recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PC opløsning på TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

PC opløsning på TV

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: PC opløsning på TV
    Sendt: 30-September-2014 kl. 18:27
Jeg har forbundet min datters PC til hendes 32" Samsung TV men jeg synes godt nok det ser noget grovkornet ud ved normalt PC billede (altså som PC monitor) når jeg sammenligner med min egen 27" PC skærm.

Opløsningen for TV'et er 1920x1080 og det samme er PC'en sat til. Jeg skal sætte skærmindstillingen på TV'et til "skærmtilpasning" for at billedet passer.

Kan det være rigtigt at 32" får et 1920x1080 PC signal til at se grovkornet ud eller har jeg overset noget?

Hvordan kan det være jeg skal sætte TV billedindstillingen til Skærmtilpasning og ikke 16:9 for at PC billedet passer?
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2014 kl. 18:43
Sikker på der ikke er slået noget overscan til?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2014 kl. 18:55

Har både brugt Tablet og PC på TVet, og billedet har der ikke været noget i vejen med. Har ikke skulle ændre på den opløsning som PCen kører med. Der skulle bruges en anden indstilling på billedet end standard 16:9.
Overscan mulighed er der vist ikke på TVet.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2014 kl. 19:11
Det skyldes højst sandsynligt over- eller underscan. Muligvis begge dele. Altså at TV'et har slået overscan til, mens PC'en har underscan. Hvilket grafikkort sidder der i computeren?
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2014 kl. 21:33
Skærmtilpasning slår overscan fra kan jeg se så det er rigtigt nok. Men jeg synes tekst står noget mere grovkornet end jeg havde forventet og der er tydelige billedfejl i baggrundsbilledet.

PC'en er en Asus nv56 bærbar med fuld HD GT635M grafikkort.

Driveren er blot standard PnP skærm. Er der en decideret driver til Samsung TV?

Synes ikke jeg kan finde sådan en.
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2014 kl. 07:07
Hvis du kører det gennem VGA kabel kan det være dårlig kvalitet af kablet der gør det. Eller hvis det er en meget langt HDMI kabel er kvalitet også afgørende.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2014 kl. 07:12
Det er HDMI kabel, og billedet ser fint ud på min ASO 27" monitor. 

Så enten kræves der en speciel driver til Samsung TV'et eller også gør størrelsen på 32" blot at billedet ser mere grovkornet ud ved tekst. 

Og det er det sidste jeg gerne vil have en kommentar til, dvs. er det noget man skal forvente eller hvad er jeres erfaringer?
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2810
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2014 kl. 08:31
Der kan være en mulighed for at indstille overscan i grafikkort driveren, det er der på ATI, kan også være i tv'et - på mit TV hedder det bare noget andet (kan ikke huske hvad lige pt:))
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2014 kl. 17:35
Du skulle gerne kunne se om én pixel rammer én pixel på skærmen - det som også hedder 1:1 pixelmapping.


Hvis 1:1 pixelmapping er korrekt, så kan billedekvaliteten svinge pga. kunstig kontrast, som mange producenter sætter på automatisk.

Det kan ofte ses med en kant udenom ting hvor de går fra sort til hvid.

Hvis du ønsker at benytte et 32 tommer tv som en permanent løsning, så er det ikke særligt venligt for øjnene til skærmarbejde. Det hænger sammen med at der ofte er væsentligt mere lys fra et tv og det er ikke altid at det kan justeres ind til skærmarbejde.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2014 kl. 20:11
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Og det er det sidste jeg gerne vil have en kommentar til, dvs. er det noget man skal forvente eller hvad er jeres erfaringer?
Du bør ikke få forringet billedkvalitet hvis fjernsyn understøtter 1:1 og grafikkortet levere samme opløsning. Jeg har pc til både 32" (Sony) og 55" tv og begge ser perfekt ud.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2014 kl. 21:07
Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Og det er det sidste jeg gerne vil have en kommentar til, dvs. er det noget man skal forvente eller hvad er jeres erfaringer?
Du bør ikke få forringet billedkvalitet hvis fjernsyn understøtter 1:1 og grafikkortet levere samme opløsning. Jeg har pc til både 32" (Sony) og 55" tv og begge ser perfekt ud.

Når du siger dit billede på 32" og 55" TV ser perfekt ud er det så skrivebordet og tekst i word dokument etc?

Og så er spørgsmålet supporterer et Samsung 5505 TV 1:1 pixelmapning?

Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2014 kl. 07:11
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Oprindeligt skrevet af Steen6400 Steen6400 skrev:

Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Og det er det sidste jeg gerne vil have en kommentar til, dvs. er det noget man skal forvente eller hvad er jeres erfaringer?
Du bør ikke få forringet billedkvalitet hvis fjernsyn understøtter 1:1 og grafikkortet levere samme opløsning. Jeg har pc til både 32" (Sony) og 55" tv og begge ser perfekt ud.

Når du siger dit billede på 32" og 55" TV ser perfekt ud er det så skrivebordet og tekst i word dokument etc?

Og så er spørgsmålet supporterer et Samsung 5505 TV 1:1 pixelmapning?

Skrivebord ser perfekt ud, det ses på genveje hvor tekst kun udgør 1-2 pixelrække, hvor der ikke er nogen afvigelser. Word har jeg ikke prøvet med, men det burde ikke ændre noget.
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu