recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tv apparatet framtid
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tv apparatet framtid

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2014 kl. 15:20
STOP Kim, læs indlægget herunder inden du svarer på dette, og svar på dem begge som en helhed Smile

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

 

Det er et problem for udviklingen, efter min mening. Det hæmmer, når der gang på gang er tale om elendige funktioner, forkert forskønnelse af "nye" funktioner osv.

...og hvem er dét et problem for? Så længe producenterne tjener bedre på at det forholder sig sådan, så er det ikke et problem for dem, og jeg mener ikke at det skal pålægges dem at løse det. Det er producentens opgave at skabe den bedst mulige indtjening, og det er forbrugerens opgave at forsøge at få mest muligt for sine penge. Udvikling er producenters våben mod hinanden i konkurrencen om forbrugeren, og jo mere forbrugerne forventer af producenternes produkter, jo mere "skyts" bliver producenterne nødt til at rulle ud for at vinde forbrugerens gunst. Men hvis forbrugeren alligevel er ligeglad, så kan du ikke pålægge en producent (eller forhandler for den sags skyld) som tjener gode penge på dén ligegyldighed, at de skal opdrage på forbrugeren og derigennem skade sin egen forretning.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

 På nogle punkter, der synes jeg faktisk det ligner lidt bedrag. Men det bliver oftest dækket ind, og samtidig er der en ekstrem dårlig tendens til, at man som forbruger ikke gider/orker leverer dårlige produkter retur, fordi det i sig selv kan være en hård omgang at komme igennem. Derfor lever man med produkterne, og på den måde affinder sig med det.

Ingen arme, ingen kiks!! Hvis du som forbruger ikke "gider" sætte dig ind i hvordan du får mest muligt ud af dine penge, så har jeg INGEN sympati for dig hvis du ikke får det. Jeg har derimod rigtigt meget sympati med de forbrugere der forsøger at gøre det, men finder det svært eller umuligt fordi de andre forbrugeres ligegyldighed betyder at kvalitetsprodukter ikke eksisterer.

Prøv at vende hele situationen på hovedet, og skift det hele til modsat fortegn: Vi forestiller os en situation hvor producenterne taber penge, eksempelvis fordi kunderne er blevet for pris-fikserede. Er det så pludselig kunderne der skal løse producenternes problem, ved ikke at være prisfikserede? Nej vel? Det er producenternes egen opgave at løse deres eget problem, eksempelvis ved at udvikle noget nyt som kunderne gerne vil betale mere for, i stedet for at forsøge at sælge det samme gamle skrammel.

Svaret vi leder efter, ligger i balancen mellem disse ting. Producenternes interesse i at nyudvikle ligger i at de kan tage en højere pris for et nyere produkt, og derigennem tjene flere penge. Forbrugerens interesse er at få mest for pengene, det får de ved at stille størst mulig krav til de ting de køber. Hvis forbrugeren ikke stiller krav, så udvikler producenten ikke.


Redigeret af Otto J - 17-September-2014 kl. 15:39
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2014 kl. 15:38
Jeg kan også sige det på en anden måde: Når du siger at udviklingen skal komme fra producenterne, så er det dig som forbruger der stiller et krav til producenterne: Lav noget bedre til os! Men så længe du er den eneste forbruger der stiller dét krav, så lytter de ikke til dig. Hvis du nu kunne få alle de andre (eller bare en tilpas stor mængde) af de andre forbrugere til at stille samme krav til producenterne som du gør: Lav noget bedre til os! Så ville de lytte til dét krav, og rent faktisk gøre det. Og så ville dit ønske blive opfyldt.

Med andre ord, for at dit ønske om at producenterne skal udvikle bedre produkter skal gå i opfyldelse, så skal du starte med at få dine med-forbrugere til at være mere krævende. Kan du se min pointe?
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2014 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Med andre ord, for at dit ønske om at producenterne skal udvikle bedre produkter skal gå i opfyldelse, så skal du starte med at få dine med-forbrugere til at være mere krævende. Kan du se min pointe?

Jeg forstår godt hvor du vil hen Otto. Og jeg er ikke ubetinget uenig.
Men jeg synes også du vender billedet til noget, der er virkelig svært, til noget urealistisk simpelt.

Et eksempel:
Et TV (Smart-TV), det er som udgangspunkt proppet med funktioner af den ene eller anden art. Det er funktioner som dels forbrugerne har efterspurgt, og som producenterne/udvikling selv synes er "smart".

Det er sjældent at alle bruger alle funktioner i multifunktionsapparater. Nogle bruger mange, andre bruger få. 
En funktion som få bruger, den vil, uanfægtet om den virker godt eller dårlig, ikke få så stor opmærksomhed, som den funktion som mange bruger. Det lyder umiddelbart logisk. Men det er også en hæmsko for netop det du omtaler, at forbrugerne skal stå sammen og stille krav. Enig?

Jeg vender den bøtte, som du ellers som udgangspunkt har ret i, og siger. At når en producent har lavet en funktion. Så må det være producentens ansvar OG interesse, uanset hvor mange eller få der bruger funktionen, at funktionen virker optimalt, efter hensigten osv.
Dette ansvar fornemmer jeg ikke, at producenterne er tilbøjelig til at tage alvorligt. Og det ER et problem, som bør løses af producenterne. Vi kan kun, som forbruger aggere og bruge vores reklamationsret (2 år), eller skrige i samlet flok (den svære del), når dette scenarie viser sig. Nå ja, og så forøvrigt forsøge undgå producenten fremover. Det sidste er absolut den nemme del, ihvertfald indtil der ikke er flere producenter tilbage. Men da vi ikke alle bruger de samme funktioner, så kan jeg eksempelvis smide Samsung på porten, mens andre lever fint med Samsung, fordi de ikke bruger lige præcis samme funktion som mig.

Helt konkret kan jeg nævne Netflix appen i mit Samsung TV fra 2012. Den er stadigvæk ikke opdateret, så kan den tage flere profiler. Andet Samsung udstyr/TV med Smart-TV, som er nyere, det er opdateret.
Det fortæller mig, at Smart-TV delen i mit TV, det skal jeg nok ikke lige forvente bliver opdateret mere.
Den del kan jeg godt acceptere, hvis jeg bare havde vidst det på forhånd, INDEN jeg købte produktet. Igen falder det tilbage til producenten, som jeg bestemt ikke synes tager det her alvorligt. Det er åbenbart "sjovere" for dem at udvikle nye apparater (buede skærme).
Og SÅ har du ret i, at så burde jeg (og alle andre(?)) råbe op i kor, og forbande Samsung til helvede. Men "dum" som jeg er, så lever jeg med det, for jeg har da heldigvis Netflix på andet udstyr. Det er OGSÅ en hæmsko for udviklingen. Det er jeg enig med dig i!
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2014 kl. 17:09
Et andet godt eksempel er praktisk talt samtlige Smartphones/mobiltelefoner. Efter en ikke nærmere defineret tid, så opdateres de ikke længere. Een ting er fælles for praktisk talt alle. Det er ikke en oplysning du kan få at vide, inden du køber en smartphone.

Og sådan er der hulens masse andre ting her i verden! Vi lever helt konkret med det, og har gjort det længe. Det stopper nok ikke. Men det er helt sikkert en hæmsko for udviklingen.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2014 kl. 18:03
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

 

Jeg vender den bøtte, som du ellers som udgangspunkt har ret i, og siger. At når en producent har lavet en funktion. Så må det være producentens ansvar OG interesse, uanset hvor mange eller få der bruger funktionen, at funktionen virker optimalt, efter hensigten osv.
Dette ansvar fornemmer jeg ikke, at producenterne er tilbøjelig til at tage alvorligt. Og det ER et problem, som bør løses af producenterne. 

Men det sker kun hvis nogen forlanger det af dem. Ellers kan de jo være ligeglade.

Jeg siger ikke at det er simpelt, og jeg siger faktisk heller ikke at dét at stille krav KUN er lig med hvordan man bruger pengene. Et af de helt store problemer er efter min mening at en fagpresse der står på kundens side, og på den ene side fortæller kunderne hvad de skal forlange, på den anden side gør producenterne opmærksomme på at et givent produkt ikke er acceptabelt, ganske enkelt ikke eksisterer. Årsagen til dét skal så faktisk findes lidt det samme sted - kunderne er holdt op med at betale for ordentlig journalistik. Og derfor får de den ikke.

Jeg er helt med på at den enkelte forbruger ikke kan gøre noget. Der må løftes i flok. Det kræver nogle gange at der er nogle der vælger at være primus motor for at det sker. Hvis det rent faktisk forholder sig sådan at et firma på gang tørrer kunderne ved ikke at opdatere apparaterne, ikke at levere simple reservedele så snart produktet er et år gammelt osv, HVORFOR er der så ikke nogen af de talerør forbrugerne har, der går ud og fraråder folk at købe det? Det er jo ikke alle mangelfulde produkter hvor man først opdager manglerne senere. Men hvornår har du sidst set en negativ anmeldelse af noget som helst i AV-markedet? Jeg kan bogstaveligt talt ikke huske at have set en bare nogenlunde grundig anmeldelse, hvor konklusionen var: Lad være med at købe dét her produkt. Det er som om udgangspunktet for enhver anmeldelse er at lede efter de punkter hvor man kan fremhæve netop dét produkt som værende det bedste køb på markedet. Eller i hvert fald et godt køb. Når forbrugerne får det indtryk at alle produkterne sådan set er rimeligt gode, så tænker de naturligt nok at det er noget nørderi at betale ekstra for det absolut bedste. Og så bliver kravene der stilles, mindre. Og følgevirkningen er at producenterne bliver dovne.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2014 kl. 18:16
Jeg stillede mig jo i flere år op i det kor der råbte op om at et moderne TV bør have en indstilling hvor det i det mindste er muligt at få TV'et til at gengive farverne sådan som TV-standarden foreskriver. Det endte med at være noget som anmelderne fokuserede på (og stadig gør), og vægtede væsentligt i anmeldelserne. Resultatet er at det i dag rent faktisk er så godt som standard, at et nyt TV har f.eks. en "film" indstilling, der i det mindste tilnærmelsesvist følger TV-standarden, og muligheden for at kalibrere sig til det sidste stykke er blevet langt, langt bedre. Standarden er blevet så høj, at markedet for kalibrering er så godt som ikke-eksisterende. Udelukkende fordi der blev skabt et krav fra forbrugernes side, gennem undervisning af den enkelte forbruger.

Hvis anmelderne lod være med at bedømme de forskellige smart-tv ud fra hvor ringe de andre er, og i stedet bedømte dem ud fra en mere universel vurdering af hvor god betjeningen er, for eksempel ud fra den reference som moderne smartphones har sat, så tror jeg også at de ville have mere fokus på at lave noget ordentligt. Det kan godt være der ville være en periode hvor samtlige TV på markedet fik stemplet "ubrugeligt" (det ville jeg bestemt give alle fladskærms-tv, da jeg startede med kalibrering), men så ville nogle producenter stille og roligt finde ud af at der vil være et marked for at være den første der får anerkendelsen "godkendt", for slet ikke at tale om den første der får prædikatet "fantastisk".
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2014 kl. 10:32
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 
Men det sker kun hvis nogen forlanger det af dem. Ellers kan de jo være ligeglade.

Hvilket er hele humlen i dette.
Jeg ser det som et moralsk problem for producenterne, (og delvist detailbrachen), at ikke nok med de KAN være ligeglade, de er det tit og ofte også. De kan slippe afsted med det, fordi forbrugernes alternativer er enten ikke eksisterende, eller de er forbundet med ekstremt besvær.

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 Jeg siger ikke at det er simpelt, og jeg siger faktisk heller ikke at dét at stille krav KUN er lig med hvordan man bruger pengene. Et af de helt store problemer er efter min mening at en fagpresse der står på kundens side, og på den ene side fortæller kunderne hvad de skal forlange, på den anden side gør producenterne opmærksomme på at et givent produkt ikke er acceptabelt, ganske enkelt ikke eksisterer. Årsagen til dét skal så faktisk findes lidt det samme sted - kunderne er holdt op med at betale for ordentlig journalistik. Og derfor får de den ikke.

Jeg er delvis enig med dig i dette. Jeg tror ikke det er st spørgsmål om, hvorvidt man vil betale for det. Men derimod også en vis skepsis til, hvad det er man SÅ betaler til.

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

HVORFOR er der så ikke nogen af de talerør forbrugerne har, der går ud og fraråder folk at købe det? Det er jo ikke alle mangelfulde produkter hvor man først opdager manglerne senere. Men hvornår har du sidst set en negativ anmeldelse af noget som helst i AV-markedet? Jeg kan bogstaveligt talt ikke huske at have set en bare nogenlunde grundig anmeldelse, hvor konklusionen var: Lad være med at købe dét her produkt. Det er som om udgangspunktet for enhver anmeldelse er at lede efter de punkter hvor man kan fremhæve netop dét produkt som værende det bedste køb på markedet. Eller i hvert fald et godt køb. Når forbrugerne får det indtryk at alle produkterne sådan set er rimeligt gode, så tænker de naturligt nok at det er noget nørderi at betale ekstra for det absolut bedste. Og så bliver kravene der stilles, mindre. Og følgevirkningen er at producenterne bliver dovne.

110% enig. Og jeg vil ikke undsige mig selv, da jeg anmeldte for recordere. Men det er en hulens svær situation. Ikke så meget det at påpege problemer, fejl eller mangler. Men derimod at man som anmelder gerne også vil vise alle siderne. Og specielt dem man får en positiv oplevelse ud af. Samtidig er man også nødt til at forstå, at hver gang man stiller sig kritisk over for et produkt, så risikere man at producenten kapper forbindelsen, eller det bliver gnidret til med alskens ligegyldigheder, såsom "det bliver rettet osv". Tiden er også en alvorlig faktor, specielt hvis du har med et produkt at gøre, som har mange funktioner. Reelt set skal man jo igennem dem alle, for hvis man kun tager nogle væsentlige, så er det også samtidig dem, som producenter vil lægge vægt på. Den tid er der bare ikke, heller ikke selvom du bruger 24/7. For inden du er færdig med produktet, så er det landet på hylden og blevet solgt i tusindvis.

Du siger at nogle skal tage tørnen som primus motor. Og siden du nævnte det igår, har jeg brudt mit hoved med, hvordan det kunne gøres. Det ville være fantastisk hvis det var så simpelt. Men det er det ikke. Det er et ekstremt omstændigt job, hvor du allerede på forhånd ved, at du når ikke en brøkdel af de produkter, som reelt set burde dækkes. Og så skal du allerede der lave den første grove sortering. Samtidig med det skal du have bygget en organisation op, der både ressourcemæssig og økonomisk er i stand til at stå imod de giganter der skal opereres imod. Vi kan ikke forvente, at producenterne ligefrem velvilligt støtter en organisation, der på mange punkter vil hagle deres produkter ned, og decideret advare imod dem. I bund og grund har du allerede et forbrugerklagenævn som er lidt i den retning. Men systemet er for tung og langsomligt i mange henseender, så forbrugerne mister tålmodigheden. Og så er det forøvrigt et system, der mest af alt opererer i konkrete sager.
Jeg tror mange testsites allerede har haft disse ideer og tanker ved opstart, men har måtte erkender, at det fungere desværre ikke lige sådan altid, eller at det kræver voldsomt mange ressourcer, hvis det skal gøres helt perfekt.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2014 kl. 10:41
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg stillede mig jo i flere år op i det kor der råbte op om at et moderne TV bør have en indstilling hvor det i det mindste er muligt at få TV'et til at gengive farverne sådan som TV-standarden foreskriver. Det endte med at være noget som anmelderne fokuserede på (og stadig gør), og vægtede væsentligt i anmeldelserne. Resultatet er at det i dag rent faktisk er så godt som standard, at et nyt TV har f.eks. en "film" indstilling, der i det mindste tilnærmelsesvist følger TV-standarden, og muligheden for at kalibrere sig til det sidste stykke er blevet langt, langt bedre. Standarden er blevet så høj, at markedet for kalibrering er så godt som ikke-eksisterende. Udelukkende fordi der blev skabt et krav fra forbrugernes side, gennem undervisning af den enkelte forbruger.

Jeg siger heller ikke det ikke kan lade sig gøre. Men det er et voldsomt arbejde, og der er rigtig mange punkter at tage fat i.

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 Hvis anmelderne lod være med at bedømme de forskellige smart-tv ud fra hvor ringe de andre er, og i stedet bedømte dem ud fra en mere universel vurdering af hvor god betjeningen er, for eksempel ud fra den reference som moderne smartphones har sat, så tror jeg også at de ville have mere fokus på at lave noget ordentligt. Det kan godt være der ville være en periode hvor samtlige TV på markedet fik stemplet "ubrugeligt" (det ville jeg bestemt give alle fladskærms-tv, da jeg startede med kalibrering), men så ville nogle producenter stille og roligt finde ud af at der vil være et marked for at være den første der får anerkendelsen "godkendt", for slet ikke at tale om den første der får prædikatet "fantastisk".

Det er så det næste problem med en anmeldelse. Oftest afspejler en anmeldelse jo anmelderes egen personlig holdning, specielt når det handler om behandling og brug af et produkt. Så eksempelvis noget jeg synes er vanvittigt lavet, kan/vil der være andre som synes er ganske fint. For den almindelige bruger er det hulens svært at gennemskue på forhånd, hvad man så skal vælge. Det er klart, at der må man som anmelder gøre sig den umage, at oplyse sit eget synspunkt så grundigt som muligt. Men det vil give noget uro, når man ikke har en fælles facitliste over det. Det er lidt som at læse korrektur på sin egen tekst. Det er hulens svært at finde sine egne fejl.

Jeg forsvarer ikke nogen her. Jeg påpeger blot problemer i alt det her, som vi i bund og grund er enige om. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu