recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - "U-optimal" placerng af 6.1 højttalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

"U-optimal" placerng af 6.1 højttalere

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Taurus Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Maj-2012
Sted: Svendborg, Danm
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Taurus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: "U-optimal" placerng af 6.1 højttalere
    Sendt: 01-Oktober-2014 kl. 22:24
Hej
Da jeg skal have rykket lidt rundt på min stue vil jeg høre om der er nogen der har erfaringer/viden om følgende:
Afstanden mellem sofa og tv/fronthøjttalere/centerhøjttaler er ca 3,5 m. Afstanden mellem fronthøjttalerne er ca 3 m. Så langt så godt - det burde ikke give de store problemer.
Problemet er at jeg ikke kan placere baghøjttalere til højre og venstre for sofaen men bliver nød til at placere dem på en væg næsten oppe under loftet ca 2,5 m bag sofaen. Vil dette give meget store lyttemæssige problemer? Nogen her der har erfaring med dette?
Jeg har Audyssey på forstærkeren, så der bliver vel taget højde for forsinkelsen p.g. a. afstanden?
Venlig hilsen Lars.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2014 kl. 22:43
Det vil blive et kompromis, men ikke umuligt. Sørg for at surround sidder så langt fra hinanden som muligt, da de jo helst skal spille ind fra siden i en vinkel lidt bagfra. Den midterste baghøjttaler skal så udfylde "hullet" imellem. Tror godt det kan spille. Recieveren beregner afstande som delay. Så der skal ikke rettes, selvom afstandene kan synes forkerte i højttalermenuen.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2014 kl. 00:36
Hvis min receiver finder ud af at afstanden er en anden en den jeg selv måler mig frem til så bliver det rettet til mine mål (ved at den får lov til at måle igen). Ellers vil delay jo blive forkert.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2014 kl. 09:00
FLarsen@ Det er nu også mest ved Sub, at jeg har lagt mærke til en stor afvigelse i den afstand rec kommer frem til, og så den faktiske afstand. Og her har jeg fået at vide der ikke må rettes.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2014 kl. 20:31
Underligt. Vil du oplyse hvor/hvem der har fortalt dig det?

Nu er der jo også en fase knap på en sub der kan spille ind, men står den på nul vil jeg ikke betænke mig ved at rette afstanden som SR er kommet frem til.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2014 kl. 21:00
Det må være en herindefra. Husker ikke hvem. Noget med at subsignalet kommer for tidligt hvis afstanden sættes til den fysiske afstand.
Til top
wernermeyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-December-2013
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wernermeyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2014 kl. 00:18
Jeg har også forskellig afstand på sub og fronter, selvom de står lige langt væk. Hos mig er timingen forkert hvis de står på samme længde. Signalet til subben kommer efter signalet til fronterne. Derfor sættes sub til at stå længere væk, for at signalet skal ankomme før :)
Det er i det mindste sådan det er her.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2014 kl. 02:02
@wernermeyer kan du oplyse hvad den rigtige afstand er og hvad SR har målt den til og hvad du har sat den til få at få det til at passe. Samt hvad fasedrej indstillingen på sw er indstillet til.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
wernermeyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-December-2013
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér wernermeyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2014 kl. 02:22
Anthems receivere måler ikke afstanden. Den skal man selv indstille. Mener jeg har sat den til 4.8m, selvom den reelt kun står 2,7m væk. Subben står på 0 grader.
Til top
Taurus Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 26-Maj-2012
Sted: Svendborg, Danm
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Taurus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2014 kl. 17:53
Hej
Tak for "indsparkene". Vil se om jeg kan få det til at lyde ordentligt.
Venlig hilsen Lars.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu