recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fortrydelsesret ved privat handel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fortrydelsesret ved privat handel?

 Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
Tallahassee Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 72
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tallahassee Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2014 kl. 15:10
Oprindeligt skrevet af Rasmus8D Rasmus8D skrev:

Private forbrugere i Danmark er efterhånden blevet forkælet så meget af loven og butikkerne, at de tror de kan ophæve deres køb til enhver tid, og når de køber brugt til 50% af prisen så får de en sprit ny varer i original emballage... Suk ;)

Har set ret mange sjove svar på annoncer/annoncer om køb af studiebøger på Facebook efterhånden. Bl.a. en annonce for en bog der sælges til 60% af nypris, hvor en pige spørger om der er overstregninger/skrevet i margenen. Sælger skriver så at der er nogle få overstregninger i bogen, og pigen skriver at hun ikke er interesseret Big smile

I købsannoncer skriver folk tit, "Søger bogen X, der må ikke være nogen overstregninger/notater i bogen". 
Ja, det er flot - men det er altså en brugt studiebog! Er der ikke overstregninger har den tidligere ejer enten ikke studeret (hvilket forhåbentlig ikke sker tit), eller bogen er NY og har samme pris som en ny bog!

En anelse off-topic, men ikke helt ;)

Oprindeligt skrevet af kreissl kreissl skrev:

Jeg kunne heller ikke drømme om at tage noget retur, som jeg vidste, var som beskrevet.
Til gengæld gør jeg meget ud af at beskrive en del, og det der mangler må køberen selv spørge ind til.

Du har håndteret det fint indtil videre, ovenikøbet med mulighed for refusion i prisen. Det eneste problem ved at tilbyde det er, at du indirekte accepterer, at du kunne have lavet en fejl :-)

+1
I haven't cried like that since Titanic!
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2014 kl. 15:29
Oprindeligt skrevet af Tallahassee Tallahassee skrev:


Oprindeligt skrevet af Rasmus8D Rasmus8D skrev:

Private forbrugere i Danmark er efterhånden blevet forkælet så meget af loven og butikkerne, at de tror de kan ophæve deres køb til enhver tid, og når de køber brugt til 50% af prisen så får de en sprit ny varer i original emballage... Suk ;)


Har set ret mange sjove svar på annoncer/annoncer om køb af studiebøger på Facebook efterhånden. Bl.a. en annonce for en bog der sælges til 60% af nypris, hvor en pige spørger om der er overstregninger/skrevet i margenen. Sælger skriver så at der er nogle få overstregninger i bogen, og pigen skriver at hun ikke er interesseret Big smile

I købsannoncer skriver folk tit, "Søger bogen X, der må ikke være nogen overstregninger/notater i bogen". 
Ja, det er flot - men det er altså en brugt studiebog! Er der ikke overstregninger har den tidligere ejer enten ikke studeret (hvilket forhåbentlig ikke sker tit), eller bogen er NY og har samme pris som en ny bog!

En anelse off-topic, men ikke helt ;)

Oprindeligt skrevet af kreissl kreissl skrev:

Jeg kunne heller ikke drømme om at tage noget retur, som jeg vidste, var som beskrevet.
Til gengæld gør jeg meget ud af at beskrive en del, og det der mangler må køberen selv spørge ind til.

Du har håndteret det fint indtil videre, ovenikøbet med mulighed for refusion i prisen. Det eneste problem ved at tilbyde det er, at du indirekte accepterer, at du kunne have lavet en fejl :-)

+1


95% af mine bøger er der ikke skrevet i! der er ikke streget i dem! men er alle læst mindst en gang!
Så det er noget vrøvl du skriver.

Men til trådstarter, fasthold de 100kr, selvom jeg også synes det er underligt, at du forhører dig om noget, men ikke fortæller køber om det. Det kan være den nye ridse er kommet under transport, men at køber så synes Denver for meget, med alle de andre ridser, når der ikke er blevet oplyst om det.

Købte for noget tid siden en android mini computer herinde. Da den kom til mig, var usbporten defekt. Jeg skriver til sælger, som siger han vil have den retur til undersøgelse for at fastlægge om Det var mig eller ham, der havde ødelagt den, hvordan det skulle kunne lade sig gøre. Jeg valgte til sidst at ignorere det, og sælge den videre, hvor jeg oplyste køber om den ødelagte port.
Er man i tvivl om det kan have en betydning, så oplys en eventuel køber om tingene, og slip for bøvlet i fremtiden.
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2014 kl. 16:12
Nok om studiebøger, dem skulle jeg helst ikke få brug for igen men tak for jeres svar, og tak til dig aerik. Jeg skal nok vende tilbage, hvis der sker mere i sagen :) hvis nogle skulle være nysgerrige.

Redigeret af ladiesman217 - 27-August-2014 kl. 16:26
          
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2014 kl. 00:15
Hvordan gik det så?
Til top
guldhammer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2010
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér guldhammer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2014 kl. 14:03
Jeg er altid blevet oplyst om at der er OK (Over Kantstenen garanti)
ved køb på DBA og Gul og Gratis.
//Guldhammer
Til top
Jonas Baadsgaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Januar-2012
Sted: Allerød
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas Baadsgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2014 kl. 09:31
For lige at præcisere så gælder forbrugeraftaleloven ved handel fra erhverv til privat. Den gælder ikke ved handel mellem erhvervsdrivende eller mellem private.
Det er en udbredt misforståelse, som dukker op igen og igen, at man altid har fortrydelsesret. Det har man IKKE. Mange fysiske butikker yder det som en service.
Undtagelsen er lov om fjernsalg, som dækker internetshops, salg udenfor den erhvervsdrivendes normale salgsted og postordresalg. Dette gælder også kun fra erhverv til privat.
Udgangspunktet er derfor at ved handel på fx dba mellem private, at en handel er en handel. Og at varen købes som beset. Man er som sælger forpligtet til ikke at lyve (kan være bedrageri eller svindel hvis man gør, men der er ret vide rammer ved fx beskrivelse af varen. Fx 'velholdt' som jo er subjektivt. Man er som køber velkommen til at undersøge varen før køb.
Er man som køber utilfreds og sælger fastholder, så er det civilt søgsmål ved domstolene man har mulighed for. Men eftersom varen er brugt, skal den være slem før man kan forvente medhold.
Derfor køber jeg kun brugt udenfor garanti såfremt prisen er korrekt (=lav) og har kun overført pengr til privat ved fx handel af en brugt Logitech Harmony til 200 kr. Så er det begrænset hvor galt det kan gå : )
Vh Jonas Baadsgaard Petersen

Nad C390DD2 | Jamo Concert VII | Xbox One X | Panasonic TX65EX700 | Metz DE-81 CD/DVD
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2014 kl. 10:24
Det er sølle 800kr og du har mailet billeder. Jeg synes på ingen måde du skal lade handelen gå tilbage eller give noget afslag.

Den blå avis (og gul og gratis) er brugte ting og er man som køber ikke i stand til selv at komme og nærstudere tingene fysisk, så er der bare en risiko ved at handle brugt. Folks definition af 'næsten som ny' har ikke altid samme reference så er man typen der går i drama mode over en ridse på en ishockey-stav, bør man nok overveje fysisk afhentning.

Som mit indlæg måske bærer præg af,synes jeg ofte at købere opfører sig en smule forkælede og nærigt...

Redigeret af Jonas_h - 16-November-2014 kl. 14:56
Til top
Jonas Baadsgaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 21-Januar-2012
Sted: Allerød
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas Baadsgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2014 kl. 11:24
Enig.. Har selv været ude og kigge på brugte højttalere i 'perfekt stand', 'som nye' 'ingen skader' med trykkede diskanter
: )
Ærgeligt at modtage sådan et par med fragtmand og så stå med skægget i postkassen.
Det er ikke nødvendigvis ond vilje, men ikke alle er perfektionister og folk opfattelse svinger.
Vh Jonas Baadsgaard Petersen

Nad C390DD2 | Jamo Concert VII | Xbox One X | Panasonic TX65EX700 | Metz DE-81 CD/DVD
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 345
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu