere den, men kan ikke lige se, hvordan det gøres. - Er der en, som ved det?


Hvis du afinstallerer den, står du tilbage med en tom harddisk.
Med andre ord, du skal finde et nyt styresystem til at smide på maskinen....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2014 kl. 18:40
Eller "bare" installere et nyt operativsystem og derefter indlæse dine filer fra den backup du har
Til top
leant Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Maj-2014
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 66
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér leant Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2014 kl. 19:35
Tak for meldingerne.

Jeg valgte heldigvis, at installere UBUNTU'en sideordnet med den bestående W-XP. Så jeg er altså ikke uden forbindelse med omverdenen på den enhed - lige nu. Men, men - en skønne dag skal jeg jo finde et andet styresystem til den, - eller skrotte den, idet jeg ikke har mange hundrede kroner til et nyt Windows 8.

Jeg forsøgte, at gå ind i XP'en, og dér åbne "Fjern filer", hedder det vist. Dér stod også flot et sted "UBUNTU". Jeg klikkede på fjern; og pist - på to-tre sekunder var ikonet væk !! - Men UBUNTU ligger stadig på maskinen; - - well, how come?

' - - Øh, så jeg er noget forvirret. - Der må da være et "afinstallerings-punkt" i programmet, - eller hvad?

leant

 
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6626
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2014 kl. 19:39
Oprindeligt skrevet af leant leant skrev:

Tak for meldingerne.

Jeg valgte heldigvis, at installere UBUNTU'en sideordnet med den bestående W-XP. Så jeg er altså ikke uden forbindelse med omverdenen på den enhed - lige nu. Men, men - en skønne dag skal jeg jo finde et andet styresystem til den, - eller skrotte den, idet jeg ikke har mange hundrede kroner til et nyt Windows 8.

Jeg forsøgte, at gå ind i XP'en, og dér åbne "Fjern filer", hedder det vist. Dér stod også flot et sted "UBUNTU". Jeg klikkede på fjern; og pist - på to-tre sekunder var ikonet væk !! - Men UBUNTU ligger stadig på maskinen; - - well, how come?

' - - Øh, så jeg er noget forvirret. - Der må da være et "afinstallerings-punkt" i programmet, - eller hvad?

leant

 


Ubuntu er ikke et program som kan afinstalleres fra Windows

Ubuntu er et Operativsystem. Du kan evt. prøve med en anden Ubuntu variant, fx Mint eller Elementary OS. Begge to kan køre på gamle pc'er. Men test det inden du installerer.

Når du starter din pc med en Ubuntu dvd kan du prøve systemet af inden du vælger at installere. Hvis det ikke virker, så prøv med et andet.

Jeg har installeret Elementary OS på nogle gamle pc'er, og de virker glimrende nu. Endda med Canon multifunktionsprinter. Både print og scan virker. Nemid gør selvfølgelig også.








Redigeret af Brixen - 30-Juli-2014 kl. 19:44
Venlig hilsen
KB
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2014 kl. 20:01
Oprindeligt skrevet af leant leant skrev:

Tak for meldingerne.

Jeg valgte heldigvis, at installere UBUNTU'en sideordnet med den bestående W-XP. Så jeg er altså ikke uden forbindelse med omverdenen på den enhed - lige nu. Men, men - en skønne dag skal jeg jo finde et andet styresystem til den, - eller skrotte den, idet jeg ikke har mange hundrede kroner til et nyt Windows 8.

Jeg forsøgte, at gå ind i XP'en, og dér åbne "Fjern filer", hedder det vist. Dér stod også flot et sted "UBUNTU". Jeg klikkede på fjern; og pist - på to-tre sekunder var ikonet væk !! - Men UBUNTU ligger stadig på maskinen; - - well, how come?

' - - Øh, så jeg er noget forvirret. - Der må da være et "afinstallerings-punkt" i programmet, - eller hvad?

leant

 

Det er så den, som hedder Ubuntu Wubi - du skal så lade den starte op med XP, og så fjerne den derfra - enten vha. Wubi-installeren, ELLER i Tilføj/fjern programmer.
Til top
Nico89 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 118
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nico89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2014 kl. 21:39
Jeg fjernede engang en Linux installation der var sideordnet med en Windows. Det endte med at Windows ikke kunne starte da det var Ubuntu der indeholdt bootloaderen (der hvor du vælger OS i starten). Kunne så via lidt fix fax med en Ubuntu live cd installere en ny bootloader, men du skal være opmærksom på det potentielle problem.
Jeg har dog også fine erfaringer med Linux, hvor jeg primært har kørt mint eller lubuntu (Letvægts Ubuntu).
Edit: er dog  ikke sikker på hvilken metode jeg  brugte til afinstallation, så er ikke sikkert det er et problem ☺


Redigeret af Nico89 - 30-Juli-2014 kl. 21:46
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2014 kl. 21:51
Oprindeligt skrevet af Nico89 Nico89 skrev:

Jeg fjernede engang en Linux installation der var sideordnet med en Windows. Det endte med at Windows ikke kunne starte da det var Ubuntu der indeholdt bootloaderen (der hvor du vælger OS i starten). Kunne så via lidt fix fax med en Ubuntu live cd installere en ny bootloader, men du skal være opmærksom på det potentielle problem.
Jeg har dog også fine erfaringer med Linux, hvor jeg primært har kørt mint eller lubuntu (Letvægts Ubuntu).
Edit: er dog  ikke sikker på hvilken metode jeg  brugte til afinstallation, så er ikke sikkert det er et problem ☺

Hvordan fjernede du da Ubuntu? Via Tilføj/Fjern programmer, eller?

Og havd med at jeg Clown læse indlægget færdig, inden jeg selv smider noget på?


Redigeret af turbo2 - 30-Juli-2014 kl. 21:54
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6626
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2014 kl. 22:53
Ubuntu kan fjernes med Acronis Disc Director e. lign. programmer.

Dvs. partitionerne skal slettes, og boot loaderen skal sættes tilbage til Windows.

Venlig hilsen
KB
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu